Jahas, mammat sitten syöttivät pilttinsä jo kaupassa ennen kassaa...

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Kaupan kassa
[QUOTE="vieras";25167767]No äidilläni ei kerran toiminut kortti huoltoasemalla ja sai kyllä ihan luvan lähteä sillä autolla hakemaan pikapankista setälle rahaa, vaikka siellä oli se bensa tankissa. Kaikki "kassat" eivät ihan pahinta heti ihmisistä ajattele, että eiköhän siinä käytäisi niin että pakkaisin ostokset pusseihin ja kävisin hakemassa sitä rahaa joko pankista tai sitten vaikka naapurilta jos ei lähempää löytyisi, luultavasti sopisin että maksan ne seuraavalla käyntikerralla, jos niin huonosti olisi asiat ettei mikään kortti toimisi ja kaikki pikapankitkin kiinni.[/QUOTE]
No esim missä minä oon töissä niin ne tavarat jäis odottamaan kauppaan,et todellakaan veisi niitä mennessäsi vaikka osan olisitkin jo syönyt ja onhan se periaatteessa varkaus jos et jo syömääsi tuotetta kykenekään maksamaan... Ja juu ei ajatella automaattisesti että olet varas, mutta saatetaan kyllä ihmetellä miten voikin ihminen olla noin typerä..

"vieras"
[QUOTE="vieras";25167749]Eli mitä väliä on hyvillä käytöstavoilla, kunhan lapsi saa tasan JUST NYT sen mitä tahtoo? Eikö lapsi voi millään syödä ennen kauppaan menoa? Todella huonoa käytöstä tuollainen kaupassasyöminen, en voi käsittää tuollaista toukohousumaista ajattelutapaa. "Minä, minä, mun lapsi, me, mitä väliä kaupan kassasta tai yleisistä käytöstavoistakaan sen kummemmin?"[/QUOTE]

Lapsi saa sen mitä minä annan tai lupaan, ei mitään muuta. Ei minulla ole mitään syytä kieltää lapseltani sitä banaania, jos hän sen haluaa. Karkkeja yms. ei syödä ennenkuin kotona.

• Tykkää
Reactions: Halikatti
Ihmettelen näitä kommentteja, että kyllä täytyy lapsen antaa huutaa, jos ei ole osannut antaa ruokaa kun mennään kauppaan. Ei ole kyse mistään varastamisesta, vaan järjen käytöstä. Tilapäistilanteissa. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, ettei halua pahoittaa lapsen mieltä.

ähis
Alkuperäinen kirjoittaja ähis;25167782:
silloin ne ostokset jää sinne kauppaan. Tai kauppa voisi varautua tähän tilanteeseen pitämällä joka kassan alla sen vanhan manuaalisen laitteen jolla vedetään kortin tiedot sihen pankkivekseliin ja annetaan jäljennös asiakkaalle ja asiaks maksaa sen laskun sitten sillä. Kuka teistä edes muistaa kys. aikaa?
up

"vieras"
No esim missä minä oon töissä niin ne tavarat jäis odottamaan kauppaan,et todellakaan veisi niitä mennessäsi vaikka osan olisitkin jo syönyt ja onhan se periaatteessa varkaus jos et jo syömääsi tuotetta kykenekään maksamaan... Ja juu ei ajatella automaattisesti että olet varas, mutta saatetaan kyllä ihmetellä miten voikin ihminen olla noin typerä..
Toki, tiedän sen että kaikilla ei sitä tervettä maalaisjärkeä ole käytössään, mutta valitettavasti minä en sille mitään voi. Sinä olisit varmaan käynyt imemässä sen bensan pois sieltä tankista. :)

Puhutteko tosissanne käytöstavoista toisille TÄLLAISESSA KETJUSSA!? :D
Sori mutta... :LOL:

Aikuset ihmiset c'moon! :D

Koittakaas käyttäytyä niin muutkin koittavat... ja minä yritän parhaani mukaan muistaa sen maidon. :xmas:

