Sain nauraa vaatekaupassa! Pikkutytöt nimittäin olivat alusvaateosastolla...

• Viestiketjun aloittaja Yhden äippä
  • Ensimmäinen viesti
terve itsetunto
Mielestäni ei ole iso ongelma jos pikkutytöt käy uimapuvussa suihkussa. En muutenkaan ymmärrä sitä miksi lapsen (tai edes aikuisen) pitäisi esittäytyä alasti muiden edessä. Mielestäni jokaisella kuuluisi olla oikeus käydä suihkussa niin, ettei tarvitse olla muiden edessä alasti suihkussa. Mielestäni kaikilla, myös oppivelvollisuutta suorittavilla lapsille, pitäisi olla oikeus itse päättää kenen edessä ovat alasti. Siksi minua on aina inhottaneet suomalaiset uimahallit, joissa on useimmiten vain yksi iso, avoin suihkutila. Ei olisi kovin vaikeaa tehdä suihkukoppeja myös suomalaisiin uimahalleihin.
esimerkiksi uimahallissa ei sen kloorin takia saisi mennä saunaan, kloori kun on kuumassa saunassa vaarallista, eli ihan terveydellisistä syistä niillä uikkareilla saunaan meno on kielletty ja suihkun kautta tietenkin altaasta tultua, ei siinä ole mitään sellaista takana, että hali pakottaa ihmiset olemaan alasti.
alastomuus on muutenkin luonnollista, en ymmärrä miksi opettaa lapsi sellaiseksi, että hän häpeää vartaloaan muiden samaa sukupuolta olevan ihmisen kanssa, eikä siksi uskallla olla ilman uikkaria/pyyhettä yleisissä uimahalleissa. vanhemmat antavat aivan väärän kuvan, jos opettavat lapsensa ghäpeämään itseään.

esimerkiksi uimahallissa ei sen kloorin takia saisi mennä saunaan, kloori kun on kuumassa saunassa vaarallista, eli ihan terveydellisistä syistä niillä uikkareilla saunaan meno on kielletty ja suihkun kautta tietenkin altaasta tultua, ei siinä ole mitään sellaista takana, että hali pakottaa ihmiset olemaan alasti.
alastomuus on muutenkin luonnollista, en ymmärrä miksi opettaa lapsi sellaiseksi, että hän häpeää vartaloaan muiden samaa sukupuolta olevan ihmisen kanssa, eikä siksi uskallla olla ilman uikkaria/pyyhettä yleisissä uimahalleissa. vanhemmat antavat aivan väärän kuvan, jos opettavat lapsensa ghäpeämään itseään.
Saunasta en mitään puhunut. Kyllä suihkussa saa pestyä itsensä uimapuku päälläkin. Kyse ei ole häpeästä vaan siitä, etteivät kaikki pidä alasti olemisesta muiden nähden. Moni arvostaa sen verran itseään, ettei halua paljastaa itseään kaikille.

Saunasta en mitään puhunut. Kyllä suihkussa saa pestyä itsensä uimapuku päälläkin. Kyse ei ole häpeästä vaan siitä, etteivät kaikki pidä alasti olemisesta muiden nähden. Moni arvostaa sen verran itseään, ettei halua paljastaa itseään kaikille.
no sitten pitää olla menemättä uimahalleihin,jos ei halua muiden näkevän saman sukupuolen edustajaa alasti luonnollisessa tilassa..ja kuinka moni sielläkään ylipäätään tuijottaa muita?en ainakaan minä.ei ole kyllä mitään tekemistä uimahallin suihkussa peseytymisessä ilman uimapukua ja itsensä arvostamisessa..meni vähän ot..

no sitten pitää olla menemättä uimahalleihin,jos ei halua muiden näkevän saman sukupuolen edustajaa alasti luonnollisessa tilassa..ja kuinka moni sielläkään ylipäätään tuijottaa muita?en ainakaan minä.ei ole kyllä mitään tekemistä uimahallin suihkussa peseytymisessä ilman uimapukua ja itsensä arvostamisessa..meni vähän ot..
Koululaiset eivät voi noin vain jäädä pois koulun uimahallikäynneiltä. Itse en ole kouluvuosien jälkeen käynyt uimahalleissa. Viimeksi kävin 8. luokalla koulun kanssa, 9. luokalla uimahalli oli remontissa ja lukion liikunnassa ei uintia ollut. Mielestäni ei siltikään olisi iso homma hankkia niitä suihkukoppeja.

Suurin osa maailman ihmisistä ei koe esiintymistä muiden edessä alasti tarpeelliseksi tai millään tavalla ainoaksi vaihtoehdoksi olla hyväksytty. Suomessa on vaan joku ihmeellinen alastonkulttuuri, jossa kaikkien pitäisi olla toisten edessä alasti tai muuten leimataan omituiseksi tai jopa häiriintyneeksi.

