Jouluhätä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "HENNI"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="äitee";25213531]johan se kävi ilmi tuolta aiemmin....asunto liian suuri henkilömäärään nähden. vauvan synnyttyä ilmeisesti eliömäärät ok. tosin jos ihminen on kaikesta päätellen eläkkeellä (työkyvytön) niin asumistukea saa paremmin kuin yleistä asumistukea...eli ainakin jonkin verran sitä kuuluisi tulla. toisaalta olen samoilla linjoilla siitä että jos ei ole rahaa niin asutaan sen kokoisessa asunnossa mihin on varaa, vauva ei tarvitse paljoa tilaa alussa ja muuttaa sitten isompaan myöhemmin. on kyllä tosi typerää kerätä vuokrarästejä...se katto kun on pään päällä suomen talvessa tosi tärkeä ja eikö häätöuhkaakin ole jo tuossa tapauksessa päällä??[/QUOTE]

No jos asunto on yhden lisälapsen kanssa sopiva niin kyllä siitä nytkin jo varmaan saa asumistukea melko hyvin vuokraa kattamaan. Ennemminhän se on vuokrasummasta kuin neliöistä kiinni, eikä tässä varmaan neliöitäkään huikeasti jos yksi lapsi lisää 'riittää'.

Alkuperäinen kirjoittaja tovin köyhä;25213565:
Tässä koko jutussa ei nyt ole päätä eikä häntää.
Jos asunnon vuokra on liian iso ttt-normiin, otetaan siitä kuitenkin huomioon normin mukainen osa. Eli vaikka jäis vielä vähän "itselle" maksettavaa, ei sentään mitään rästejä pitäisi syntyä. Sitten vaan tingitään muista menoista.
Ja tiedän todellakin mistä puhun. On kokemusta.
Turhaa ruikutusta!

riippuu pitkälle siitä mikä se omavastuu osuus vuokrasta on ja myös se seikka että saako ap elatusmaksuja...sossu osaa olla kimurantti laitos kyllä, ei sieltä sitä rahaa niin vaan jaella.

Kipin kapin etsimään pienempää ja halvempaa asuntoa! Kuopus mahtuu sinun makuuhuoneeseesi useamman vuoden ja ehkä ehdit saada taloutesi takaisin jaloilleen siihen mennessä kun tarvitaan oikeasti enemmän niitä neliöitä.

No jos asunto on yhden lisälapsen kanssa sopiva niin kyllä siitä nytkin jo varmaan saa asumistukea melko hyvin vuokraa kattamaan. Ennemminhän se on vuokrasummasta kuin neliöistä kiinni, eikä tässä varmaan neliöitäkään huikeasti jos yksi lapsi lisää 'riittää'.

kela maksaa asumistukea henkilö ja neliömäärän mukaan, sossu huomioi kohtuuvuokran henkilömäärä mukaan...

[QUOTE="äitee";25213582]riippuu pitkälle siitä mikä se omavastuu osuus vuokrasta on ja myös se seikka että saako ap elatusmaksuja...sossu osaa olla kimurantti laitos kyllä, ei sieltä sitä rahaa niin vaan jaella.[/QUOTE]

Niinkun en tota tietäis!!!
Mutta totisesti, kun ttt-laskelma tehdään, siinä otetaan huomioon tulot, ja miinustetaan hyväksytyt menot. Jokaisen oma asia, jos hussaa muuhunkin kun noihin hyväksyttäviin. Ei sitten vaan ostele turhia tilpehöörejä. Joulu yms....

Niine sairauksineni esim.leipominen poissuljettu.Kiitos kuitenkin ihanista ideoistanne :) siis suurinpiirtein muutamaksi päiväksi,meillä kaikilla myös laktoosi-intoleranssi eli maitokin maksaa.Meillä myös pari elukkaa.Hyvin vähällä toimeen tullaan.Joudun itse bussimatkat maksamaan,sekin iso raha,pienestä rahasta laittaa.Saan pienimmän elatusmaksun,kaksi on ja kolmas tulossa.Lastensuojelu oli sitä mieltä että ehottomasti kolmio,en kyllä tajunnut että näin kehnosti menis...Asumistukihan lasketaan aina vuodeksi eteenpäin,joten mun tän hetken asumistuki siksi niin pieni koska siihen on katsottu TULEVA vanhempainraha tuloksi!Toimeentulotukeen SISÄLTYY bussimatkat,ruoat,vaatteet,lehti,puhelin jne...Lastensuojelusta en ole taloudelliseen tilanteeseen apua saanut.Mulla siis marraskuulta 100e maksamatta ja joulukuulta se mitä asumistuen maksamisen jlk jää eli monta sataa :( En ole eläkkeellä.Pientä sairaspvärahaa marraskuulla sain,joulukuulta se evättiin.Lääkärille aika vasta tulossa,jatkosta en tiedä muuta kuin että joulukuussa en saa enää muuta rahaa kuin ne mitkä jo mainitsin.