Kaupan kassa
Ihmettelen näitä kommentteja, että kyllä täytyy lapsen antaa huutaa, jos ei ole osannut antaa ruokaa kun mennään kauppaan. Ei ole kyse mistään varastamisesta, vaan järjen käytöstä. Tilapäistilanteissa. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, ettei halua pahoittaa lapsen mieltä.
Minä taas en ymmärrä sitä miksi se on niin kamalan vaikeaa ottaa se banaani ja kävellä kassalle ja maksaa, kuoria lapselle ja pitää kuitti jemmassa. Ja avot kylläpä on kiva jatkaa ostoksia kun on tyytyväinen lapsi eikä tartte murehtia että kykeneekö maksamaan jo syödyt ostokset.

No aika vähissä on keinot jos ei lasta millään muulla hiljaiseksi saa kuin pienellä naposteltavalla. Torillahan on toisaalta kiva asioida, siellä kun saa maistiaisia..saa niitä muuten usein isoista marketeistakin.:)

"Vieras"
Miksi voi miksi, pelätään sitä lapsen huutamista niin paljon? Miten ihmeessä te opetatte niille yhtään mitää, jos ei alkeellisematkaan käytöstavat ja toimintamallit suju?
Tasan varmasti yksikään lapsi ei kuole siihen jos ei saa kauppareissun aikana syödä " hyllystä". Pari kertaa kun tästä asiasta käydään taisto, niin eipä tarvitse enää sitäkään miettiä. Lapselle voi ja pitää opettaa että ruoka ei ole ilmaista, siitä kuuluu maksaa. Kaikki maailman tavarat ei ole käytettävissä "tässäjuurihetinyt" pitää osata ja jaksaa odottaa.
Ei se ruoka kotonakaan heti ole valmista, vaikka meidän lapsilla tuntuu iskevän nälkä samantien kun ruokaa aletaan valmistaa. Ja sitten kun ruoka on pöydässä, se onkin kummasti parin haarukallisen jälkeen kadonnut.

Minä taas en ymmärrä sitä miksi se on niin kamalan vaikeaa ottaa se banaani ja kävellä kassalle ja maksaa, kuoria lapselle ja pitää kuitti jemmassa. Ja avot kylläpä on kiva jatkaa ostoksia kun on tyytyväinen lapsi eikä tartte murehtia että kykeneekö maksamaan jo syödyt ostokset.
Mieluummin en kävele kaupassa ja syö omaa banaaniani, jota en sitten kassalla maksa... Vaikka olis mikä kuitti. Selitä siinä sitten että tässä on kuitti. Käyn yleensä Prismassa ja siellä niitä kassoja on vähän enemmän kuin yksi, kaksi...

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";25167816]Sinä taidat olla aika pienessä kaupassa töissä?[/QUOTE]

Kuinka isoja niitä voi ollakaan olemassa??? Itse en ole koskaan käynyt niin suuressa kaupassa, etten olisi voinut ostaa banskua tms. ja käydä sitä maksamassa ja tulla jatkamaan ostoksiani. Eikö niissä isoissaisoissa ole yleensä joku kahvila kaupan sisällä, jossa voi otstaa purtavaa ennen ostoksia????

Meillä mies opettaa lapsille sinnittelyn jaloa taitoa (mä toki myös ) ja se jos mikä on kasvattavaa! Ne ihmiset, joilla on varaa käydä kaupassa ostoksilla tuskin ovat välittömän nälkäkuoleman partaalla joten siihen on turha vedota. Miksei pikemminkin vetoaisi siihen, että itsellä on paha auktoriteettiongelma eikä pidä yhteisiä sääntöjä juuri minkään arvoisina...tai siihen, että on moukka eikä muuta voi.:heart:
Juuri tuota sinnittelyn opettamista tulisi muidenkin mielestäni harrastaa. Kuten sanoit, niin sehän se juuri kasvattaa - ei se, että lapsi saa aina/useimmiten tahtonsa läpi tasan sillä sekunnilla kuin vaatimuksensa esittää. Eikä se, että vanhempi aina/useimmiten lapsen huutamisen pelossa suostuu tällaisiin asioihin, oltiinpa sitten ihmisten ilmoilla tai ei.

