Arka koiranpentu :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pajukko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pajukko

Aktiivinen jäsen
14.11.2004
6 834
0
36
Pentu tuli meille 8 viikon iässä ja nopeasti huomasimme, että koira on arka. Ulkona pentu murisi ja haukkui vastaantulijoille ja toisia koiria pelkäsi tosi paljon. Olemme yrittäneet sosiaalistaa pentua ja olemme siinä onnistuneetkin sen verran ettei koira enää murise eikä haukukaan muuten kuin yllätettynä esim. jos pyöräilijä yhtäkkiä jostain pusikon takaa tulee. Toisista koirista on kiinnostunut ja tykkää leikkiä ja murisee vain jos iso koira tulee koirapuistossa nuuskimaan.

Rokotuskäynneillä eläinlääkäri kiinnitti huomiota tuohon arkuuteen ja antoi ohjeita koiran totuttamiseksi. Nyt sitten tänään (pentu 5kk) kävimme eri eläinlääkärillä ja moitteitahan sieltä tuli. Pennun kuono piti sitoa, jotta tutkimus onnistui. Tuntui, että minua syyllistettiin, kun eläinlääkäri jankkasi koiran arkuudesta. Helppoahan se on muiden sanoa, mutta kun koira kerran tuollainen on niin miten sen muuttaa. Eihän ihmisetkään noin vain omasta arkuudestaan eroon pääse.

Pentu on sekarotuinen ja isä on bouvier, joka on ns. yhden perheen koira eikä välitä vieraista. Meidän pentu on tuollainen, mutta lisäksi on tuo arkuus. Ymmärrän kyllä, että arka koira on arvaamaton, mutta minkä tuolle tekee muuta kuin yrittää vain olla mahdollisimman paljon tekemisissä vieraiden kanssa. Pentu ei anna vieraiden silittää noin vain, vaan ensin pitää tutustua.

Tuli vain niin huono fiilis tuosta eläinlääkäri käynnistä. Ymmärrän, että neuvotaan, mutta kun alkoi tuntua siltä, että olen ainoa aran pennun omistaja koko maailmassa. Kuitenkin koira on aivan huippu koira mielestäni, mutta seuraava eläinlääkärikäynti jo pelottaa.

Sellaisia ne jotkut vain ovat luonteeltaan. Muttä kyllä se siitä. Hyvin olettekin jo toimineet. Annatte pennun rauhassa tutustua uusiin asioihin ja pikkuhiljaa totutella ihmisiin ja koiriin. Ilmeisesti teillä onkin jo parannusta. Kyllä se siitä varmasti alkaa helpottamaan pikkuhiljaa kunhan ikää tulee lisää.

Onnittelut pennusta =)

pentu ei ole arka vaan itseasiassa erittäin rohkea. pentu pitää epäilyttävinä toisia koiria, ihmisiä ja siis kaikkea mille se haukkuu ja yrittää haukulla häätää ne pois. koira on siis rohkea, koska uskaltaa jo noin nuorena yrittää häätää pois suurempia. koira lopettaa haukkumisen ja säpsähtelyn kun te ihmiset otatte johtajanpaikan laumassanne. tällöin siis koiran ei tarvitse enää haukkua, koska se luottaa siihen, että te ihmiset hoidatte tilnteen kuin tilanteen ja häädätte "tunkeilijat". kun koira haukkuu, kieltäkää sitä haukkumasta ja ohjatkaa se muihin puuhiin esim. haistelemaan hajuja tai leikkimään. tällä koira ymmärtää että sen tehtävä on vain olla ja nauttia, leikkiä ja haistella ja te ihmiset hoidatte turvallisuusasiat.

jos koira ei tottele kieltoa ei, tehostakaa kieltoa jollain esim. kovalla äänellä, jotta kielto todellakin menee perille. lisäksi auttaa se, että koiran jättää vähemmälle huomiolle ja huomaa sitä ainoastaan ihmisen aloitteesta ns. leikki, ruokinta ja halimishetkinä. kun hetki on ohi, koira käsketään pois ihmisen luota.

Alkuperäinen kirjoittaja kati:
pentu ei ole arka vaan itseasiassa erittäin rohkea. pentu pitää epäilyttävinä toisia koiria, ihmisiä ja siis kaikkea mille se haukkuu ja yrittää haukulla häätää ne pois. koira on siis rohkea, koska uskaltaa jo noin nuorena yrittää häätää pois suurempia. koira lopettaa haukkumisen ja säpsähtelyn kun te ihmiset otatte johtajanpaikan laumassanne. tällöin siis koiran ei tarvitse enää haukkua, koska se luottaa siihen, että te ihmiset hoidatte tilnteen kuin tilanteen ja häädätte "tunkeilijat". kun koira haukkuu, kieltäkää sitä haukkumasta ja ohjatkaa se muihin puuhiin esim. haistelemaan hajuja tai leikkimään. tällä koira ymmärtää että sen tehtävä on vain olla ja nauttia, leikkiä ja haistella ja te ihmiset hoidatte turvallisuusasiat.

