Onko nainen naisena vain osa miesten yhteiskuntaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MiekkonenKolmikymppinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lempeys ja ystävällisyys on kuitenkin tehokkuutta suuremmassa arvossa.

Itse törmään aika harvoin arkielämässä oikein aidosti lempeään ja ystävälliseen naiseen ja oma kokemukseni on, että hyvä käytös, huomaavaisuus ja sydämellisyys eivät ole valtavan arvostettuja ihmisten välisessä kanssakäymisessä Suomessa.

Useimmat naiset ovat jotenkin "kireitä" ja jokin "juttu" puuttuu, sitä on vaikea tarkkaan sanoa mikä se on, ehkä joku "valoisan pehmeä energia" tms. Moni täällä käyvä ulkomaalainen sanoo samantapaista, olen kuullut.

[QUOTE="kirsi";25344541]Tämä on aika naiivi kysymys, sillä tämä olettaa, että ihminen on täysin vapaa ympäröivästä maailmasta ja sen normeista. Emme ole vapaita. Olemme samanlaisia ympäristön "vankeja" kuin kala on veden vanki. Kala ei edes huomaa olevansa veden "vanki" emmekä me ympäröivän yhteiskunnan vankeja, sillä olotila on juuri näinä juuri tällaisena normaali.

Tätä taustaa vasten ei ole kyse siitä mitä kukakin haluaa olla vaan siitä, miten kukakin reagoi ympäröivään maailmaan. Joku reagoi muuttumalla miesmäiseksi, joku toinen taas muuttumalla seksiobjektiksi ja joku kolmas löytää juuri sen oman naisellisen tapansa olla nainen. Yhteiskuntamme on rakentunut niin, että se suosii ensimmäistä ja toista vaihtoehtoa, sillä ne ovat miehen kautta määriteltyjä. Kolmas vaihtoehto edustaa itsenäistä naismaisuutta ja naisellisuutta, jonka löytämiseen ympäröivä yhteiskunta ei tyttöjä ja naisia tällä hetkellä ohjaa.[/QUOTE]

hyvä! Näin on.

[QUOTE="vieras";25344671]Ja naismainen naisellisuus on millaista? Mikä siitä tekee hyvää ja oikeaa? =)

Voiko silloin olla matemaattisesti lahjakas? Vai pitääkö pärjtä naiamaisilla naisellisilla avuilla?[/QUOTE]

Naismainen naisellisuus on sitä, että on löytänyt itsestään naisen ja kokee loukkauksena, jos sinua kutsutaan "hyväksi jätkäksi". Sinällään ei ole olemassa mitään oikeaa tapaa olla nainen, on vain olemassa naisia, jotka haluavat olla naisia eivätkä hyviä jätkiä. Tällöin nainen on löytänyt oman tapansa olla naismainen nainen, kuuluipa siihen matematiikkaa tai ei.

Itse koen löytäneeni monen mutkan kautta oman naiseuteni ja olipa minullakin nuoruudessa se vaihe, kun oli imertelevaa, että minua kutsuttiin hyväksi jätkäksi. Silloin pyrin elämään vielä miesten haluamalla tavalla ja arvostin miesten maailmaa halveksien naismaisia juttuja.

Harva mies haluaa olla hyvä muija, mutta ikävän moni nainen haluaa olla hyvä jätkä. Mistä se kertoo? Siitä, että miehelle on kunnia olla mies, ja niin on naisellekin.

Aloittajan mielestä miehinen maailmaa määrittelee sen, millaisia naiset ovat. Suomessa ollaan menty sitten siihen, että naiset ovat muuttuneet "miehekkäiksi" saavuttaakseen menestystä, kuin toisessa maassa naiset ovat hyvin naisellisia. Jostain syystä suomalainen miehinen nainen ei ole tehnyt valintaansa itse vaan on yhteiskunnan painostuksen uhri. Kun taas venäläinen naisellinen nainen on omasta puhtaasta halustaan naisellinen, eikä suinkaan minkäänlaisen painostuksen alaisena. Ilmeisesti Suomessa myöskään ei voi olla naisellinen nainen.

Ja nyt kun naiset ovat miesten pakottamina Suomessa miehisiä, niin asia ei tietenkään kannata korjata sillä, että miessukupuoli alkaisi arvostaa enemmän naisellisia asioita, koska "miehet on kauemmin olleet tällaisia ja ovat jo jumittuneet rooliinsa" vaan nimenomaan naisten itse pitäisi haluta olla naisellisia.

