Mitä tehdä kun lapsi ei syö? Viimeksi kesällä kunnolla.

  • Viestiketjun aloittaja pelokas äiti
  • Ensimmäinen viesti
jxdgfjdcg
[QUOTE="Mummeli";25334892]Sanoit,ettei poika syö. Sitten sanot, että syö perunankin kuivana. Missäs nyt mennään ? Hampaathan lapselta tippuu, jos ei niitä käytä. Tajuathan sinä, että jotain se lapsi, kuitenkin, syö, jos veriarvot ovat kohdillaan ? Jos tarina on tosi, heti syömishäiriöklinikalle aika ![/QUOTE]

ja koulussa söi sämpylän :O Miksei kotona syö sämpylää jos se koulussa menee alas yökkäämättä?
 
yököttääkö?
Tiesitkö, että tuon pöpön avulla tehdään ksantaanikumi, jota on monissa vanukkaissa ja pahin missä sitä on, on magneettikuvauksissa käytettävä juoma, jossa monen muun vieraan aineen lisäksi on sitä luonnollista levää, karrageenia e407. Eipä ihme, että vaivat uusiutuu. Kukaan ei siis kanna vastuuta noista, kun kaikki on sallittua.

Xantomonas campestris-pöpön avulla valmistettu ksantaanikumi:
http://www.google.fi/search?q=Xanthomonas+campestris&um=1&hl=fi&client=firefox-a&rls=org.mozilla:en-US:eek:fficial&tbm=isch&source=lnt&tbs=isz:m&sa=X&ei=31T-To2cIKPS4QSnseGNCA&ved=0CA4QpwUoAg
 
....
On täälläkin vastaajia, lapsi ei suostu millään syömään mitään ja sitten joku kieltää antamasta hampurialaisia ja leipää. Eiköhän se oo niin että jos lapsi ei millään suostu syömään mitään, niin silloin on parempi antaa syödä juuri sitä mitä suostuu syömään, muutenhan sitä energiaa ei saa yhtään mistään. Lääkäritkin käskee tällaisissa tapauksissa antaa sitä ruokaa mitä vaan suostuu syömään. Keksikin on parempi kuin ei mitään
 
yököttää minuakin
Alkuperäinen kirjoittaja yököttääkö?;25334924:
Tiesitkö, että tuon pöpön avulla tehdään ksantaanikumi, jota on monissa vanukkaissa ja pahin missä sitä on, on magneettikuvauksissa käytettävä juoma, jossa monen muun vieraan aineen lisäksi on sitä luonnollista levää, karrageenia e407. Eipä ihme, että vaivat uusiutuu. Kukaan ei siis kanna vastuuta noista, kun kaikki on sallittua.

Xantomonas campestris-pöpön avulla valmistettu ksantaanikumi:
Xanthomonas campestris - Google-haku
Tässä on se karrageeni E407. On siinä bariumsulfaattiliuoksessa (ainoa aine, mitä magneettikuvauksessa täytyy olla juotuna!) monta muutakin asiaa, mutta tämä aiheuttaa koe-eläimillekin tulehduksen:
Rhodophyta

Toivottavasti kekseissä ei ole noita. Monissa jäätelöissä on, mutta tarjoa vaikkapa Juustoportin kermaviiliä ja Juustoportin rahkaa LUOMUNA, sekoita, mutta anna lapsen lisätä siihen itse marjoja:)
 
"...suostu???"
Eiköhän se oo niin että jos lapsi ei millään suostu syömään mitään, niin silloin on parempi antaa syödä juuri sitä mitä suostuu syömään, muutenhan sitä energiaa ei saa yhtään mistään. Lääkäritkin käskee tällaisissa tapauksissa antaa sitä ruokaa mitä vaan suostuu syömään.
Niin, ja kortisonia sitten, vaikka maha on täynnä kaikkea "hydrokolloidia" ja ilmaa, miten sinne mitään mahtuukaan? Lääkäritkö?... Niiden kuuluukin määrätä vain lääkkeitä:
Sisäänkirjautuminen | Kauppalehti.fi
 
