Onko tää teidän mielestä oikein? Etävanhempi ja lasten tapaaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli, lapset on isällään pääasiassa joka toinen viikonloppu. Mikä on tietysti hieno juttu MUTTA etä ei suostu yhtään joustamaan tapaamisissa mun hyväksi. Mulla olisi työpaikan pikkujoulut ensi viikonloppuna, joka nyt sattuu olemaan "mun" viikonloppu eikä etä suostu vaihtamaan. Itse hän aina vaihtelee viikonloppuja milloin minkäkin kissanristiäisten takia ja munhan on vaan pakko suostua, enhän voi lapsia väkisin sinne viedä. Luulisi, että "vaihto-oikeus" toimisi molemminpäin mutta EI. Musta tuntuu, että tuo on silkkaa piruilua, koska se on ainut tapa millä eksä voi mua enää hallita. Oli kovin hallitseva suhteemme aikana ja siksi onkin ex.

Sitten vielä se, että eksän pitää konsultoida nyksäänsä näistä lasten tapaamisista, mikä ei mielestäni kuulu hänelle ollenkaan. Eli jos nyksällä on jotain suunnitelmia, ei eksä voi lapsia ottaa. :(

Reilua on vaihtaa viikonloppua, jos siihen on mahdollisuus. Jos taas on este, ei sille voi mitään. Silloin lapset on ensisijaisesti sinun hoidetta.

Tietenkin eksä ja hänen nyksä sopivat oman perheensä aikatauluista keskenään, mitenkäs muutenkaan?
Kai se asia nyt vähän sille nyksällekin kuuluu, jos kysymys on hänen kodistaan.

Sen sijaan se ei ole minusta reilua että toinen vanhemmista on lasten kanssa 26 ja toinen 4 päivää kuukaudessa. 50/50 olisi reilumpaa. =)

No kyllä sen pitäisi mennä niin et samat säännöt molemmilla. Jos toinen voi vaatia joustoa niin sama oikeus molemmille. Eri asia sitten miten sen käytännössä hoitaa.

Tottakai se kuuluu nyksällekin että koska lapset ovat heidän kotonaan! Varsinkin jos on kyse jostain vaihdosta niin hyvä tarkistaa ettei ole toinen mitään suunnitellut, eihän heidän suunnitelmat voi peruuntua sen takia että sinä pääsisit pikkujouluihisi.

Mutta sen sijaan se ettei koskaan vaihda tai jousta ei kuulosta hyvältä, oisko aika keskustella asiasta? Yhteishuoltajuus tarkoittaa sitä että olette molemmat yhdessä vastuussa lapsista.

Ei ole oikein, ja pistäisin stopin tohon! Jos ei muuten niin lastenvalvojalle aika, ja siellä voi käydä läpi näitä eriarvoisuuksia. Onko teillä kirjallinen sopimus muuten?

Tottakai se kuuluu nyksällekin että koska lapset ovat heidän kotonaan! Varsinkin jos on kyse jostain vaihdosta niin hyvä tarkistaa ettei ole toinen mitään suunnitellut, eihän heidän suunnitelmat voi peruuntua sen takia että sinä pääsisit pikkujouluihisi.

Mutta sen sijaan se ettei koskaan vaihda tai jousta ei kuulosta hyvältä, oisko aika keskustella asiasta? Yhteishuoltajuus tarkoittaa sitä että olette molemmat yhdessä vastuussa lapsista.

Joo mutta mun pitää kyllä perua omat suunnitelmat eksän vaihtojen takia. Ottaa niin päähän. Mitähän tälle voisi tehdä? Eksän kanssa ei voi keskustella asioista. Joskus kuvailin häntä, että hän on kuin liukas saippua, ei saa mitään otetta eikä asia mene perille. Hyökkää vaan vaikka kuinka asiallisesti ja syyttelemättä yrittää puhua.

[QUOTE="vieras";25152607]Ei ole oikein, ja pistäisin stopin tohon! Jos ei muuten niin lastenvalvojalle aika, ja siellä voi käydä läpi näitä eriarvoisuuksia. Onko teillä kirjallinen sopimus muuten?[/QUOTE]

Ei ole kirjallista sopimusta. Ihan hyvin ollaan saatu sovittua ilmankin enkä usko, että lastenvalvoja ottaa kantaa siihen, jos toinen ei suostu vaihtamaan.

[QUOTE="vieras ap";25152623]Ei ole kirjallista sopimusta. Ihan hyvin ollaan saatu sovittua ilmankin enkä usko, että lastenvalvoja ottaa kantaa siihen, jos toinen ei suostu vaihtamaan.[/QUOTE]

No sitten et sinäkään suostu vaihtamaan, ja sanot että vaihto onnistuu sulta vasta, kun hältäkin

Mulle tuli kyllä tuosta ap:n viestistä sellainen kuva, että eksä vaihtaa sovittujakin vuorojaan nyksän menojen perusteella.

