Lapsi sai joulupuukeräyksestä pari lahjaa ja yhdessä oli

• Viestiketjun aloittaja "Yh-äiti"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25281167]Anteeksi, mutta en nyt ihan ymmärtänyt. SAITTE paketin ja VEITTE myös? Saako niihin viedä käytettyjä leluja vai mikä järki tuossa muuten oli?

En ole ihan varma onko samasta keräyksestä edes kyse, kun osallistuin yhdessä kaverin kanssa sellaiseen. Joka tapauksessa siinä oli periaatteena, että itse ilmoitti ensin minkä hintaisen lahjan on valmis hankkimaan. Sen jälkeen välitystaho etsii sopivan lahjansaajan. Nämä saajat ovat siis saaneet esittää toiveita etukäteen mitä haluaisivat.[/QUOTE]

Vein keräykseen ihan kaupasta ostettuja, mutta halvemmasta päästä olevia leluja. Sittemmin yh-kerhossa, jossa käytiin (jossa käyvistä puoletkaan eivät olleet yh-äitejä, vaan ihan vain äitiyslomalla, itse siis olin yh) jaettiin samaisia paketteja kaikille lahjaksi. Sain vasta joulun jälkeen tietää, että olivat samasta joulupuukeräyksestä, kun päivittelivät kovaan ääneen, että kelle näitä ylijäämäpaketteja lahjoittelisi ja kait tuppasivat niitä sitten jollekkin.

"mei"
Sain vasta joulun jälkeen tietää, että olivat samasta joulupuukeräyksestä, kun päivittelivät kovaan ääneen, että kelle näitä ylijäämäpaketteja lahjoittelisi ja kait tuppasivat niitä sitten jollekkin.
Kurjaa jos tilanne on tuo, että ylijäämä paketteja vain tyrkitään joillekkin..
Joku tuolla aiemmin kirjoitti että Oulussa ylijäämä paketit lahjoitetaan lastenkotiin, mielestäni tämmöinen on hyvä asia. Myös esim. sairaaloiden lastenosastot olisi hyvä kohde.

[QUOTE="mei";25281642]Kurjaa jos tilanne on tuo, että ylijäämä paketteja vain tyrkitään joillekkin..
Joku tuolla aiemmin kirjoitti että Oulussa ylijäämä paketit lahjoitetaan lastenkotiin, mielestäni tämmöinen on hyvä asia. Myös esim. sairaaloiden lastenosastot olisi hyvä kohde.[/QUOTE]
Oispa nekin tehneet niin, mutta ei, ne lahjoitettiin joillekkin pienten lasten mammoille ilmeisesti. En asu tampereella enää, joten en asiaan voi puuttua :/

"vieras"
[QUOTE="apina";25278595]

Mutta se että kehdataan vähävaraisille laittaa paskasta ja risaa lahjaksi,
ajatellaan kuin nehän on vähävaraisten lapsia.[/QUOTE]

Mitäpä jos lahjan antaja on itsekin vähävarainen? Tietenkään ei pitäisi tuollasia antaa, mutta jollekin ne on saattaneet olla aarteita eikä silloin niin huomaa vikoja.

Mä nuorena ohjasin lapsille yhtä harrastusryhmää. Päätettiin osallistua porukalla keräykseen, missä lahjoitettiin osin käytettyä osin uutta ulkomaille hätäapuun. Yksi vähävaraisen perheen tyttö toi oman lempipaitansa. Se oli aivan nukkavieru, mutta minulla ei kerta kaikkiaan ollut sydäntä sanoa, ettei sitä voisi lähettää. Paketit piti vielä väliportaan tarkastaa, joten luultavasti paita kerättiin pois.

Meidän lapset olisi kuulemma päässeet joulupuu- tai vastaavan keräyksen lahjan saajiksi.