Alkuperäinen kirjoittaja apujen jälkeen;25213588:
Tutuilla ja kavereilla ei ainkaan yh aikoinaan jäänyt vuokraa maksettavaks ku pari vaivaista euroa.

siitä taitaa olla aikaa useampi vuosi taikka sitten heillä ei ollut mitään tuloja vaan sossu kustansi ihan kaiken.

mutta tuohon asumistukene kun vaikuttaa kaikki mahdollinen. esim emme olisi saaneet 850€:n omakotitaloon plajon pieruakaan asumistukea, kun se oli niin vanha, paikkakunta ratkaisi ja neliömäärä. nyt taas kun asutaan kolmiossa, saatiin miehen ollessa työtön n.400€ asumistukea..

ja tiedän tunteen, sossu osaa olla kiero. itsellämme oli aikoinaan tosi tiukkaa, sairaala yms laskuja toista sataa, asumismenot sun muut, tuloja minulla minimiäippärahat, mies ei saanut päivärahaa eikä mitään ja sossusta saatiin 90€. yritä sillä sitten maksaa ruoka, asuminen, sähkö, sairaalaskut yms..

[QUOTE="HENNI";25213601]Niine sairauksineni esim.leipominen poissuljettu.Kiitos kuitenkin ihanista ideoistanne :) siis suurinpiirtein muutamaksi päiväksi,meillä kaikilla myös laktoosi-intoleranssi eli maitokin maksaa.Meillä myös pari elukkaa.Hyvin vähällä toimeen tullaan.Joudun itse bussimatkat maksamaan,sekin iso raha,pienestä rahasta laittaa.Saan pienimmän elatusmaksun,kaksi on ja kolmas tulossa.Lastensuojelu oli sitä mieltä että ehottomasti kolmio,en kyllä tajunnut että näin kehnosti menis...Asumistukihan lasketaan aina vuodeksi eteenpäin,joten mun tän hetken asumistuki siksi niin pieni koska siihen on katsottu TULEVA vanhempainraha tuloksi!Toimeentulotukeen SISÄLTYY bussimatkat,ruoat,vaatteet,lehti,puhelin jne...Lastensuojelusta en ole taloudelliseen tilanteeseen apua saanut.Mulla siis marraskuulta 100e maksamatta ja joulukuulta se mitä asumistuen maksamisen jlk jää eli monta sataa :( En ole eläkkeellä.Pientä sairaspvärahaa marraskuulla sain,joulukuulta se evättiin.Lääkärille aika vasta tulossa,jatkosta en tiedä muuta kuin että joulukuussa en saa enää muuta rahaa kuin ne mitkä jo mainitsin.[/QUOTE]

eli teitä on 3 henkilöä tällä hetkellä asustamassa kolmiota? silloinhan asunto on sopiva myös asumistukea ajatellen mutta juu kelan laskutavat on kummallisia. silti ihmettelen ettei sossu avita koska asuntokaan ei tällä hetkellä ole liian suuri. paljonko neliöitä on? 3:lle sallittu määrä oli jotain 75 neliöö...suo anteeksi mutta heräsi kysymys siitä osaatko käyttää rahaa? siis että pienethän ne latit on mitä sossukin katsoo millä ihmisen on pärjättävä mutta kyllä sillä tosiaan pärjää. ja vinkkinä jos et tiedä että hylamaitoa saapi lidlistä puolet halvemmalla kuin prismoista sun muista kaupoista.

Älkää hyvät ihmiset suuttuko!! :) Muistakaa mikä minun tilanteeni,eli en ole uskaltanut ihan oikeaa lapsilukua ilmoittaa...pelkään niin kovasti että se mies tunnistaisi(tai esim sen kaveri jne)kirjoitukseni!Ja tähän aikaan yöstä silmät ristissä koitan vastailla...En tiiä uskotteko enää jos kertoisin kuitenkin totuuden,huomasin äsken kun kuin koko viestiketjun että en yhtään ihmettele epäilyjänne koksa olen asunnon koon oikein kertonut mutten lapsilukua :D