ohhoh
[QUOTE="aloittaja";25333941]Sämpylän syö kuulemma koulussa mutta esim. äsken yritin puoliväkisin antaa leipää mutta lähes itkua väänsi kun muutaman haukun sai otettua. En kehdannu enää kiusata. Joulupöydässäkin söi vain parin sentin kinkun palan ja maitoa lasillisen. Koulussa tapa että kaikkea maistellaan mutta meidän pojan kohdalla on ollut pakko tehdä poikkeus kun alkaa jo seuraava tunti ja poika vain pyörittelee ruokaa haarukalla. kaikki ruuan hajut häntä yököttää. Aina vain huononee ja huononee tuo tilanne.
Ruuasta ei olla tehty mitään mörköä eikä negatiivita asiaa. Tänään söi aamulla pari haukkua paahtoleivästä, päivällä vettä ja illalla suostu ottamaan nutrini kidin. Siinä kaikki. Neurologiselle ollaan menossa muttei sinne pääse kun hirveet jonot.[/QUOTE]

Todella vakavaa, että jotakin Nutrini kidiä tarjoat, vaikka edes netitä ei löydy sen tuoteselostetta! Kylä minuakin yököttää laitosruoan hajut, mut enpä niitä syökään... Ei siinä kyllä neurologi auta mitään! Paahtoleipä ei ole kunnollista ruokaa ja tiedäthän, ettei sitä saa syödä ollenkaan paahatamatta? Siinä on joku aine, joka haihtuu vasta 160 asteessa, se asetaatti. Mut ei sitä tiedä moni muukaan, vaikka pussissa lukee PAAHTOleipä. Pahoinvointia siitä tulee, myrkyistä. Nutrinikidit yms on vaan liian hyvin markkinoitu:-(
Clostridium difficile -vertaistuki
 
ohhoh
Jacky -makupaloissa ei ainakaan näytä olevan karrageenia eikä ksantaanikumia Felix Abba | Tuotesivu
Maito on siinä ainoa osa, mitä voi ruoaksi kutsua. Tässä ne muut,
sokeri,
maissitärkkelys, (nykyään muuntogeenista, jos ei ole luomua. Tulee paha olo yksistään siitä, koska maissikoisamyrkky on siinä maississa!)

vähärasvainen kaakao 2 %
, liivate, emulgointiaine (E471), sakeuttamisaine (E410), aromi (vanilliini), happamuudensäätöaine (E500).

Mitä vikaa luomumaidossa? Miksi lapsi ei voi sitä saada vaikkapa janojuomaksi?
 
proteiinia pitää saada
[QUOTE="aloittaja";25334027]Ei osaa sanoa yhtään ruokaa jota söisi. Tai tänään sanoi syövänsä sitä mannapuuroa muttei siihen sitten koskenutkaan kun keitin. Mitään sotketua mössöä ei syö vaan ruoka-aineet tulee olla aina erillään. Perunan syö aina kuivana.[/QUOTE]

Sittenhän tässä on hänelle hyvä ratkaisu:
luomulihapullia tietysti
 
varottava esimerkki
Suolistosairaiden palstalta tämä pätkä, en tiedä minkä ikäisen kirjoittama, mutta moni noista ei koskaan saa tietää lääkäriltä, ettei kannata ottaa närästyslääkettä, jossa on natriumlauryylisulfaattia, joka taas aiheuttaa limakalvoille aftoja, joka taas on löydös koepalasta, mikä kertoo crohnin taudista:

"Aihe: Re: Mitä syödä kun kaikki koskee?
Kirjoittaja ma.ha Pvm 07/06/10 - 00:13:35 Omituista tässä on se, että en ole ripulilla vaan maha ei toimi kunnolla (ehkä kun en ole syönytkään juuri mitään)

Vanukkaisiin en uskalla koskea, en myöskään nutridrinkkeihin (kävin jo katsomassa) - niissä mm. karrageenia! Sanokaa mitä sanotte mutta aion sitä välttää hautaan saakka. Itse tehty mustikkakeitto voisi olla jos sen liivatteella "hyytelöisi".." ----Mut eihän siinäkään ole proteiinia yhtään! Siitähän uudet verisolutkin muodostuu...! Ja elimistö tarvitsee rasvaa toimiakseen kunnolla.

Täytyy mennä kana-porkkana-linjalla, aiemmin toiminut - luulisi niiden olevan "varmoja"..jos tässä nyt mikään on enää varmaa.."

