oletteko miettinyt miten paljon vaipat kuormittavat luontoamme?

  • Viestiketjun aloittaja maailma pelastettava
  • Ensimmäinen viesti
nooooooooooooooo
en nyt tiedä, olenko luontoa ajatellut..

meillä tenavalle käytettiin ensimmäinen kuukausi kertakäyttövaippoja, kaikki taskut ym olivat liian suuria..

voi sitä jätteen määrää!!!! asumme omakotitalossa ja kokoajan oli roskis täynnä - hakevat vain kerran 2vkossa.

nyt käytetään kestoja ja on paljon helpompaa!
 
Oletko miettinyt kuinka muut asiat kuormittavat luontoamme? :)

Mun mielestä on todella tekopyhää paasata vaipoista jos kuitenkin perheessä on kaksi autoa ( joilla käydään naapurissa kylässä,lähikaupassa ja joka paikassa..).
Jos ei lajitella roskia ja muutenkin kierrätetä..
Jos ei muutenkin tehdä jo kaupassa ekologisia valintoja ostosten suhteen. jne jne jne... :)
 
"vieras"
Ei niin hirveän paljon enempää kuin kestovaipatkaan. Täällä ne poltetaan ja muutetaan kaukolämmöksi. Valmistus tietysti rasittaa omalta osaltaan, mutta kestovaipoissa sitten se pesupuoli rasittaa paljon enemmän kuin moni tulee ajatelleeksikaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Elomeena
Ehkä vähän (siis olen miettinyt).

Kestoja ollaan käytetty (osittain ja jossain vaiheessa pelkästään), niitä on myös uudelle vauvalle jo valmiina, mutta lähinnä rahansäästösyistä ja käytännöllisyyden takia (ei koskaan lopu vaipat kesken).
 
Onkohan se sekään sitten ekologisesti kovin kestävää lotrata kloriittia, liotella/esipestä, pyörittää pesukonetta ja joidenkin kohdalla vielä kuivauskaappiakin?

Meillä ei ole kestoja edes kokeiltu eikä tulla kokeilemaan. Pääosin syy on se, että kumpikaan meistä vanhemmista ei tykkää sen kummemin kakalla leikkiä ja lapsi taasen on oikea sittakone eli vaippoja pitäisi olla jokaista päivää kohden kauheat vuoret. Tämän lisäksi olen juurikin sitä mieltä, että me kannamme kortemme kekoon säästämällä vettä ja kiinnittämällä huomiota läpi elämän kestäviin tapoihin ja valintoihin, joihin muutaman vuoden vaippoja käyttävä lapsi ei todellakaan kuulu.

Ne ken tahtoo kestoja käyttää käyttäköön, mutta eikö tämä aivopesu niiden ihmisten "paremmuudesta" jo alkaisi riittämään?
 
Onkohan se sekään sitten ekologisesti kovin kestävää lotrata kloriittia, liotella/esipestä, pyörittää pesukonetta ja joidenkin kohdalla vielä kuivauskaappiakin?
On.

(en tosin tiedä ketään, joka käyttäisi kloriittia kestovaippoihin, tai juurikaan liottelisi tai esipesisi, mutta pesemisestä huolimatta kestot ovat ekologisempia kuin kertakäyttövaipat - eikä tämä ole mitään aivopesua, vaan toteamus)
 
"eko"
[QUOTE="vieras";25188665]Ei niin hirveän paljon enempää kuin kestovaipatkaan. Täällä ne poltetaan ja muutetaan kaukolämmöksi. Valmistus tietysti rasittaa omalta osaltaan, mutta kestovaipoissa sitten se pesupuoli rasittaa paljon enemmän kuin moni tulee ajatelleeksikaan.[/QUOTE]

Kai tiesit, ettei vaippoja saa polttaa?Niistä tulee liian alhaisessa lämpötilassa erittäin myrkyllisiä kaasuja uunissa!
 
[QUOTE="eko";25188823]Kai tiesit, ettei vaippoja saa polttaa?Niistä tulee liian alhaisessa lämpötilassa erittäin myrkyllisiä kaasuja uunissa![/QUOTE]
Tuskin kukaan niitä kotiuunissa polttaa...mutta esim. täällä vaipat kuuluu laittaa polttokelpoisen jätteen sekaan.
 
On.

