EX-vaimon touhujen selittely lapsille osa 2

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sk_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nimen omaan ajattelen lapsia, koska ns. vierailupäivät ovat olleet todella painostavia ja riitaisia. Eli siis päivät jossa joko minä menen ex-vaimolla, tai hän tulee minun luo.

Joulun kanssa tasapainottelen, että kannattaako mennä ollenkaan. Minä pelkään että jos se menee riitelyksi, niin se ei ole oikein lapsille eikä kuulu jouluun ollenkaan. Parempi jos en mene.

Tietysti tässä monet muut ajattelee, että oletpa huono isä kun et edes jouluna voi riitelemättä ex-vaimosi kanssa edes lasten takia. Mutta kun eron syy meillä on ns. pahin mahdollinen, se on ex-vaimolle paljon helpompaa teeskennellä, koska tämä on halunnut eroa.

Minä olen syystä katkera ja on vaikea olla tämän kanssa koska toinen on loukannut todella syvästi. Lisäksi tämä kyseinen henkilö on ollut ns. hallitseva puoliso, joka on suurennuslasilla kytännyt minun virheitä ja aina maininnut niistä. Nyt, kun tämä itse mokaa niin ei voi edes myöntää virheitään?

Mutta ilmeisesti isä on aina paska ja äiti aina hyvä.
Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi, että on jotenkin normaalia harrastaa vierailupäiviä eksän luona, jos ette ole vielä oikeasti väleissä? Ystävyyserojen teeskenteleminen on itsensä kusetusta ja haitallista lapsillekin, kun ei ole normaalia, että tunne-elämää teeskennellään. Olet tullut petetyksi ja jätetyksi ja nyt olet niin munaton, ettet voi olla suoraan suuttunut ja katkera, vaan roikut vaimosi helmoissa ja odotat häneltä asioita. Yhteisjoulut pitäisi myös lopettaa. Joulu on ilon juhla, eikä mikään kärsimysnäytelmä. Lapsille ei siitä ole haittaa, että viettävät kaksi minijoulua.

[QUOTE="vieras";25251836]Kyse ei ole risteilystä. Et ole selvästikään päässyt henkisesti eroon vaimostasi.[/QUOTE]

Tämäkö oikeuttaa sen, että ei tarvitse sopia erikseen jos ei voi pitää lastenhoitovuoroista kiinni?

[QUOTE="vieras";25251771]Ap, olitko sinä se, joka tuli jätetyksi?[/QUOTE]

Mitä merkitystä?

Oikeuttaako se sen, että ei tarvitse sopia erikseen lasten hoidosta jos ei pysty omia lastenhoitovuoroja pitämään?

Nimen omaan ajattelen lapsia, koska ns. vierailupäivät ovat olleet todella painostavia ja riitaisia. Eli siis päivät jossa joko minä menen ex-vaimolla, tai hän tulee minun luo.

Joulun kanssa tasapainottelen, että kannattaako mennä ollenkaan. Minä pelkään että jos se menee riitelyksi, niin se ei ole oikein lapsille eikä kuulu jouluun ollenkaan. Parempi jos en mene.

Tietysti tässä monet muut ajattelee, että oletpa huono isä kun et edes jouluna voi riitelemättä ex-vaimosi kanssa edes lasten takia. Mutta kun eron syy meillä on ns. pahin mahdollinen, se on ex-vaimolle paljon helpompaa teeskennellä, koska tämä on halunnut eroa.

Minä olen syystä katkera ja on vaikea olla tämän kanssa koska toinen on loukannut todella syvästi. Lisäksi tämä kyseinen henkilö on ollut ns. hallitseva puoliso, joka on suurennuslasilla kytännyt minun virheitä ja aina maininnut niistä. Nyt, kun tämä itse mokaa niin ei voi edes myöntää virheitään?

Minä olen isä enkä todellakaan ole samaa mieltä viimeisen väittämän kanssa. En suosittele menemään jouluksi sinne, vaan lasten vaihto kannattaa tehdä joulupäivänä. Alussa on hyvä ottaa etäisyyttä ja keskustella vaikka netin välityksellä tai muuten kun lapset eivät ole paikalla.

Kuinka paljon erostanne on aikaa? Ehkä tilanteenne tasaantuu ajan myötä kun nyt ette polta siltoja takananne. Menee varmasti vuosi tai kaksi ennen kuin voitte toimia rauhallisesti, sitä ennen teidän pitää yrittää suojella lapsia riidoiltanne.

