En ymmärrä toisten lastenkasvatusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Mää oon varmaan saanut sitten tosi ankaran kasvatuksen lapsena.

Kun mun mielestä homma menee nniin, että vaikka joku tekee itselleen kersan, niin siitä kersasta ei saa muille olla mitään haittaa.

Eli mikään ikä ei oikeuta mihinkään.

Jos kersa ei osaa olla normaalisti niin että toisille ei tule siitä haittaa, niin silloin on vanhemman aina oltava mukana. Joku kersa osaa olla ihmisiksi jo esim. 7-v, joku ei osaa olla ihmisiksi vielä kunnolla 15v.

Eli kenelläkään ei siis ole ikään vedoten mitään oikeuksia. Esim. puistossa ei ole taaperolla oikeutta etuilla koska ei ymmärrä. Kyllähän sen äiti ja isä ymmärtääj a heidän kuuluu vahtia että se kersa ei etuile.

Kun monille tuntuu olevan niin että kun heillä on kersa niin nyt he on jotenkin parempia kuin muut.

Eli nyt saa vaikka kyläpaikan koti kärsiä, kun kyllähän heidän 1v pitää asada koskea joka paikkaan ja ei se ymmärrä että kaapit on jokaisen omia.
Ja jos kersa ei ymmärrä että leffassa ollaan hiljaa, niin ei sitä sitten sinne viedä.

ja mun mielestä siis jokainen saa kotonaan olla kuten haluaa ja tehdä mitä haluaa. Mutta jos meinaa kersaa viedä julkiselle paikalle tai omaa kotopihaa kauemmaksi, niin vanhemman pitäisi olla aina mukana, jos on pieni epäily siitä että se ei osaa käyttäytyä. tai ymmärrä että toisille ei saa tehdä haittaa misään tilanteessa.

Miten pienet lapset osaisivat käyttäytyä "niin kuin pitäisi", kun suurin osa teineistä eikä aikuisistakaan osaa?
Ihan yhtälailla esim. aikuiset etuilee ja teinit ja sitä vanhemmat mölöttää siellä leffassa....yms. käytöstapojen puutteista puhumattakaan.

Hyvä neuvo on, että aloittakaan jokainen itsestään ja tulkoon sitten neuvomaan muita....

Alkuperäinen kirjoittaja minä ekä;25250733:
Miten pienet lapset osaisivat käyttäytyä "niin kuin pitäisi", kun suurin osa teineistä eikä aikuisistakaan osaa?
Ihan yhtälailla esim. aikuiset etuilee ja teinit ja sitä vanhemmat mölöttää siellä leffassa....yms. käytöstapojen puutteista puhumattakaan.

Hyvä neuvo on, että aloittakaan jokainen itsestään ja tulkoon sitten neuvomaan muita....

Näinhän se on. käytöstavat on aivan rappiolla. kaikilla

Alkuperäinen kirjoittaja minä ekä;25250733:

Ehkä nämä aikuisetuilijat ovat niitä joille ei ole opetettu lapsena? Munkin 4v tietää miten jonotetaan. Ei oo saanu olla miten vaan sillä varjolla että ei ymmärrä. Toki vauva on vauva mutta heti kun alkoi jotain tajuta niin opetin tapoja.

AP.. Kerrotko kuinka lapsen kanssa voisi harjoitella siellä julkisella paikalla nätisti olemista jos sitä lasta ei sinne kannata viedä sen vuoksi kun se saattaa riehua..?? Itsellä 7 kk vauva, joten mielelläni ottaisin vinkkejä vastaan?? :) kuinka opetella käyttäytymään elokuvissa, ravintoloissa yms. tilanteissa jolloin ollaan lapselle vieraammassa ja erilaisessa ympäristössä..

[QUOTE="vieras";25250746]AP.. Kerrotko kuinka lapsen kanssa voisi harjoitella siellä julkisella paikalla nätisti olemista jos sitä lasta ei sinne kannata viedä sen vuoksi kun se saattaa riehua..?? Itsellä 7 kk vauva, joten mielelläni ottaisin vinkkejä vastaan?? :) kuinka opetella käyttäytymään elokuvissa, ravintoloissa yms. tilanteissa jolloin ollaan lapselle vieraammassa ja erilaisessa ympäristössä..[/QUOTE]

Opettamalla ja selittämällä mitä lapselta odotetaan. Epätoivottu käytös tuo seuraamukset. Omani olen poistanut kaupasta jne ja on oppinut. Harjoitusta siis mutta niin että lapsi tajuaa eikä ole pellossa.

