Sain nauraa vaatekaupassa! Pikkutytöt nimittäin olivat alusvaateosastolla...

• Viestiketjun aloittaja Yhden äippä
  • Ensimmäinen viesti
"sAMA"
Kuules! Itse sain kärsiä ja edelleen jäljet näkyy. Rinnat roikkuvat, koska en ikinä saanut äidiltä rintaliivejä. Itse menin ostamaan ne ekat rintsikat ja ostin liian myöhään ne. Tarvetta olisi ollut jo neljä vuotta aiemmin! Häpesin kehoa rintojen kasvun jälkeen todella paljon, koska jouduin peittelemään itseäni verhoamalla monta paitaa päällekkäin, jotta sain edes jotain tukea rintoihin ja ettei näkyisi läpi.

Aion ostaa lapselleni nuoresta pitäen toppeja, pitäköön tai ei. Ja ensiliivejä tarpeeksi ajoissa. Parempi liian aikaisin kuin liian myöhään. Kehoa ei kenenkään kuulu hävetä. Naisellisuus on jokaisen nuoren tytönkin oikeus, ei mikään tabu tai hävetys. Rinnat ovat luonnollisuus.
mulla sama ongelma,roikkuu kun en ajoissa saanut

Ymmärrän kyllä, jos 10v haluaa topin ja saakin sellaisen. Mutta jossain oli, että rintaliivejä ei teinityttöjen pitäisi käyttää lainkaan, jotta ei luontainen kyky pitää rintoja koholla kärsisi eli rinnat alkaisi roikkumaan. Eli sen tutkimuksen mukaan juuri liivien varhainen käyttö aiheuttaa rintojen roikkumisen jo nuorella iällä.

[QUOTE="vieras";25248678]Ihmettelen kyllä, että miten lapsesi voi tietää että muillakin on liivit?[/QUOTE]

ööh,ovat kavereita,ovat toisillaan yötä silloin tällöin,ovat samalla luokalla -->uimahallissa,liikuntatunnilla vaatteita vaihdettaessa kukaan ei tietääkseni sulkeudu lukolliseen vessaan..

[QUOTE="vieras";25248678]Ihmettelen kyllä, että miten lapsesi voi tietää että muillakin on liivit?[/QUOTE]

Ainakin omaa kouluaikaani liikuntatunneille piti vaihtaa vaatteet ja käydä pesulla, joten pukukopeissa vähintää koulukavereiden alusvaatteet kävi ilmi.

"vieras"
ööh,ovat kavereita,ovat toisillaan yötä silloin tällöin,ovat samalla luokalla -->uimahallissa,liikuntatunnilla vaatteita vaihdettaessa kukaan ei tietääkseni sulkeudu lukolliseen vessaan..
Heh.. Mun tyttöni on kertonut (12v.), että joka ikinen tyttö jonottaa niihin pariin vessaan, joita pukukopissa on. Vaihtavat siellä sitten vaatteensa vuoron perään. :D

"mie"
[QUOTE="vieras";25248958]Heh.. Mun tyttöni on kertonut (12v.), että joka ikinen tyttö jonottaa niihin pariin vessaan, joita pukukopissa on. Vaihtavat siellä sitten vaatteensa vuoron perään. :D[/QUOTE]

:LOL:

[QUOTE="vieras";25248958]Heh.. Mun tyttöni on kertonut (12v.), että joka ikinen tyttö jonottaa niihin pariin vessaan, joita pukukopissa on. Vaihtavat siellä sitten vaatteensa vuoron perään. :D[/QUOTE]

Samanlaista oli myös minun kouluaikanani. Uimahallissa oli pari verhollista sovituskoppia, joihin oli aina jonoa. Harva suostui vaihtamaan vaatteet muiden edessä.

