Jahas, mammat sitten syöttivät pilttinsä jo kaupassa ennen kassaa...

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"sipsi"
Kummallinen ketju.. :D Minä olen joko liian tyhmä/ vanha/ väsynyt tai kaikkea niitä, voidakseni oivaltaa, mikä syy-yhteys vallitsee pillilmehuilla ja pankkilainalla.. en tajunnut, vaikka sitä tuossa vähän avattiinkin.

Minä en ole koskaan antanut lasteni syödä kaupassa, ennen maksamista. Ja ei, minulla ei mene aina hyvin, eivätkä päivät ole täydellisiä, eivät kauppareissut, eivät lapset eikä äitikään.
Sama juttu, ihan kaikin tavoin - paitsi lapsia vain yksi :)

Kummallinen ketju.. :D Minä olen joko liian tyhmä/ vanha/ väsynyt tai kaikkea niitä, voidakseni oivaltaa, mikä syy-yhteys vallitsee pillilmehuilla ja pankkilainalla.. en tajunnut, vaikka sitä tuossa vähän avattiinkin.

Minä en ole koskaan antanut lasteni syödä kaupassa, ennen maksamista. Ja ei, minulla ei mene aina hyvin, eivätkä päivät ole täydellisiä, eivät kauppareissut, eivät lapset eikä äitikään.
Minäkään en oikein käsitä tuota pillimehun ja pankkilainan yhteyttä...

o ou
Mulle on pienenä annettu kaupassa syötävää ja juotavaa ennen maksamista. Toki vaan äitini isän ja veljen omistamassa kaupassa, jossa tämä oli ihan ok. Kai musta silti tuli huono ihminen, sillä kun raskaana ollessani jouduin yllättäen kaupunkireissun jälkeen mukaan jättiprismaan lakkiaistarjoiluja ostamaan, join ennen maksamista pillimehun kun pelkäsin pyörtyväni tai oksentavani. Hyi mua!

En ymmärrä, en ollenkaan. Kaupassa ei syödä mitään. Jos lapsi on niin nälkäinen ettei selviä kauppareissua niin sitten käydään ostamassa se banaani, syödään ulkona ja sitten muut ostokset rauhassa.

3,5v on tullut ravattua lähes aina yksin kaupassa lasten kanssa julkisilla ja ei oo sellasta tilannetta tullut että olis tullut mieleenkään. Ainoa tilanne jossa voisin kuvitella avaamani vaikka pillimehun jos lapsi pyörtyis tms niin yrittäisin nostaa verensokeria.

Viimeksi muokattu:
Jo on markkinat
Mulle on pienenä annettu kaupassa syötävää ja juotavaa ennen maksamista. Toki vaan äitini isän ja veljen omistamassa kaupassa, jossa tämä oli ihan ok. Kai musta silti tuli huono ihminen, sillä kun raskaana ollessani jouduin yllättäen kaupunkireissun jälkeen mukaan jättiprismaan lakkiaistarjoiluja ostamaan, join ennen maksamista pillimehun kun pelkäsin pyörtyväni tai oksentavani. Hyi mua!
Pitäisikö sunkin lukea ketjua vähän tarkemmin, nää tällaiset kommentit on jotenkin niin puuduttavia... Täällä on monikin todennut, ettei lapsesta nyt todennäköisesti esim. yhden kerran vuoksi tule myymälävarasta tai ettei tuo tee kenestäkään huonoa ihmistä, mutta silti näitä jankutuskommentteja pitää vain heitellä. On jo todettu, että on tilanteita, missä tuollaisen ymmärtää - mutta on myös puhuttu siitä, että ennakoidakin voi - ja pitäisi.

Mikä siinä ennakoiminen- sanassa on niin vaikeaa ymmärtää? En nyt siis mitenkään erityisesti sulle tätä kohdista, mutta yleisestikin nämä "Olenko mä nyt paha ihminen?"- kommenttien kirjoittajat voisivat hieman takoa järkeä sinne päähänsä!