Uskon kyllä, jos näin on, sillä tiedän yhden tapauksen, jossa raskaanaoleva nyksä yrittää juuri samalla tavalla savustaa miehen aiempia lapsia pois miehen elämästä. "Tänä viikonloppuna ei oikein käy kun on se yks juttu. Niin ja ens viikonloppuna sä et kyllä voi mennä poikasi kevätjuhliin, kun on se yks toinen juttu..."

Ja mies on ihan nyksän vietävissä, lapsista viis. Kuvottavaa.

[QUOTE="vieras";25152628]No sitten et sinäkään suostu vaihtamaan, ja sanot että vaihto onnistuu sulta vasta, kun hältäkin[/QUOTE]

Miten tää käytännössä onnistuu? Vaikka sanon ettei vaihto käy niin ei ole mitään vaikutusta. Enhän mä voi vaan viedä lapsia sinne, jos on sanonut ettei käy.

[QUOTE="vieras ap";25152651]Miten tää käytännössä onnistuu? Vaikka sanon ettei vaihto käy niin ei ole mitään vaikutusta. Enhän mä voi vaan viedä lapsia sinne, jos on sanonut ettei käy.[/QUOTE]

Sanott, että vaihto ei käy myöskään sun puolelta, ja olet miettinyt että menisitte tekemään viralliset paperit lastenvalvojalle, jota noudatetaan. Koska näköjään ei homma toimi näin!

• Tykkää
Reactions: soja ja Anatolia
[QUOTE="vieras";25152659]Sanott, että vaihto ei käy myöskään sun puolelta, ja olet miettinyt että menisitte tekemään viralliset paperit lastenvalvojalle, jota noudatetaan. Koska näköjään ei homma toimi näin![/QUOTE]

Ja mitä siellä tehdään? Lisätään paperiin, että "vaihtoon suostuttava"? Siis kyllä tää homma muuten toimii lukuunottamatta mun "vaihto-oikeutta". Anteeksi nyt. En vain usko, että lastenvalvojakaan voi muuttaa sitä, että eksä ei kunnioita eikä arvosta mua.

[QUOTE="vieras ap";25152691]Ja mitä siellä tehdään? Lisätään paperiin, että "vaihtoon suostuttava"? Siis kyllä tää homma muuten toimii lukuunottamatta mun "vaihto-oikeutta". Anteeksi nyt. En vain usko, että lastenvalvojakaan voi muuttaa sitä, että eksä ei kunnioita eikä arvosta mua.[/QUOTE]

Siellä teette kirjallisena tapaamiset, ja noudatatte vaan niitä. Myös voitte puhua siitä että muut vaihdot vaan vastavuoroisesti. Mutta kunnioita sä sitten itseäsi, ja et näytät missä kaappi seisoo!! Mä en suostuisi moiseen, vaan se olisi molemminpäin, tai sitten vaan sovitut tapaamiset.

Ehkä exäsi tietää että hän voi höykyttää sua miten sattuu, kun annat periksi?

[QUOTE="vieras";25152724]Siellä teette kirjallisena tapaamiset, ja noudatatte vaan niitä. Myös voitte puhua siitä että muut vaihdot vaan vastavuoroisesti. Mutta kunnioita sä sitten itseäsi, ja et näytät missä kaappi seisoo!! Mä en suostuisi moiseen, vaan se olisi molemminpäin, tai sitten vaan sovitut tapaamiset.

Ehkä exäsi tietää että hän voi höykyttää sua miten sattuu, kun annat periksi?[/QUOTE]

Kerro nyt sitten mulle miten mä toimin seuraavan kerran, kun ilmoittaa ettei otakaan lapsia jonkun syyn takia? Kun mun tietääkseni etävanhempaa ei voi pakottaa ottamaan lapsia.

[QUOTE="vieras ap";25152744]Kerro nyt sitten mulle miten mä toimin seuraavan kerran, kun ilmoittaa ettei otakaan lapsia jonkun syyn takia? Kun mun tietääkseni etävanhempaa ei voi pakottaa ottamaan lapsia.[/QUOTE]

Oletko sanonut hälle koskaan että sinäkään et jousta?

[QUOTE="vieras ap";25152744]Kerro nyt sitten mulle miten mä toimin seuraavan kerran, kun ilmoittaa ettei otakaan lapsia jonkun syyn takia? Kun mun tietääkseni etävanhempaa ei voi pakottaa ottamaan lapsia.[/QUOTE]

Sanot että ellei ota sovittuna ajankohtana, seuraava tapaaminen on vasta seuraavana sovittuna ajankohtana.