[QUOTE="HENNI";25213627]Älkää hyvät ihmiset suuttuko!! :) Muistakaa mikä minun tilanteeni,eli en ole uskaltanut ihan oikeaa lapsilukua ilmoittaa...pelkään niin kovasti että se mies tunnistaisi(tai esim sen kaveri jne)kirjoitukseni!Ja tähän aikaan yöstä silmät ristissä koitan vastailla...En tiiä uskotteko enää jos kertoisin kuitenkin totuuden,huomasin äsken kun kuin koko viestiketjun että en yhtään ihmettele epäilyjänne koksa olen asunnon koon oikein kertonut mutten lapsilukua :D[/QUOTE]

no tuskin sun exäs täällä hyörii ja samassa tilanteessa olevia on paljonkin suomen maassa...vaikea täällä on neuvoja jakaa jos totuus muuttuu koko aika. eli ilmeisesti sulla on yksi lapsi ja toinen tulossa...se selittää tuon asumistilanteen mutta jos sossu on sitä suositellut niin otappa uudestaan yhteys ja mainitse tiukasti asiasta!

[QUOTE="HENNI";25213627]Älkää hyvät ihmiset suuttuko!! :) Muistakaa mikä minun tilanteeni,eli en ole uskaltanut ihan oikeaa lapsilukua ilmoittaa...pelkään niin kovasti että se mies tunnistaisi(tai esim sen kaveri jne)kirjoitukseni!Ja tähän aikaan yöstä silmät ristissä koitan vastailla...En tiiä uskotteko enää jos kertoisin kuitenkin totuuden,huomasin äsken kun kuin koko viestiketjun että en yhtään ihmettele epäilyjänne koksa olen asunnon koon oikein kertonut mutten lapsilukua :D[/QUOTE]

No mites se mies sua vois tään palstan kautta vahingoittaa?
Kai se tietää että sää vielä olemassa olet, ei kai se yllätyksenä tule jos se tätä kaksplussan palstaa nyt lueskelee...
Mutta tietenkin, jos se lapsluvun kertominen sut suureen vaaraan saattaa....

Siis hä? :O Ööö... Miten se nyt voisi tunnistaa? Ja vaikka tunnistaiskin, niin mitä sitten? Et sä sentään osoitetta ole laittanut, joten ei se ihan heti ole hyökkäämässä... Ja jos se sut haluaa löytää, niin se löytää joka tapauksessa. Niin ja onko niitä mukuloita nyt sitten vieläkin enemmän, kun nuo 2 + 1?

Nyt Henni otat kaikki liput, laput ja otsitteet ja menet sossuun. Jos siellä nostellaan käsiä niin siitä yhteys paikkakunnan sosiaalitoimen johtajaan ja jos ei sieltä mitään tipu niin aina vaan astetta ylemmäksi ja vaadit niiltä vastauksia. Eihän noin voi olla. Vaadit kirjalliset vastaukset mihin perustuu se ettei teille apua anneta.

Siis eihän tuo ole edes syntymättömän vauvan edun mukaista että äiti on noin tiukassa tilanteessa? Ihan sama paljonko on lapsia ja mitä rahalle on tapahtunut, tässä maassa narkitkin saa sossusta rahat vuokriinsa sun muuhun vaikka vetävät eurot suoraan kyynärvarteen saman tien. Minkälainen henkilö sulla on neuvolassa? Jos lähtisit sieltä kautta purkamaan asiaa, kumma ettei ls ole hoitanut ollenkaan asioitasi? Ja köyhänä olleena tiedän että muutto voi tuossa tilanteessa olla jopa kalliimpi ratkaisu, jos ei sossusta tipu muuttoavustusta.

noin asiallisena vinkkinä sanoisin että jos teillä ei ole allergioita niin 50€ saat kyllä viikon ruuat helposti. kaurapuuroa, jauhelihakeittoa, makkarakeittoa, makaronilaatikkoa, kesäkeittoa, leipää ja lauantaimakkaraa päälle se on halpaa, samaten kananmunat on halpoja...ei ole kuolemaksi jos sitä maitoa on pari viikkoa tarjota vähän vähemmän. pienellä rahalla saa jouluntunnelmaa ja kai sulla on jotai menneiden joulujen krääsää vielä tallessa. askarrelkaa pahvista joulutonttuja vaikkapa. mikä on este ettet pysty leipomaan? piparien leipomiseen ei paljoa vaadita ja lapsistakin se on varmasti mukavaa. lapsilisistä ostat pari jotain halpaa pientä pakettia ja kuusi ei ole pakollinen mitenkään, monessa perheessä sitä ei ole ollenkaan. lapsilisistä ostat myös sitä jouluruokaa jonka ei tarvitse iin ihmeellistä olla, hiuka laatikoita ja pieni kinkku lisänä keitetyt perunat ja lihakastike. tee itse, älä osta valmista. jos on vaikeuksia ruokkia oma perhe niin olisiko myös syytä vakavasti harkita lemmikeistä luopumista?

