Mitä tehdä kun lapsi ei syö? Viimeksi kesällä kunnolla.

  • Viestiketjun aloittaja pelokas äiti
  • Ensimmäinen viesti
kyllä saattaisin noin pitkän ajan jälkeen vaan kävellä päivystykseen ja kieltäytyä lähteemästä pois sieltä ennekuin asiaa tutkitaan. asia on vain edennyt ja edennyt, eikä oikein kuulosta siltä että lapsi pystyy hallitsemaan syömisiään "on nälkä, muttei voi syödä yökkäilemättä" ja ravintoa pitää saada elimistöön tavalla tai toisella. keinoja ei varmasti kovasti ole, eikä asia ole lapsellekaan kivaa, mutta sun vanhempana pitäisi nyt asialle jotain tehdä ennenkuin oikeasti on vaikkapa liian myöhäistä...
 
[QUOTE="aloittaja";25334423]Joulukuussa piti tulla kontrollikäynti muttei ole kuulunut. Ja toimintaterapiassa hoidettiin nimenomaan tätä aistiyliherkkyyttä.[/QUOTE]

Soittoa perään vaan. Ja todella ikävää ettei toimintaterapiasta ole ollut apua.

Voisiko muuten auttaa se, että antaisit pojan itse ottaa jääkaapista syötävää vai onko niin, ettei kuitenkaan haluaisi ottaa/syödä?
 
liian yksinkertaista?
[QUOTE="aloittaja";25334449]Ottaa kiltisti sanasolin.[/QUOTE]

ei herranen aika - eikös se ole muuntogeenistä ainesta? En muista mikä siinä, mutta voi viedä ruokahalun kokonaan sellaiset! Jospa alkaa syödä ruokaa, kun sen lopetat?
 
"aloittaja"
Soittoa perään vaan. Ja todella ikävää ettei toimintaterapiasta ole ollut apua.

Voisiko muuten auttaa se, että antaisit pojan itse ottaa jääkaapista syötävää vai onko niin, ettei kuitenkaan haluaisi ottaa/syödä?
Olen kyllä vienyt jääkaapille ja ruokakaapille, aukaissut oven ja sanonut että nyt voit valita mitä ikinä haluat. Joskus ottaa vanukkaan tai keksin mutta yleensä sanoo ettei halua mitään. Maitoa kyllä juo muttei pirtelöitä.
 
"hmmm"
Kyllä se syö jos se kasvaa normikäyrillä. Ei alakoululaisen energian tarve ole paljon mitään.
Ei meilläkään mene ruokaa jos syödään leipä.

Itsekin aloin syödä ja kasvaa vasta yläkoulussa.
 
"aloittaja"
ei herranen aika - eikös se ole muuntogeenistä ainesta? En muista mikä siinä, mutta voi viedä ruokahalun kokonaan sellaiset! Jospa alkaa syödä ruokaa, kun sen lopetat?
Kokeiltu on eikä auta. Kuten näette kaikkea on jo kokeiltu. Nyt sen itsekin huomaan miten paljon on kokeiltu ja yritetty. Mutta sehän tässä tietysti sekottaa tilannetta että poika vaan hiihtelee ja pyöräilee kuin olisi isonkin aterian syöny päivittäin. Toiminnassa ei näy.
 
..
[QUOTE="aloittaja";25334440]Minulle oli ihan uutta että tuollainen klinikka on edes olemassa. :D Mitenhän tällaista hoidetaan?[/QUOTE]

syömishäiriöitä, kuten vaikkapa anoreksiaa hoidetaan psyykenlääkityksellä, terapialla. joskus jotta lapsi saadaan pysymän hengissä niin kauan että hoito vaikuttaa, tarvitaan sitä nenämahaletkua.
minusta kuulosta ettet ole hyväksynyt sitä tosiseikkaa, että lapsellsi on syömishäiriö, selittelet sitä vain muilla ongelmilla. mutta oli syy mikä tahansa niin pitäähän se lapsi saada syömään.
 
[QUOTE="aloittaja";25334481]Olen kyllä vienyt jääkaapille ja ruokakaapille, aukaissut oven ja sanonut että nyt voit valita mitä ikinä haluat. Joskus ottaa vanukkaan tai keksin mutta yleensä sanoo ettei halua mitään. Maitoa kyllä juo muttei pirtelöitä.[/QUOTE]

Pääasia on että edes jotain menee. Pirtelö taitaa mennä enemmän "mössön" puolelle. Toisaalta kun jääkaapin avaa tulee sieltä aikamoinen hajujen sinfonia ja siihen saattaa jo tyssätä syöminen. Voisikohan nenästä kiinni pitäminen auttaa?
 
[QUOTE="aloittaja";25334481]Olen kyllä vienyt jääkaapille ja ruokakaapille, aukaissut oven ja sanonut että nyt voit valita mitä ikinä haluat. Joskus ottaa vanukkaan tai keksin mutta yleensä sanoo ettei halua mitään. Maitoa kyllä juo muttei pirtelöitä.[/QUOTE]

Kuulostaa kaikenkaikkiaan niin minun keskimmäiseltä lapseltani! 6v poika. Epäilen jonkin sortin tarkkaavaisuushäiriötä ja aistiyliherkkyyttä myös (äänet, maut ja ruuan koostumus mm.) On ollut aina tosi huono syömään. Ei ehkä niin paha ongelma kuin kuvaamasi asiat, mutta kutakuinkin vaikea houkutella syömään lautasta tyhjäksi. Eskarissa on aina onnenpäivä jos sattuu tyhjenemään lautanen, mutta onneksi niitä päiviä on kuitenkin.