Eihän sitä aina kaikkea voi hoksata ja raskaana varsinkin asioita tuppaa unohtelemaan, itselläni tosin unohdukset ovat jatkuneet äitiyden myötä. Mutta kun ennakoimisesta tekee rutiinia, lakkaa se myös pian unohtumasta. :)

"vieras"
Miksi ei voi pakata mehua/vettä mukaan käsilaukkuun, ja antaa siitä lapselle, jos tulee jano? Mikä siinä on niin uskomattoman hankalaa? Miten mahtaakaan muut asiat sujua ihmisiltä, joille nämä yksinkertaisetkin asiat muodostuvat suorastaan ylitsepääsemättömiksi esteiksi...

• Tykkää
Reactions: Scindapsus
Voi hyvää päivää
Huoooh... Vastataan nyt kerran vielä. Nuo edellämainitut esimerkit olivat todellakin vain esimerkkejä tilanteista, joissa se autuas ennakointi on mennyt pieleen. Ne EIVÄT siis ole tekosyitä sille, että meillä "syötetään lapset kaupassa" kaupassa aina ja tästä eteenpäinkin.

NORMAALISTI:

A) ...meillä ON evästä kauppareissulla mukana, jos ruokailusta on pidempi aika. (Ja huom! tosiaan joskus se kauhisteltu kaupassa nautittu eväs voi ihan oikeastikin siis olla omaa ja ammoin maksettua!)

B) ... me emme mene perjantai-iltaisin kauppaan, koska tiedän, millaista siellä on. Mutta kun kauppa on suht kaukana, yksi ainoa auto käytettävissä ja kaksi aikuista jakamassa menojaan sille autolle, niin AINA ei vaan ole mahdollista käydä kaupassa juur silloin, kun se olis ihanteellista niin lasten virkeys- ja ravitsemustason, kuin kaupan asiakasmäärien suhteenkin. Ja sama koskee muitakin ideaalitilanteita. Jos siellä pirun jumppalassa odotetaan nimenomaan sitä pirun autoa, niin ei sieltä niin vaan kipaista kaupassa, joka on toisella puolella kaupunkia.

C) ...meillä ON jääkaapissa edes jotain syötäväksi kelpaavaa. Ihanaa kuulla, että joillakin sitä on siellä AINA. Pitää varmaan mennä jollekin elämänhallintakurssille, kun joskus on käynyt niinkin, että jaakapissa on vaina valo. Ja silloin sitä piru vie lähdetään sinne kauppaan, vaikka olis perjantai-ilta. (ja loistava ajatus olisi tuo, että lähtee 3 - ja 1,5 vuotaiden kanssa kauppaan "vaikka varttia vaille yhdeksän" Kyllä kiittäis ja kumartais niin lapset, kuin sulkemista odottavat kaupan työntekijätkin!)

ja finally: Punaisen puutalon äidille tiedoksi, että paljon tässä on jo voitu, pystytty, jaksettu, keritty ja viitsitty -enemmän, kuin koskaan uskoin edes kykeneväni. Lapseni osaavat käytöstavat (sen verran, kun noin pieniltä voi odottaa), koska äitinsä on ne heille opettanut, samoin tietävät hyvän ja oikean eron pahaan ja väärään. Se, mikä minua tässä keskustelussa nyt riepoo on YLEISTYS, ja sitä kautta leimaaminen. Kun kaikkensa yrittää (ja luoja suokoon, voin olla mitä tahansa, mutta en ainakaan laiska!), ettei kukaan vaan pahoita mieltään, tai pääse syyttämään väärin tekemisestä, ja sitten joskus asiat ei vaan mene, niin kuin täydellisessä maailmassa toivois ja vaikka kuinka ennakois, niin tuomio on tyly. Ja kyllä, tämän(kin) ketjun sanankäänteet on olleet melkoisen mustavalkoisia ja tuomitsevia. Jos lapsi juo pillimehua kaupassa (vaikka kukaan ei tiedä, onko mehu esim. oma, tai tilanne vaikkapa ensimmäinen laatuaan tälle lapselle), niin ko, lapsen äiti ei osaa kasvatta lapsiaan ja on laiska.

