Päiväkotipaikka peruttiin! Lapsi pistetään perhepäivähoitajien sijaiskotiin, jossa muut lapset vaihtuvat päivittäin!!!

• Viestiketjun aloittaja ?????????????????
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="krista";25127514]1. Päiväkotijotajan ei olisi pitänyt luvata teille paikan.
2. Jos on luvattu "kirjallisesti" hoitopaikan niin se on teidän paikka.
3. Ottaisin yhteyttä korkeampaan tasoon.
Minusta on järjetöntä, että toinen perhe voi "potkia" vikeen toisia lapsia, jos/kun heitä ei mielytäkään se paikka johon ne olisi menossa....[/QUOTE]

Ehkä heille on tarjottu sitä paikkaa perhepäivähoidosta, mutta eivät ole sitten ottaneet kun ovat käyneet tutustumassa. Tuo lapsi on kuitenkin ollut tässä ryhmässä jo aiemmin.

Olisihan se tosi kiva jos paikka olisi vapautunut, mutta en mä nyt oikeasti käsitä ajattelua että toisen lapsen täytyisi ryhmästä jossa on ollut ja jonka lapset ovat tuttuja, siirtyä pois että uusi lapsi mahtuu tänne päiväkotiin.

Varsinkin kun AP:n perheelle on kuitenkin tarjottu hoitopaikkaa. He eivät jää kokonaan ilman.

varahoidossa...
Meillä lapset (2v ja 4v) olleet tuossa parjatussa perhepäivähoitajien varahoidossa nyt toista viikkoa (toisessa kunnassa tosin). Lapset ovat osin pysyneet saman, osin vaihtuneet, mutta tädit pysyy samana. Meillä lapset vaan viihtyneet, ja uusia kavereita on tullut kovasti. Usein lapset on siellä päivän silloin toisen tällöin, mutta on myös poikkeuksia, kuten meidän lapset. Ja ainakin täällä päin siellä on tietyn alueen lapset, joten ei sinne tule koko ajan uusia, vaan samat naamat siellä on viikosta toiseen. Tarkoituksenahan on, että tuolla ryhmiksessä on ne lapset, joiden pph on tasoitusvapaalla, ja ainakin meidän pph:lla näitä vapaita on melkeinpä viikoittain...

asiak
Ota selvää kenen alaisuuteen perhepäivähoito teidän kunnassa kuuluu? Meil kuuluu koulutoimen alaisuuteen. Itse nousin omassa kunnassa kans vastarintaan.. otin yhteyttä kunnan päättäjiin, koulutoimen johtajaan jne. Meillä asiasta puhuminen auttoi. Minulle sanottiin myös ettei asiassa ole valitusoikeutta. Mutta silti en asiaa purematta niellyt!

Et saa lasta perhepäivähoitajalle tai saisitteko kotiin ketään avustajaa sinulle?

Miksi teille ei tarjottu sitä perhepäivähoitopaikkaa, joka jäi vapaaksi, kun toiset ei ottaneetkaan sitä vastaan?
Niinpä! Ota tästä selvää.

Ota myös selvää siitä paikasta, josta lapsi nyt sai paikan: onko siellä vakkarilapsia ollenkaan? 8-hengen ryhmä ei ole vielä iso tosiaankaan, meidän taaperon ryhmässä on joulun jälkeen 19 lasta!
Ja tuolta se tuntuu aina laittaa lapsi hoitoon, vaikka paikka olisikin mieluinen. Kun kuitenkin mieluummin pitäisi kotona. Yleensä siihen kuitenkin tottuu ja lapsi alkaa viihtymään. Käykää tutustumassa siellä niin näette millaisesta paikasta on kyse.
Silti jatkaisin kyllä valitusprosessia, ei luvattua paikkaa noin saisi perua.

ap ymmärrän sinua täysin. Tuo kuulostaa niin Vihdin toiminnalta ja jotenkin tuli mieleen, että pakko olla täältä!

nyt vaan valitusta kehiin. Meillä ne aikoinaan kun omat lapseni meni päiväkotiin niin yrittivät vaikka mitä. Ihan uskomatonta juttua, että sisarukset eivät pääsisu samaan ryhmään ja, että minun pitäisi siirtää töihin menoa jne jne...vaikka olin hakenut vuoden päivähoitopaikkaa. Menin päiväkotiin ja kerroin mielipiteeni asiasta. kummasti 10min. kuluessa lapsilla oli päiväkotipaikat ja samasta ryhmästä.