• Tykkää
Reactions: nöppönen
[QUOTE="vieras";25251903]No sinä niihin suostuit. Vaimolla ei ole enää tunnesuhdetta sinuun, niin tuntuu varmaan samalta kuin kahvittelisi naapurin pertin luona. Sinun olisi pitänyt ymmärtää kieltäytyä.[/QUOTE]

Ymmärrän sen nyt. Siksi kieltäydyn näistä nyt.

[QUOTE="vieras";25251916]Ei, vaan se aiheuttaa sen, että asia saa käsittämättömät mittasuhteet päässäsi. Jopa niin, että kuulostat autistiselta vänkkääjältä. Kuin joku juna, joka kulkee rataa eestaas.[/QUOTE]

Se on helppo sanoa ulkopuolelta, kun ei näe miten lapset joutuvat pettymään.

Vai että vaimon idea oli nämä vierailupäivät (ja yhteinen joulu?). Pakkoko siihen on suostua? Eikö voisi ihan vaan sanoa että ei onnistu, ei toimi...en suostu.

Että mä vihaan näitä "puoli-eroja". Kun ollaan mukamas erottu mutta silti on vierailupäiviä ja yhteistä joulua ja silleen. Lasten takia ja lässynlää...lapsilla ei voi olla enää ehjää kotia, kun vanhemmat ovat eronneet, vaan on se pääasiallinen koti ja etävanhemman koti, ja jos eroamaan lähtee niin pitäisi kestää sekin totuus.

Mitä järkeä on teeskennellä että ollaan edelleen perhe, kun ei kerran olla?

Jos eroaa, niin pitää päästää irti. Ihan kokonaan ja oikeasti.

Ja jos ei kerran avioparina osattu elää, niin pitäisi edes osata erota oikealla tavalla.

Se on helppo sanoa ulkopuolelta, kun ei näe miten lapset joutuvat pettymään.

Newsflash: te aiheutitte lapsille jo suurensuuren pettymyksen eroamalla. Ehkä se oli sinullekin iso pettymys - ja saa ollakin, harva meistä kuitenkaan menee naimisiin sillä ajatuksella että ero tästä kuitenkin tulee. Kyllä sen uskoo ja toivoo kestävän.

Sinä voit vaikuttaa lastesi pettymykseen sillä, miten asian esität ja muotoilet. Ei yhden lisäyön isän luona pitäisi olla suurensuuri pettymys, etenkään jos sen esittää positiivisessa valossa, siten että nyt ehditäänkin vielä tekemään jotain tosi kivaa, vaikkapa rakentamaan maja olkkariin ja nukkumaan siellä. Ja äiti hakee teidät sitten huomenna hoidosta.

[QUOTE="vieras";25251883]Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi, että on jotenkin normaalia harrastaa vierailupäiviä eksän luona, jos ette ole vielä oikeasti väleissä? Ystävyyserojen teeskenteleminen on itsensä kusetusta ja haitallista lapsillekin, kun ei ole normaalia, että tunne-elämää teeskennellään. Olet tullut petetyksi ja jätetyksi ja nyt olet niin munaton, ettet voi olla suoraan suuttunut ja katkera, vaan roikut vaimosi helmoissa ja odotat häneltä asioita. Yhteisjoulut pitäisi myös lopettaa. Joulu on ilon juhla, eikä mikään kärsimysnäytelmä. Lapsille ei siitä ole haittaa, että viettävät kaksi minijoulua.[/QUOTE]

Enkö minä jo sanonut laittavani välit poikki miinus lastenvaihtojutut. Minä ansaitsen parempaa.

Nuo vierailupäivät olivat vaimon idea ja en ajatellut silloin kun sovittiin miten vaikeita ne tulisivat olemaan. Sitten kun niitä on ollut kaksi takana, olen huomannut että sen on ollut tosi huono idea. Siksi en halua niitä enää harrastaa.

Siis vierailupäivät? Te kaikki vietätte mukamas onnellista perhe-elämää yhdessa? Ei hyvää päivää! Jos kerta on erottu niin kannattaako tuollaista edes yrittää. Varsinkin kun teillä menee riitelyksi. Lopeta ihmeessä tuollaiset tavat.

Hoitakaa lasten vaihdoista sopiminen sähköpostilla, niin jää sitten mustaa valkoisella siitä mitä milloinkin on sovittu. Sieltä on sitten riitatilanteissa helppo tarkastaa.

Muutenkaan ei tarvitse pitää yhteyttä kun lapsiin liittyvissä asioissa.

Minusta olet oikesssa siinä, että exsi olisi pitänyt varmistaa sinulta että voiko lähteä risteilylle, ja voisitko sinä pitää lapset ylimääräisen yön.

