3-vuotiaalle joululahjaksi lemmikki?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mymmeli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mymmeli"

Vieras
Poika on todella eläinrakas ja ajattelin että voisimme hänelle ja tietysti koko perheen iloksi ottaa lemmikkieläimen. Lähinnä mielessä käynyt joko kani tai marsu. Eihän tuon ikäinen vielä osaa itse hoitaa esim. häkin puhdistusta kunnolla, joten äidin tehtävä se varmasti olisi. Mutta mielipiteitä haluaisin kuulla..kani vai marsu? Itselläni oli lapsena kaneja, joten tuttua touhua olisi niiden hoitaminen. Asumme kerrostalossa.

Mä en tiedä marsuista mitään, meillä on kani. Ja kun tuo leikataan, otetaan sille kaveri. Onko teillä tilaa pitää kania vapaana suurimman osan päivästä? Pystyttekö ottamaan kaksi kania?

Mua ärsyttäisi kerrostalossa kun ei olisi hyvää paikkaa heinäpaaleille ja pellettisäkeille (ehkä parvekkeella?) ja joutuisi ostamaan koko ajan niitä pieniä pakkauksia.

kani tai marsu

kääpiökani oli minulla aikanaan, oli vapaana ja teki pissat ja kakat hiekkalaatikkoon (tosin jos silmä vältti niin hyppäsi sohvalle tai sänkyyn pissalle ;)

Aivan ihana oli, en olisi uskonutkaan kuinka fiksu. Nyt on kissa (9v) joka ei halua olla pojan kansa tekemisissä , ihan vähän antaa aamuisin silittää, muuten menee alakertaan karkuun.

Koirasta haaveilen, mutta mielestäni lapsi saisi olla kouluikäinen sitten (ja kissan toki oltava jo sateenkaarisillalla) ja miehen otettava lenkitysvastuuta myös.

Tai sitten tulee toinen kissa joskus.

Meillä kans poika haaveilee kanista tai rotasta, mutta se tarkoittaisin sitten sitä, että muut lemmikit pysyisi poissa pojan huoneesta. Jos kani tulis pojalle, ni koirat pitäis pitää yläkerrasta poissa ja jos taas rotta, niin kissat poissa. Mutta poika nyt on itse sitä mieltä, että ehkä vasta sitten kun hän on vaikka 8v, että osaisi itse hoitaa mahdollisimman paljon. Katsotaan nyt. Rotista miekin tykkään, mut tosiaan nuo kissat vähän haittais sen eloa...

Kani tai kaksi marsua - ei vain yhtä marsua.

Meillä on kani, ja 5 v & 7 v osaavat sitä hyvin hoitaa. Tekee pissansa vessalaatikkoon, mikä on suurensuuri plussa. Marsujen en ole kuullut tätä oppineen.

Marsuista pidän kovasti myös, ja ajatuksissa on ollut kahden marsun ottaminen (lapsille joululahjaksi = oikeasti koko perheen lemmikeiksi) mutta en tiedä olisiko se jo vähän liikaa. Meillä ei ole kamalasti tilaa, ja häkin pitää olla suuri.

kaneja ja marsuja EI saa pitää yksin! ne on laumaeläimiä. ja riittävän iso häkki pitää olla.

musta tuntuis vähän oudolta antaa lahjana eläin, hankkisin sitten muuten vaan.

[QUOTE="elli";25158619]Mä en taas pidä ajatuksesta, että otetaan lemmikki "joululahjaksi". Sorry, musta sen vois ottaa vaikka joulun jälkeen ihan jonain muuna, kun "joululahjana".[/QUOTE]

Minä olen samaa mieltä. Ei lemmikkiä joululahjaksi, vaan lemmikki ostetaan yhteistestä päätölsestä lemmikiksi.

Minä en kyllä näe mitään syytä sille, miksi en voisi marsuja lapsille joululahjaksi ostaa.

Tottakai vastuu lemmikeistä on minulla, ja minähän niitä marsuja olen vuosikausia jo halunnut (ja lapset myös, ja mieskin tykkää niistä).

Olisi ainakin erittäin mieluisa jouluylläri, kun aattoaamuna olohuoneesta löytyykin marsun häkki ja kaksi kuikuttajaa :) (ne pitäisi toki ostaa etukäteen ja majoittaa ensin vaikka veljeni luo).

3v on niin pieni että yhtenä päivänä haluaa lemmikin, ja toisena päivänä pehmoeläimen. En ostaisi lemmikkiä vaan noin pienen halun mukaan, vaan vasta isommalle, joka jotain asiasta ymmärtääkin. Kyllästyminen on tossa iässä myös yleistä

[QUOTE="elli";25158619]Mä en taas pidä ajatuksesta, että otetaan lemmikki "joululahjaksi". Sorry, musta sen vois ottaa vaikka joulun jälkeen ihan jonain muuna, kun "joululahjana".[/QUOTE]

Samat sanat!