Tuo on jo sit vakavampi vaiva, kun ei lapset voi valita, millä vanhemmat niitä kaappeja täyttävät. Kaikki lääkkeet ärsyttävät suolistoa, eikä lääkäri todellakaan tiedä, mitä kukin lapselleen tarjoaa. Vanhemmilla vaan ei ole muuta konstia, ja sehän tässä onkin todella pelottavaa. Mitä siinä vakituisessa lääkkeessä on, kun vie ruokahalun? Onko tosiaan pakko ottaa sellaista???????
 
pakko k ertoa
kyllä saattaisin noin pitkän ajan jälkeen vaan kävellä päivystykseen ja kieltäytyä lähteemästä pois sieltä ennekuin asiaa tutkitaan. asia on vain edennyt ja edennyt, eikä oikein kuulosta siltä että lapsi pystyy hallitsemaan syömisiään "on nälkä, muttei voi syödä yökkäilemättä" ja ravintoa pitää saada elimistöön tavalla tai toisella. keinoja ei varmasti kovasti ole, eikä asia ole lapsellekaan kivaa, mutta sun vanhempana pitäisi nyt asialle jotain tehdä ennenkuin oikeasti on vaikkapa liian myöhäistä...
Yökkäystä voi tulla vaikka senkin takia, että nielu turpoaa jostakin - vaikkapa vaahtoava hammastahna saattaa olla syynä pelkästään siihen!

Ai ennen kuin on liian myöhäistä? Anoreksia mainitaan niin monissa lääkkeissä, että olisi aika parkata ensisijassa pois ne, mitkä ruokahaluttomuutta aiheutaa. Anoreksi nimittäin on tappava vaiva nykyisin, vaikka sitä ei moni tiedä. Näissä mainitaan, mutta eihän kuolleet voi valittaa minnekään:
Fimea
 
"Vierailija"
Sinuna ottaisin yhteyttä lastenlääkäriin sekä psykiatrian puolelle. Äläkä kuuntele täällä noita "ruokauskovaisten" lisäainehöpötyksiä, tuskin ne lisäaineet yms. poikasi ruokalakkoon on syynä.

Tuntuu vähän oudolta että näin kauan olette painineet ongelman kanssa eikä tuo syömishäriö ole tullut mieleen? Siihen voi sairastua myös pienet lapset sekä tytöt että pojat. Hae apua ammatti-ihmisiltä, älä täältä!
 
Veisin lääkäriin. Yleislääkärille, psykologille, ravitsemusterapeutille...kaikkialle.
Näin tein minäkin- tosin vinguin turhaan tutkimuksiin parin vuoden ajan.
Lapsi lakkasi käytännössä syömästä 1,5 vuotiaana- sitä ennen oli kaikkiruokainen.

Jostain tuo poika energiansa repii silti, kasvaa kuten ennenkin, ei ole alipainoinen vaikka hyvin hoikka onkin. Muu kehitys on ikäistensä tasolla, ujonpuoleinen ja estynyt joissain asioissa, mutta on saanut apuja siihen ja on reipastunut pikkuhiljaa. SE ei ole syömättömyyden syy.

Täyttää kuukauden päästä 5 vuotta- ei edelleenkään syö juuri mitään.

Käytin nyt viimeisen kerran lasten allergioihin erikoistuneen lääkärin juttusilla, puhuttiin pitkään ja 'yli lääketieteenkin rajojen'. Hän antoi mulla 'vapautuksen' murheista, lapsi kasvaa ja voi hyvin, et voi tehdä enää mitään muuta, koska olet tehnyt sen jo kaikki.
Jos joku fyysinen syy vaivasikin silloin pienenä, se olisi pitänyt tutkia silloin (mähän yritin sanoa, mutta kun mua ei kukaan kuunnellut, piti hysteerisenä vaan...) nyt on tilanne lääkärin mukaan se, että lapsen suu ja elimistö ovat tottuneet erittäin rajalliseen ruokavalioon ei ne enää niin vain hyväksykään mitään uutta. Enää ei voi vedota siihen että hän söi kyllä kaikkea- se oli silloin se, ei päde enää.
Rajoittunut ruokavalion on luultavimmin korjannut jotkut fyysiset vaivat, jos niitä oli ja jos ne aiheuttivat lakkoilun.