no,kukin tavallaan..kyllä mun lapsuudessa ala-asteelta alkaen vaihdettiin vaatteet ihan kaikkien tyttöjen kanssa samassa tilassa..enkä näe mitä järkeä on ensin käydä muiden nähden suihkussa ja sitten piiloutua laittamaan vaatteet päälle?

no,kukin tavallaan..kyllä mun lapsuudessa ala-asteelta alkaen vaihdettiin vaatteet ihan kaikkien tyttöjen kanssa samassa tilassa..enkä näe mitä järkeä on ensin käydä muiden nähden suihkussa ja sitten piiloutua laittamaan vaatteet päälle?
Meillä ainakin siis osa ujommista tytöistä siis pukukopissa riisui jossain vessassa tms. laittoi uimapuvun päälleen eikä sitten riisunut sitä suihkuunkaan.

jaa..kaikissa uimahalleissa missä mä olen käynyt tähän ikään asti on kyllä ollut kielto,että sinne suihkuun mennään ilman uimapukua..ja niin olen toiminut ja opettanut oman lapsen toimimaan samoin..edelleen en ymmärrä miksi tyttöjen pitäisi hävetä omaa vartaloaan?
No ei pidäkään. Niin kuitenkin tapahtuu. Monia nuoria hämmentää oma, muuttuva vartalo, varsinkin suhteessa muihin lapsiin/nuoriin, ja joskus joudutaan kokemaan kiusaamista sen vuoksi, että vartalossa tapahtuu muutoksia. Silloin on ihan ymmärrettävää, että nuori/lapsi suhtautuu tiedostavasti ja jopa häpeillen omaan vartaloonsa, eikä halua sitä näyttää. Siihenkin hänellä mielestäni on oikeus, ei siinä auta että menee sanomaan vaan, että ei sun kuule pidä hävetä vartaloasi. Tietenkin ihannetilanne olisi, ettei kukaan häpeäisi, mutta kun näin vaan on.

"vieras"
tuo on niin yksilöllistä, jollakin tytöllä voi olla tarvetta toppiin tai rintaliiveihin jo 10-vuotiaana ja joku voi pärjätä vielä 13-14 vuotiaana ilman, toiset kehittyy aikaisemmin kuin toiset.

"Anne"
Mun mielestä rintsikat on ok jos niille on tarvetta mutta en ymmärrä sitä, että lasten liiveihin laitetaan toppaukset...
Olen aina käyttänyt topattuja liivejä. Kun rinnat alkoivat kasvaa ne olivat arat. Toppaus ei liiku rintojen päällä ja vähentää rintojen liikettä ja ulkopuolista ärsytystä.
Tästä tuli taas muistutus kun tulin raskaaksi ja rinnat olivat yhtä arat kuin joskus teini-iässä. Yötkin nukuin topatuissa liiveissä kun pelkkä paita/toppi tuntui todella ikävälle.

jaa..kaikissa uimahalleissa missä mä olen käynyt tähän ikään asti on kyllä ollut kielto,että sinne suihkuun mennään ilman uimapukua..ja niin olen toiminut ja opettanut oman lapsen toimimaan samoin..edelleen en ymmärrä miksi tyttöjen pitäisi hävetä omaa vartaloaan?
Mielestäni ei ole iso ongelma jos pikkutytöt käy uimapuvussa suihkussa. En muutenkaan ymmärrä sitä miksi lapsen (tai edes aikuisen) pitäisi esittäytyä alasti muiden edessä. Mielestäni jokaisella kuuluisi olla oikeus käydä suihkussa niin, ettei tarvitse olla muiden edessä alasti suihkussa. Mielestäni kaikilla, myös oppivelvollisuutta suorittavilla lapsille, pitäisi olla oikeus itse päättää kenen edessä ovat alasti. Siksi minua on aina inhottaneet suomalaiset uimahallit, joissa on useimmiten vain yksi iso, avoin suihkutila. Ei olisi kovin vaikeaa tehdä suihkukoppeja myös suomalaisiin uimahalleihin.

Yhteistyössä