Alkuperäinen kirjoittaja Voi hyvää päivää;25174298:
Jos lapsi juo pillimehua kaupassa (vaikka kukaan ei tiedä, onko mehu esim. oma, tai tilanne vaikkapa ensimmäinen laatuaan tälle lapselle), niin ko, lapsen äiti ei osaa kasvatta lapsiaan ja on laiska.
Ei tiedä kauppakaan (ellei juo tyyliin Pirkka-pillimehua Prismassa)...

Enkä kyllä pelkän random pillimehun takia lähtisi vetämään pitkälle vietyjä johtopäätöksiä yhdenkään äidin laiskuudesta tai lapsen kasvatuksesta. Mutta noin niinku yleisesti ottaen olen sitä vastaan, että lapset opetetaan syömään ja juomaan jo ennen kassaa.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Voi hyvää päivää;25174298:
Huoooh... Vastataan nyt kerran vielä. Nuo edellämainitut esimerkit olivat todellakin vain esimerkkejä tilanteista, joissa se autuas ennakointi on mennyt pieleen. Ne EIVÄT siis ole tekosyitä sille, että meillä "syötetään lapset kaupassa" kaupassa aina ja tästä eteenpäinkin.

NORMAALISTI:

A) ...meillä ON evästä kauppareissulla mukana, jos ruokailusta on pidempi aika. (Ja huom! tosiaan joskus se kauhisteltu kaupassa nautittu eväs voi ihan oikeastikin siis olla omaa ja ammoin maksettua!)

B) ... me emme mene perjantai-iltaisin kauppaan, koska tiedän, millaista siellä on. Mutta kun kauppa on suht kaukana, yksi ainoa auto käytettävissä ja kaksi aikuista jakamassa menojaan sille autolle, niin AINA ei vaan ole mahdollista käydä kaupassa juur silloin, kun se olis ihanteellista niin lasten virkeys- ja ravitsemustason, kuin kaupan asiakasmäärien suhteenkin. Ja sama koskee muitakin ideaalitilanteita. Jos siellä pirun jumppalassa odotetaan nimenomaan sitä pirun autoa, niin ei sieltä niin vaan kipaista kaupassa, joka on toisella puolella kaupunkia.

C) ...meillä ON jääkaapissa edes jotain syötäväksi kelpaavaa. Ihanaa kuulla, että joillakin sitä on siellä AINA. Pitää varmaan mennä jollekin elämänhallintakurssille, kun joskus on käynyt niinkin, että jaakapissa on vaina valo. Ja silloin sitä piru vie lähdetään sinne kauppaan, vaikka olis perjantai-ilta. (ja loistava ajatus olisi tuo, että lähtee 3 - ja 1,5 vuotaiden kanssa kauppaan "vaikka varttia vaille yhdeksän" Kyllä kiittäis ja kumartais niin lapset, kuin sulkemista odottavat kaupan työntekijätkin!)

ja finally: Punaisen puutalon äidille tiedoksi, että paljon tässä on jo voitu, pystytty, jaksettu, keritty ja viitsitty -enemmän, kuin koskaan uskoin edes kykeneväni. Lapseni osaavat käytöstavat (sen verran, kun noin pieniltä voi odottaa), koska äitinsä on ne heille opettanut, samoin tietävät hyvän ja oikean eron pahaan ja väärään. Se, mikä minua tässä keskustelussa nyt riepoo on YLEISTYS, ja sitä kautta leimaaminen. Kun kaikkensa yrittää (ja luoja suokoon, voin olla mitä tahansa, mutta en ainakaan laiska!), ettei kukaan vaan pahoita mieltään, tai pääse syyttämään väärin tekemisestä, ja sitten joskus asiat ei vaan mene, niin kuin täydellisessä maailmassa toivois ja vaikka kuinka ennakois, niin tuomio on tyly. Ja kyllä, tämän(kin) ketjun sanankäänteet on olleet melkoisen mustavalkoisia ja tuomitsevia. Jos lapsi juo pillimehua kaupassa (vaikka kukaan ei tiedä, onko mehu esim. oma, tai tilanne vaikkapa ensimmäinen laatuaan tälle lapselle), niin ko, lapsen äiti ei osaa kasvatta lapsiaan ja on laiska.
Eiköhän täällä aika moni ole ilmaissut mielipiteensä noista yksistä kerroista, mutta sen siitä saa, kun ei vaivaudu lukemaan. Kaikki on aina yleistystä. Yhtä hyvin tuokin.