Lapsi maistaa uutta makua noin 15 kertaa, nämä lapset jotka ovat tehneet lakon maistavat uutta ruoka-ainetta keskimäärin 50 kertaa, ennekuin tottuvat.
JA se ei ole helppoa se, kun kroppa varoittaa että tämä ei ole hyväksi, tämä on uutta ja vierasta.
Elimistö kun on fiksu ja se kääntyy toisinaan itseään vastaan jopa.

Allergioita ei ole, ei keliakiaa, refluksi todennäköisesti oli ja meni- koska sitähän ei tutkittu..... ei sitten millään mistä mä olen edelleen niin vihainen. Olin silloin 4 vuotta tätä nykyistä tietämystäni vajaampi ja toisaalta niin nääntynyt esikoisen sairastamisen alla, että en ymmärtänyt lyödä nyrkkiä pöytään, ajattelin että luotan terveydenhuollon henkilöstöön.

Kuka määrittelee normaalin? Tätä kysyin lääkäriltä ja hänkin oli sitä mieltä että ei kukaan voi mennä toiselle sanomaan että sä et nyt mahdu tähän normaalin lokeroon.

Mutta sitä ennen pitää tehdä kaikkensa syyn selvittämiseksi.
Tulos voi olla että kädet joudutaan nostamaan pystyyn, tai sitten voi löytyä syy joka voidaan korjata tai lasta auttaa pääsemään siitä yli.



TSEMPPIÄ! :hug:
 
Viimeksi muokattu:
parempaa uutta vuotta:-)
Alkuperäinen kirjoittaja pelokas äiti;25333659:
Kesällä söi yhden hampurilaisen kokonaan ja yhdesti lautasellisen mannapuuroa. Siinäpä ne. Ei syö koulussa eikä kotona. Korkeintaan leivän mutta nyt ei enää sitäkään. Kuihtuu ihan silmissä raukka. Ikää 7 vuotta. Ollut aina vähä ruokainen mutta nyt menee jo överiksi. Mitkään tarrat sun muut houkutukset ei auta. Pelottaa. pieni kokoine poika ja langan laiha.
Meillä ei syödä koskaan hampurilaisia ja ihan hyvin ollaan pärjätty:)
Mannapuuroakin saa vain kylässä - ison voisilmän kanssa tietysti!
Leivän tlalle voisit tehdä vohveleita ja laittaa taikinaan paljon luomukananamunia ja paistaa ne sitten oikessa voissa. Taikinaan voi lisätä mantelijauhetta proteiiniksi:) Kermavaahtoa kuohukermasta, ei muusta, ettei vaan mene karrageenia sekaan. Jauhoissa ei saa olla askorbiinihappoa.

Katso myös, ettei siinä vakiolääkkeessä tai ruoassa ole yhtään maltodekstriiniä: se on monelle tosi paha, ja sehän on muuntogeenisestä maissista tehty yleensä, näissä valmisteissa mainitaan:
Fimea
:
 
Ruuan rikastaminen- eli sen ruuan jota lapsi syö, niin opettelee tekemään sen 'tuhdimmin'.

Kaikista lisäaineista ei sovi yöuniaan menettää, silti.
Joskus on valittava pienempi paha.
Paulamummu tarkoittaa hyvää, mutta liika fanatismi ajaa hulluuden partaalle meidät äidit, jotka lastemme oikeitten syömisongelmien kanssa painimme.... (ei siis pieni nirsoilu)
 
paulamummu
Aamuäreellekin hyvää uutta vuotta!
Edelleenkin olen entinen migreenipotilas, ilman lääkkeitä - ehkä mulla vaihtoehtona olisi esimerkiksi niistä lääkkeistä (on määrätty 4 kertaa, mutta yhtään nappulaa en ostanut!) saadut tavalliset vaivat. Mutta nyt lihapullaostoksille:)
http://koti.utanet.fi/~paula/xyz/haimatulehdus.htm
 
Aamuäreellekin hyvää uutta vuotta!
Edelleenkin olen entinen migreenipotilas, ilman lääkkeitä - ehkä mulla vaihtoehtona olisi esimerkiksi niistä lääkkeistä (on määrätty 4 kertaa, mutta yhtään nappulaa en ostanut!) saadut tavalliset vaivat. Mutta nyt lihapullaostoksille:)
http://koti.utanet.fi/~paula/xyz/haimatulehdus.htm
Hyvää uutta vuotta sinullekin.

