Jouluhätä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "HENNI"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"HENNI"

Vieras
Hei! Ajattelin avautua tilanteestani...hieman,en millään koko tarinaa jaksa.Olen kahden lapsen yh,ollut vuosia sairas,työkyvytön ihminen.Muutin uudelle paikkakunnalle,isommmalle,väkivaltaista ex-miestäni pakoon.Asumme liian suuressa asunnossa joten vuokria on rästissä paljon.Toimeentulotukea en saa tässä kuussa kuin n200e,ja lapsilisän ennen joulua.Siinä kaikki tämän kuun varani.Yhtään joululahjaa en ole saanut ostettua enkä saakkaan.Joulukuusen ja kaikki joulujutut voin unohtaa.Pölynimuri ja pyykinpesukone irtisanoo sopimuksensa irti näinä päivinä.Astianpesukoneesta on turha haaveillakkaan.Olen siis monella eri tapaa sairas,joten kaikenmaailman apu olisi tarpeen.Puhelin&nettilaskua olen jo siirtänyt joten ne pitäisi juuri näinä päivinä maksaa.Sossu väitti ettei täällä jaeta minkäänlaista jouluapua mutta soitettuani eri paikkoihin niistä sanottiin että kyllä,sosiaalitoimi on jakanut heidän lahjakorttejaan!Jättivät vain minun pikku perheeni välistä :( Joudumme lapsineni kärvistelemään joulunajan siis ilman joulukuusta,jouluruokia ja lahjoja!En saa laskujani maksettua.En voi käsittää miten minua näin murjotaan kovalla kädellä ja vielä joulunaikaan :/ Diakonilta sain tänään lahjakortin kauppaan jonka käytän huomenna normi ostoksiin,sillä pärjään muutaman päivän,kiitos siitä <3 Kokonaistilanteessani se ei kuitenkaan lohduta.Elämäni ei ole ikinä mennyt näin kurjasti(vaikeaa ja kurjaa on toki ollut jo viitisen vuotta,mutta tilanne vain pahenee koko ajan!),ja olen kyllä pieneen tyytyväinen enkä todellakaan valittajatyyppiä mutta kun vuosikaudet samaa kökköä koitat kestää niin olisi se ihanaa joskus edes jotain iloa elämään saada!Tässä tarinassa vain murto-osa oikeasta tilanteestamme,mutta olen niin poikki etten jaksa kaikkea kertoa.Toivon hartaasti että Joulupukki/tonttu jaksaisi lukea tämän ja ihme tapahtuisi ja meitä voitaisiin auttaa <3

Muutimme lokakuussa,vauva syntyy alkuvuonna,silloin asumistuki kohallaan,Siihen asti joudumme kituuttamaan...Ei mun tietääkseni sossu maksa kenenkään vuokria?Meiän tapauksessa ei ainakaan,tällä paikkakunnalla.

No mun mielestä toi on jo omaa tyhmyyttä et ei voi asua pienemmässä asunnossa vaan kartuttaa vuokrarästejä. Sitten, kun on varaa joskus niin muuttaa väljemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja ölk;25213373:
siis saatko sä uuden lapsen tälle miehelle, jota lähdit pakoon? minkä ikäisiä sun lapset on?

Kyllä,näin kävi :( toki olen onnellinen vauvasta(mutta en siitä että sen isä hullu)mutta meiän elämään se mies ei enää saa kuulua,en halua eikä lastensuojelukaan...Miehellä lähestymiskielto meihin...En haluais kovin tarkkoja tietoja antaa,meillä tosiaan myös turvakielto jne.Mutta ala-asteikä aika lähellä :)

[QUOTE="vieras";25213395]Anteeksi, mutta miksi vielä vauva, jos kerran nytkään ette pärjää ja olet sairas?!? :O[/QUOTE]

Kaikenmaailman pieniä juttuja jotka nyt raskausaikana pahenee...Tarkoitin ihan että niiden takia astianpesukone(en todellakaan uutta tarvitse)olisi erittäin tarpeen.Ja olen siis niiden takia ollut työkyvytön vuosia(diagnooseja tullut pikkuhiljaa,eri lääkäreissä juoksen joten kaikki ihan sekasin).Mies on narsistinen ja sai mut uskomaan et se vois muuttua ja mä tyhmä näin sen pariin kertaan ja sitten tulin raskaaks...samaan aikaan kun tajusin ettei se paska mihinkään muutu!!!Pitkä juttu lyhyesti.