"vieras"
Jos juot muualta ostettua pillimehua toisessa kaupassa, voidaan se tarvittaessa tarkistaa viivakoodien avulla. Nähdään, ettei ko. pillimehu ole kaupan omaisuutta. Asian monimutkaisuuden takia kannattaisi kuitenkin pitää mukana vaikkapa sitä mehupulloa. Kun kerran sitä maalais/kaupunkilaisjärkeä peräänkuulutetaan, niin käyttäkää sitä sitten, oikeanlaisissa asioissa!

• Tykkää
"vieras"
[QUOTE="vieras";25174296]Miksi ei voi pakata mehua/vettä mukaan käsilaukkuun, ja antaa siitä lapselle, jos tulee jano? Mikä siinä on niin uskomattoman hankalaa? Miten mahtaakaan muut asiat sujua ihmisiltä, joille nämä yksinkertaisetkin asiat muodostuvat suorastaan ylitsepääsemättömiksi esteiksi...[/QUOTE]

No tätä minäkin ihmettelen. Moni tuntuu kuuluvan porukkaan, jolle tällainen järjestely on kerrassaan mahdotonta; ei kuitenkaan ole yhtään mahdotonta antaa lasten syödä kaupassa (?! siis mitä ihmettä, mitä tuo opettaakaan lapsille?!) muka ajansäästämisen merkeissä. Just. Miten hektinen elämä pitääkään olla, että lasten tarpeita ei kerkeä täyttää siten, kuin pitäisikin. Lastensuojelun asia olisi puuttua niiden perheiden asioihin, joilla lapset ruokailee TOISTUVASTI kaupoissa. Siis syöden maksamattomia ostoksia.

• Tykkää
Voi hyvää päivää
Alkuperäinen kirjoittaja Anatolia;25174311 Enkä kyllä pelkän random pillimehun takia lähtisi vetämään pitkälle vietyjä johtopäätöksiä yhdenkään äidin laiskuudesta tai lapsen kasvatuksesta. Mutta noin niinku yleisesti ottaen olen sitä vastaan:
Tästä olen täysin samaa mieltä. Enkä ole omianikaan siihen opettamassa. Pointti olikin nyt juuri se, että joidenkin ketjun vastausten perusteella ja siis esim. tuon kaupassa juodun pillimehun takia minutkin voidaan leimata sekä laiskaksi, että kasvatustaidottomaksi. Koitin nyt vaan kuuluuttaa hiukan suhteellisuudentajua ja sitä, ettei heti ja aina leimattaisi kanssaihmisiä, kun tilanteiden taustoista (tai vaikka nyt sen kaupassa nautitun evään alkuperästä) ei tiedetä.

"vieras"
Mä en ole koskaan myöskään antanut syödä muista kaupoistakaan ostettuja juttuja kaupassa. Ostosaika vaan ei ole ruoka-aika. Jos on nälkä, syödään ennen ostoksille menoa, tai senjälkeen

Voi hyvää päivää
[QUOTE="vieras";25174369]Mä en ole koskaan myöskään antanut syödä muista kaupoistakaan ostettuja juttuja kaupassa. Ostosaika vaan ei ole ruoka-aika. Jos on nälkä, syödään ennen ostoksille menoa, tai senjälkeen[/QUOTE]

Ok. Nyt ei siis saa ottaa niitä omiakaan eväitä mukaan?! Jep. Tää menis nukkumaan....