En mä kyseenalaista, mutta aina asiat ei ole niin mustavalkoisia.
Ei mun lapseni syö sitä luomulihaa vieläkään, miten söiskään kun ei syö muunkaanlaista lihaa. ;)

Joskus ne asiat menevät lapsenkin tajuntaan vasta isompana, kyllä mun reumaa sairastava lapseni saa kuulla samantasoista ruokavalistusta sekä minulta että lääkäreiltään (jotka eivät siis ole vain ja ainoastaan lääkepurkin kannalla) mutta ei se aina toimi niin yksinkertaisesti.
Lapseni saa ruokaa myös muualla kuin kotonaan- en mä voi kaikkeen vaikuttaa silti enää.
(Ruokalakkoilija on siis tapaus erikseen)

Mä kerran jo yritin vaikuttaa kaikkeen mahdolliseen ja koko ajan- sairastuin itsekin.

Pienin askelin, muuten tulee takapakkia.
Toisilla auttaa ruokavalio- toisilla ei. Mutta sitä pitää itsekin olla valmis toteuttamaan.

Tämä ON vaikea asia ja hyvin kaksijakoinen, en mä puolla hysteerisesti koululääketiedettä mutta en myöskään 'luomulääketiedettä'. Lapsen kanssa varsinkin siinä on palloiltava kahden asian kanssa ja kuten sanottua, toisinaan pitää valita se pienempi haitta.
 
"vieras"
Mitä jos laittaisit smoothieita, pirtelöitä ym. Kertoisit ruokaa laittaessasi enemmän ruuan taustoista ja laittaisit erilaisten kulttuurien ruokia esim. intialaista, thaimaalaista, italialista, kreikkalaista. Netistä löytyy paljon ohjeita joita voisitte kokeilla yhdessä. Jos poika innostuisi syömään. Voisiko pojan isä tai sinä itse kannustaa kuntoilemaan ja hankkimaan lisää lihaksia ja voimaa syömällä ja liikkumalla terveellisesti...Liikunta ja tiukat ruoka-ajat voisivat lisätä ruokahalua.

Itse kuulin pienenä sadun pienestä prinssistä joka lakkasi kokonaan syömästä. Kuningas ja kuningatar olivat kauhuissaan ja palatsiin tuli vuorotellen useita kokkeja jotka loihtivat mitä hienoimpia ruokia ja herkkuja, mutta mikään ei prinssille kelvannut. Viimein kun muut olivat jo luovuttaneet tuli eräs nuori päättäväinen kokki. Kaikki odottivat mitä herkkuja nyt oli luvassa. Kokki kuitenkin keitti ison kattilallisen tavallista puuroa, meni puuro mukanaan prinssin luo, tarttui tätä nenästä ja lusikallinen kerrallaan, nenästä pidellen syötti koko annoksen prinssille. Tämän jälkeen prinssi alkoi syödä normaalisti, kokki sai pestin palatsiin ja aina välillä prinssi kävi pyytämässä lisää "nenästä vedettävää puuroa".
 
nellien
[QUOTE="Mummeli";25334833]Hampurilaisia älä tarjoa, äläkä leipääkään, jos muu ei kelpaa. Takuulla syö muutakin, sinusta riippuu.
Minä kyllä en taida uskoa, että tämä tarina on tosi. Taidat olla tarinatuulella. Ei kukaan normaali ihminen toimi tavallasi.
Oikealla äidillä olisi jo niin suuri hätä, ettei hän tänne kirjoittelisi, vaan olisi vienyt jo kauan aikaa sitten lapsensa lääkäriin.
Taidat olla vain huomionkipeä.[/QUOTE]

Kuule mä oon valittanut lapseni huonosta syömisestä, usealle lääkärille, mm.neuvolalääkärille,neurologille, tk lääkärille(kun oltiin muissa asioissa),

yhdeltä tk lääkäriltä pyysin lähetettä ravitsemusterapeutille, lääkärin vastaus oli että ei se mitään auta,sinähän tiedät mitä lapsen tulee syödä jos ei syö vika on päässä. Joo olisin halunnut ravitsemusterapeutilta tietoa miten koostan siitä mitä syö edes vähän,ravitsemuksellisesti mahd. oikean, ja mitä täytyy lisätä purkista/pullosta(vitamiinit yms).