Halusiko ne naiset siis itse olla naisellisia vai miehisiä? Vai menikö se niin että osa sitä ja osa tätä ja se osa joka halusi olla sinun määritelmäsi mukaan miehinen... no heillä on se ns. väärä mielipide.

Vääristelet sanomisiani enkä taida jaksaa oikoa koska olen jo edellisissä viesteissä asiaa käsitellyt. Sori :-)

[QUOTE="aloittaja";25344758]Itse törmään aika harvoin arkielämässä oikein aidosti lempeään ja ystävälliseen naiseen ja oma kokemukseni on, että hyvä käytös, huomaavaisuus ja sydämellisyys eivät ole valtavan arvostettuja ihmisten välisessä kanssakäymisessä Suomessa.

Useimmat naiset ovat jotenkin "kireitä" ja jokin "juttu" puuttuu, sitä on vaikea tarkkaan sanoa mikä se on, ehkä joku "valoisan pehmeä energia" tms. Moni täällä käyvä ulkomaalainen sanoo samantapaista, olen kuullut.[/QUOTE]

No moni ulkoimailta tullut sanoo että vain suomessa ei pääse edes tien yli. Autoilijat eivät päästä. Eli se itsekkyys ja töykeys ja röyhkeys ja huono käytös ja toisten totaalinen ja täydelinen huomioonottamattomuus tuskin on pelkästään naisten ominaisuus. Miehet käyttäytyvät yhtä huonosti.

[QUOTE="Hanna";25344510]Ei jessus. Palstan 'täydellinen mies' taas vauhdissa. Tunnistin tyylin heti parista ensimmäisestä lauseesta. Kuulostat sovinistilta, vaikket itse sitä välttämättä tiedostakaan.[/QUOTE]

Selvitäpä nyt sovinismi-termin merkitys itsellesi, jooko? ;)

Jo pikkutytöt opetetaan halveksimaan juttuja, joista he luontaisesti pitävät. Äidit häpeävät prinsessajuttuja, jne. mutta ihailevat formulaa, jääkiekkoa, röyhkeyttä ja ahneuttahan näissä lajeissa ei puutu.

Olen samaa mieltä kuin kirsi.

[QUOTE="aloittaja";25344758]Itse törmään aika harvoin arkielämässä oikein aidosti lempeään ja ystävälliseen naiseen ja oma kokemukseni on, että hyvä käytös, huomaavaisuus ja sydämellisyys eivät ole valtavan arvostettuja ihmisten välisessä kanssakäymisessä Suomessa.

Useimmat naiset ovat jotenkin "kireitä" ja jokin "juttu" puuttuu, sitä on vaikea tarkkaan sanoa mikä se on, ehkä joku "valoisan pehmeä energia" tms. Moni täällä käyvä ulkomaalainen sanoo samantapaista, olen kuullut.[/QUOTE]

Suomalaiset ovat usein ensi alkuun viileitä ja joskus jopa tylyn oloisia. Mutta se koskee niin miehiä kuin naisia. Tulee kuva kuin sinulla olisi jotain hampaankolossa naisia vastaan? Vai koetatko vain epätoivoisesti selvittää naiseutta koska se ei ole sinulle koskaan auemmut? Miksi korostat naisten sydämettömyyttä kun miehet ovat täällä maailmankolkassa samanlaisia?

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="kirsi";25344764]Naismainen naisellisuus on sitä, että on löytänyt itsestään naisen ja kokee loukkauksena, jos sinua kutsutaan "hyväksi jätkäksi". Sinällään ei ole olemassa mitään oikeaa tapaa olla nainen, on vain olemassa naisia, jotka haluavat olla naisia eivätkä hyviä jätkiä. Tällöin nainen on löytänyt oman tapansa olla naismainen nainen, kuuluipa siihen matematiikkaa tai ei.

Itse koen löytäneeni monen mutkan kautta oman naiseuteni ja olipa minullakin nuoruudessa se vaihe, kun oli imertelevaa, että minua kutsuttiin hyväksi jätkäksi. Silloin pyrin elämään vielä miesten haluamalla tavalla ja arvostin miesten maailmaa halveksien naismaisia juttuja.