[QUOTE="a p";25250758]no voihan sen viedä mutta jos siitä on haittaa toisille niin sitten pitää lähteä.[/QUOTE]

No eihän sitä kersaa sitte kerkiä yhtään opettamahan jos heti ensimmääsestä mölääsystä pitää lähtiä menemähän jotta hippulat vinkuu :O elikkä jos oot Rossos syömäs ja kersa alakaa rikuneeraamahan ja sä yrität sille sanoa notta nyt ollahan kiltisti ja kersa ei oo ja jos sä heti lähäret menöhön sen kans nii mitä se kersa oppii? se oppii sen jotta alakamalla temppuulemahan pääsöö ikävästä elikkä tylsästä paikas pois!! Soon ainut mitä se oppii sillä jotta heti lähretähän ku ensimmäänen kilijaasu tuloo. Vähä ontuu tuo sun ajatus siis. Sen kersan saa oppimahan sillä jotta jäärähän sinne paikan päälle ja sielä opetetahan jotta kuinka ollahan. Siinä voi aluuksi tulla vähä meteliä ja muuta mutta muutaman kerran jäläkihin se kyllä on jo paremmalla mallilla.

Sun on selevästi opetettu sitte siihen jotta kersan kuuluu olla äänetön ja näkymätön. Selevää vanahaa pohojalaasta kasvatusmenetelmää joka on sori vaan aikansa eläny.

[QUOTE="vieras";25250746]AP.. Kerrotko kuinka lapsen kanssa voisi harjoitella siellä julkisella paikalla nätisti olemista jos sitä lasta ei sinne kannata viedä sen vuoksi kun se saattaa riehua..?? Itsellä 7 kk vauva, joten mielelläni ottaisin vinkkejä vastaan?? :) kuinka opetella käyttäytymään elokuvissa, ravintoloissa yms. tilanteissa jolloin ollaan lapselle vieraammassa ja erilaisessa ympäristössä..[/QUOTE]

Oletko ihan tosissasi? 7kuukautinen tuskin mitään pahaa osaa vielä tehdä?
Mutta kyllä 1-vuotiaalle aletaan opettaa ei-sanaa. Siitä se vähitellen lähtee.
Ei oteta hiekkalaatikolla toiselta lelua kädestä. Ei laiteta kättä hellalle. Ei heitellä ravintolassa ruokaa lattialle.
Tarviitko lisää neuvoja vai osaatko kasvattaa lastasi?

No eihän sitä kersaa sitte kerkiä yhtään opettamahan jos heti ensimmääsestä mölääsystä pitää lähtiä menemähän jotta hippulat vinkuu :O elikkä jos oot Rossos syömäs ja kersa alakaa rikuneeraamahan ja sä yrität sille sanoa notta nyt ollahan kiltisti ja kersa ei oo ja jos sä heti lähäret menöhön sen kans nii mitä se kersa oppii? se oppii sen jotta alakamalla temppuulemahan pääsöö ikävästä elikkä tylsästä paikas pois!! Soon ainut mitä se oppii sillä jotta heti lähretähän ku ensimmäänen kilijaasu tuloo. Vähä ontuu tuo sun ajatus siis. Sen kersan saa oppimahan sillä jotta jäärähän sinne paikan päälle ja sielä opetetahan jotta kuinka ollahan. Siinä voi aluuksi tulla vähä meteliä ja muuta mutta muutaman kerran jäläkihin se kyllä on jo paremmalla mallilla.

Sun on selevästi opetettu sitte siihen jotta kersan kuuluu olla äänetön ja näkymätön. Selevää vanahaa pohojalaasta kasvatusmenetelmää joka on sori vaan aikansa eläny.

gfh

Peesaan sun - mutta myös AP:tä. Harjoitella saa, mutta niin että vanhemmat tosisaan puuttuu ja ohjastaa lapsen "väärää" käytöstä. Kun on niitäkin jotka viis veisaa. Muksut juoksee ravintolassa edes takas, tuuppii muita ihmisiä, mökyää, ei pysy hetkeä paikallaan jne. Ja isi ja äiti ei tee mitään. Ei kielletä, ei komenneta, ei ohjasteta.

