Unikoulu aikuisille...

"Sirkkeli"
En ole lukenut, mutta olen juuri pitänyt itselleni unikoulun. Ja onnistunutkin siinä :)

Mutta ei mulla vinkkejä ole, itsensä pakottaminen petiin ajoissa vaan. Ja että pesut on tehty tosi ajoissa, ettei koko ilta ja puol yötä mene hokiessa, että pitäs mennä pesullle...

Ja kun laittaa pään tyynyyn, niin ei saa ajatella yhtään mitään, siis ei yhtään mitään. Se on vaikeeta, todella vaikeeta.

..
No en tiedä mitä siellä kirjassa lukee, mutta makuuhuoneen tulee olla siisti ja rauhallinen ja raikas. Ja se kannattaa opetella että sänky on Pelkästään nukkumista varten, siellä ei valvota, pyöritä, vatvota päivän tapahtumia, riidellä, lueta tai katsota tv:tä. Jos yni ei vartissa tule niin ylös hetkeksi ja kohta uusi yritys, sen sijaan että sängyssä voivotellaan sitä unettomuutta.
Ja nukkuen vietetään se kahdeksan tuntia, aamulla ei nukuta pitkään jos vaikka illalla olisi valvottukin.

[QUOTE="Sirkkeli";25211617]En ole lukenut, mutta olen juuri pitänyt itselleni unikoulun. Ja onnistunutkin siinä :)

Mutta ei mulla vinkkejä ole, itsensä pakottaminen petiin ajoissa vaan. Ja että pesut on tehty tosi ajoissa, ettei koko ilta ja puol yötä mene hokiessa, että pitäs mennä pesullle...

Ja kun laittaa pään tyynyyn, niin ei saa ajatella yhtään mitään, siis ei yhtään mitään. Se on vaikeeta, todella vaikeeta.[/QUOTE]

Voin kertoa, että itsensä pakottaminen sänkyyn tai pään tyhjentäminen totaalisesti ei onnistu. Kokeiltu viikkokaupalla eikä toimi. Mulla ei auttanut edes se, että nukuin vain muutaman tunnin tai heräsin aikaisin. Niinpä olen ratkaissut pulman olemalla muualla kuin sängyssä ja menemällä sinne vasta sitten kun olen nukahtamispisteessä jossain muualla, kuten sohvalla.

No en tiedä mitä siellä kirjassa lukee, mutta makuuhuoneen tulee olla siisti ja rauhallinen ja raikas. Ja se kannattaa opetella että sänky on Pelkästään nukkumista varten, siellä ei valvota, pyöritä, vatvota päivän tapahtumia, riidellä, lueta tai katsota tv:tä. Jos yni ei vartissa tule niin ylös hetkeksi ja kohta uusi yritys, sen sijaan että sängyssä voivotellaan sitä unettomuutta.
Ja nukkuen vietetään se kahdeksan tuntia, aamulla ei nukuta pitkään jos vaikka illalla olisi valvottukin.
Mulla ei toimi se, että nousen ylös sängystä jos uni ei tule vartissa. Tosin omalla kohdallani pidän kyllä varttia ihan epärealistisena :D Mutta olen kokeillut välillä, tulos on se että valvon sitten jonnekin viiteen.

Nyt yksi iso ongelma on siinä, että joudun tekemään illalla (klo 17->) runsaasti (matemaattisia, monimutkaisia) tehtäviä, ja mun aivot on täysin ylikierroksilla vielä siinä vaiheessa kun pitäis mennä nukkumaan. Ideaali olis, jos voisin ajoittaa sen niin että kaikki tehtävät olis aamupäivällä, mutta siihen ei ole mahdollisuutta.

"vieras"
Siis mikä on ongelmana? Iltanukahtaminen vai yöllinen heräily ja jääminen öisin valvomaan?

Jostain luin, että jos on todella pitkään jatkunu univaje ja jos on oikeasti todella väsynyt, niin iltanukahtaminen ei ole ongelma,vaan ihminen nukahtaa pariksi tunniksi - nukkuu pahimmat velat pois. Sitten voi jäädä valvoskelemaan loppuyöksi.

Kokeilkaa valeriaanaa, mulla tehoaa melko hyvin.

[QUOTE="vieras";25211895]Siis mikä on ongelmana? Iltanukahtaminen vai yöllinen heräily ja jääminen öisin valvomaan?

Jostain luin, että jos on todella pitkään jatkunu univaje ja jos on oikeasti todella väsynyt, niin iltanukahtaminen ei ole ongelma,vaan ihminen nukahtaa pariksi tunniksi - nukkuu pahimmat velat pois. Sitten voi jäädä valvoskelemaan loppuyöksi.

Kokeilkaa valeriaanaa, mulla tehoaa melko hyvin.[/QUOTE]

Iltanukahtaminen, yöllinen heräily ja jääminen öisin valvomaan.

Mikähän se todella pitkään jatkunut univaje oikein on? Tai siis joo, allekirjoitan siinä mielessä, että mullahan on ollut pitkään uniongelmia jossain laajuudessa, ja aina välillä tuli päiviä jolloin lopulta kroppa irtisanoutui hereilläolosta, huimasi, oksetti, jne, nukahdin puolessa tunnissa.

Nyt taas oli sellainen tilanne, että ensin nukuin huonosti kaksi viikkoa. Siis tavallista huonommin, nukuin noin neljä tuntia heräillen paljon. Sitten tilanne meni siihen, että nukuin viikon ajan 2 tuntia yössä, ja senkin heräilin. Voisin väittää, että olin (ja olen) ihan oikeasti todella väsynyt, enkä nuku silti.

Yhteistyössä