Ei asia ole noin ollenkaan. Koira haukkuu, kun on tuota vahtiviettiä. Koira todella on arka. Ei anna vieraiden koskea ja murisee siis koska pelkää. Kyllä koiralla johtaja on. Koiran aloitteesta meillä ei tehdä mitään. Koira on todella helppo tapaus koulutuksen ym. kannalta, mutta vain tuo arkuus vieraita kohtaan on ongelma.

kirjoitit että koira haukkuu koska sillä on vahtiviettiä ja koira murisee koska pelkää. Koira haukkuu ja murisee, koska se yrittää ajaa sillä tunkeilijan kauemmas, eli koira on rohkea, koska se uskaltaa tehdä näin. Jos koira todellakin olisi arka, se lähtisi lipettiin tilanteesta ja kyhjöttäisi jossain sängyn alla tai omistajan takana piilossa ja olisi aivan hiljaa.
Kun koiralla on johtaja, se luottaa siihen, että johtaja hoitaa turva-asiat ja silloin sen ei itse tarvitse hakkua ja murista. Teillä ei näin ole, koska pentu päättää hoitaa itse turva-asiat haukkumalla ja murisemalla.

Alkuperäinen kirjoittaja kati:
kirjoitit että koira haukkuu koska sillä on vahtiviettiä ja koira murisee koska pelkää. Koira haukkuu ja murisee, koska se yrittää ajaa sillä tunkeilijan kauemmas, eli koira on rohkea, koska se uskaltaa tehdä näin. Jos koira todellakin olisi arka, se lähtisi lipettiin tilanteesta ja kyhjöttäisi jossain sängyn alla tai omistajan takana piilossa ja olisi aivan hiljaa.
Kun koiralla on johtaja, se luottaa siihen, että johtaja hoitaa turva-asiat ja silloin sen ei itse tarvitse hakkua ja murista. Teillä ei näin ole, koska pentu päättää hoitaa itse turva-asiat haukkumalla ja murisemalla.

Kyllä tuo kyyhöttääkin piilossa eli arka on. Koirapuistossa, missä koirat on irti niin tulee jalkoihin ja lyhistyy siihen tai sitten juoksee karkuun, mutta isommat saa kiinni niin sitten lyyhistyy ja häntä koipien välissä murisee. En noita kaikkia vain jaksanut kirjoittaa.

Eläinlääkärilläkin karkuunhan tuo olisi lähtenyt, jos olisi päässyt. Ei päässyt niin hampaita näytti ja yritti näykkäistä.

Kyllä tuollainen johtaja-aseman ottaminen on useimmiten ihan huu-haa hommaa, koska koira pitää sitä johtajana joka sitä ruokkii tai "antaa syödä" syödä. Mielestäni kyseessä on vaan nössö koira, niinkuin itselläni. Ongelma kuulostavat aivan samanlaisilta, annoin itse koira rauhassa moikata muita, niin kaikki meni hyvin.

ja piti vielä sanomani että koirapuisto on pahin paikka viedä arkaa koiraa, koska se ei ole millään tavalla hallittu tilanne. Siellä jos missä koirasi tuntee itsensä pelokkaaksi.

Älä vie pentua koirapuistoon..

totuttaminen muihin koiriin pitäisi tapahtua pennun ehdoilla, mielellään sellaisten tuttujen ja "varmojen" koirien kanssa, ettei pentu saa huonoja kokemuksia. Sun pitäisi olla lauman pomo, ja huolehtia siitä, ettei pentu joudu ikinä puolustamaan itseään. Tottakai se pelkää isompia koiria.

Mulla on itselläni arka koira, ja pidin sitä aika suurena ongelmana silloin kun se oli vielä pentu.. koira on arka edelleen, mutta mä olen muuttanut asennettani. Mun koirani ei tarvitse olla koko korttelin koirien paras kamu. Mä otin sen itselleni kaveriksi. Mun koirani ei myöskään ole kiinnostunut vieraista, miksi loppujen lopuksi pitäisikään. Jos joku tuttava nyt pahoittaa mielensä, kun koira ei kiipeä syliin häntä heiluen, niin voi voi. Muhun se luottaa, ja mun tekemisistä se on kiinnostunut, se riittää.

Harjoittele stressaavia tilanteita vaikka ystäväsi kanssa ja palkitse koiraa aina herkuilla ja/tai leikillä kun toimii oikein. Meillä oli ns. epäilevä koira joka jo rotunsa vuoksi (isokokoinen karjakoira ) oli erittäin hankala tapaus. Vahtiviettisenä koki kaikki vieraat ihmiset ja eläimet uhkana ja haukkui yms. niille. Harjoiteltiin kuitenkin paljon ja saavutin koiran luottamuksen pikkuhiljaa, samalla väheni asioiden uhkaavaksi luokittelu. Toinen tapa sietohoitaa sesse oli tehdä jotakin sen kanssa silloin kun tilanne alkoi muuttua "uhkaavaksi", eli vaikka harjoteltiin istumaan tai vaihdettiin suuntaa ja juostiin hetki kunnes koira rauhallinen, sitten käännyttiin ja kokeiltiin uudestaa lähestyä.