Yritä kuitenkin pitää välit sen verran asiallisina etteivät lapset kärsi. Äläkä vedä lapsia mukaan riitoihin.

Newsflash: te aiheutitte lapsille jo suurensuuren pettymyksen eroamalla. Ehkä se oli sinullekin iso pettymys - ja saa ollakin, harva meistä kuitenkaan menee naimisiin sillä ajatuksella että ero tästä kuitenkin tulee. Kyllä sen uskoo ja toivoo kestävän.

Sinä voit vaikuttaa lastesi pettymykseen sillä, miten asian esität ja muotoilet. Ei yhden lisäyön isän luona pitäisi olla suurensuuri pettymys, etenkään jos sen esittää positiivisessa valossa, siten että nyt ehditäänkin vielä tekemään jotain tosi kivaa, vaikkapa rakentamaan maja olkkariin ja nukkumaan siellä. Ja äiti hakee teidät sitten huomenna hoidosta.

No, eipä nuo muksut ole moksiskaan, eikä haittaa minuakaan sinänsä vaikka ovat vielä yhden yön. Mukavaahan se vain on.

Mutta se, että ei voi luottaa pätkääkään tuon ex-vaimon puheisiin haittaa. Asiat menee turhaan hankalaksi, kun on muutenkin vaikeaa.

Joo. Ehkä tämä p:n jauhanta riittää ja pitää tehdä jotain kivaa lasten kanssa ennemmin kuin istuu koneen ääressä avautumassa.

Kiitos kommenteista kaikille vaikka ette ollutkaan välttämättä minun puolella. Minulla on parempi olo.

No, eipä nuo muksut ole moksiskaan, eikä haittaa minuakaan sinänsä vaikka ovat vielä yhden yön. Mukavaahan se vain on.

Mutta se, että ei voi luottaa pätkääkään tuon ex-vaimon puheisiin haittaa. Asiat menee turhaan hankalaksi, kun on muutenkin vaikeaa.
Ymmärrän...ja sen kuuluukin haitata.

Ole sinä lapsille se luotettava aikuinen :). Äläkä ole liian kiltti entisen vaimosi suhteen.

No tuskin te olisitte eronneetkaan jos se ex olisi aivan ihana. Eli nyt asiat vaan on näin, ja sinun on kestettävä.. Yleensä erossa on aina se toinen osapuoli joka joutuu kantamaan vähän enemmän vastuuta lapsista ja siitä että he eivät joudu riitoihin mukaan. Näyttää lankeavan sinulle se osa.

Älä siis odota liikoja exltäsi. Tee aina varasuunnitelma, niin et pety/suutu niin kamalasti, kun ex tekee oharit lapsille. Huolehdi sinä itsestäsi ja lapsista, anna exän elää omaa elämäänsä.

Jaksamista ja pitkää pinnaa! Hyviä hetkiä lasten kanssa! :)

Taidat kipuilla vielä vaikean eron kanssa. Se on täysin ymmärrettävää ja toivon sinulle paljon voimia ja jaksamista siihen. Älä kuitenkaan heitä tuollaista marttyyrivaihdetta päälle. Kärsisit siitä lopulta itsekin, lapsista puhumattakaan.
Nyt vain yrität laittaa jäitä hattuun ja ehkäpä vaikka käydä juttelemassa asiasta jonkun mahd. objektiivisesti asiaan suhtautuvan ihmisen kanssa. Voisiko esim. seurakunnan perhetyön kautta löytyä joku jonka luona voisit käydä purkamassa tilannetta ja tuntojasi muutaman kerran. Uskon, että jos nyt jaksat työstää asiaa ja olla puhumatta äidistä negatiiviseen sävyyn lapsillesi, olet siitä vielä myöhemmin äärettömän kiitollinen.
On tylsää että äiti on tehnyt oharit pari kertaa, mutta se on lopulta melko kesyä siihen nähden millasilla toimilla tässä uhkaat (siis katkaista välit).

Voimia.

Vai että vaimon idea oli nämä vierailupäivät (ja yhteinen joulu?). Pakkoko siihen on suostua? Eikö voisi ihan vaan sanoa että ei onnistu, ei toimi...en suostu.

Että mä vihaan näitä "puoli-eroja". Kun ollaan mukamas erottu mutta silti on vierailupäiviä ja yhteistä joulua ja silleen. Lasten takia ja lässynlää...lapsilla ei voi olla enää ehjää kotia, kun vanhemmat ovat eronneet, vaan on se pääasiallinen koti ja etävanhemman koti, ja jos eroamaan lähtee niin pitäisi kestää sekin totuus.