Olin aika lailla ällikällä lyöty kun sitä mulle ehdotettiin...Juu, ollaanhan me silleen aika pienituloisia kun vain mies käy töissä (eikä tienaa miljoonia), mutta en todellakaan kokenut tarpeelliseksi ottaa sieltä lapsille lahjoja. Kun saavat lahjoja muutenkin. Mun pääkopassani ne lahjat kuuluu sellaisille lapsille, jotka ei muuten paketteja saa, eivätkä sellaisille jotka saa jouluaattona läjän lahjoja joten osa voidaan avata jo etukäteen.
Asiaa!

Harmi, että kaikilla ei ole yhtä korkea moraali.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25281578]No kyllä se nyt vaan on niin että parilla eurolla saat krääsän ja parilla kympillä jo jonkun paremman jutun. Onhan siinä vähän eroa että ostaako puuvärit joissa lukee made in china vai jotkut laadukkaammat.[/QUOTE]

No joillain puuväreillä ei todellakaan ole väliä. Eri asia tietysti on, jos harrastaa vakavasti kuvataiteita, mutta lapsen väreistä jos on kyse, pienituloiselle kelpaa värit kuin värit.

spQ nyt pikaseen
kävin eilen hakemassa lapsille paketit vastaavasta, ja mulle ainakin sossu oikeen painotti, että kannattaa avata ne vielä ja tarkistaa sisältö. ettei tule sitten ikäviä yllätyksiä... eihän niidenlahjojen tarvitse kalliita olla ilahduttaakseen, mutta ehjiä ja käyttökelpoisia kuitenkin.

"vieras"
Meidän lapset olisi kuulemma päässeet joulupuu- tai vastaavan keräyksen lahjan saajiksi.

Olin aika lailla ällikällä lyöty kun sitä mulle ehdotettiin...Juu, ollaanhan me silleen aika pienituloisia kun vain mies käy töissä (eikä tienaa miljoonia), mutta en todellakaan kokenut tarpeelliseksi ottaa sieltä lapsille lahjoja. Kun saavat lahjoja muutenkin. Mun pääkopassani ne lahjat kuuluu sellaisille lapsille, jotka ei muuten paketteja saa, eivätkä sellaisille jotka saa jouluaattona läjän lahjoja joten osa voidaan avata jo etukäteen.
Jossakin olette ruikuttaneet koska ei noita paketteja tuosta vaan normaaliperheisiin tarjota ;)

Keittiönoita
[QUOTE="vieras";25281763]No joillain puuväreillä ei todellakaan ole väliä. Eri asia tietysti on, jos harrastaa vakavasti kuvataiteita, mutta lapsen väreistä jos on kyse, pienituloiselle kelpaa värit kuin värit.[/QUOTE]
Nämä on hankalia asioita kaikenkaikkiaan. Mun mielestä olisi hyvä muistaa, että suomalainen köyhyys on muuttunut merkittävästi viimeisen 50 vuoden aikana. Halvat värikynät ovat ok silloin, jos vaihtoehtona on olla kokonaan ilman värikyniä. Mutta kuinka monessa suomalaisessa perheessä vuonna 2011 ei ole lainkaan värikyniä? Mä luulen, että sellaisia perheitä on hyvin vähän.

Kun mä olin lapsi 60-luvulla, niin vanhemmillani oli tapana lähettää meidän vanhoja leluja ja ostaa jotain pientä uuttakin vähävaraisille lapsille. Silloin oli vielä lapsia, joiden kodeissa ei ollut juoksevaa vettä, huussi oli ulkona, kouluun käveltiin pimeässä kilometreja ja vaatteetkin tehtiin vanhempien vanhoista vaatteista. Sellaisia "oikeasti" köyhiä lapsia, joilla tosiaankaan ei olisi niitä värikyniä ollut, jos ei joku olisi sellaisia lahjoittanut. Ja kelpasi muuten käytetytkin värikynät. Siihen aikaan ei tavallisten, hyväosaisten perheiden lapsetkaan saaneet yleensä kuin 5-10 joululahjaa. Näin ollen yksi tai kaksi lahjaa oli joillekin lapsille suuri ilo. Maailma on muuttunut ja varsinkin 80-luvun kulutusjuhlan myötä lasten saamien lahjojen määrä on räjähtänyt. Nyt lapsi, joka saa vain 5 lahjaa - varsinkin, jos osa niistä on villasukkia ja lapasia kuten mun lapsuudessani yleensä oli - on suhteessa muihin tämän päivän lapsiin saamassa lahjoiltaan köyhän joulun.