(en tosin tiedä ketään, joka käyttäisi kloriittia kestovaippoihin, tai juurikaan liottelisi tai esipesisi, mutta pesemisestä huolimatta kestot ovat ekologisempia kuin kertakäyttövaipat - eikä tämä ole mitään aivopesua, vaan toteamus)
Eli päivän vaipat laitetaan kasaan pesuhuoneen lattialle ja sitten pestään vajaa koneellinen? Jos lapsella on ripuli niin ne ripulit työnnetään kanssa sinne pesukoneeseen. Ooooh! No sitten! :whistle:
 
"vieras"
Onkohan se sekään sitten ekologisesti kovin kestävää lotrata kloriittia, liotella/esipestä, pyörittää pesukonetta ja joidenkin kohdalla vielä kuivauskaappiakin?

Meillä ei ole kestoja edes kokeiltu eikä tulla kokeilemaan. Pääosin syy on se, että kumpikaan meistä vanhemmista ei tykkää sen kummemin kakalla leikkiä ja lapsi taasen on oikea sittakone eli vaippoja pitäisi olla jokaista päivää kohden kauheat vuoret. Tämän lisäksi olen juurikin sitä mieltä, että me kannamme kortemme kekoon säästämällä vettä ja kiinnittämällä huomiota läpi elämän kestäviin tapoihin ja valintoihin, joihin muutaman vuoden vaippoja käyttävä lapsi ei todellakaan kuulu.

Ne ken tahtoo kestoja käyttää käyttäköön, mutta eikö tämä aivopesu niiden ihmisten "paremmuudesta" jo alkaisi riittämään?
Pakko vastata tähän. Millä käytetään siis pääasiassa kestovaippoja, se on meidän tapamme olla "ekologinen" (jollain toisella on sitten toinen tapa). Mutta kloriittia ei missään nimessä suositella kestovaipoille, enkä tiedä ketään kuka sitä vaippoihin käyttäisi. Kuivauskaappia meillä ei ole eikä vaippoja liotella missään. Tästä juuri tykkään kestovaipoissa eli niiden ympäristökuormitukseen voit itse järkevemmillä valinnoilla vaikuttaa. Ja nyt meillä on päästy hyvään vauhtiin tuon 10 kk pojan pottailun kanssa eli ympäristökuormitus vähenee entisestään ;)
 
Eli päivän vaipat laitetaan kasaan pesuhuoneen lattialle ja sitten pestään vajaa koneellinen? Jos lapsella on ripuli niin ne ripulit työnnetään kanssa sinne pesukoneeseen. Ooooh! No sitten! :whistle:
En jaksaisi tuollaista viisastelevaa äänensävyä...

Mutta joo. Meillä tehtiin niin, että kakat huuhtaistiin pikaisesti käsisuihkulla pois. Vaipat pyykkikoriin, ja koneeseen jossain vaiheessa. Helppoa, vaivatonta ja nopeaa.

Ripuli jos oli niin käytimme kertakäyttöisiä vaippoja :)
 
"eko"
Eli päivän vaipat laitetaan kasaan pesuhuoneen lattialle ja sitten pestään vajaa koneellinen? Jos lapsella on ripuli niin ne ripulit työnnetään kanssa sinne pesukoneeseen. Ooooh! No sitten! :whistle:
Et kai kuvittele, että kukaan pesee kakkaa pesukoneessa? Kyllä se kakka nakataan wc-pönttöön kertakäyttöisesta hoitoliinasta (kuin kestävää wc-paperia) tai sit huuhdellaan jämät käsisuihkulla.
 
"vieras"
Eli päivän vaipat laitetaan kasaan pesuhuoneen lattialle ja sitten pestään vajaa koneellinen? Jos lapsella on ripuli niin ne ripulit työnnetään kanssa sinne pesukoneeseen. Ooooh! No sitten! :whistle:
Ei pesuhuoneen lattialle, vaan ilmavasti omaan erilliseen koriinsa odottamaan pesua. Pesen kestovaippojen kanssa samassa koneessa (60 astetta) lasten muut vaatteet ja esim. pyyhkeet eli ei ne koneet yleensä hirveän vajaita ole. Meillä ei ole kertaakaan ollut ripulia lapsilla, mutta "irtonainen kakka" ravistellaan/pyyhitään vessapaperilla vaipasta pönttöön. Ripulin aikaanhan voi vaikka käyttää niitä kertavaippoja, ei tämä kestovaippailu ainakaan minulle mikään uskonto ole. Ja jos sitä ripulia on lapsella niin usein, että se alkaa merkittävästi vaikuttamaan tämän kaltaisiin asioihin, niin suosittelen lääkärikäyntiä ;)
 
vrs
Alkuperäinen kirjoittaja röppö;25188648:
Oletko miettinyt kuinka muut asiat kuormittavat luontoamme? :)

Mun mielestä on todella tekopyhää paasata vaipoista jos kuitenkin perheessä on kaksi autoa ( joilla käydään naapurissa kylässä,lähikaupassa ja joka paikassa..).
Jos ei lajitella roskia ja muutenkin kierrätetä..
Jos ei muutenkin tehdä jo kaupassa ekologisia valintoja ostosten suhteen. jne jne jne... :)
Olisihan se tekopyhää tuollaisenaan juu, mutta eikö ne kestovaipoista paasaavat yleensä tee muitakin ekologisempia valintoja?