nyrkkiä pöytään!!

asiak
Mieti vielä, jos teille on tosiaan tarjottu 8:n hengen ryhmää.. todennäköisesti ryhmässä ei aina ole sitäkään määrää lapsia. Siel on todennäköisemmin lapset hyvinki eri-ikäisiä eli kaikki ei ole ihan pieniä. Ei se lasten vaihtuminen haittaa lasta jos hoitajat pysyvät samana ja jos kunnassanne ei ole kovin monta pph:ta ni pidemmänpäälle ne on ne samat lapset jotka siellä käyvät.

Ap teille on luvattu kirjallisena päiväkotipaikka niin se on teidän. Voitte vedota tähän jos laitatte asiaa eteen päin. Jos toinen perhe on ollut tyytymätön päiväkotiin ja halunnut perhepäivähoitoon eikä se paikka kelpaakaan niin se ei ole teidän ongelma. Johtaja on tässä mokannut jos on olettanut jotain mitä ei olisi pitänyt olettaa. Hänen tehtävä on nyt hommata teille siitä ryhmästä päiväkotipaikka. Itse alkaisin oikein hankalaksi, koska on mustaa valkoisella.

• Tykkää
Reactions: Wolt
oletpa tosi reilu
Ap teille on luvattu kirjallisena päiväkotipaikka niin se on teidän. Voitte vedota tähän jos laitatte asiaa eteen päin. Jos toinen perhe on ollut tyytymätön päiväkotiin ja halunnut perhepäivähoitoon eikä se paikka kelpaakaan niin se ei ole teidän ongelma. Johtaja on tässä mokannut jos on olettanut jotain mitä ei olisi pitänyt olettaa. Hänen tehtävä on nyt hommata teille siitä ryhmästä päiväkotipaikka. Itse alkaisin oikein hankalaksi, koska on mustaa valkoisella.
Eli ei mitään väliä muista, kunhan minä saan mitä haluan? Tuo toinen lapsi on kuitenkin tottunut tähän ryhmään, tuntee sen lapset jne. Mun mielestä olisi aika epäreilua siirtää hänet väkisin pois. En tiedä mikä kuvio siellä on ollut, mutta jos perheelle on ehdotettu tuota perhepäivähoitoa, eikä he tutustuttuaan ole sinne halunneet, niin se olisi sitten oikein että heiltä lähtee paikka?

Aika törkeää toimintaa minusta, jos tuon lapsen hoitopaikka tämän takia vaihtuisi.

asiak
Eli ei mitään väliä muista, kunhan minä saan mitä haluan? Tuo toinen lapsi on kuitenkin tottunut tähän ryhmään, tuntee sen lapset jne. Mun mielestä olisi aika epäreilua siirtää hänet väkisin pois. En tiedä mikä kuvio siellä on ollut, mutta jos perheelle on ehdotettu tuota perhepäivähoitoa, eikä he tutustuttuaan ole sinne halunneet, niin se olisi sitten oikein että heiltä lähtee paikka?

Aika törkeää toimintaa minusta, jos tuon lapsen hoitopaikka tämän takia vaihtuisi.
Yhtä törkeää on minun mielestä se et ensin ollaan menossa pph:lle mutta KU SE EI MEILLE KELPAA me tulemmekin takaisin. Viis siitä vaikka olemmekin jo luopuneet nykyisestä paikasta!!

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
"vieras"
Yhtä törkeää on minun mielestä se et ensin ollaan menossa pph:lle mutta KU SE EI MEILLE KELPAA me tulemmekin takaisin. Viis siitä vaikka olemmekin jo luopuneet nykyisestä paikasta!!
Peesi! Enemmän tuo toinen perhe on minäminäminä-asenteella liikkeellä kuin ap! Ap:ta on turha syyttää itsekeskeisyydestä kun ei tuo toinenkaan perhe ole yhtään sen parempi!
Ap:na ottaisin ylempään tahoon yhteyttä ja sanoisin että teillä on mustaa valkoisella siitä että lapsi aloittaa siinä ryhmässä tammikuussa, eikä ole teidän ongelma jos tämän asian kanssa tulee ongelmia! Lapsi aloittaa tammikuussa siinä ryhmässä kuten sovittu, etsikööt sille ns. perujalle toisen ryhmän! En minäkään voi lopettaa kämpän vuokrasuhdetta koska löysin uuden kämpän ja sitten perunkin koko homman kun uusi ei miellyttänyt, viis siitä että kaikki paperit on jo allekirjoitettu!