Lisäksi neuvolassa oon valittanut useamman vuoden tuota huonoa syömistä. Joka paikassa on vastauksena se että on pysynyt käyrällään saa siis riittävästi jostain energiaa! no kasvaa rankasti miinus käyrällä,mutta ilmeisesti asiantuntijoiden mukaan se on ok.koska on pysynyt sillä käyrällä. jep , no musta ei oo ok.mut kukaan ei ota todesta asiaa et näillä mennään.

ps.meillä on ollut huono syömään siitä lähtien kun alkoi konttaamaan. Sen jälkeen on ollut muutamia kausia jolloin on syönyt hyvin=normaalisti kun vrt muihin,mutta edellisestä tuollaisesta hyvin syömisen kaudesta on aikaa vaikka kuinka.

Meillä lapsi syö kyllä aamu ja iltapalaa yleensä hyvin,sekä välipalaa. Mut ruuat mistä sais proteiinia ei syö. Lämpimiä ruokia ei juuri syö. Just joku 1valmis pizza on minkä syö ja 1hampurilainen ja tortilloja. Ei muuta. Toinen lapsemme kyllä syö ihan hirveästi verrattuna isoveljeen.
 
nellien
Meillä ei syödä koskaan hampurilaisia ja ihan hyvin ollaan pärjätty:)
Mannapuuroakin saa vain kylässä - ison voisilmän kanssa tietysti!
Leivän tlalle voisit tehdä vohveleita ja laittaa taikinaan paljon luomukananamunia ja paistaa ne sitten oikessa voissa. Taikinaan voi lisätä mantelijauhetta proteiiniksi:) Kermavaahtoa kuohukermasta, ei muusta, ettei vaan mene karrageenia sekaan. Jauhoissa ei saa olla askorbiinihappoa.

Katso myös, ettei siinä vakiolääkkeessä tai ruoassa ole yhtään maltodekstriiniä: se on monelle tosi paha, ja sehän on muuntogeenisestä maissista tehty yleensä, näissä valmisteissa mainitaan:
Fimea
:
askorbiinihappo on c-vitamiini jota käytetään mm.jauhonparanteena, tosi haitallista. ihme vouhotusta
 
  • Tykkää
Reactions: Ä92
"Thelma"
Todella vakavaa, että jotakin Nutrini kidiä tarjoat, vaikka edes netitä ei löydy sen tuoteselostetta! Kylä minuakin yököttää laitosruoan hajut, mut enpä niitä syökään... Ei siinä kyllä neurologi auta mitään! Paahtoleipä ei ole kunnollista ruokaa ja tiedäthän, ettei sitä saa syödä ollenkaan paahatamatta? Siinä on joku aine, joka haihtuu vasta 160 asteessa, se asetaatti. Mut ei sitä tiedä moni muukaan, vaikka pussissa lukee PAAHTOleipä. Pahoinvointia siitä tulee, myrkyistä. Nutrinikidit yms on vaan liian hyvin markkinoitu:-(
Clostridium difficile -vertaistuki
Ihan ko olet tosissas :D ettei paahtoleipää saa syödä paahtamatta. Voi äiti.
 
Lisäainetyyppi
Thelma, se asia löytyi muistaakseni kirjasta Hyvä Paha Lisäaine, mutta oireet olivat hirvittävä vaytsakipu pikkuvauvalla, kun äiti oli syönyt paahtamatta sellaista leipää. Muulloin vatsavaivoja ei ollut - pl karsea vitamiinitippakokeilu. Sillä asetaatilla muistaakseni saatiin leivän pintaan paahdossa sellainen rapeus... mut tosiaan, se aine häviää vasta paistettaessa haihtumalla ja on siksi hyväksytty vain PAAHTOleipiin käytettäväksi.
 
"uivelo"
tulee vaan pahasti mieleen eräs tapaus missä vastaavat ruokaan liittyvät ongelmat johtuivat huomaamatta jäänesestä synnynnäisestä sydänviasta.. tsemppiä poikasi hoitoon. Tärkeintä on se, miten jaksat itse olla aktiivinen. ne neurologit ja terv. kesk. lekurit vaan tekee mitä vaadit!!
 

Yhteistyössä