Mua ei haittaa lapsen huono käytös silloin kun näen että hänen äiti/isä puuttuu asiaan ja yrittään parhaansa mukaan opastaa.

Peesaan sun - mutta myös AP:tä. Harjoitella saa, mutta niin että vanhemmat tosisaan puuttuu ja ohjastaa lapsen "väärää" käytöstä. Kun on niitäkin jotka viis veisaa. Muksut juoksee ravintolassa edes takas, tuuppii muita ihmisiä, mökyää, ei pysy hetkeä paikallaan jne. Ja isi ja äiti ei tee mitään. Ei kielletä, ei komenneta, ei ohjasteta.

Mua ei haittaa lapsen huono käytös silloin kun näen että hänen äiti/isä puuttuu asiaan ja yrittään parhaansa mukaan opastaa.

Tietysti pitää lasta neuvoa ja komentaa, enhän mä sitä tarkoottanu!!!!!!!!!!!!! :O Mutta jos joka kerta ekasta mölääsystä lähtöö kotio niin ei kersa silloon mitään opi. Mulla on yks tuttu joka otti hienoksi kasvatusperiaatteekseen sen jotta hänhän ei anna kersansa häiritä ketään, pois lähretähän fiksusti jos tuloo meteliä tai tappelua. No, kersa oppi sen jotta jos ovat menos johonki kersan mielestä tylsähän paikkahan niin se panoo metelin päälle niin ei mennäkään. Lopputuloksena siis ei oo se jotta kersa olis oppinu käyttäytymähän vaan se jotta kersa pompottaa tällä lailla vanhempiaan. Mun mielestä ei yhtään hyvä juttu.

Mutta sehän on selevä jotta ravintolas ei juosta eikä myöskään mölistä tai tapella, jos sellaasta ilimenee niin siihen puututahan heti. Sama juttu ruokakaupoos ja muualla.

Olen täysin samilla linjoilla tämän kanssa. Hiljattain meiltä meni kaunis joulukonsertti täysin pilalle, kun edessämme istui lapsiperhe jonka muksu riehui KOKO konsertin ajan. Lapsia ei missään nimessä pidä eristää kotiin, mutta tapoja pitää harjoitella huomaavaisesti, toiset ihmiset huomioon ottaen.

Kersa? Onks tää taas omat enkelit, muitten äpärät asetelma?

Kersa on pohojalaanen nimitys lapselle ja se EI ole halventava nimi!! Se on ihan neutraali, pohojalaanen kutsumanimi lapselle. Myös omia lapsia sanotahan täälä kersaksi, ei vain naapurin lapsia :D Tämä sana on vähä samaa lajia kuin muualta päin Suomea kotoisin olevan mieheni käyttämä sana penikka. Mun mielestä jos lastas sanoo penikaksi niin se on erittäin halventavaa, mutta mieheni kotipaikkakunnalla se on ihan neutraali kutsumanimi lapselle eikä sillä tarkoiteta mitään pahaa. Toisaalta kotoisin oleva ystäväni taas sanoo miestään ukoksi. Mun mielestä ukko on lähes haukkumasana omaa aviomiestä kohtaan mutta heilläpäin se on ihan tavis tapa kutsua miestä. Näin se on erilaista :D

[QUOTE="a p";25250724]Mää oon varmaan saanut sitten tosi ankaran kasvatuksen lapsena.

Kun mun mielestä homma menee nniin, että vaikka joku tekee itselleen kersan, niin siitä kersasta ei saa muille olla mitään haittaa.

Eli mikään ikä ei oikeuta mihinkään.

Jos kersa ei osaa olla normaalisti niin että toisille ei tule siitä haittaa, niin silloin on vanhemman aina oltava mukana. Joku kersa osaa olla ihmisiksi jo esim. 7-v, joku ei osaa olla ihmisiksi vielä kunnolla 15v.