[QUOTE="HENNI";25213352]Muutimme lokakuussa,vauva syntyy alkuvuonna,silloin asumistuki kohallaan,Siihen asti joudumme kituuttamaan...Ei mun tietääkseni sossu maksa kenenkään vuokria?Meiän tapauksessa ei ainakaan,tällä paikkakunnalla.[/QUOTE]

Maksaa ne jos teidän taloudellinen tilanne sitä vaatii. (on toki muitakin syitä)
Toimeentulotukea saat ainakin, se on oma häpee jos et sitä viitsi hakea.Taitaa olla jotain 250-350e per lärvi.

Ls-asiakkaina teillä ois vielä paremmat oltavat.

Ensinnäkin, olen itsekin narsistin exä ja ymmärrän monta juttua teksteistäsi täysin ja toisekseen tekstistäsi huomaa että ensisijaisesti haluaisit tarjota lapsillesi joulua. Asutko jossain muualla kuin kaupungissa, löytyiskö joku maanomistaja joka voisi lahjoittaa kuusen? Seurakunnalta pyydät jouluruokaa. Kolmanneksi jos olet todella epätoivoinen ja olet valmis niin kirjoita nimettömänä paikallislehden yleisönosastolle, kysy toimituksesta jos he voivat antaa yhteystietosi sellaisille jotka haluavat lahjoittaa perheellesi jotakin jouluksi.

Alkuperäinen kirjoittaja hae sitä;25213443:
Maksaa ne jos teidän taloudellinen tilanne sitä vaatii. (on toki muitakin syitä)
Toimeentulotukea saat ainakin, se on oma häpee jos et sitä viitsi hakea.Taitaa olla jotain 250-350e per lärvi.

Ls-asiakkaina teillä ois vielä paremmat oltavat.

Ollaan toimeentulotuen ja lastensuojelun asiakkaita.Näin tällä paikkakunnalla :(

Alkuperäinen kirjoittaja tsemppiä;25213467:
Ensinnäkin, olen itsekin narsistin exä ja ymmärrän monta juttua teksteistäsi täysin ja toisekseen tekstistäsi huomaa että ensisijaisesti haluaisit tarjota lapsillesi joulua. Asutko jossain muualla kuin kaupungissa, löytyiskö joku maanomistaja joka voisi lahjoittaa kuusen? Seurakunnalta pyydät jouluruokaa. Kolmanneksi jos olet todella epätoivoinen ja olet valmis niin kirjoita nimettömänä paikallislehden yleisönosastolle, kysy toimituksesta jos he voivat antaa yhteystietosi sellaisille jotka haluavat lahjoittaa perheellesi jotakin jouluksi.

Kysyin jo tuota paikallislehden päätoimittajalta,ei antanut lupaa...Seurakunnalta sain tänään 50e lahjakortin kauppaan,sen käytän huomenna ja olen siitä erittäin kiitollinen mutta siitä ei ole iloa kuin pariksi päiväksi.

[QUOTE="HENNI";25213499]Kysyin jo tuota paikallislehden päätoimittajalta,ei antanut lupaa...Seurakunnalta sain tänään 50e lahjakortin kauppaan,sen käytän huomenna ja olen siitä erittäin kiitollinen mutta siitä ei ole iloa kuin pariksi päiväksi.[/QUOTE]

Kuten tuossa aikaisemmin mainitsin: käy katsomassa tuo hyvä joulumieli- ketju, teille voisi löytyä sieltä jotain.

Miten 50 € ei voi riittää kuin muutamaksi päiväksi? Suunnittele ostettavat etukäteen, tee itse jne. Sämpyläjauhot, tumma makaroni, soija, linssit, pavut. Edullista ja täyttävää ruokaa, 50 € on todella paljon rahaa ja sillä ruokkii perheen pitkäksi aikaa, jos suunnittelee ostoksensa!

