Minä menen töihin kun lapsi on n. vuoden!

• Viestiketjun aloittaja paskamutsi
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="mamma";25093150]Aivan ihmeellinen kirjoitus tuo.
Minun lapseni meni päiväkotiin kun oli 1v1kk enkä ole huomannut moisia oireita. Kotona iltapäivä ja ilta menee sylitellen ja leikkien yksin tai yhdessä. En ole huomannut mitään riippuvuutta päiväkotiin.

Aamulla lapsi menee miellellän päiväkotiin ja iltapäivällä lähtee mielellään kotiin, ei ongelmaa. Päiväkodissa osaa osallistua muiden leikkeihin mutta leikkii myös itsenäisesti, ihan mitä nyt milloinkin keksii. On rauhallinen ja hymyileväinen poika usemmiten. Vain huonot yöunet/kipeäksi tuleminen haittaa mielenrauhaa. Ruoka maistuu ja nukkuu erittäin hyvin päiväunet.

Miksi jotkut pelottelee että päiväkoti on niin huono paikka? Jos on omaa kokemusta työyhteisön jäsenenä niin eikö silloin ole velvollinen tekemään asialle jotakin? Kamalaa minusta on se että jos näkee että lapsia kohdelleen huonosti tai että olot päiväkodissa eivät ole mitä pitäisi, eikä siltikään tee asialle mitään niin vika on silloin kyllä sillä "tiedon jakajalla".[/QUOTE]

Niinpä, ei ole paljokaan apua siitä että päivähoidon ammattilaiset ainoastaan kertovat vanhemmille että tilanne ei ole hyvä alle kolmevuotiaiden päiväkotihoidossa. Totta on myös että hoitajat eivt todellakaan pysty tilannetta muuttamaan ei edes siihen vaikuttamaan muuta kuin vanhempien välityksellä. Mitä hoitajat kuitenkin pystyisivät tekemään on kertoa mistä asioista lapselle hyötyä ja miten parhaiten auttaa kun tilanne on mikä on. Vanhemmilla tulisi olla selkeä kuva lapsensa arjesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Valitettavasti avoimuus tässä puuttuu, joka ainoastaan tekee tilanteesta vieä vaikeamman ja ymmärrettävästi vain ahdistaa vanhempia

Palstalla päikkärintädeiksi itseään tituleeraavat (yleensä harmaat) ei ikinä veisi omia lapsiaan päiväkotiin alle 3 v tai alle 6 v iässä.

Oikeassa elämässä kaikki mun tuntemat pk:n tädit on vieneet lapsensa hoitoon (ja nimenomaan päiväkotiin) jo varhain, 1-vuotiaana suurin osa.

Se on aika mielenkiintoinen huomio mun mielestä :)

"vieras"
[QUOTE="vieras";25093358]Haloo! kyse ei siis ole siitä että näet tarpeellisena mennä töihin vaan siitä MITEN järjestät lapsellesi hoidon joka on riittävän hyvä![/QUOTE]

Minä en ymmärtänyt nyt tätä kommenttia. Niin, näen tarpeellisena mennä töihin. Koko perheen kannalta. Minä pidän päivähoitoa ihan riittävän hyvänä. Toki olisin mieluusti kotona hieman pidempään, mutta rahan riittämättömyys ahdistaa liikaa. Esikoisen kanssa olin kotona liki kaksi vuotta. Kyllähän se ihan mukavaa oli, mutta ahdistavaakin siinä mielessä, että aina laskut maksettuaan piti laskea, että päiväbudjetti on nyt sitten noin 7,60 euroa, eli rahaa jäi ruokaan, vaatteisii, lääkkeisiin ja sen sellaisiin alle 300 euroa kuussa... minä laskin, että jos en menisi töihin, meille jäisi kuukaudessa rahaa noin tonni laskuihin, ruokaan, lääkkeisiin, miehen työmatkakuluihin ja sen sellaiseen elämiseen. Ei riitä.

"mamma"
Jos on niin että päiväkodin arjessa kaikki ei ole hyvin eikä muut kuin henkilökunta siitä tiedä niin eikö silloin heillä ole velvollisuutta puuttua siihen ja kertoa eteenpäin. Jos tekee virallisen kantelun asiasta niin viranomaisella on velvollisuus myös käsitellä asia.
Se että tämä yksi hoitaja sitten joutuu esimiehensä silmätikuksi (ehkä) on tietty ongelma mutta olen ymmärtänyt että töitä kuitenkin riittää joten voi mennä muualle töihin jos tilanne muuttuu sietämättömäksi.
Nojoo, eihän kukaan tietentahtoen halua itselleen ongelmia työpaikalleen mutta luulen että jos oikeasti on ongelma päiväkodissa ja joku uskaltaa asiaan puuttua niin pian muutkin työntekijät ovat mukana tukemassa. Minusta on niin väärin että täällä ruikutetaan miten kauhea paikka päiväkoti on ja antaa vaan sen kauheuden jatkua.

