Minkä vakavan sairauden ottaisit jos olisi pakko valita yksi?

diabeetikon äiti
Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti;25234247:
No kyllä meillä on paljon potilaita, joilla on kauan ollut diabetes ja jotka sanovat, että aina ovat sokeritasapainosta huolehtineet ja syöneet aina sen aikaisen opin mukaisesti ja silti ongelmia on tullut. Mutta ei varmaan kaikille tule. Mutta koska tiedän, että mitä tuo tauti voi mukanaan tuoda, niin en ikinä tahtoisi sitä itselleni tai kenellekään.
Luulisi sinun ammattilaisena tietävän, että kaikki mahdolliset "sivuvaivat" eivät tule kaikille. Ja toisaalta, kaikenlaisia ikäviä juttuja voi tulla ilman pitkäaikaissaurauttakin. Ja mitä enemmän ikää tulee, sitä todennäköisemmin tuleekin.
 
sh-äiti
Alkuperäinen kirjoittaja diabeetikon äiti;25234288:
Luulisi sinun ammattilaisena tietävän, että kaikki mahdolliset "sivuvaivat" eivät tule kaikille. Ja toisaalta, kaikenlaisia ikäviä juttuja voi tulla ilman pitkäaikaissaurauttakin. Ja mitä enemmän ikää tulee, sitä todennäköisemmin tuleekin.
Niinhän kirjoitinkin, että ei kaikille varmaan tulekaan. Mutta tässä työssä vain näkee varmasti ne surkeimmat kohtalot tuon taudin suhteen.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti;25234206:
En ole kenenkään db-hoitaja, vaan verisuonikirurginen hoitaja, joka hoitaa näitä vuosikymmeniä diabetestä sairastaneita ihmisiä. Verisuonikirurgisista potilaista suunnilleen puolet on diabeetikkoja ja toinen puoli tupakoitsijoita, joten todellakin päivittäin näen, mitä se tauti aiheuttaa.
Kuuleppa älynväläys. Minä hoidan myös diabeetikkoja. Olen kirurgisella osastolla ja meillä on myös verisuonikirurgisia potilaita. Suurin osa näistä hoidettavista on huonon hoitotasapainonsa vuoksi diabeteksen liitännäissairauksiin sairastuneita.

Huono hoitotasapaino siksi, että diabeteksen hoito on harpponut vaihdilla eteen päin ja hyvään suuntaan. Nykyhoidolla pääsee niin hyville sokeriarvoille, että liitännäissairaudet vähenee radikaalisti. Lapsidiabeetikot on jopa hyvässä asemassa verrattuna aikuisiin, jotka ovat sairastuneet jo kauan sitten. Nykyhoito on joustava ja salliva.

Sitä paitsi. Arvaappa tuleeko tuosta sinun selostuksesta hyvä ja luottavainen olo vanhemmille, joilla on diabeetikkolapsi? Häpeä, jos osaat, mutta ethän sinä tuolla luonteenlaadulla edes osaa.
 
"Mie"
On reuma, joten noista sit kai sen. Osteoporoosiakin on kehittynyt jalan luihin reuman seurauksena (en ole ikäloppu, hivenen yli 30). Yhdellä tutullani on diabetes ja kerran keskusteltiin sairauksien vakavuudesta. Hän ei tiennyt, että minulla on reuma ja sanoi, että mieluummin on diabeetikko kun sairastaisi reumaa. Kävin nauramaan, sillä minulla asia on juuri toisinpäin. Kaipa sen taudin kanssa eläminen vaikuttaa niin, että se ei niin kummoiselta tunnukaan. Harvat tietävät, että minulla on reuma, sillä ei se juuri päällepäin näy, enkä ole siihen kuolemassa kovin lähitulevaisuudessa.
 
"Riksu"
Ms-tauti ei kyllä ole lihasten rappeutumista! Kannattaa selvittää edes perusasiat ennen tämöisen gallupin tekemistä. Ms on ikävä tauti, mutta valitsen sen, koska toistakaan tautia en viitsisi tämän lisäksi taakakseni ottaa.
 
"Riksu"
Pakko lisätä:
"MS-tauti on keskushermoston eli aivojen ja selkäytimen sairaus. Tauti ei suoraan vaurioita muuta elimistöä. Immuunijärjestelmä puolustaa kehoa esimerkiksi haitallisilta bakteereilta. MS-tautiin sairastuneen immuunijärjestelmä toimii virheellisesti ja hyökkää omaa hermostoa vastaan. MS-tauti kuuluu ns. autoimmuunisairauksiin."
 
sh-äiti
[QUOTE="vieras";25234354]Kuuleppa älynväläys. Minä hoidan myös diabeetikkoja. Olen kirurgisella osastolla ja meillä on myös verisuonikirurgisia potilaita. Suurin osa näistä hoidettavista on huonon hoitotasapainonsa vuoksi diabeteksen liitännäissairauksiin sairastuneita.

Huono hoitotasapaino siksi, että diabeteksen hoito on harpponut vaihdilla eteen päin ja hyvään suuntaan. Nykyhoidolla pääsee niin hyville sokeriarvoille, että liitännäissairaudet vähenee radikaalisti. Lapsidiabeetikot on jopa hyvässä asemassa verrattuna aikuisiin, jotka ovat sairastuneet jo kauan sitten. Nykyhoito on joustava ja salliva.

