Synttäreille menemättä jättäminen ja silti pyydetään lahja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin

Vieras
Eli mikä teillä on ollut tapa? Kun lapseni kutsuttiin synttäreille ja hän ei niille nyt päässyt.
Toki ilmoitimme ajoissa ettei lapseni osallistu näihin syntymäpäiväjuhliin.
Vaan nyt oli (perjantaina) eskarissa kyseinen synttärisankari pyytänyt lapseltani lahjaa? Jota ei siis luonnollisesti lapsellani ollut. Oli sitten sankari sanonut että ei haittaa mutta muista tuoda maanantaina se minun lahjani.
Eli onko teillä siis tapana ostaa lahja vaikka ette pääse juhliin? :O
Muistui vaan nyt mieleeni kun juuri omani vein eskariin ja (näin ovella tulevan vastaan tämän lapsen jonka juhliin omani ei nyt valitettavasti päässyt)
en siis tosiaan antanut lahjaa mukaan, eli olenko moukka ?
Pitääkö minun nyt käydä hakemassa joku pikku lahja kun menen hakemaan omaani pois eskarista.

Ei todellakaan tarvitse viedä lahjaa, jos ei synttäreille osallistu. Nyt kun kyse siis vain eskarikaverista. Ehkä se oli vain synttärisankarin oma mielipide eikä hänen vanhemmillaan välttämättä ole sen asian kanssa mitään tekemistä.

Jos sanoja lapsi niin johtuisiko sanominen ihan vain perheen tavoista eikä "moukkamaisuudesta"?
Eli jos lapsen kotona on tapana lähettää jälkikäteen paketti vaikka niille sukulaisille, joiden juhliin ei ole päästy niin lapsi viattomasti olettaa muillakin moisen tavan olevan?
Vanhemmat varmaan silloin korjannevat väärän käsityksen, eikä asiasta kannata isoja päätelmiä tehdä...

oho.
No ei meillä oo lahjaa hommattu ja viety jälkikäteen jos on jo etukäteen tiedetty ja ilmoitettu ettei pääse.

Sit jos on jo lahja ja kortti hommattu, ja käykin niin että laps onkii sairastunut juhla-aamuna, niin ilmoitetaan tietty ettei pääsekkään ja silloin lapsi on toimittanut lahjan kaverille myöhemmin. (kaks kertaa näin käynyt)

No kun en tiedä miten missäkin toimia. Kyse meidän esikoisesta ja ekaa kertaa sai kutsun kaverijuhliin ja tokihan olisimme lapsen sinne päästäneet jos olisi aikataulullisesti sopinut.

en ole koskaan vienyt lahjaa jos lapsi ei ole päässyt. paitsi jos on isompien lasten juhlat joihin on kutsuttu vaan pari läheisintä kaveria. Tuolloin tuntui tosi kivalta että kaveri joka ei päässyt toi lapselleni lahjan (kolme oli kutsuttu, ja kaksi vain pääsi)
mutta tuskin eskarilaisen kotona tiedetään edes että lapsi vinkuu kaverilta lahjaa.

[QUOTE="hih";25207857]en ole koskaan vienyt lahjaa jos lapsi ei ole päässyt. paitsi jos on isompien lasten juhlat joihin on kutsuttu vaan pari läheisintä kaveria. Tuolloin tuntui tosi kivalta että kaveri joka ei päässyt toi lapselleni lahjan (kolme oli kutsuttu, ja kaksi vain pääsi)
mutta tuskin eskarilaisen kotona tiedetään edes että lapsi vinkuu kaverilta lahjaa.[/QUOTE]

Mutta siis emme ruinanneet lahjaa,eikä lapsi ruinannut, vaan kaveri aivan yllätykseksi toi pienen kivan lahjan kouluun. Ei osannut lapsi odottaa, enkä minä, mutta oli mukavasti ajateltu. Lapselle oli ollut vähä pettymys että kaikki kutsutut eivät päässeet, kun kutsuttuja oli noin vähän.

Ei ole täälläkään päin tapana viedä lahjaa jos ei juhliin mennä. Tosin joskus on lapsi halunnut parhaalle kaverille jotain viedä vaikkei synttäreille päässytkään. Meidän pojan kohdalla se tuntui vähän lievittävän sitä harmitusta ettei päässyt paikan päälle kun sai kuitenkin viedä pienen muistamisen.

Meillä on ollut tapana ostaa lahja, vaikkei lapsi olisi päässyt juhliin mukaan. Jotenkin olen sen kokenut niin, että osoitetaan lahjalla, ettei ainakaan piittaamattomuuttaan lapsi ole jäänyt pois synttäreiltä. Joskus tosin on ollut tilanne, että harkitsin pitkään, viitsitäänkö lahjaa viedä jälkikäteen, kun oli melko vieras kaveri tai tuttu kyseessä (uudella paikkakunnallamme).

Itse olen hiukan ihmetellyt sitä, että joidenkin lasten vanhemmat eivät reagoi kutsuun lainkaan eli jos lapsi ei tule synttäreille, tästä ei välttämättä ilmoiteta lainkaan kutsujan kotiin tai muutoinkaan osoiteta jälkikäteen, että kutsulla olisi ollut jotain merkitystä.

Jos sanoja lapsi niin johtuisiko sanominen ihan vain perheen tavoista eikä "moukkamaisuudesta"?
Eli jos lapsen kotona on tapana lähettää jälkikäteen paketti vaikka niille sukulaisille, joiden juhliin ei ole päästy niin lapsi viattomasti olettaa muillakin moisen tavan olevan?
Vanhemmat varmaan silloin korjannevat väärän käsityksen, eikä asiasta kannata isoja päätelmiä tehdä...

Näin mäkin ajattelen.

Lapseni sai lahjan vaikka kaveri ei tullut synttäreille. Ilmoitti tulevansa mutta tuli sairaaksi. Lahja oli heillä siis valmiina jo. : )
Päiväkoti-ikäisen lapsen puhe on lapsen puhetta. Lapsi toivoo että saisi lahjan.
Minä selittäisin omalle lapselleni, että tavallisesti ei ole tapana viedä lahjaa, jos ei pääse juhliin.
Puhuisin tilanteesta päiväkotiin. He voisivat puuttua asiaan ja selittää lapselle että jättää lahjankerjäämisen teidän lapselta siihen.
Jos lahjaa kerjäävä lapsi on teille lähinen, tai haluat lujittaa ystävyyttä, niin jos haluat olla oikein ystävällinen ja ymmärtää sitä lasta, niin vie joku pikku paketti, muutman euron.

Yhteistyössä