Koululaiset eivät voi noin vain jäädä pois koulun uimahallikäynneiltä. Itse en ole kouluvuosien jälkeen käynyt uimahalleissa. Viimeksi kävin 8. luokalla koulun kanssa, 9. luokalla uimahalli oli remontissa ja lukion liikunnassa ei uintia ollut. Mielestäni ei siltikään olisi iso homma hankkia niitä suihkukoppeja.

Suurin osa maailman ihmisistä ei koe esiintymistä muiden edessä alasti tarpeelliseksi tai millään tavalla ainoaksi vaihtoehdoksi olla hyväksytty. Suomessa on vaan joku ihmeellinen alastonkulttuuri, jossa kaikkien pitäisi olla toisten edessä alasti tai muuten leimataan omituiseksi tai jopa häiriintyneeksi.
sä teet nyt kärpäsestä härkäsen..en ole koskaan esiintynyt kenenkään edessä alasti,normaalia on että suihkussa käydään alasti,seksiä harrastetaan alasti jne..se,että jo pienestä pitäen pitäisi opettaa lapselle,että on synti näyttäytyä alasti sitä vaativissa tilanteissa ( esim suihkussa käynti ) on mun mielestä outoa käytöstä..mutta en jaksa enää väitellä tästä asiasta sun kanssa,sä koet että normaali alastomuus on outoa ja mun mielestä se taas on normaalia,enkä mä hae sillä kenenkään hyväksyntää..olen alasti silloin kuin tilanne sitä vaatii..

"vieras"
Kiitos umpitynnyrissä kasvatettu ap, kirjoituksesi sai minut keskustelemään tytön 9.v kanssa topeista ja liiveistä ja niiden tämän hetkisestä tarpeesta, menemmekin yhdessä alusvaateostoksille. :)
Keskustelu kääntyikin yllätyksekseni kuukautisiin ja hämästykseni oli suuri kun tyttö sanoi kavereidensa niistä jo puhuneen ja yhdellä jo alkaneenkin, kirjastosta netistä olivat ottaneet selvää asioista, oma äiti oli todella sulkeutunut ja ahdasmielinen näissä asioissa joten oli jotenkin helpottavaa pystyä puhumaan luonnollisesi oman tytön kanssa näistä asioista!:)

Mielestäni ei ole iso ongelma jos pikkutytöt käy uimapuvussa suihkussa. En muutenkaan ymmärrä sitä miksi lapsen (tai edes aikuisen) pitäisi esittäytyä alasti muiden edessä. Mielestäni jokaisella kuuluisi olla oikeus käydä suihkussa niin, ettei tarvitse olla muiden edessä alasti suihkussa. Mielestäni kaikilla, myös oppivelvollisuutta suorittavilla lapsille, pitäisi olla oikeus itse päättää kenen edessä ovat alasti. Siksi minua on aina inhottaneet suomalaiset uimahallit, joissa on useimmiten vain yksi iso, avoin suihkutila. Ei olisi kovin vaikeaa tehdä suihkukoppeja myös suomalaisiin uimahalleihin.

Mun mielestä taas jokaisen kuuluu pestä hyvin alapäänsä (kuin myös yläpäänsäkin) ennen uintiin menoa. Itse opetan jo pikkulapseni siihen, eikä mielesätäni teinienkään kuulu tehdä poikkeusta sen suhteen.

Mitä itse olen esim. Lappeenrannassa ja Kouvolassa käynyt uimahalleissa, on mielestäni sielä kaikki tulleet nakusilleen pesulle ennen uintia. Se on yleinen tapa ja paljon helpompaa on teinillekin mennä yleisten tapojen mukaan, kuin alkaa tukkimaan vessoja... Itseasiassa kun mietin, niin kaikissa noissa uimahalleissa, joissa usein käyn, on vessat vasta pesutilojen yhteydessä. Pukuhuoneissa ei sellaisia edes ole.