Harva mies haluaa olla hyvä muija, mutta ikävän moni nainen haluaa olla hyvä jätkä. Mistä se kertoo? Siitä, että miehelle on kunnia olla mies, ja niin on naisellekin.[/QUOTE]

Jos sattuu työskentelmään miesvaltaisella alalla samalla koulutustasolla kuin paikan miehet, niin on äärettömän mukavaa että on ns. hyvä jätkä (vaikka kukaan ei sinua siksi kutsuisikaan). Käytännössä se tarkoittaa sitä, että kukaan ei flirttaile tai ei iske sinua, vaan voit olla rennosti porukan mukana.

[QUOTE="hmmm";25344796]Jo pikkutytöt opetetaan halveksimaan juttuja, joista he luontaisesti pitävät. Äidit häpeävät prinsessajuttuja, jne. mutta ihailevat formulaa, jääkiekkoa, röyhkeyttä ja ahneuttahan näissä lajeissa ei puutu.

Olen samaa mieltä kuin kirsi.[/QUOTE]

Tämä sitten taas olettaa, että ko asioista pitävät naiset ovat vinoon kasvatettuja ja epänaisellisia. Ei naisellisuus voi olla riippuvainen tuollaisista asioista! Mikä loukkaus sanoa naiselle, ettei hän ole naisellinen koska tykkää lätkästä.

[QUOTE="kirsi";25344592]Nainen ja mies ovat biologisesti erilaisia ja omaavat erilaisen hormonitoiminnan, jotka vaikuttavat naisen ja miehen toimintaan. Kulttuurisesti näistä biologisista eroavaisuuksista tehdään tosin suurempia kuin ne ovat ovatkaan sekä luodaan myös sellaisia eroavaisuuksia, joita ei todellisuudessa ole olemassa muuta kuin kulttuurisesti luotuna.

Itse uskon näkemykseen, että jokaisessa ihmisessä on miestä sekä naista psykologisesti ja henkisesti.

Biologia on se, joka tekee eroavaisuudet, mutta siihenkään ei pidä hirttäytyä liian voimakkaasti kiinni eikä tehdä liian jyrkkiä eroja ja rajoja.[/QUOTE]

Tuli mieleen tuosta hormoonitoiminnasta, että on olemassa naisia joilla on korkea testosteripitoisuus ja miehiä joilla on korkea estrogeenipitoisuus.

[QUOTE="Hanna";25344553]Moni varmaan muistaa tämän 'liian täydellisen miehen' ketjun:

http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2065814-olenko-liian-taydellinen-mies/

Tyyppi kaiketi kuvittelee olevansa joku jumala, eikä suostu ottamaan yhtään kritiikkiä vastaan. En yhtään ihmettele, että hän on sinkku. Sellaisena tulee pysymäänkin, jos ajattelutapa on tätä luokkaa.

Vai ottaisiko joku tämän palstan naisista ihan oikeasti tällaisen narsisti-sovinisti-alistaja-tyrannin miehekseen?[/QUOTE]

Aikamoista aggressiota tunnun herättävän siellä päässä. Pidän siitä ;) Narsisti-sovinisti-alistaja-tyranni... Wau! Mutta katsotaan nyt taas kuinka kauan jaksan jos näin jatkuu.

[QUOTE="aloittaja";25344758]Itse törmään aika harvoin arkielämässä oikein aidosti lempeään ja ystävälliseen naiseen ja oma kokemukseni on, että hyvä käytös, huomaavaisuus ja sydämellisyys eivät ole valtavan arvostettuja ihmisten välisessä kanssakäymisessä Suomessa. [/QUOTE]

Ehkä olet katsonut vääristä paikoista tai sitten käytöksesi ei rohkaise noiden puolien esiin tuomiseen. Minä olen törmännyt moneen tuollaiseen, työpaikkani on täynnä tuollaisia naisia. Pomoni on nainen ja on aidosti välittävä ja empaattinen, mutta silti jämäkkä tarvittaessa.

Eihän heidän käytöksensä ole samanlaista pinnallista ylitsevuotavaa ystävällisyyttä kuin ulkomailla, vaan se on aitoa välittämistä.

• Tykkää
En jaksa lukea koko ketjua läpi, mutta mua lähinnä kiinnostaa mitä se ns. naisellinen heikkous on? Omasta kokemuksesta on aina saanut kuulla, nimenomaan miesten suusta vihjailuja tai suoraa kommenttia siitä miten on itkupilli, heikko, ylitunteellinen tai et taitaa olla se aika kuusta jos osoittaa ns. naisellista heikkouttaan. Kovaksihan sellainen tekee heikoimmankin.

