Kysellään/arvuutelllaan murresanoja?

  • Viestiketjun aloittaja "Hei"
  • Ensimmäinen viesti
Varmaan on eroja mut ainaki täälä
Visto on ällö
Heppanen on joko hevonen tai sitte sellanen hepponen, vähän kestävä...
Onnikka on linja-auto vaikken kyseistä murretta puhukkaan
Kikki on lehmän tissi
Virunu joku on virunu, lojunu...
 
..
Toi täräkkä vois olla tarakka eli häksä eli pyörän takahälläri mikä ikinäki se sitten on :D Arvaatteko nää

Kapusta
Kahvel
Älävänä
Tassi

Nyt ei tuu muuta mieleen..
 
[QUOTE="Hei";25110595]Mitä tarkottaa?
Visto
Täräkkä
Heppanen
Onnikka
Kikki
Tanttu
Virunu

Minulla ei ole tietoa mitä ko.sanat tarkottaa.[/QUOTE]Viruttaa on huuhdella. Taitaa olla keskipohjalaista alkuperää oleva verbi.
 
Phuuh
Visto on peräpohjalaismurteita/meänkieltä ainakin. Tarkoittaa iljettävää, inhottavaa, ehkä vähän pelottavaa.

"Hyi ko viston näkönen" voisi sanoa vaikkapa ikävännäköisestä avohaavasta.

Heppanen on sama kuin heiveröinen, sellainen hieman huteranoloinen jonka ei odota kestävän kauhean hyvin.

Onnikka on bussi, vanhan kansan ilmaus.

Virunu vois olla joko sanan "virua" (lojua, venyä) tai "viruttaa" (huuhdella) taivutusmuoto. Siis joko "lojunut" tai "huuhdeltu".

Täräkkäkin on etäisesti tuttu. Jonkunlainen adjektiivi kai, vähän niin kuin "sähäkkä", sellainen puuhakas ja tehokas, touhuava.

Viimeinen oli arvaus. :D
 
"minä"
[QUOTE="vieras";25110629]joo :flower: sem verran harvinainen, että mun pallimiseni ja pallit aiheuttaa aina ympäristössä hämmästystä :D[/QUOTE]

Myös minä olen monet ihmettelyt saanut osakseni kun kerron pallivani lakanat :D Oletko Varsinais-suomesta?
 
Phuuh
[QUOTE="minä";25110749]Myös minä olen monet ihmettelyt saanut osakseni kun kerron pallivani lakanat :D Oletko Varsinais-suomesta?[/QUOTE]

Pohjanmaalaiset linttaa lakanoita. Itse joko käärin tai viikkaan vaan.
 
2010
Mitä tarkottaa?
Visto /inha, inhottava
Täräkkä / vahvaluontonen?
Heppanen / hevonen
Onnikka / linja-atuo
Kikki /tissi
Tanttu / hame, mekko, leninki
Virunu / lojunut/ollut jossakin
 

Yhteistyössä