• Tykkää
??????????
Nyt vaan valitusta kehiin ja tiukkana vaatimaan sitä paikkaa joka teille on luvattu ja jonka mukaan olette suunnitelleet tulevaisuutenne.

Nyt on otettu yhteyttä päivähoidon esimieheen. On korkein päättäjä täällä kunnassa noissa päiväkoti asioissa. Pahoittelevat tilannetta mutta eivät voi asialle mitään. Vaikka meillä on virallinen päätös hoitopaikasta, niin voivat jälkikäteen kuulemma vielä muokata ryhmiä :( Tosi ikävää meille. En ymmärrä miksi joku ilmoittaa lapsensa perhepäivähoitoon ja jonottaa paikkaa pitkään, eikä sitten otakkaan paikkaa vastaan. Ja saa silti sitten vanhan hoitopaikkansa takaisin. En keksi muuta syytä kuin että perhepäivähoitopaikassa oli jotain pahasti pielessä.... Päivähoidon esimies sanoi että ajattelivat meidän perheen parasta kun laittoivat lapsemme tuohon perhepäivälasten vuorokotiin. En ihan ymmärrä? Jokatapauksessa siihen on nyt kuulemma tulossa toinenkin vakkari lapsi. Eli edes yksi lapsi oisi meidän lapsen kanssa siinä pysyvästi.

Meille sanottiin että lapsemme pääsee heti Tiitiäisiin kun sieltä paikka vapautuu. On ensimmäinen listalla. Pakko kai tyytyä siihen ja toivoa parasta että kaikki sujuu hyvin. En vaan enään ole kovinkaan rauhallisin mielin hoitopaikan suhteen :/ Pääkin jo takkuaa... Olen koko viime yön valvonut ja miettinyt asiaa. Edellisyönä nukuin 2h kipujen takia.

??????????
[QUOTE="krista";25127514]1. Päiväkotijotajan ei olisi pitänyt luvata teille paikan.
2. Jos on luvattu "kirjallisesti" hoitopaikan niin se on teidän paikka.
3. Ottaisin yhteyttä korkeampaan tasoon.
Minusta on järjetöntä, että toinen perhe voi "potkia" vikeen toisia lapsia, jos/kun heitä ei mielytäkään se paikka johon ne olisi menossa....[/QUOTE]

Niin samalla tavalla minäkin ajattelen, mutta ikävä kyllä asia meni niinkuin edellisessä viestissä kirjoitin :(

Laitoin ensin pitkän sähköpostin sille päiväkodin esimiehelle ja liitin siihen sen kirjllisen päivähoito päätöksen jossa lapsemme luvattiin Tiitiäiset. Sen jälkeen mieheni soitti hänelle 2krt. Ei ollut paljoa apua. Jätän asian nyt tähän. En viitsi enään tapella. On inhottavaa nytkin jo viedä eskarilainen eskariin kun tuntuu että on "riidoissa" henkilökunnan kanssa. Päiväkodin johtajan huone kun on eskarilaisten vieressä. En kauheasti tahtoisi häneen nyt törmätä.

Eilen kun puhuin kyseisen päiväkodin johtajan kanssa niin hän alkoi huutamaan minulle puhelimessa asiasta että on parhaansa tehnyt ym ym., enkä saanut ollenkaan suunvuoroa vaikka kuinka yritin. Menin jotenkin paniikkiin ja suljin koko puhelime, olin itsekkin niin hermonan lopulta. Nyt nolottaa. En ole ikinä lyönyt puhelinta kenenkään muun korvaan kuin joskus miehelle, jos on ollut riitää jostain isommasta asiasta.
No jokatapauksessa kadun että suljin puhelimen, mutta ei se puhelu oisi mihinkään johtanut kun toinen huutaa toisessa päässä pää punaisena. Ei ihan taas ymmärrä. Mies kävi tänään aamusta hänen juttusilla kun vei eskarilaisen päiväkotiin, oli sentäs rauhoittunut mutta ei muuttanut kantaa ko asian suhteen.

Lapsen parastahan tässä ajatellaan, eikä haluta kenellekkään mitään ikävyyksiä. Tuntuu että täällä kunnassa on päivähoitopaikat tosi "kortilla" eikä työilmapiirikään taida olla mikään paras mahdollinen päiväkodissa.