Mutta miksi mukautua siihen, mitä muut ajattelevat sinusta? Sillä hetkellä olet jo luovuttanut vapauttasi toisille ja heidän odotuksilleen.

En jaksa lukea koko ketjua läpi, mutta mua lähinnä kiinnostaa mitä se ns. naisellinen heikkous on? Omasta kokemuksesta on aina saanut kuulla, nimenomaan miesten suusta vihjailuja tai suoraa kommenttia siitä miten on itkupilli, heikko, ylitunteellinen tai et taitaa olla se aika kuusta jos osoittaa ns. naisellista heikkouttaan. Kovaksihan sellainen tekee heikoimmankin.

Tämä juuri kuvastaa sitä, miten yhteiskuntamme ei arvosta feminiinisyyttä ja naismaisuutta. Monet naiset lähtevät tähän juttuun mukaan alkaen halveksia omaa sukupuoltaan ja naismaisuuttaan.

Naisen on ikään kuin karistettava oma naisellisuus, mutta hyvä olisi jos sen vastapainoksi miehet saisivat kuitenkin seksiobjektimaista silmänruokaa, kunhan se seksiobjekti ei muutoin ala kovin herkäksi ja naismaiseksi. Kieltämättä aika kummallista. Herää aivan kysymys, että kuinkahan paljon Suomessa mahtaakaan lymytä homoja kaappien kätköissä....

[QUOTE="hmmm";25344796]Jo pikkutytöt opetetaan halveksimaan juttuja, joista he luontaisesti pitävät. Äidit häpeävät prinsessajuttuja, jne. mutta ihailevat formulaa, jääkiekkoa, röyhkeyttä ja ahneuttahan näissä lajeissa ei puutu.

Olen samaa mieltä kuin kirsi.[/QUOTE]

Voi olla etten ole aivan tyypillinen mies, mutta en ole huomannut minkäänlaista painostusta että minun pitäisi olla toisenlainen kuin olen. Naisten puolesta en osaa sanoa, mutta en ole huomannut että äidit häpeilisivät prinsessajuttuja.

[QUOTE="vieras";25344826]Tuli mieleen tuosta hormoonitoiminnasta, että on olemassa naisia joilla on korkea testosteripitoisuus ja miehiä joilla on korkea estrogeenipitoisuus.[/QUOTE]

Siksi juuri ei pidäkään hirttäytyä liian voimallisesti siihen biologiseen eroavaisuuteen, mutta näiden "poikkeusten" takia ei myöskaan kannata unohtaa tai sivuuttaa sukupuolten biologisia eroavaisuuksia.

[QUOTE="Hanna";25344708]Älä jauha sontaa. Suomessa nimenomaan arvostetaan äitiyttä. Täällä on maailman pisimmät äitiysvapaat. Lisäksi äideillä on eniten valinnanvaraa oman elämänsä suhteen, koska isillekin on myönnetty varsin ruhtinaalliset määrät pitää vanhempainvapaata.[/QUOTE]

Ei kyse ole yhteiskunnan tuista vaan arjen asenteista ja arvoista. Tälläkin palstalla nykyistä äitiyttä kaikkine vaatimuksineen on pidetty kohtuuttomana tai ainakin ongelmallisena. Ja aika moni nuorempi nainen tuntuu pitävän nk. "kotirouvia" ninamikkosmaisina kamaluuksina. En itse kannata näitä naisia, mutta toivoisin tasa-arvoisempaa arvostamista myös heille.

[QUOTE="kirsi";25344847]Tämä juuri kuvastaa sitä, miten yhteiskuntamme ei arvosta feminiinisyyttä ja naismaisuutta. Monet naiset lähtevät tähän juttuun mukaan alkaen halveksia omaa sukupuoltaan ja naismaisuuttaan.

Naisen on ikään kuin karistettava oma naisellisuus, mutta hyvä olisi jos sen vastapainoksi miehet saisivat kuitenkin seksiobjektimaista silmänruokaa, kunhan se seksiobjekti ei muutoin ala kovin herkäksi ja naismaiseksi. Kieltämättä aika kummallista. Herää aivan kysymys, että kuinkahan paljon Suomessa mahtaakaan lymytä homoja kaappien kätköissä....[/QUOTE]

Mutta jopa parinmuodostus tuntuu hankalalta jos ei yhtään koeta mukautua miesten maailmaan. Kaipaisin asiaan parannusta erityisesti miesten osalta ja heidän suhtautumisestaan. Tuntuu, että naisen on helpompi puhua miesten kieltä kuin miesten naisten.