Meillä osakestoillaan nimeomaan luonnon säästymiseksi, potatetaan muksut heti pienestä ja itse olen jo vuuuuuuuuuuuosia käyttänyt kuukuppia siteiden/tampoonien sijaan. Kierrätetään roskat, suositaan käytettyä, ei _koskaan_ heitetä ruokaa roskiin jne. Toki meilläkin on heikot kohtamme, on auto ja taulutöllö jne, mutta yritetään sentään.
 
Olen.
Olen miettinyt myös miten paljon turha pakkausjäte (esim hedelmäpussit yms muu muovinen pakkausmateriaali) kuormittaa luontoa. Olen miettinyt miten paljon moottoriajoneuvoilla kulkeminen kuormittaa luontoa. Olen miettinyt miten paljon turhien sähkölaitteiden käyttö kuormittaa luontoa. Olen miettinyt miten paljon suurien tilojen (hallit, liikuntakeskukset yms) lämmittäminen ja valaisu kuormittavat luontoa. Olen miettinyt miten paljon turhien kemikaalien käyttö kuormittaa luontoa.

Me olemme tehneet sellaiset valinnat niillä elämän osa-alueilla missä voi asioihin vaikuttaa kierrätyksen ja ekologisuuden kanssa että pystymme katsomaan itseämme peiliin.
 
Olisihan se tekopyhää tuollaisenaan juu, mutta eikö ne kestovaipoista paasaavat yleensä tee muitakin ekologisempia valintoja?

Meillä osakestoillaan nimeomaan luonnon säästymiseksi, potatetaan muksut heti pienestä ja itse olen jo vuuuuuuuuuuuosia käyttänyt kuukuppia siteiden/tampoonien sijaan. Kierrätetään roskat, suositaan käytettyä, ei _koskaan_ heitetä ruokaa roskiin jne. Toki meilläkin on heikot kohtamme, on auto ja taulutöllö jne, mutta yritetään sentään.
Kyllä. Ja taatusti myös niissä perheissä yritetään sentään missä nyt kestovaipat ei kuulu repertuaariin.

Me olemme käyttäneet kestoja ja nyt käytämme kertakäyttövaippoja. mutta meillä ei ole autoa, ei harrasteta ulkomaanmatkoja (lentokoneella lentelyä) eikä meillä ole esim taulutöllöä.

Ihminen voi tehdä niin monta erilaista valintaa. ja vaikka ei käyttäisikään lapsillaan kestovaippoja, voi kokonaisuudessa ekologiset valinnat mennä jonkun sellaisen valintojen ohi joka kestoja käyttää.

Mä olen itse hukannut jonkin maailman-parantaja vaihteen itseltäni ja musta pääasia on että jokainen yrittää ja tekee edes jotain tämän pallon pelastamiseksi. Kaikkia ei yksinkertaisesti voi saada elämään täysin vihreästi, joten parempi kehua siitä mitä jo tehdään eikä hakata halolla päähän siitä mitä ei tehdä. Porkkanalla saavutetaan enemän kun kepillä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja röppö;25188648:
Oletko miettinyt kuinka muut asiat kuormittavat luontoamme? :)

Mun mielestä on todella tekopyhää paasata vaipoista jos kuitenkin perheessä on kaksi autoa ( joilla käydään naapurissa kylässä,lähikaupassa ja joka paikassa..).
Jos ei lajitella roskia ja muutenkin kierrätetä..
Jos ei muutenkin tehdä jo kaupassa ekologisia valintoja ostosten suhteen. jne jne jne... :)
Kaukomatkailu on pahinta luonnon saastuttamista. Yksi lento lentokoneella jättää niin suuren hiilijalanjäljen että vaipat ei oo mitään siihen verrattuna.Joten ethän ap matkustele lentokoneella mihinkään? :)
 
Siinäpähän kuormittavat, kestovaipat kuormittais mun hermoja enemmän niin ei kiitos.
Mua kans huvittaa kun moni paljon matkusteleva, autoileva, isossa sähkölämmitteisessä talossa asuva jaksaakin paasata kuinka pirun ekologista se kestovaippailu onkaan ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Katylina

Yhteistyössä