Mössöt ei mene meilläkään yhtään vaan ruoka-ainesten on hyvä olla erillisinä palasina jotta näkee mikä on mitäkin. Salaatit jostain syystä menee pojalle tosi hyvin! On ollut aina enempi kasvisten kuin liharuokien perään.
 
Meidän lapsi on 8-vuotias ja söi viimeksi kunnolla ollessaan 2-vuotias. Neuvolalääkärissä mainitsimme huonosta syömisestä, ja lääkäri motkotti lapselle, että kyllä pitää syödä. Lapsi syö edelleen huonosti, vaikka on kyllä melkein päätään lyhyempi kaikkia luokan lapsiakin.
 
Viimeksi muokattu:
"aloittaja"
syömishäiriöitä, kuten vaikkapa anoreksiaa hoidetaan psyykenlääkityksellä, terapialla. joskus jotta lapsi saadaan pysymän hengissä niin kauan että hoito vaikuttaa, tarvitaan sitä nenämahaletkua.
minusta kuulosta ettet ole hyväksynyt sitä tosiseikkaa, että lapsellsi on syömishäiriö, selittelet sitä vain muilla ongelmilla. mutta oli syy mikä tahansa niin pitäähän se lapsi saada syömään.
Itseasiassa ei ole tullu mieleenkään tätä ennen tuo syömishäiriö. Pitänyt sitä vaan nuorten tyttöjen ongelmana. Enkä pelkää kyllä tuotakaan diagnoosia. Sama mikä nimi syyllä kunhan lapsi saataisiin syömään.
 
[QUOTE="aloittaja";25334569]Itseasiassa ei ole tullu mieleenkään tätä ennen tuo syömishäiriö. Pitänyt sitä vaan nuorten tyttöjen ongelmana. Enkä pelkää kyllä tuotakaan diagnoosia. Sama mikä nimi syyllä kunhan lapsi saataisiin syömään.[/QUOTE]

Varmasti on jonkinlaista syömishäiriötä, mutta jos sen syynä on haju- ja makuaistiyliherkkyydet, niin ei sitä niin vaan hoideta psyykelääkkeillä tms.
 
trumanshow on totta
Yliherkkyyttä ei ole olemassa! On hienoa, jos ihminen on herkkä, tuntevainen olento. Lääkkeitä tosin on jo ruoassakin ja siksi ne niin ällöttää monia. Mut se onkin jo pitkä juttu - ja ruoka kauan ollut ala-arvoista. Itse pitää kaikki tehdä, tai muuten joutuu elinkautislääkitykselle:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/4862877
 
yliherkkä?
[QUOTE="aloittaja";25334481]Olen kyllä vienyt jääkaapille ja ruokakaapille, aukaissut oven ja sanonut että nyt voit valita mitä ikinä haluat. Joskus ottaa vanukkaan tai keksin mutta yleensä sanoo ettei halua mitään. Maitoa kyllä juo muttei pirtelöitä.[/QUOTE]

Anna sitten luomumaitoa sille, kun saattaa saada liian paljon maissiöljyä, jos teillä juodaan Valion maitoja. Siinä niiden D-vitamiinissa on sitä ja sehän ei vaan kaikille sovi, tulee maha niin turvoksiin, ettei pysty mitään syömään. Se taas johtuu siitä myrkystä, mitä muuntogeeninen maissi tuottaa - siis valtava tuotto halvalla, kun maissikoisa kuolee jo maissin taimen puraisuun. No, joku tietysti sanoaa, ettei se ihmiselle ole haitaksi, vaikka onhan se. Luomussa ei ole, mut sehän onkin suuri uhka lääketehtaille, jos ihmiset olis aina terveitä:-D

Lapsena sairastetun syövän haitat ulottuvat vuosien päähän | Syöpä | Iltalehti.fi
Mitä on ylikuolleisuus?
J.K. Vanukas ja keksi ei ole ruokaa;-)
 
"Mummeli"
Hampurilaisia älä tarjoa, äläkä leipääkään, jos muu ei kelpaa. Takuulla syö muutakin, sinusta riippuu.
Minä kyllä en taida uskoa, että tämä tarina on tosi. Taidat olla tarinatuulella. Ei kukaan normaali ihminen toimi tavallasi.
Oikealla äidillä olisi jo niin suuri hätä, ettei hän tänne kirjoittelisi, vaan olisi vienyt jo kauan aikaa sitten lapsensa lääkäriin.
Taidat olla vain huomionkipeä.
 
"Mummeli"
Hampurilaisia älä tarjoa, äläkä leipääkään, jos muu ei kelpaa. Takuulla syö muutakin, sinusta riippuu.
Minä kyllä en taida uskoa, että tämä tarina on tosi. Taidat olla tarinatuulella. Ei kukaan normaali ihminen toimi tavallasi.
Oikealla äidillä olisi jo niin suuri hätä, ettei hän tänne kirjoittelisi, vaan olisi vienyt jo kauan aikaa sitten lapsensa lääkäriin.
Taidat olla vain huomionkipeä.
 
"Mummeli"
Sanoit,ettei poika syö. Sitten sanot, että syö perunankin kuivana. Missäs nyt mennään ? Hampaathan lapselta tippuu, jos ei niitä käytä. Tajuathan sinä, että jotain se lapsi, kuitenkin, syö, jos veriarvot ovat kohdillaan ? Jos tarina on tosi, heti syömishäiriöklinikalle aika !
 

Yhteistyössä