Uusavuttominta mitä olet kuullut?

----
[QUOTE="vieras";25316607]Ei tuota voi mielestäni sanoa uusavuttomuudeksi koska kuitenkin tiedät missä se hajulukko ylipäänsä sijaitsee ja että se pitää ja sen tosiaan saa avattua jotta sen pystyy puhdistamaan. Kyse on siis sinun kohdallasi vain voiman ja/tai tekniikan puutteesta :)[/QUOTE]

vähän sama kuin se että kyllä periaatteessa "osaan" lisätä oljyä autoon, mutta ne kaksi kertaa kun se olisi pitänyt yksin tehdä, en olekaan jaksanut vääntää korkkia auki.. no ystävällinen ohikulkija sitten väänsi korkin auki ja muuten suoriuduin itse, tuumasi vain, että oletpas pätevä neiti, vaikkei korkki itsellä auennutkaan =)
 
"haha"
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;25313815:
Olen kuullut saman tarinan, mutta pääosassa oli mamu.
Mä olen nähnyt ihan omin silmin yhden mustalaisperheen tekevän näin. un huomautin että tulee aika iso lasku perheen äiti totesi että kyllä hän tietää, mutta on sossu sen ennenkin maksanut. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över;25315017:
Tapailin kerran yhtä nuorta (24v) miestä joka oli kyllä uusavuttomin ikinä tapaamani ihminen (tämän vuoksi en kauaa häntä jaksanutkaan katsella, vaikka muuten oli ihan mukava..)
Hän ei ollut ikinä vaihtanut lamppua, ei tiennyt miten se tehdään.
Hän ei osannut paistaa jauhelihaa, ei tiennyt milloin se on kypsää ja joka kerta poltti sen mustaksi varmuuden vuoksi.
Hän ei osannut tehdä taskuparkkia ja muutenkin pelkäsi ajaa Helsingin keskustassa, vaikka asui siellä ja omisti auton. Minä tein kerran parkin hänen puolestaan.
Ei osannut käyttää pyykkikonetta, vaikka oli asunut yksin monta vuotta, vei pyykit äidilleen pestäviksi isoissa pusseissa..
Minäkään en osaa taskuparkkeerausta, sitä ei autokoulussa aikanaan opetettu, enkä ole törmännyt tilanteeseen missä se olisi pitänyt osata, joten harjoittelukin on sit siltä osin jäänyt. Ja aikoinaan kun ekaa kertaa liivatteita käytin, viskasin ne lehdet roskiin kun luulin, että se hyydyttävä osa liukenee siihen veteen :xmas: mut vahingosta viisastuu.
 
"vieras"
vähän sama kuin se että kyllä periaatteessa "osaan" lisätä oljyä autoon, mutta ne kaksi kertaa kun se olisi pitänyt yksin tehdä, en olekaan jaksanut vääntää korkkia auki.. no ystävällinen ohikulkija sitten väänsi korkin auki ja muuten suoriuduin itse, tuumasi vain, että oletpas pätevä neiti, vaikkei korkki itsellä auennutkaan =)
Sama juttu auton renkaan vaihtamisen kanssa, osaan ottaa vararenkaan irti takaovesta sekä koota ja sijoittaa tunkin oikein mutta jos pultit on alle laittaessa kiristetty pulttipyssyllä niin en saa niitä auki :)
 
"Äippä"
Sisko teki männävuonna kaalikääryleitä itelleen, kun muu perhe pöo kesälomalla. Se jauhoi paistista jauhelihan, ihan niinku äitikin.
Kun perhe palas lomalta, kaappi kuhisi valkosia matoja. Sisko ei ollu purkanu ja pessy sitä lihamyllyä.
 
"vieras"
Mä olen useaan kertaan ihmetellyt, miten kakkublogistit ja muut saa akkun pinnan niin tasaiseksi. Itselläni se päälinen on aina epätasainen ja kupera.
Vasta kuukausi sitten tajusin koota sen täytekakun "väärinpäin", eli se paistettaessa pohjimmaisena kerroksena ollut levy tulee päälle ja se kupera alle :ashamed:
 
[QUOTE="vieras";25316911]Sama juttu auton renkaan vaihtamisen kanssa, osaan ottaa vararenkaan irti takaovesta sekä koota ja sijoittaa tunkin oikein mutta jos pultit on alle laittaessa kiristetty pulttipyssyllä niin en saa niitä auki :)[/QUOTE]

Kyllä sitä itsekin on joskus tarvinnut jatkovartta noissa hommissa.
 
kattimus
[QUOTE="eee";25315193]Riippuu varmaan ihan maaseudun määritelmästä. Itse olen asunut pienen ikäni maaseudulla (alle 5000 asukkaan kunta) enkä osaa sytyttää tulipesää, ei varmasti myöskään iso osa kavereistani. En tiedä missä asennossa se takan juttu kuuluisi olla, ettei tule savut sisään.

En osaa myöskään esim. käynnistää ruohonleikkuria tai tyhjentää kompostia tai ulkohuussia. Enkä ole koskaan koskenut lehmään, kanaan, sikaan tai muuhun maatilan eläimeen.

Eivät kaikki maalla asuvat asu missään maatilalla tai mummonmökissä........[/QUOTE]

Tätä mä nimenomaan luonnehdin avuttomuudeksi. Jos tehdään takkaan tuli ja savut tulevat sisään, "se takan juttu" eli pelti pannaan siihen toiseen asentoon. Ruohonleikkurin oppii käynnistämään, kun pyytää, että joku neuvoo. Kompostin tyhjäämiseen tarvitsee talikon, ja jos ei keksi, mitä sillä mahdetaan tehdä, niin se on mielikuvituksen puutetta. Se kun toimii manuaalisesti eikä sitä tarvitse ensin ohjelmoida.