Minulla on enimmäkseen hyviä kokemuksia meidän päiväkodista. En tietenkään tiedä mitä päivän mittaan tapahtuu. Kerran olen kyllä nähnyt ja kuullut kun yksi täti, joka aina on antanut itsestään sellaisen ylipirteän kuvan, tiuskaisi lapselleni kun se ei tajunnut että oli nurkan takana. Heti kun hän huomasi minut lähti hän "muihin hommiin". Hän onkin "vakituinen sijainen" ja on milloin missäkin ryhmässä töissä, mutta vähän pisti miettimään... Meidän ryhmän omat tädit on loistotyyppejä ja poika tykkää niistä kaikista.

"sara"
Palstalla päikkärintädeiksi itseään tituleeraavat (yleensä harmaat) ei ikinä veisi omia lapsiaan päiväkotiin alle 3 v tai alle 6 v iässä.

Oikeassa elämässä kaikki mun tuntemat pk:n tädit on vieneet lapsensa hoitoon (ja nimenomaan päiväkotiin) jo varhain, 1-vuotiaana suurin osa.

No kyllä mun mielestä 2-vuotias on jo valmiimpi päiväkotiin ku siitä pienemmät. Säälittää esim. talven ulkoilutilanteet, joskus 1-2 tuntia ulkoilua ja pikkunen koittaa suoriutua siitä paleltumatta. Ja vakitädit sanoo ettei keritä/pystytä yksittäisiä lapsia sylitteleen. Ja muutenkin haahuilevat aika paljon pakostakin yksikseen. Mua nuo pienet säälittää, minkäs teet??

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja sara-päikkäritäti;25093504:
..kylmua säälittää ne pienet siel päikkäris..
Ei siitä säälistä paljon apua äideille ole jotka ovat elämänsä järjestäneet päiväkodin varaan. Pitkään on tarjottu, myös päiväkodeista, vanhemmille vääristyneitä mielikuvia päivähoidon laadusta. Kun nyt sitten aletaan ola sietämättömässä tilanteessa, tihkuu hoitajien hätä pääasiallisesti palstoilla. Oliskin nyt aika todella yhdessä pohtia miten parhaiten turvata alle kolmevuotiaiden päivähoito koska aivan varmaa on etteivät äidit palaa hoitamaan alle kolmevuotiaita kotiin.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja sara-päikkäritäti;25093504:
..kylmua säälittää ne pienet siel päikkäris..
Ei siitä säälistä paljon apua äideille ole jotka ovat elämänsä järjestäneet päiväkodin varaan. Pitkään on tarjottu, myös päiväkodeista, vanhemmille vääristyneitä mielikuvia päivähoidon laadusta. Kun nyt sitten aletaan ola sietämättömässä tilanteessa, tihkuu hoitajien hätä pääasiallisesti palstoilla. Oliskin nyt aika todella yhdessä pohtia miten parhaiten turvata alle kolmevuotiaiden päivähoito koska aivan varmaa on etteivät äidit palaa hoitamaan alle kolmevuotiaita kotiin.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25093529]Minä en ymmärtänyt nyt tätä kommenttia. Niin, näen tarpeellisena mennä töihin. Koko perheen kannalta. Minä pidän päivähoitoa ihan riittävän hyvänä. Toki olisin mieluusti kotona hieman pidempään, mutta rahan riittämättömyys ahdistaa liikaa. Esikoisen kanssa olin kotona liki kaksi vuotta. Kyllähän se ihan mukavaa oli, mutta ahdistavaakin siinä mielessä, että aina laskut maksettuaan piti laskea, että päiväbudjetti on nyt sitten noin 7,60 euroa, eli rahaa jäi ruokaan, vaatteisii, lääkkeisiin ja sen sellaisiin alle 300 euroa kuussa... minä laskin, että jos en menisi töihin, meille jäisi kuukaudessa rahaa noin tonni laskuihin, ruokaan, lääkkeisiin, miehen työmatkakuluihin ja sen sellaiseen elämiseen. Ei riitä.[/QUOTE]

Kerro mikä tekee päivähoidosta mielestäsi riittävän hyvän?