Minä sain pienenä hamsterin joululahjaksi ja olin ikionnellinen ja äiti hoiti sitä tosi hyvin:D Mutta kuitenkin. Kyllä se äiti oli tiennyt jo lahjaa ostaessa että hänen hoidettavaksi jää.. Jos aikoo hankkia lemmikin, en keksi miten lahjalemmikki ja muuhun ajankohtaan ostettu voi vaikuttaa lopputulokseen mitenkään?? Eli siihen että talossa on eläin jota hoidetaan..

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaikkea sitä kuulee!;25160593:
Jos aikoo hankkia lemmikin, en keksi miten lahjalemmikki ja muuhun ajankohtaan ostettu voi vaikuttaa lopputulokseen mitenkään?? Eli siihen että talossa on eläin jota hoidetaan..
Kasvattaja ei ainakaan myy "joo mein kolmevuotiaalle kersalle joululahjaks", nauraa vaan silmät päästään ja varmasti varoittaa muitakin kasvattajia ko. henkilöstä.

En suosittele marsua jos perheessä on noinkin pieni "hoitaja" lemmikille, sillä marsun luusto ei kestä jos vahingossa lipsahtaa sylistä lattialle...lisäksi marsua ei saisi pitää yksinään, vaan oltava lajitoveri.

Kani on parempi vaihtoehto ja voi opettaa myös sisäsiistiksi, joten ei tarvitse olla edes häkissä kuin sen aikaa kun ketään ei ole kotosalla vahtimassa ettei syö johtoja, mattoja, kirjoja, tuoleja, kynnyksiä, kulmalistoja, kenkiä....

Meillä on marsu ja se on siitä haastava lemmikki, että pienet lapset ei oikein pysty sitä käsittelemään. Meidän 6v. ei ole kertaakaan saanut nostaa sitä häkistä eikä pitää sylissä muuta kuin lattialla istuessa. Jos marsu putoaa sylistä lattialle, sillä on todennäköisesti jalka poikki sen jälkeen. Eikä hän ole itse asiassa saanut nostaa syliinsä meidän koiraakaan, koska silläkin pirulaisella voi mennä kinttu, jos se putoaa ylhäältä. Mulla oli lapsena kani ja koska sillä on vahvemmat jalat, sen putoaminen sylistä ei aiheuttanut kovinkaan suurta vaaraa sille. Kani on myös isompi, se on helpompi ehkä ottaa kiinnikin. Mäkään en saa meidän marsua häkistä pois, joten en usko että tyttökään onnistuisi kovin helpolla.

Ja ennen kuin kukaan älähtää meidän yhdestä marsusta :D : meillä oli alunperin kaksi urosta. Mutta toinen kuoli alle vuoden ikäisenä. Koska tämä jäljelle jäänyt uros oli sitten jo häkin kingi, sille ei oikein suositeltu toista urosta kaveriksi. Ja jos olisi ostettu sille tyttöystävä, niin toinen olisi pitänyt leikata. Ihan onnelliselta tuo ainakin näyttää yksinäänkin :).

Johan tänne aloittaja kirjoitti että hoitaa itse sitten lemmikin! On mekin ostettu 6v tytölle hiiriä ja 3 veelle rotta ja 6 veekin sai oman rotan. Lemmikit on lasten ikiomia joille sai keksiä itse nimet ja ÄITI on niistä vastuussa ja huolehtii ruuan,häkin pesun jne. Ja ilman valvontaa ei tietenkään käsitellä pieniä lemmikkejä, vaikka ne on lapsen "iki omia". Kasvattajalta tuli rotat meille lasten lemmikiksi ja sanoi kasvattaja itsekkin että hänelläkin on pieni lapsi ja rotta onkin hyvä valinta pienelle kun se ei juuri koskaan pure.. Eiköhän tässä kuitenkin aikuinen hommaa perheeseen lemmikkiä ja musta on kiva ajatus että se ois "lapselle lahjaksi", vaikka ei lapsen vastuulla olekkaan..

Voi pyhä yksinkertaisuus! Ihmiset oikeesti?? Lemmikki otetaan perheeseen aikuisen päätöksestä aikuisen vastuulle ja aikuisen hoidettavaksi!!! Ajatus oli, että jos sanois lapselle että tää on sulle lahjaksi ja lapsi riemastuu kovasti ja keksii lemmikille nimen ja rapsuttaa sitä hetken ja haluaa antaa porkkanan palan, kyllästyy lemmikkiin ja vanhemmat hoitaa sen.. Tottakai se tulee itselle ja omalle vastuulle, mutta lapsi saa sen hetken riemun kun "hänelle" on ostetttu elävä pupu..