Korostan nyt sanoja aina ja useimmiten; en usko, että yksi kerta tekee ihmisestä tulevaa myymälävarasta tai että tuon yhden kerran perusteella huonot käytöstavat välittömästi pesiytyvät lapseen, eikä hän sitten enää koskaan opi hyville tavoille... Mutta tosiaan jos tätä tiettyä asiaa toistetaan useimmiten kauppareissujen aikana, oppii lapsi pitämään tuollaista toimintatapaa ihan yleisesti hyväksyttävänä.

Inhimillisyys toki pitää olla, eli onhan poikkeustapauksia. Toki esim. diabetesta sairastavilla usein onkin evästä/juotavaa mukana ikään kuin kaiken varalta, tai ainakin näin diabetesta sairastava ystävättäreni on minua informoinut. Ihmisiä on toki erilaisia, diabeetikoissakin.

Tulee kyllä tuosta yhdestä viestistä mieleen, että kyse ei ehkä niinkään ole lapsen hirvittävästä nälänhädästä (ok, nälkä voi toki olla, mutta tuskinpa nyt tosiaan nälkään on kuolemassa sillä punaisella minuutilla) kuin siitä, että vanhemmalla on nämä yleiset käytöstavat hieman hakoteillä näiltä osin. Ikävää vain, että tuota samaa ajattelutapaa pitää sitten opettaa lapsellekin.

Tuntuisi myös, että kun lapsi pienestä asti oppii sinnittelemään, niin ei sitten tule tällaisia ongelmia isompana - mutta jos pienestä asti oppii siihen, että kaikki tulee eteen kuin nappia painamalla, niin isompana on sitten hankalampi opetella pois tästä tavasta.

Itse tunnen useamman lapsen äidin, jonka tekee viisi päivää viikossa pitkää päivää. Kauppareissulla on useimmiten mukana jokainen lapsi, ja useimmiten kauppaan mentäessä kaikilla myös nälkä. Jostain syystä tässä perheessä ei kuitenkaan ole nähty vaikeaksi sitä sinnittelyä sinne kassan ulkopuolelle. Tähän on auttanut juurikin ennakoiminen, eli ei siitä puhuminen todellakaan mitenkään turhaa tai typerää ole.

Ps. Useissa suuremmissa marketeissa on kahvila/jokin syömäpaikka joko ihan siellä kaupan itsensä sisällä, tai sen kaupparakennuksen sisällä ainakin. Jos lapset ovat pyörtymisen partaalla, niin voisi kai sitä käydä haukkaamassa jotain, ennen kuin niille varsinaisille ostoksille lähtee. Tulevalla kauppareissulla sitten ostaa ruokaa niin, että siitä liikenee evääksi asti tuollaisille matkoille, helpottaa huomattavasti.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
"Sheddon"
[QUOTE="vieras";25167721]Jos minä lähden kaupunkikierrokselle, niin se ruokakauppa ei ole ensimmäinen kauppa jossa jotain maksan, ja yleensäottaen en ole ikinä yksin matkassa, että kortteja ja käteistä riittää kyllä monessa lompsassa. Kuten sanoin, sinä voit tehdä niinkuin itse haluat, minä teen niinkuin minulle sopii. Jos lapsi haluaa kaupassa banaanin, niin takuulla hän sen saa ja jos hänellä on jano, hän saa juotavaa, jos epäilen huijaukseksi, saa vettä. Jos lapsella on vessahätä, hän pääsee sinne vessaan. Miksi minä palstan mielipiteiden mukaan lähtisin pomppimaan tässäkään asiassa? Täällä maalla käytetään sitä kuulua maalaisjärkeä.[/QUOTE]

Tottakai lapsen perustarpeet täytyy tyydyttää mutta miksi kaupassa maksamattomilla tuotteilla?

Eikä mitään eväitä tarvitse kauppaan ottaa mukaan, koska kaupastahan ne ruoat saa ostettua ja lapselle syötettyä pikaisestikin.