"mamma"
[QUOTE="vieras";25093582]Ei siitä säälistä paljon apua äideille ole jotka ovat elämänsä järjestäneet päiväkodin varaan. Pitkään on tarjottu, myös päiväkodeista, vanhemmille vääristyneitä mielikuvia päivähoidon laadusta. Kun nyt sitten aletaan ola sietämättömässä tilanteessa, tihkuu hoitajien hätä pääasiallisesti palstoilla. Oliskin nyt aika todella yhdessä pohtia miten parhaiten turvata alle kolmevuotiaiden päivähoito koska aivan varmaa on etteivät äidit palaa hoitamaan alle kolmevuotiaita kotiin.[/QUOTE]

Mikä siinä nyt sitten on niin pahasti pielessä? Kerro ihan konkreettisesti. Ja oletko tehnyt kantelun esimiehellesi ja hänen esimiehelleen ja siitä ylöspäin?

Emme me vanhemmat voi valittaa asiasta josta emme tiedä. Jos kotiin tulee päivän touhusta väsynyt mutta tyytväinen ja onnellinen 2-vuotias niin miten voin siitä tietää että päivä ei olekkaan ollut hyvä?

Kyllä minuakin ihmetyttää että kolme hoitajaa pystyy haldaamaan 13 alle 3 vuotiasta mutta taitavat olla vähän rutinoituneempia kuin minä. Kateeksi ei kyllä käy. Mutta useimmiten kaikki lapset ei olekaan paiklla samaan aikaan. Kun virallinen valokuva otettiin ryhmästä oli näköjään 9 lasta paikalla ja ne 3 hoitajaa, paljon parempi jakauma.

[QUOTE="sara";25093568]No kyllä mun mielestä 2-vuotias on jo valmiimpi päiväkotiin ku siitä pienemmät. Säälittää esim. talven ulkoilutilanteet, joskus 1-2 tuntia ulkoilua ja pikkunen koittaa suoriutua siitä paleltumatta. Ja vakitädit sanoo ettei keritä/pystytä yksittäisiä lapsia sylitteleen. Ja muutenkin haahuilevat aika paljon pakostakin yksikseen. Mua nuo pienet säälittää, minkäs teet??[/QUOTE]
Ikävää, että päiväkoti on ns. huono: ei ole halua ja/tai resursseja ottaa myös pienimpiä huomioon.

Kun oma poika oli taaperoryhmässä, niin ryhmän pienillä oli todellakin ihan eri rytmi kuin muulla ryhmällä, ja syliäkin riitti ihan jokaiselle ryhmän lapselle, myös niille "isoille". Usein kun vein lapsen hoitoon niin paikalla oli 4 tätiä ja 1-2 lasta :). Koko talossa vain kaksi ryhmää: alle 3 v ja esikoululaiset. Mihinkään isoon laitokseen, 20 lapsen ryhmään en ikimaailmassa taaperoa veisi.

Ehkä ne pk:n tädit, jotka ovat itse töissä hyvässä päiväkodissa ja luottavat omaan ammattitaitoonsa, uskaltavat luottaa myös kollegoiden ammattitaitoon ja viedä omat pienokaisensa hoitoon? :)

"vieras"

Mun tuttuni taas eivät ole vieneet äitiysloman jälkeen vaan lähempänä kahta ikävuotta tai sen jälkeen. Ovat sitä mieltä että päiväkoti ei ole pienen vauvan/lapsen paikka koska paljonhan niissä on lapsia ja siitä ei mihinkään pääse.

No sitten menet ja viet lapsen hoitoon, mikäs siinä. Eniten ihmetyttää jos tuon perusteella koet itsesi paskamutsiksi.

Itse en tuota ensi viikon synttärisankaria voisi vielä kuvitella minnekään päiväkotiin ja olen onnellinen kun on mahdollisuus hoitaa häntä kotona kauemmin, näin miehen rahoillakin. =)

Muuten tilanteen mukaan. Meillä esikoinen aloitti aikanaan kuntouttavan päivähoidon 1v10kk iässä ja kakkonen meni hoitoon 1,5v ikäisenä kun isänsä lähti opiskelemaan, itse olin palannut töihin jo lapsen ollessa 1v. Taloudellista pakkoa ei ollut kummassakaan tilanteessa, mutta yleistilanne perheessä ja lasten parhaan ajatteleminen johtivat siihen että päädyttiin laittamaan nuo isommat hoitoon jo aiemmin mitä olisi ollut "pakko".

Nyt kolmosen oohdalla tilanne on erilainen ja hänen uskon puolestaan hyötyvän pidemmästä kotihoidosta, vaikka jopa sinne 3v asti.