Nuo kaikki hommat ovat semmoisia, että niistä selviää, kun PÄÄTTÄÄ selvitä. Tumput suorana ihmetteleminen ei opeta ketään.
 
örm
Ollessani veljeni 16-vuotiasta tytärtä "vahtimassa" eli siellä asumassa hänen seuranaan vanhempien ulkomaan matkan aiikana, ei tyttö ei tiennyt miten voi tehdä ruuan seuraavista aineksista; nuudelipaketti, naudanlihasuikaleet, pakaste wokvihannekset ja purkki valmista sweet and sour-kastiketta. Ostin vielä tarvikkeet miettien, että nämä nyt on niin rautalangasta väännetyt että aivan varmasti osaa. Oli syömättä kokonaan, kun ei ollut millään keksinyt miten niistä voisi tehdä aterian...
 
[QUOTE="vieras";25315957]Eräs pääkaupunkiseudulta kotoisin oleva parikymppinen tuttava ihmetteli, miksi maitopurkissa on lehmän kuva.

Oli sen verran järkyttävä tieto se, että maito tulee lehmästä, että lopetti maidon juonnin kokonaan.[/QUOTE]

 
"eee"
Tätä mä nimenomaan luonnehdin avuttomuudeksi. Jos tehdään takkaan tuli ja savut tulevat sisään, "se takan juttu" eli pelti pannaan siihen toiseen asentoon. Ruohonleikkurin oppii käynnistämään, kun pyytää, että joku neuvoo. Kompostin tyhjäämiseen tarvitsee talikon, ja jos ei keksi, mitä sillä mahdetaan tehdä, niin se on mielikuvituksen puutetta. Se kun toimii manuaalisesti eikä sitä tarvitse ensin ohjelmoida.

Nuo kaikki hommat ovat semmoisia, että niistä selviää, kun PÄÄTTÄÄ selvitä. Tumput suorana ihmetteleminen ei opeta ketään.
Joo, olen ihan samaa mieltä. Jutun pointti oli siis se, etteivät kaikki "maalaiset" välttämättä ole yhtään sen käytännöllisempiä kuin kaupunkilaisetaan. ;)
 
"Niinpä"
[QUOTE="eee";25317860]Joo, olen ihan samaa mieltä. Jutun pointti oli siis se, etteivät kaikki "maalaiset" välttämättä ole yhtään sen käytännöllisempiä kuin kaupunkilaisetaan. ;)[/QUOTE]

Niinpä, maalaiset pärjää paremmin käytännön asioissa maalaiselämään tutuissa askareissa, kun taas kaupunkilaiset osaa paremmin kaupungissa tarvittavat käytännön taidot :)
 
"vieras"
[QUOTE="Niinpä";25317896]Niinpä, maalaiset pärjää paremmin käytännön asioissa maalaiselämään tutuissa askareissa, kun taas kaupunkilaiset osaa paremmin kaupungissa tarvittavat käytännön taidot :)[/QUOTE]

:D

Ja mitäkähän ne mahtavat olla?
 
kattimus
[QUOTE="vieras";25317979]:D

Ja mitäkähän ne mahtavat olla?[/QUOTE]

No jos mä joutuisin vaikka kulkemaan metrolla, raitiovaunulla tms, pitäisi ensin opetella parikin asiaa. Kuulemma on jotain mitälie vyöhykelippuja yms. ja mistä tietää oikean pyskin jne... Pianhan ne oppii, mutta julkisilla kulkeminen vaatisi ehdottomasti opettelua.

terv.nimim. maalainen
 
"niinpä"
[QUOTE="vieras";25317979]:D

Ja mitäkähän ne mahtavat olla?[/QUOTE]

No esimerkkinä vaikka se, että maalaiset ehkä lämmittää sujuvammin puusaunan kun taas kaupunkilaiset osaavat ajaa autoa kaupungissa sujuvammin ja taskuparkkeerata paremmin.
 
"Äippä"
Piian piti antaa vauvalle kuumesuppo. Se näytti niin isolta lapsen niellä, että hän kipaisi alakertaan kysymään rouvalta, että pitäiskö se muusata. Onneksi kipaisi ja sai tietää, mihin reikään se kuului panna.
 
awefwaf
[QUOTE="Äippä";25318074]Piian piti antaa vauvalle kuumesuppo. Se näytti niin isolta lapsen niellä, että hän kipaisi alakertaan kysymään rouvalta, että pitäiskö se muusata. Onneksi kipaisi ja sai tietää, mihin reikään se kuului panna.[/QUOTE]

Onko tää Piia naisen nimenä nyt käytetty, vai puhuuko joku ihan oikeesti vielä piioista?
 
[QUOTE="vieras";25313090]Voihan niitä pari kertaa käyttää, mutta jos vaihtaa kakkavaippaa tunnin välein, niin kyllä sitä lämmintä vettä tarvitaan hyvin nopeasti. Meiltä tosinei edes löytyisi mitään pesulappuaj valmiina ja kertakäyttövaipatkin loppuisi alta päivässä.[/QUOTE]
Niillä saa kyllä ihan puhtaaksi vaikka kymmenen kertaa perätysten. Toki ei yhdellä paperilla...
 

Yhteistyössä