Asutaan hesasta 40km-60km päässä. Tarkemmin en viitsi kertoa
kyllä kaikki vielä järjestyy! Tuo puhelimeen huutaminen taitaa olla osa jotakin päiväkodinjohtajien tutkintoa ( joo joo, tiedän että ovat lastentarhanopettajia ) mutta kun olen itsekin saanut eräältä johtajalta niin monet huudot puhelimessa. Itsekin menen ihan lukkoon jos joku alkaa mesoamaan.

teitä on kohdeltu tässä asiassa aivan väärin!!!

jos joku haluaa lapselleen perhepäivähoitopaikkaa ja se ei sitten heille kelpaakaan ja aletaan vaatimaan takaisin päiväkotipaikkaa niin ei se kyllä noinkaan mene. Harmi lapselle, mutta joku järki näihinkin asioihin. Ei päiväkodista ketään siirretä perhepäivähoitajalle ilman vanhempien toivomusta ja hakemista. Mielestäni vanhempien ihan oma moka, harmi vaan jos lapsi kärsii. Tässä tapauksessa paikka olisi pitänyt ehdottomasti antaa ap:n lapselle.

"outoa"
Asioita ei kannata ainakaan lukea rivien välistä. Minusta kuvauksen perusteella ei voi syyttää toista perhettä joka ei syystä tai toisesta nyt haluakaan vaihtaa hoitopaikkaa. Outoa on minusta puhua myös hänen kohdallaan vanhasta hoitopaikasta eiköhän se ole nykyinen hoitopaikka. Tilanne voi oikeastaan olla mikä tahansa, jos päiväkodin johtaja yrittää siirtää vastuun/syyn peruuntumisesta tälle perheelle on se hänen oma häpeänsä ei perheen tai lapsen. Miksi muuten perhe olisi halunnut tutustua (jo) nyt paikkaan jos siirtyminen jokatapauksessa olisi ollut varmaa. En tekisi myöskään johtopäätöstä että paikan täytyy olla huono kun vaihto ei tälle kyseiselle perheelle sopinut. Tutustuisin paikaan itse ja sen perusteella miettisin mitä mieltä mahdollisesti itse olen ko. paikasta.

????????????????
ap ymmärrän sinua täysin. Tuo kuulostaa niin Vihdin toiminnalta ja jotenkin tuli mieleen, että pakko olla täältä!

nyt vaan valitusta kehiin. Meillä ne aikoinaan kun omat lapseni meni päiväkotiin niin yrittivät vaikka mitä. Ihan uskomatonta juttua, että sisarukset eivät pääsisu samaan ryhmään ja, että minun pitäisi siirtää töihin menoa jne jne...vaikka olin hakenut vuoden päivähoitopaikkaa. Menin päiväkotiin ja kerroin mielipiteeni asiasta. kummasti 10min. kuluessa lapsilla oli päiväkotipaikat ja samasta ryhmästä.

nyrkkiä pöytään!!

Minusta tuntuu että saatetaan tuntea ainakin virtuaalisesti :)

Yritettiin kaikki keinot. En enään tiedä mitä voisin tehdä asian eteen!

Uskon että kuka muu tahansa olisi suuttunut asiasta!

Soitin oma alueen sossutädille ja kysyin onko lapsen edun mukaista niin lastensuojelutäti oli sitä miletä ettei ole ensisijainen hoitopaikka meidän lapselle ja meidän kuuluisi saada luvattu paikka. Eikä ole hyväksi olla vakkarina ryhmässä jossa muut lapset vaihtuvat ja infektioriski on suurempi. Etenkin kun perheessämme on huonokuntoinen. Miehen kun pitäisi nyt pystyä töissä olemaan.... Mutta hän ei kuulemma voi tehdä asialle mitään.
Pitää vaan itse yrittää sovitella asiaa. (ei olla lastensuojelu tms perhe, kysyin vain neuvoa ko paikasta)

• Tykkää
"höh"
jätkyttävää.
että olet vakavasti sairas niin siinä on jo liikaa nuorelle äidille.
toisekseen saitte tosi huonon hoitopaikan noin pienelle, ei tuollaisat paikkaa saisi antaa kenellekään, mutta miksi juuri teille joide perhettä kohdannut vakava sairaus

kolmanneksi järkyttää se, että niin moni vielä lisää tuskaasi arvomistelemalla ja haukkumalla.