Sitä paitsi. Arvaappa tuleeko tuosta sinun selostuksesta hyvä ja luottavainen olo vanhemmille, joilla on diabeetikkolapsi? Häpeä, jos osaat, mutta ethän sinä tuolla luonteenlaadulla edes osaa.[/QUOTE]

No eikös tässä kysytty, että minkä taudin ottais... perustelin sen, miksi EN haluais diabetestä, eikä suinkaan tarkoituskaan ollut ketään lohdutella. Totuus kun vain on se, että diabeetikon tulevaisuus ei ole mikään ruusuinen.
 
"vieras"
Diabeteksen, siihen voi itse vaikuttaa ja oireet voi pitaa paremmin kurissa. Sukulaisella oli ms ja diabetes ja sivusta seuranneena voin todeta etten toivo kellekaan, arvaamaton tauti josta ei voi parantua.
 
[QUOTE="noh";25234749]Jonkun kiltin syövän minkä saa hoidettua pois.[/QUOTE]

Multa on hoidettu "kiltti" syöpä pois kahdesti ja voin sanoa, että oli helvetin rankkaa. Kolmatta kertaa en enää ehkä jaksaasi. Ja mä TIEDÄN mistä puhun.
 
1-tyypin diabeteksen, miehellä on, joten on tuttu juttu. Hoitotasapainoon pystyy itse vaikuttamaan todella paljon, sekä lääketiede on kehittynyt niin hurjasti, että nykyisin saadaan todella hyviä tuloksia ja liitännäissairaudet saadaan pidettyä minimissä. Ensimmäiset onnistuneet haimansiirrot on myös jo tehty, tie vaikka voittais lotossa ja sais haimansiirron..
 
Viimeksi muokattu:
"miisu"
Aika hassuja nämä "mun tuttavallani on diabetes/ms/syöpä" enkä ottaisi sitä mistään hinnasta. Mieluummin olisin skitsofreenikko.
Olisko kiva elää suljetulla osastolla koko elämä ja piirtää itselle mustat paksut kulmakarvat otsaan ja oranssit huulipunat koko loppunaamaan. Vois puhua mitä sattuu, paskoa housuihin ja työntää palavia tupakantumppeja sieraimiin. Ei tarvis puhua kenellekään perheenjäsenelle enää koskaan mitään koska ei enää tuntisi heitä tai muuten vaan pitäin kaikkia muita ihmisiä saatanoina...

No niin, eihän kaikille skitsofreenikoille non käy. Kaikille diabetes/ms/syöpä ihmisille ei myöskään käy niinkuin sun sukulaisellesi tai tuttavallesi. Kaikki ihmiset on yksilöitä, niin sairaat kuin terveetkin. Tunnen skitsofreenikon, joka repi itseltään silmät päästä suljetulla osastolla. Toinen silmä oli sängyn alla kun ambulanssimiehet tulivat. Monta tuntemaani syöpäpotilasta on kuollut ja monta elää nyt terveenä. Tunnen kaksi ms ihmistä, joista toisella on kipuja mutta hän lenkkeilee ja harrastaa ahkerasti. Toisella ei ole ollut mitään ms oireita sitten vuoden -79. Nuoruustyypin diabeetikkoja en tiedä tuntevani.

Hassuinta on se, etä ihmiset kuvittelee oikeasti olevansa ikuisesti terveitä kunnes jonain päivänä jokin osuu kohdalle. Se voi sitten olla sekoitus epäuskoa ja paniikkia tai sitten ei. Silloin tuntuu kurjalta jos joku luokittelee sut jonnekin "tuollainen en ainakaan haluaisi olla" nippuun.
 
"vieras"
Diabetes, kiitos. Sellaisen varmaan saankin jossain vaiheessa. Raskausajan sellaiset on jo napattu.
Tiedätkö sinä tai tiedättekö te muut palstalaiset millaisia lisäsairauksien riskejä diabetekseen liittyy? Yleensä ekana menee munuaiset, sydänsairauden mahdollisuus n. kymmenkertainen muuhun väestöön verrattuna jne jne "ihanaa" Minäkin pidin diabetesta ihan "helppona" sairautena siihen asti kun aiheeseen tutustuin...
 
Ei kai mikään noista ole läpihuutojuttu.

Ehkä tässä järjestyksessä ottaisin nuo mieluiten:
- nopeasti etenevä syöpä
- skitsofrenia
- osteoporoosi
- reuma
- diabetes
- epilepsia
- hitaasti etenevä syöpä
- MS-tauti
 
[QUOTE="vieras";25235088]Tiedätkö sinä tai tiedättekö te muut palstalaiset millaisia lisäsairauksien riskejä diabetekseen liittyy? Yleensä ekana menee munuaiset, sydänsairauden mahdollisuus n. kymmenkertainen muuhun väestöön verrattuna jne jne "ihanaa" Minäkin pidin diabetesta ihan "helppona" sairautena siihen asti kun aiheeseen tutustuin...[/QUOTE]Kuka piti sitä helppona sairautena? Eiköhän jokainen noista ole karmea jos se on paha, mutta jos pitää valita kauheista joku niin....eikös tässä ollut se kyseessä?
 

Yhteistyössä