Eli kenelläkään ei siis ole ikään vedoten mitään oikeuksia. Esim. puistossa ei ole taaperolla oikeutta etuilla koska ei ymmärrä. Kyllähän sen äiti ja isä ymmärtääj a heidän kuuluu vahtia että se kersa ei etuile.

Kun monille tuntuu olevan niin että kun heillä on kersa niin nyt he on jotenkin parempia kuin muut.

Eli nyt saa vaikka kyläpaikan koti kärsiä, kun kyllähän heidän 1v pitää asada koskea joka paikkaan ja ei se ymmärrä että kaapit on jokaisen omia.
Ja jos kersa ei ymmärrä että leffassa ollaan hiljaa, niin ei sitä sitten sinne viedä.

ja mun mielestä siis jokainen saa kotonaan olla kuten haluaa ja tehdä mitä haluaa. Mutta jos meinaa kersaa viedä julkiselle paikalle tai omaa kotopihaa kauemmaksi, niin vanhemman pitäisi olla aina mukana, jos on pieni epäily siitä että se ei osaa käyttäytyä. tai ymmärrä että toisille ei saa tehdä haittaa misään tilanteessa.[/QUOTE]niin iso peesi tähän.
mua kyllä sekä itketti, että nauratti yhden äidin tyhmyys. hän mulle pokkana sano: pitää sitten sanoa pojalle, että reilu kaveri ei kiusaa. mutta kukaan ei voi olettaa, että 9 vuotias pikku poika muistaa koko ajan olla kiusaamatta:headwall: kyllähän tuollaisen asian nyt muistaa.

[QUOTE="vieras";25250780]Oletko ihan tosissasi? 7kuukautinen tuskin mitään pahaa osaa vielä tehdä?
Ei oteta hiekkalaatikolla toiselta lelua kädestä. Ei laiteta kättä hellalle. Ei heitellä ravintolassa ruokaa lattialle.
Tarviitko lisää neuvoja vai osaatko kasvattaa lastasi?[/QUOTE]

Ei se nyt ihan noinkaan mene.Kyllä mä ainakin olen ihan alusta asti puhellut jo vauvallekin mitä saa ja mitä ei saa tehdä.Siis puhunut,en komentanut.Sanonut,että "ei saa laittaa paperia suuhun" ja "ei saa repiä verhoja" sekä kehunut kun joku menee hyvin.7kk ikäinen joka liikuskelee ympäriinsä jo,ymmärtää kyllä jos sille sanoo ei.Miksi se tapakasvatus pitäisi aloittaa vasta 1-vuotiaana?Siihen astiko muksu saa tehdä mitä tykkää kun on vielä ns. vauva?Paremmin se lapsikin oppii ymmärtämään puhetta kun alusta asti on samat sant käytössä.

[QUOTE="vieras";25250780]Oletko ihan tosissasi? 7kuukautinen tuskin mitään pahaa osaa vielä tehdä?
Tarviitko lisää neuvoja vai osaatko kasvattaa lastasi?[/QUOTE]

öhöm..kyllä 7kk ikänen saattaa jo jonku verran liikkuakkin,mölytä,itkeä tms..

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25250848:
niin iso peesi tähän.
mua kyllä sekä itketti, että nauratti yhden äidin tyhmyys. hän mulle pokkana sano: pitää sitten sanoa pojalle, että reilu kaveri ei kiusaa. mutta kukaan ei voi olettaa, että 9 vuotias pikku poika muistaa koko ajan olla kiusaamatta:headwall: kyllähän tuollaisen asian nyt muistaa.

Mulla pk:ssa oli vastaava tilanne kun yksi poika pätkii muita turpiin minkä ehtii. Pk:n täti sano että ***** ei aina muista ettei saa lyödä.

No kyllä se sen muistaa oikein hyvin!

[QUOTE="minä";25250899]öhöm..kyllä 7kk ikänen saattaa jo jonku verran liikkuakkin,mölytä,itkeä tms..[/QUOTE]

Ahaa...ja sinäkö kiellät 7kk vanhaa;" älä liiku, älä itke".??

On kyllä äitiys hukassa, jos luulee että 7kk tahalleen kkäyttäytyy "huonosti"!!

Yhteistyössä