Jos oletetaan että keskiverto kauppareissu (ruokakaupassa käynti) vie vartista kolmeen varttiin niin lapsi ei kärsi syömättömyydestä etenkin jos tietää että kassan ohitettua saa jotakin syötävää.
Jos lapselle opettaa pienestä pitäen, että kaupassa ei syödä maksamattomia ruokia niin normali lapsi kyllä ymmärtää odottaa, koska niinhän aina tehdään.Luulisi tällainen olevan helpompaa kaikkien kannalta kun lapsi ei edes aloita sitä ruoan kinuamista (huutaen, kuten täällä on nyt kerrottu).

Vierasmä
Kyllä se tosiaan on niin, että maksamatonta ruokaa ei syödä, eikä maksamatonta lehteä lueta.

Ei meillä ainakaan ole ollut hetkeä, että lapsi ei jaksaisi odottaa, että ostokset on maksettu, koska niin on tehty aina. Se on itsestään selvää lapsellekin, eivät ole edes pyytäneet.
Vauvoja kun olivat, oli mukana varan vuoksi tuttipullo. Tosin eiväthän vauvat mitään kauppojen hyllyltä varsinaisesti vaadikaan.. :)

Eräs läheinen ihminen osti lapsilleen pillimehut, jotka joivat kaupassa ja kassalle mentiin tyhjien mehupurkkien kanssa. En jaksanut käsittää, mutta rakastan kyllä läheistä ihmistäni edelleen. :D

Elikkä en tuomitse, vaan vain vähän ihmettelen moista huonoa käytöstä.

Kaupan kassa
Mieluummin en kävele kaupassa ja syö omaa banaaniani, jota en sitten kassalla maksa... Vaikka olis mikä kuitti. Selitä siinä sitten että tässä on kuitti. Käyn yleensä Prismassa ja siellä niitä kassoja on vähän enemmän kuin yksi, kaksi...
Se on ihan sama montako kassaa siellä on kun kuitista näkee miltä kassalta, mihin kellon aikaan ja minkä painoinen/hintainen banaani on ostettu joten miksi et voisi tehdä noin?

"vieras"
Kyllä minä olen ennemmin huolissani että kykenenkö minä maksamaan ne ruoat siellä kärryssä jos kaupan kassa ei kykene koneitaan käyttämään. Muutaman banaanin hinta nyt on jokaisella taskussa jo parkkimaksuja varten, mutta se ottaa päähän jos viikon ruoat joutuisi jättämään siihen kassalle lämpiämään rahanhaun ajaksi.

Se on ihan sama montako kassaa siellä on kun kuitista näkee miltä kassalta, mihin kellon aikaan ja minkä painoinen/hintainen banaani on ostettu joten miksi et voisi tehdä noin?
Jaa, miksi... no, en vaan. Kuinka moni kassa siinä sitten tarkistaa kellon ajat ym kuitista. Joo, tiedän, ei sillä väliä, kun tietäisin itse, että en varasta, mutta oikeasti sille kassalle vois esittää siinä vaikka kirjaston lainakuitin, niin huolellisesti hän sen luultavasti tutkisi.

Kaupan kassa
[QUOTE="vieras";25167837]Kyllä minä olen ennemmin huolissani että kykenenkö minä maksamaan ne ruoat siellä kärryssä jos kaupan kassa ei kykene koneitaan käyttämään. Muutaman banaanin hinta nyt on jokaisella taskussa jo parkkimaksuja varten, mutta se ottaa päähän jos viikon ruoat joutuisi jättämään siihen kassalle lämpiämään rahanhaun ajaksi.[/QUOTE]

Mutta minkäs teet jos koneet ei toimi ja joskus vika voi olla esim pankin päässä. Jos näin pääsis käymään niin silloin voit varmaan maksaa ne banaanis parkkirahoilla ja kaupan henkilökunta huolehtiii kyllä ostokset takaisin kylmähyllyihin jos et niitä pysty maksamaan.

Yhteistyössä