huh ihmiskuntaa

"mam"
Nyt vaan valitusta kehiin ja tiukkana vaatimaan sitä paikkaa joka teille on luvattu ja jonka mukaan olette suunnitelleet tulevaisuutenne.
Olen täysin samaa mieltä! ei ne voi evätä sitä paikkaa joka teille on jo luvattu! se EI voi mennä niin! Ota yhteys lääninhallitukseen, siellä on ihmisiä jotka tietää voiko kuntalaisille tehdä näin! Itse olen joutunut tappelemaan lasten puolesta ja aina lääninhallituksesta on tullut arvokkain tieto mihin OIKEASTI ON OIKEUS!!! Kunnassa voidaan sanoa yhtä ja toista vaikka oikeuksia olisikin johonkin.

Toivon todella että pidätte lapsenne puolta ettekä alistu tähän! Se on todella rasittavaa ja raastavaa tapella näistä asioita mutta olen itse joutunut toteamaan että jos vanhemmat ei puolusta lapsiaan, niin heiltä yritetään viedä se vähänenki mihin oikeus on. Tsemppi, voimia tosi tosi paljon!

"iina"
No minä kyllä tässä asiassa puolustan nyt tuota toista perhettä! Heillä on paikka päiväkodissa ja ovat jonottaneet perhepäivähoitopaikkaa. Tuskin he ovat irtisanoneet päiväkotipaikkaa etukäteen ennenkuin ovat varmistaneet että saavat mieleisensä perhepäivähoitopaikan.Nyt he ovat käyneet tutustumassa vapautuneeseen perhepäivähoitopaikkaan ja todenneet että se ei ole heidän toiveidensa mukainen.Syynähän voi olla mikä tahansa - hankala tai pitkä matka esim. Tottakai heillä on siis oikeus pitää päiväkotipaikkansa! Niin mekin kävimme tutustumassa meille osoitettuun perhepäivähoitopaikkaan ja hylkäsimme sen epäsopivana.Olisin joutunut käyttämään kahta bussia viedäkseni lapsen hoitoon ja sitten palaamaan täysin toiseen suuntaan päästäkseni töihin. Olin toivonut perhepäivähoitopaikkaa työmatkani varrelta,mutta siltä alueelta ei ollut paikkoja vapaana. Ja minäkin ihmettelen miksi ap ei ensisijaisesti hae perhepäivähoitopaikkaa noin pienelle,allergiselle ja infektioherkälle lapselle!

"minna"
Mun mielestä kans tuo toinen perhe saa pitää nykyisen paikkansa, jos uusi heille tarjottu paikka ei ole sitä parempi. Ei se että jonottaa perhepäivähoitoon tarkoita että on pakko ottaa vastaan mikä tahansa paikka mikä perhepäivähoidossa on tarjolla, oli se sitten missä päin kaupunkia tahansa.

Tiesittekö tuosta pph:n työaikauudistuksesta? Sekin voi olla yksi syy että perhepäivähoito ei heille käynytkään, vaikka niin toivoivat. Perhepäivähoitajien työaika lyheni nyt syksyllä siten että on 40t 15min. Käytännössä monella joka tekee itse 8 tunnin työpäivää ja siihen tulee päälle työmatkat on hankaluuksia hoitoon viemisen ja hakemisen kanssa. Hoitajalle tulee tasoitusvapaita ylitöistä, mutta ei niitä voi kovin paljon tulla...

Ei me täällä palstalla voida tietää mikä oli syynä siihen että he eivät ottaneet vastaan heille tarjottua paikkaa. Tuo lapsi on kuitenkin oikeutettu pitämään hoitopaikkansa. Mä väitän että jos tuon toisen lapsen äiti täällä kirjoittaisi tarinansa siitä miten heidät väkisin siirretään pois päiväkodista epäsopivaan hoitopaikkaan, niin hänellekin tulisi täällä paljon sympatiaa.

Ja vaikka AP olisikin sairas, niin ei se tarkoita sitä että muiden perheiden täytyisi heidän takia kamalasti tehdä elämästään hankalampaa. Sympatiat täysin siitä että ette saaneet vielä haluamaanne hoitopaikkaa, mutta toivotaan että se tuosta ryhmästä pian vapautuu!

Yhteistyössä