sä teet nyt kärpäsestä härkäsen..en ole koskaan esiintynyt kenenkään edessä alasti,normaalia on että suihkussa käydään alasti,seksiä harrastetaan alasti jne..se,että jo pienestä pitäen pitäisi opettaa lapselle,että on synti näyttäytyä alasti sitä vaativissa tilanteissa ( esim suihkussa käynti ) on mun mielestä outoa käytöstä..mutta en jaksa enää väitellä tästä asiasta sun kanssa,sä koet että normaali alastomuus on outoa ja mun mielestä se taas on normaalia,enkä mä hae sillä kenenkään hyväksyntää..olen alasti silloin kuin tilanne sitä vaatii..
Minä en ole väittänyt, että olisi synti, mutta mielestäni kaikkien mielipiteet pitäisi huomioida. Jos joku ei pidä alastiolemisesta uimahalleista niin se pitäisi hyväksyä ja tätä varten olisi mukavaa jos olisi suihkukopit. Kun mielestäni se alasti oleminen ei ole mikään itseisarvo. Suomessakin tapahtuu jonkin verran uimahalleissa seksuaalista häirintään (varsinkin miesten puolella), joten uskon, että ihan tätäkin asiaa varten ne suihkukopit olisi hyvä juttu. Olisi varmasti kiva jos vaikka poika olisi yksin miesten puolella ja siellä olisi joku outo mies niin voisi varmuudeksi mennä suihkukoppiin eikä tarvitsisi suihkussa käydä omituisesti käyttäytyvän miehen edessä. Uimahalleissa nimittäin pyörii jonkun verran pedofiilejä, onhan tästä ollut lehtijuttujakin.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25251807]Kiitos umpitynnyrissä kasvatettu ap, kirjoituksesi sai minut keskustelemään tytön 9.v kanssa topeista ja liiveistä ja niiden tämän hetkisestä tarpeesta, menemmekin yhdessä alusvaateostoksille. :)
Keskustelu kääntyikin yllätyksekseni kuukautisiin ja hämästykseni oli suuri kun tyttö sanoi kavereidensa niistä jo puhuneen ja yhdellä jo alkaneenkin, kirjastosta netistä olivat ottaneet selvää asioista, oma äiti oli todella sulkeutunut ja ahdasmielinen näissä asioissa joten oli jotenkin helpottavaa pystyä puhumaan luonnollisesi oman tytön kanssa näistä asioista!:)[/QUOTE]

Onko teidän 9-vuotiaalla jo tarvetta?
Pitäisi varmaan minunkin kysyä 9vltä haluaako liivit...

jos vaikka poika olisi yksin miesten puolella ja siellä olisi joku outo mies niin voisi varmuudeksi mennä suihkukoppiin eikä tarvitsisi suihkussa käydä omituisesti käyttäytyvän miehen edessä. Uimahalleissa nimittäin pyörii jonkun verran pedofiilejä, onhan tästä ollut lehtijuttujakin.

Noin ajateluna kyllä itseäkin vähän alkoi pelottamaan. Mutta toisaalta vaikka ne kopit olisikin, niin meidänkin pojat käyvät mielellään saunassa ja sielä ainakin pitää vaatteet riisua... tai noh, voisihan sitä olla sitävarten saunapyyhe...

Mutta toisaalta, pitääkö meidän elää tirkistelijöitä varten häveliäästi? Eikö me voitaisi rauhassa vain saunoa omina itsenämme ja olla välittämättä muista.

Noin ajateluna kyllä itseäkin vähän alkoi pelottamaan. Mutta toisaalta vaikka ne kopit olisikin, niin meidänkin pojat käyvät mielellään saunassa ja sielä ainakin pitää vaatteet riisua... tai noh, voisihan sitä olla sitävarten saunapyyhe...

Mutta toisaalta, pitääkö meidän elää tirkistelijöitä varten häveliäästi? Eikö me voitaisi rauhassa vain saunoa omina itsenämme ja olla välittämättä muista.
Tirkistely oli vain yksi esimerkki. Suurin syy suihkukopeille olisi mielestäni se, että silloin ihminen saisi itse päättää miten käy suihkussa. Uimahallin suihkussahan saa nykyäänkin käydä uimapuku päällä jos on se merkki mikä sallii uimapuvun käytön (esim. joku kosmeettinen haitta vartalossa jne.) Heillekin tuo olisi vain parempi juttu. Miettikääpä mihin nyt joutuvat, kun jotkut eivät vieläkään ymmärrä, että heillä on lupa käyttää uimapukua. Jotkut ulkopuoliset ihmettelevät ja kysyvät miksi menee uimapuvussa suihkuun ja se merkin haltija joutuu inhottavaan tilanteeseen, kun jotkut eivät tiedä, että heillä on se lupa käydä uimapuvun kanssa suihkussa. Lisäksi kaikki eivät välttämättä tykkää, että se asia paljastuu, kun joutuu käyttämään uimapukua ja muut ihmiset yleensä tajuavat, että tuolla on joku haitta vartalossa, kun menee uimapuvun kanssa suihkuun.

10 vuotias tyttö :)
No... En mä viel tarvii liivei, mutta tarvitsin kohta! Mutta en uskalla kysyä äidiltä, sillä jos hän sanoo mulle jotain juttuja tai sanoo, että et sä tarvii yms. Vastauksii mitä mun pitäis tehdä! Pliix niit vastauksii!! <3<3

Yhteistyössä