"lilli"
Mitä teidän mielestä tarkottaa sana pillata? Tiedän itse kaksi aivan eri merkitystä sanalle.
PerseTiedättekö/arvaatteko:
Puo
Lesta
Itikka (ei hyttynen tms.)
tohtia eli uskaltaaNiin no, murrehan se yleiskielikin pohjimmiltaan on, tai siis yhdistelmä monia murteita. Jotkut murresanat myös leviää laajalle, jolloin ne on ikään kuin puhekielen "yleiskieltä".
Mutta että ei se yleiskielikään mikään neitseellinen ja juureton juttu ole.
En ole myöskään tullut ymmärretyksi eteläpohjanmaalla/pääkaupunkiseudulla/tampereella, kun olen jotain ollut tohtimatta.
Völjyyn on tuttu, pahki ja tohtia myös.Mulla tuo huilaa tarkottaa sitä, että kulkee mukana. Esim. lähtee mukhan kyythin huilaamhan.
Monasti mie lähen völjhyn.
Kelle on tuttu surahus tai pahki? Entäs tohtia?
No, kyllä toi lesta voi totakin tarkottaa, mutta muutakin.Alkuperäinen kirjoittaja sähköpaimenkoira;25111348:Perse
Lestadiolainen
Lehmä
Olisko se pyörän satula tai tarakka?No, kyllä toi lesta voi totakin tarkottaa, mutta muutakin.
Holotna on kylymä.Siis venäjää?
Eli kylmä, pakkanenkohan tarkemmin...
Jos tieltä on aurattu lumet, niin rotvalli on se raja auratun ja auraamattoman välillä.entäs rotvallin reuna ?
oho, lähti etuajassa. Siis on satula.Juu, on.
Jos ei jaksa niin ei kehtaa.Mun mielestä kehtaaminen ei ole sitä ettei jaksa. Tuossa käyttäisin sanaa viitsiä. Kehtaaminen on sitä, että vähän niin kuin nolottaa. Ei esim. kehtaa laulaa muiden kuullen. Mun mies on tästä eri mieltä.