Mitä järkeä on teeskennellä että ollaan edelleen perhe, kun ei kerran olla?

Jos eroaa, niin pitää päästää irti. Ihan kokonaan ja oikeasti.

Ja jos ei kerran avioparina osattu elää, niin pitäisi edes osata erota oikealla tavalla.

No tulinhan minä vielä tähän räpeltämään, kun lapset leikkivät noin nätisti.

Tämä on muuten hyvin sanottu. Kyllä minun on aika päästää menneestä irti ja lopettaa nuo puoli-erojutut. Ei se enää palaa ennalleen ja se on fakta.

• Tykkää
Reactions: Data
Minä ainakin lähivanhempana unohdan välillä informoida exää :ashamed:, toki vahinkoja käy toisinkin päin. Jos asiassa ei sinänsä ole ongelmaa, eli itselläsi ei ole sovittuja menoja ja voit olla lasten kanssa, en itse jaksaisi asiasta nipottaa. Toisella kertaa sit joustoa toisin päin. Itse olen lapsille tuollaisessa tilanteessa yksinkertaisesti sanonut, että suunnitelmiin tuli muutos. Niitä muutoksia tulee, oli vanhemmat sitten eronnut tai ei, eikä niistä sen kummempaa meteliä kannata pitää jos asiat kuitenkin onnistuu muutoksista huolimatta.

Vaihteeksi näitä itsekkäitä ihmisiä erotilanteessa liikkeellä.Hoetaan,että ajatellaan lasten parasta,mutta oikeasti ajatellaankin miten voidaan todistaa se ex-puoliso mahdollisimman mädäksi ihmiseksi.Puolin ja toisin,mitä ilmeisimmin.Niille lapsille se on oikeasti ihan se ja sama mistä te riitelette.Ei niitä kiinnosta tuommoiset pikkuasiat kun niillä on justiinsa perhe hajonnut ja uppo-outo asia käsiteltävänä ja opeteltavana.Pitää tottua asumaan viikko siellä ja viikko täällä tai olemaan toisen vanhemman kanssa silloin tällöin viikonlopun ajan.Pitää katsoa,kuinka vanhemmat on jäykkiä ja kireitä tavatessaan eivätkä osaa kahta kaunista sanaa toisilleen antaa.Jokainen asia tuntuu lapsista aikapommilta,joka saattaa räjähtää ihan koska vain - aivan kuten vielä hetki sitten onnellinen perhe.Ja juuri tuo mitä itsekin sanoit "valitaan lelut,jotka otetaan äidille mukaan".Voi juma, että mä näen punaista noista jutuista.

Ymmärrän,että olet vihainen ja katkera ja sulla on oiekus tunteisiis,mutta älä käy selittää,että teet asioita lasten edun mukaan kun todellisuudessa kuitenkin haluat vain kuulla jopa tältä palstalta,että se exäsi on ihan paskiainen toimiessaan noin.Haet hyväksyntää ja komppausta ja vieläpä juuri niiden lasten kustannuksella.

Pahoittelen ylenmääräistä paasaustani,mutta olen tämän yhden vuoden aikana katsonut viiden pariskunnan eroavan lähipiirissäni ja nähnyt juuri tuon saman kuvion.Aikaa kun on hiukan kulunut niin nämä samat vanhemmat käyvät ihmettelemään,kuinka lapset ovat käyneet oireilemaan jotenkin oudosti..Niin,kumma juttu tosiaan..

Itse olen eroperheen lapsi.En koe saaneeni itse erosta sen kummempaa traumaa,olen sitä mieltä,että parempi erota kuin väkisin olla yhdessä.Olin 14 kun vanhemapni erosivat ja tästä on nyt kulunut 13 vuotta.Vielä tänä päivänäkään eivät vanhempani voi olla samassa huoneessa ilman,että piikittelevät toisiaan ilkeästi ja puhuvat toisistaan pahaa selän takana.Tekevät juuri tuota "toisen tekemisten selittelyä" ja tekevät sen juurikin niin,että muka sanovat vain,että näin ja näin,mutta ääni ja ilmeet kertovat,että mitä mieltä siinä oikeasti ollaan.Olen melkein 30-vuotias ja edelleen vihainen heidän tyylistään hoitaa asia.Ja kyllä,olen sen heille sanonut,mutta eipä vaan vanhat koirat uusia temppuja opi ja mä henkilökohtaisesti olen todella kyllästynyt olemaan kahden aikuisen välissä puolia valitsemassa,kun näiden kahden kuuluisi olla mun vanhemmat.

Yhteistyössä