Se on kuulkaas niin kiero ja ketku ihminen et tekee kyllä kaikkensa meiät löytääkseen,varsinkin kun tietää että vauva hänen.Ja tiedän kyllä kuulostavani hölmöltä,,pelko vain on niin isoa ja mun pitää oikeesti olla varovainen!!Yksi lapsi on ja toinen vatsassa,masuasukki on sen hullun exän.Ttt:n perusteluja en tiedä,päätös postitse tulossa,tänään soitin niin sano että se n200e tulossa.Hylamaito ei käy meille enkä edes tiedä missä on Lidl,jos edes täällä lähellä on.Olen vuosia ollut köyhä,tulen pienellä toimeen.Edellisen paikkakunnan lastensuojelu sanoi että kolmioon ja ETTÄ EMME JOUDU KÄRSIMÄÄN ison asunnon takia,noh,niin vain näköjään kävi..olen esikoisen kanssa asunut koko ikänsä kaksiossa,olemme makuuhuoneen jakanut joten otimme ilolla kolmion vastaan!Mulla ei ole kahta kuukauttakaan synnytykseen joten asunnonvaihto ei tule kysymykseen enää(ja näin nämä molempien paikkakuntien viranomaiset mulle sano jo lokakuussa kun muutimme)Hei mutta jatketaan huomenna,nyt nukkumaan :)

Siis sinäkö väität kirkkain silmin, ettet saa penniäkään asumistukea? Se ei pidä paikkaansa vaikka asuisittekin liian isossa asunnossa. Kela hyväksyy tietyn verran neliöitä per henkilömäärä ja tämän hetken tilanteen mukaan teiltä hyväksytän se 57m2.

Ja täytyyhän sinulla olla tuloja myös joko työttömyystuen, eläkkeen tai äitiyspäivärahan muodossa? Ei kukaan joudun Suomessa elämään pelkän lapsilisän ja sossusta saadun 200e voimin...

Jos olet asianmukaisesti hakenut sinulle kuuluvia tukia mutta odotat päätöstä, niin sosiaalivirasto voi maksaa sinulle takaisinperittävää toimeentulotukea siksi aikaa, kunnes päätös Kelasta on annettu. Sossut kun ylipäätään aina vaatii sen, että KAIKKI muut ENSISIJAISET tuet on anottu ja sossu on toissijainen tuki siihen mihin muut varat ei riitä.

Ottamatta sen kummemmin kantaa sairauksiisi ihmettelen vain, että pystyt kuitenkin hoitamaan vauvaa muttet tiskaamaan??? Ja siihen päälle vielä toinen lapsi mutta leipominenkaan ei onnistu... sanoisinko, että sangen omituista...

Muoks! Olitkin laittanut, että saat pienen asumistuen. Mutta sitten ihmetyttää se, että jos olet jo vuosia ollut työkyvytön niin miksi joudut hakemaan kuukausittan uudestaan sairaslomaa? Pitkälle sairaslomallehan myönnetään sairaspäiväraha ilman, että sitä tulisi joka kuukausi erikseen anoa.

Viimeksi muokattu:
Voi teitä :) En minä ole hankkiutunut raskaaksi,ei ollut suuniteltu juttu ja jokatapauksessa mun kohdalla se on siunaus!Menen koko ajan huonompaan jamaan joten lapsi tuli nyt ns.hyvään aikaan koska en tästä terveemmäksikään tule.En aborttia olisi voinut tehdä.Kyllä minä kodin ja lapset saan normikunnossa pidettyä,pienellä avulla silloin tällöin.Ei kaikki ihmiset ole luotuja keittiöhommiin,uskokaa pois :D Eikö muka jokaisen perheenäidin toiveena ole astianpesukonetta?!Onko se huono asia jos jotain luksusta ja apua elämääni haluan(enkä edes uutta)vuosien kurjuuden jälkeen?Muistakaa etten koko elämäntarinaani ole teille kertonut.Fibromyalgian voin mainita.Ja ADD:n.Ei sitä sellaista erikoislääkäriä,johon menossa olen,saa niin vaan ja sitä odotellessa omalääkäri terveyskeskuksesta on aina pikku pätkissä sairauslomaa antanut.

Yhteistyössä