En ole suoraan sanonut etten jousta. Olen vain sanonut että ei käy vaihto. Pakko mun on kuitenkin joustaa, koska lapset ovat mulla. Eikä eksää haittaa vaikka tapaamisille tulisikin pidempi väli.

Voihan olla että sillä exälläkin on samana viikonloppuna jotkut pikkujoulut, ja siksi ei ole halukas vaihtamaan vuoroa. Ei se aina tarkoita sitä ettei ollenkaan voisi vaihtaa jos ei vaihdot onnistu.

Mä tein vastaavassa tilenteessa niin, et sanoin, et kun tää juttu ei näin toimi, et ex ottaa lapsii sillo ku sattuu huvittamaan, niin mennään sinne lastenvalvojalle ja tehdään paperit mis on sit tarkat päivämäärät ja kellonajat tapaamisista. Sillon voi tarvittaessa vaatia korvauksia (onnistuu varmaankin todella harvoin) pitämättömistä viikonlopuista. Esim. mä sanoin, et meil oli mökki vuokrattu kyseiselle viikonlopulle ja en sitä rupee perumaan tai saa sit ex maksaa sen mökin.

Tarpeeks kauan kun jaksaa, ni nyt on vihdoin ja viimein menny perille asia ja kysyy jo ajoissa, et onnistuuko vaihto, et onko mulla mitään sovittuna. Ja jos ei oo, niin vaihdan kyllä, niin oppii, et kysymällä pääsee helpommalla.

Mä tekisin näin:

Kävisin lastenvalvojalla laittamassa paperille sen, että toisella esim. parilliset viikonloput, ja toisella paerittomat. Jos ex ei sitten ota omalla viikonlopulla niinsitten se tapaaminen oli siinä, ja kirjaisin ylös ne kerrat kun ei ole ottanut.
Sitten puolen vuoden päästä menisin lastenvalvojalle, ja sanoisin että elaria pitää nostaa, koska se elari on laskettu sen mukaan että mukulat on exällä niin ja niiin paljon :) Tai ainakin sanoisin exälle, että aion tehdä noin. Ja tällä tavalla exä ehkä rupeaa ottamaan lapsiaan sovittuina päivinä. Ja se on exän velvollisuus järjestää lapsille hoito sinä viikonloppuna kun lapset kuuluis olla hällä. Kai se onnistuu hoitoonlaitto häneltäkin, kun kerran sinultakin pitää onnistua

[QUOTE="Sirkkeli";25152895]Mä tekisin näin:

Kävisin lastenvalvojalla laittamassa paperille sen, että toisella esim. parilliset viikonloput, ja toisella paerittomat. Jos ex ei sitten ota omalla viikonlopulla niinsitten se tapaaminen oli siinä, ja kirjaisin ylös ne kerrat kun ei ole ottanut.
Sitten puolen vuoden päästä menisin lastenvalvojalle, ja sanoisin että elaria pitää nostaa, koska se elari on laskettu sen mukaan että mukulat on exällä niin ja niiin paljon :) Tai ainakin sanoisin exälle, että aion tehdä noin. Ja tällä tavalla exä ehkä rupeaa ottamaan lapsiaan sovittuina päivinä. Ja se on exän velvollisuus järjestää lapsille hoito sinä viikonloppuna kun lapset kuuluis olla hällä. Kai se onnistuu hoitoonlaitto häneltäkin, kun kerran sinultakin pitää onnistua[/QUOTE]

Paitsi että tällainen kiristys ei onnistu, koska elareita ei todellakaan aleta nostamaan muutaman pitämättömän viikonlopun vuoksi. Eikä niitä aleta nostamaan vaikka tapaamissopimuksessa lukisi joka toinen viikonloppu ja isä ei pitäisi lasta OLLENKAAN. Elareihin tulee luonapitovähennys vasta sitten, kun lapsi on etällä yli 10 päivää kuussa (muistaakseni) ja sekin luonapitovähennys on tuolloin about 36 euroa, joten muutaman pitämättämän viikonlopun (tai vaikka kymmenen pitämättömän viikonlopun) vuoksi ei elarit hetkahda suuntaan tai toiseen.

Aika vittumainen akka kyllä olet muuten kaikenkaikkiaan. Yrität väkipakolla tuputtaa lapsen etälle, vaikka hän ei sitä ilmeisesti ko. kuvitteellisessa tilanteessa haluaisi ja kun asiat ei mene niinkuin suunnittelet, niin kiristäisit elareilla. Just niin tyypillistä lähiäidin toimintaa: jos et tee niinkuin sanon, niin nostetaan elareita. Naurettavaa. Ja säälittävää.

Yhteistyössä