kysymys.....
Alkuperäinen kirjoittaja Voi hyvää päivää;25174362:
Tästä olen täysin samaa mieltä. Enkä ole omianikaan siihen opettamassa. Pointti olikin nyt juuri se, että joidenkin ketjun vastausten perusteella ja siis esim. tuon kaupassa juodun pillimehun takia minutkin voidaan leimata sekä laiskaksi, että kasvatustaidottomaksi. Koitin nyt vaan kuuluuttaa hiukan suhteellisuudentajua ja sitä, ettei heti ja aina leimattaisi kanssaihmisiä, kun tilanteiden taustoista (tai vaikka nyt sen kaupassa nautitun evään alkuperästä) ei tiedetä.
Kuka puhui siitä, että heti voi leimata laiskaksi.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25174369]Mä en ole koskaan myöskään antanut syödä muista kaupoistakaan ostettuja juttuja kaupassa. Ostosaika vaan ei ole ruoka-aika. Jos on nälkä, syödään ennen ostoksille menoa, tai senjälkeen[/QUOTE]

Mustakin on parempi syödä ennen kauppaan menoa, mutta on ok, jos on omat eväät mukana.

Kepsis
[QUOTE="vieras";25170499]No eipä sun juttus nyt vieläkään oikein uppoa meikäläiseen, valitettavasti minun on edelleen paljon helpompi sille lapselle antaa se banaani kärrystäni välipalaksi ja katsella tarvitsemani tuotteet sillä aikaa kaupasta ja sen jälkeen kun kaikki on ostettu ja pakattu autoon, mennä kotiin syömään kunnon ruokaa.[/QUOTE]

oha se hemmetin hienoa että sinulla on helpompaa.

lasipää
Vaikea uskoa, että ketju on tuplannut pituutensa...
Eilen kun katsoin, jo ihmettelin, voiko olla niin pitkää ketjua, taisi olla alle kymmenen sivua silloin .- - mutta että kaksikymentä sivua...

ja täyttä asiaa joka sana.

:LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:

oikeastaan vain yksi juttu tulee mieleen itse asiasta. Onko se niin, että siellä kaupassa juodaan niitä pillimehuja hälyttäviä määriä. Luulenpa, että päinvvastoin, eli siis suurin osa kai yrittää välttää kaupassa syömissä, saati että tavaksi sen ottaisi.

"vieras"
meillä ei syödä ikinä ennen maksamista mitään, KOSKA kun pennut huutaa naamapunaisena kassajonossa niin yllättäen edellä yleensä on joku nipottaja kireänutturainen vanhapiika joka ei oo ikinä saanu munaa niin hän päästää meidät edelleen ihan sen takia kun ei jaksa kuunella huonosti kasvatettujen ja kurittomien pentujen huutoa=)

ja miksi oi miksi
Miksi ylipäätään koko perhe paukkaa kauppaan perjantai-iltana klo 19? Mukana väsyneet ja nälkäiset lapset? Miksi, oi miksi, ei äiti tai isä voi lähteä kauppaan ja jättää lapset toisen puoliskon huomaan kotiin? Molempia ei siellä tarvita! Ja lasten ei ole muutenkaan mukava olla kaupassa nälkäisinä ja hikisinä kinuamassa....

"joo"
[QUOTE="vieras";25169355]Jos lapset sotkevat kun syövät niitä kaupan eväitä, paras konsti on ajella sinne vauvaosastolle ja hakea kosteuspyllypapereita, niillä putsaantuu hyvin.[/QUOTE]

Kannattaa varmaan avata sekin kaupassa ja lätkäistä sitten avattu peppupyyhepaketti kassalle.... Hoh hoi...

ja siksi oi siksi
Miksi ylipäätään koko perhe paukkaa kauppaan perjantai-iltana klo 19? Mukana väsyneet ja nälkäiset lapset? Miksi, oi miksi, ei äiti tai isä voi lähteä kauppaan ja jättää lapset toisen puoliskon huomaan kotiin? Molempia ei siellä tarvita! Ja lasten ei ole muutenkaan mukava olla kaupassa nälkäisinä ja hikisinä kinuamassa....
ne paukkaa koko perheenä kun sitten täällä joku muori kirjoittaisi kohta että kyllä oli taas vastuuton vanhempi kun ei ottanut lapsiaan kauppaan opettelemaan sosiaalisia taitoja ja ostosten tekoa=) =)

Yhteistyössä