Tämä sitten taas olettaa, että ko asioista pitävät naiset ovat vinoon kasvatettuja ja epänaisellisia. Ei naisellisuus voi olla riippuvainen tuollaisista asioista! Mikä loukkaus sanoa naiselle, ettei hän ole naisellinen koska tykkää lätkästä.

Tarkoitan, että meidän yhteiskunnassa on hienoa tykätä miesten leikeistä. Jopa aikuisten. Kuten just formulat ja jääkiekot ja muut! aikuiset miehet ja naiset voivat tienata miljoonia jatkamalla samoja leikkejä joita leikkivät lapsena. Näitä miesten leikkejä.

Prinsessaleikeistä kuuluu kasvaa eroon, ne ovat naurettavia, häpeällisiä, jne. Niillä ei voi tienata mitään. Jos joku tienaaakin kauneudellaan, täytyy tajuta, että se on vaan ulkoista ja on kuitenkin sisäisesti tyhmä ja bimbo ja kaikkea muuta asiaan kuuluvaa.

Kukaan ei kysele jääkiekkoilijoiden tai formulakuskien aivokapasiteetin perään.

Voi olla etten ole aivan tyypillinen mies, mutta en ole huomannut minkäänlaista painostusta että minun pitäisi olla toisenlainen kuin olen. Naisten puolesta en osaa sanoa, mutta en ole huomannut että äidit häpeilisivät prinsessajuttuja.

Äitejäkin on moneen junaan, mutta ikävän yleistä miehisten toimintojen arvostus ja naisisten asioiden halveksunta tuntuu kuitenkin olevan. Onneksi kaikki naiset eivät ole sellaisia, vaikka aloittaja sellaisen käsityksen onkin saanut :-)

Aloittajan kannattaisi ehkä siltä osin tutkailla itseään, miksi hän tapaa tietyntyyppisiä naisia. Meitä naisia on kuitenkin monenlaisia siitä huolimatta, että kulttuurissamme miehinen naiseus on hieman yliampuvaa ja yliarvostettua.

Etsitkö itsellesi äitiä?

[QUOTE="aloittaja";25344875]Ei kyse ole yhteiskunnan tuista vaan arjen asenteista ja arvoista. Tälläkin palstalla nykyistä äitiyttä kaikkine vaatimuksineen on pidetty kohtuuttomana tai ainakin ongelmallisena. Ja aika moni nuorempi nainen tuntuu pitävän nk. "kotirouvia" ninamikkosmaisina kamaluuksina. En itse kannata näitä naisia, mutta toivoisin tasa-arvoisempaa arvostamista myös heille.[/QUOTE]

Samaa toivon minä. Mutta jos tuo on tähtäimessä, niin oikea tie ei ole palata taaksepäin.

• Tykkää
[QUOTE="joo";25344719]Samoilla linjoilla.
Olen kokenut, että tarvitsee olla "kovis" tai "hyvä jätkä" päästäkseen miehiä lähelle, kelvatakseen miehille. Jos olet herkkä niin olet lälly ja tulet pilkatuksi. Onko miehet vaan itse niin lukossa tunteiden kanssa ettei pystytä hyväksymään tunneherkkyyttä naisessakaan?

Ap väittää, että syy on naisissa jotka haluavat menestyä olemalla miehekkäitä, mutta mielestäni vika on kyllä miehissä jotka eivät tunnu hyväksyvän naisellisuutta edes naisissa. Näin kärjistetysti sanottuna siis..

Ap:n teksi on muuten hiukan hankalasti luettavaa ja jopa tyhjää sanoilla leikkimistä.[/QUOTE]

Minulle tällaiset miehet ovat yllätys! En tunne ainoatakaan miestä, joka ei pidä herkästä naisesta ja itse noin yleensä pidän suuresti sellaisesta naisesta.

Minä en itse siltikään muuttaisi luonnettani muiden painostuksesta. Arvostan itsenäisyyttä merkityksessä erilaisuus muihin nähden. Myös herkkä nainen voi minusta olla itsenäinen.

Yhteistyössä