Köyhyys ei siis aina ole jonkin asian puuttumista vaan se voi olla myös laadullista, kun verrataan siihen, miten asia valtaväestöllä on. Tässäkin ketjussa vaikuttaa siltä, että moni kuvittelee noiden Joulupuu -keräyksen lahjojen menevän 60-luvun köyhien kaltaisille lapsille. Mutta sen kaltaisia lapsia ei ole enää. Tämän vuosikymmenen köyhyys on erilaista kuin 50 vuotta sitten.

[QUOTE="vieras";25281867]Jossakin olette ruikuttaneet koska ei noita paketteja tuosta vaan normaaliperheisiin tarjota ;)[/QUOTE]
"Ruikutus" oli soitto neuvolaan, varasin lapselleni 6 v tarkistusaikaa. Ja sieltä se ehdotus sitten tuli.

Että silleen ;) ;) ;)

"hmm"
Mulle myös viime vuonna tarjottiin neuvolasta pakettia yksinhuoltajaperusteella. Lapseni on 2v ja itse olen suhteellisen vähävarainen, joten otin lahjan ilolla vastaan.
Paketissa oli Halloween/kurpitsa-aiheinen liivimekko joka ei ehtinyt kertaakaan päälle ennen kuin jäi pieneksi, ja Halpa-Hallin mainospalapeli. Jotenkin jäi vähän halju olo.
Kivittäkää nyt sitten, ilmainen kun oli enkä niin tyytyväisyydestä hyrissyt. Onneksi lapsi ei vielä ymmärtänyt lahjojen päälle.

vv
[QUOTE="a p";25279055]Niinpä tietysti. :D

Lapsi ensin nauroi niille kintaille kun olivat täysin samanlaiset jotka hänelle ostin vähän aikaa sitten, mutta sitten lapsi totesi, että ei se mitään on nyt varakintaat. Lapsi on nyt pihalla uudet kintaat kädessä. :)[/QUOTE]

Ihana lapsi! :) Tosin minäkin ihmettelin, ettette jättäneet jouluaattoon, mutta toisaalta kuten joku kirjoitti. Jokaisella on oma tapa viettää joulua. Meillä tulee joulukuusi jo joulukuun alkupuoliskolla, että saamme nauttia sen ihanasta tunnelmasta. ym. omia perinteitä.

Hyvää Joulua ja lämpimiä ajatuksia lähimmäisistä ja meistä palstakavereistakin! Eikös niin! :D

"vieras"
Me saatiin viime jouluna joulupuukeräyksestä ja olisi pitänyt etukäteen avata lahjat. Oli aika karmeita meinaan. Oli sellainen pieni brasilialainen tanssija-koriste-esine, joita löytyy mummojen hyllyiltä ja jotain alekorien jämävaatteita, joista ei juuri ollut iloa, mm. velouriset potkuhousut koossa 86. En haluaisi olla kiittämätön, mutta ei köyhillekään tarvitse paskaa syytää. Onneksi lapset sai sukulaisilta ja minultakin parit lahjat, koska jos nuo olisivat olleet ainoat, niin olisi varmaan tullut itku silmään!

"haha"
mene töihin ni ei tarvii mitään almu-lahjoja antaa pennulles! ja jotkut vielä kehtaa marista näistä lahjoista mitä sossusta kannetaa niska limassa. kaks sanaa teille; menkää töihin!!!

Yhteistyössä