En todellakaan ole mikään ekspertti, mutta maalaisjärjellä ja harjottelulla saatiin ihan kelvollinen tapaus tästä antisosiaalisesta vahtikoirastakin. Mihinkään koirapuistoon meillä ei ikinä ollut asiaa, mutta tavallinen arki ja lenkittäminen sujui hyvin.

Meillä 5kk vanha saksanpaimenkoira ja luonteeltaan tosi utelias ja kiintynyt meihin omistajiin niin että "itkee" jos jätetään vaikka kaupan pihaan odottelemaan. Eläinlääkäri taas meinas koitan hoitopaikassa että koiraan kohdistettu huutoja ja vihjaisi pahoinpitelyyn kun on niin arka! Ei kuulosta meidän koiralta mutta varmasti on arka kun on joutunut uuteen outoon paikkaan missä vieraita ihmisiä ja ikävöi omistajiaan! Todella loukkaava vihjaus...

mulla on ikävä kyllä kokemusta tolasesta pennusta ja lopulta siinä kävi huonosti. ekaksi täytyy sanoa että sekarotuinen on huono valinta, koska ei ole tietoa millainen koirasta tulee, rotukoirasta tiedät. näitkö koiran amoa, oliko se samanlainen vai pidettinkö piilossa??emo opettaa pennulleen jo paljon vauva aikana ja jos emo on ollut aggressiivinen niin sehän tarttuu pentuun... noh, koirasta VOI tulla pelkoaggressiivinen, lueppa jokn artikkeli sillä nimellä vaikka netistä, se laajenee ja pahenee, siinä tärkeimmät. meillä meni siihen että koira hyökkäsi ihmisen päälle 2v. nyt on tessu pois :(

mulla on ikävä kyllä kokemusta tolasesta pennusta ja lopulta siinä kävi huonosti. ekaksi täytyy sanoa että sekarotuinen on huono valinta, koska ei ole tietoa millainen koirasta tulee, rotukoirasta tiedät. näitkö koiran amoa, oliko se samanlainen vai pidettinkö piilossa??emo opettaa pennulleen jo paljon vauva aikana ja jos emo on ollut aggressiivinen niin sehän tarttuu pentuun... noh, koirasta VOI tulla pelkoaggressiivinen, lueppa jokn artikkeli sillä nimellä vaikka netistä, se laajenee ja pahenee, siinä tärkeimmät. meillä meni siihen että koira hyökkäsi ihmisen päälle 2v. nyt on tessu pois :(

Emoa saati isää en koskaan tavannut kun koira tuotiin uudelle omistajalleen puolitiehen..rekisteröity kylläkin ja paperit kunnossa.. Outoa miten on kotona päinvastainen kuin miten käyttäytyy tuolla hoitolassa? Uskon että ikävöi kovasti! Ei todellakaan tarkoita että koiraa kohdeltaisiin kotona huonosti kuten vihjasivat ja nyt tutkivat asiaa..aivan sanaton olen..

Emoa saati isää en koskaan tavannut kun koira tuotiin uudelle omistajalleen puolitiehen..rekisteröity kylläkin ja paperit kunnossa.. Outoa miten on kotona päinvastainen kuin miten käyttäytyy tuolla hoitolassa? Uskon että ikävöi kovasti! Ei todellakaan tarkoita että koiraa kohdeltaisiin kotona huonosti kuten vihjasivat ja nyt tutkivat asiaa..aivan sanaton olen..

Niin ja pyydettiin vielä rauhallisin yksilö ja narttu.. tutustuttiin ennen ottamista mutta tosiaan vanhemmista en muuta tiiä ku nimet mitä paperilla on..

toi kertoo jo paljon ettet nähnyt kumpaakaan, big mistake!!se on tärkeiin asia kun sekarotusta ottaa että vähintään emo nähtävä, jotta näkee sen luonteen :( Tosi harmi juttu...

Koira pois, piikille tai takaisin kiertoon. Älä pidä itselläsi ongelmakoiraa kun voit saada terveen koiran. Miksi ehdoin tahdoin haluat sitoa itsesi 10 vuoden helvettiin? Velvollisuudestako? Saatko hyvän mielen siitä?

niin, koirankasvattajilla liikkuu rahan kuvat silmissä ja mistään rodun jalostamisesta taitaa olla aika harvalla minkään näköstä haavettakaan, kuhan pentuja tulee ja rahaa myös, niin hyvä. koirien tulevasta viis!! inhottavaa...
Sen vuoksi just oikean ja kunnollisen ja vastuuntuntevan kasvattajan löytyminen on tärkeää MUTTA koirakuumeiselle liian vaikea ja hankala homma kun niitä helppoja pentujakin on tarjolla...mutta mitä siitä seuraa? ei ainakaan hyvää!

Moira myös leikkinyt paljon muidenk oirien kans eikä ole osoittanut arkuutta ja viikottain myös lapsia tapaa eikä mitään ongelmia ole ollut: taitaa hoitopaikka mennä kiertoon eikä koira, kun saavat koirasta siellä aran!

Yhteistyössä