[QUOTE="HENNI";25213499]Kysyin jo tuota paikallislehden päätoimittajalta,ei antanut lupaa...Seurakunnalta sain tänään 50e lahjakortin kauppaan,sen käytän huomenna ja olen siitä erittäin kiitollinen mutta siitä ei ole iloa kuin pariksi päiväksi.[/QUOTE]

Vain pariksi päiväksi?? :O Ostatko kaiken ruuan valmiina? Saahan tuolla vakka mitä ja kuin kahdeksi - komeksi päiväksi, jos hieman jaksaa miettiä ja osaa tehdä itse jotakin.

Onko paikkakunnalla ketään näkyvää ihmistä yritys-, politiikka tms. saralla? SPR, NMKY, joku naisten yhdistys tms. Yksityisyrittäjien liittoa johon voisit laittaa viestiä, selvähän se on että kaikenlaista tavaraa maailmalla liikkuu joka oikeasti joutaisi jonkun käyttöön. Joskus itselläni oli lastentarvikkeisiin liittyvä firma josta silloin tällöin lastensuojelu ja turvakoti kysyivät lahjoituksia. Entäs mannerheimin lastensuojeluliitto? Eikö paikallinen lastensuojelu osaa auttaa?

Miksi et saa asumistukea?

johan se kävi ilmi tuolta aiemmin....asunto liian suuri henkilömäärään nähden. vauvan synnyttyä ilmeisesti eliömäärät ok. tosin jos ihminen on kaikesta päätellen eläkkeellä (työkyvytön) niin asumistukea saa paremmin kuin yleistä asumistukea...eli ainakin jonkin verran sitä kuuluisi tulla. toisaalta olen samoilla linjoilla siitä että jos ei ole rahaa niin asutaan sen kokoisessa asunnossa mihin on varaa, vauva ei tarvitse paljoa tilaa alussa ja muuttaa sitten isompaan myöhemmin. on kyllä tosi typerää kerätä vuokrarästejä...se katto kun on pään päällä suomen talvessa tosi tärkeä ja eikö häätöuhkaakin ole jo tuossa tapauksessa päällä??

[QUOTE="HENNI";25213483]Ollaan toimeentulotuen ja lastensuojelun asiakkaita.Näin tällä paikkakunnalla :([/QUOTE]

Elänyt yli varojesi, vai mistä sit oikein kiikastaa?
Oletko sairaspäivärahalla, hakenu kelalta kaikki mahdolliset sulle yh:na kuuluvat korotukset ym?
Jos teillä alkaa simahteleen vempeleet joilla ylläpidät puhtautta, niin kyllä siihen pitäis saada rahallista avustusta.Maksavat pöllömpiäkin asioita.Ja vieläpä ku olette ls-asiakkaita.
Ei muutaku uutta käyntiä sossuun kera tiliotteiden.

[QUOTE="äitee";25213531]johan se kävi ilmi tuolta aiemmin....asunto liian suuri henkilömäärään nähden. vauvan synnyttyä ilmeisesti eliömäärät ok. tosin jos ihminen on kaikesta päätellen eläkkeellä (työkyvytön) niin asumistukea saa paremmin kuin yleistä asumistukea...eli ainakin jonkin verran sitä kuuluisi tulla. toisaalta olen samoilla linjoilla siitä että jos ei ole rahaa niin asutaan sen kokoisessa asunnossa mihin on varaa, vauva ei tarvitse paljoa tilaa alussa ja muuttaa sitten isompaan myöhemmin. on kyllä tosi typerää kerätä vuokrarästejä...se katto kun on pään päällä suomen talvessa tosi tärkeä ja eikö häätöuhkaakin ole jo tuossa tapauksessa päällä??[/QUOTE]

Tässä koko jutussa ei nyt ole päätä eikä häntää.
Jos asunnon vuokra on liian iso ttt-normiin, otetaan siitä kuitenkin huomioon normin mukainen osa. Eli vaikka jäis vielä vähän "itselle" maksettavaa, ei sentään mitään rästejä pitäisi syntyä. Sitten vaan tingitään muista menoista.
Ja tiedän todellakin mistä puhun. On kokemusta.
Turhaa ruikutusta!

Yhteistyössä