[QUOTE="vieras";25093704]Mun tuttuni taas eivät ole vieneet äitiysloman jälkeen vaan lähempänä kahta ikävuotta tai sen jälkeen. Ovat sitä mieltä että päiväkoti ei ole pienen vauvan/lapsen paikka koska paljonhan niissä on lapsia ja siitä ei mihinkään pääse.[/QUOTE]
Paljouskin on suhteellista. Tyttöni kaverin kotona on lapsia enemmän mitä oli meidän pojan taaperoryhmässä :D

Mutta joo, ylisuuret ryhmät on ikävä asia. Onneksi meidän lapset on välttyneet sellaisilta, ja päiväkotikin on pieni: aina vain 2 ryhmää saman katon alla.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25093602]Kerro mikä tekee päivähoidosta mielestäsi riittävän hyvän?[/QUOTE]

Isompi lapsion viihtynyt tarhassa. Sen minkä olen seurannut, niin pienten ryhmässä ei ole ollut infernaalinen melu. Siellä on 13 lasta, kolme tätiä ja sivari. Minä en myöskään pidä itseäni kovin kummoisena kotiäitinä: ulkona ei käydä joka päivä, luoja muistaa, milloin olen askarrellut viimeksi ja kotona ollessa saavat lapset katsella vain toistensa naamaa, kun ikinä ei ehditä kerhoihin.

"vieras"
Paljouskin on suhteellista. Tyttöni kaverin kotona on lapsia enemmän mitä oli meidän pojan taaperoryhmässä :D

Mutta joo, ylisuuret ryhmät on ikävä asia. Onneksi meidän lapset on välttyneet sellaisilta, ja päiväkotikin on pieni: aina vain 2 ryhmää saman katon alla.
Et varmaan ole niin tyhmä että kuvittelet teidän tilanteen olevan yleinen? Hämmästyttävää kyllä miten kunnan paikassa on varaa pitää montaa hoitajaa muutamalle lapselle. Onko se nyt 4 hoitajaa per lapsi ja päiväkodissa voi olla satakin lasta joka on kammottava määrä. Vaikkeivat toki samassa tilassa ole mutta ei ne minustakaan ihan pienten paikkoja ole missään nimessä.

---
[QUOTE="vieras";25093882]Et varmaan ole niin tyhmä että kuvittelet teidän tilanteen olevan yleinen? Hämmästyttävää kyllä miten kunnan paikassa on varaa pitää montaa hoitajaa muutamalle lapselle. Onko se nyt 4 hoitajaa per lapsi ja päiväkodissa voi olla satakin lasta joka on kammottava määrä. Vaikkeivat toki samassa tilassa ole mutta ei ne minustakaan ihan pienten paikkoja ole missään nimessä.[/QUOTE]

4 hoitajaa per lapsi!! :D

[QUOTE="vieras";25093882]Et varmaan ole niin tyhmä että kuvittelet teidän tilanteen olevan yleinen? Hämmästyttävää kyllä miten kunnan paikassa on varaa pitää montaa hoitajaa muutamalle lapselle. Onko se nyt 4 hoitajaa per lapsi ja päiväkodissa voi olla satakin lasta joka on kammottava määrä. Vaikkeivat toki samassa tilassa ole mutta ei ne minustakaan ihan pienten paikkoja ole missään nimessä.[/QUOTE]
En ole niin tyhmä, tiedän että osa päiväkodeista on vähemmän hyviä paikkoja.

Mutta tiedän, että on olemassa muunlaisiakin päiväkoteja kuin suuret laitokset joissa on ylisuuret ryhmät ja väsynyt, sairasteleva henkilökunta eikä sijaisiakaan saa - tiedäthän tämän skenaarion joka aina palstalla nousee esille kun päivähoidosta keskustellaan, ja kaikki pk:t esitetään tuonkaltaisina paikkoina.

Olen varmaan paranoidi, mutta aika hankala uskoa, että kaikki nämä "ammattilaiset" todella olisivat sitä. Aina harmaita ja kirjoituskykykin tuntuu olevan ihan muuta, kuin oikeasti yliopistossa lastentarhanopettajaksi opiskelleilla.

Jos oikeasti olette ammattilaisia, niin eiköhän kannattaisi tehdä asioille jotain, eikä mollata omaa ammattikuntaa. Juuri tuollaisten takia kärsivät nekin päiväkodit ja alan ammattilaiset, jotka hoitavat työnsä kunnialla ja jokaista lasta yksilönä kunnioittaen.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
"vieras"
etkä ollut muutamaa kallisarvoista vuotta lapsen kanssa. Materia ja tavara voitti ei lapsi.
Kun mä ajattelen, että tässä pienessä asunnossa pitäisi asua vielä kaksi vuotta, niin pää meinaa haljeta. Vielä kaksi vuotta sitä, että kaikilla on kaapissa kaksi hyllyä vaatteillensa, vessa/kylpyhuone on sellainen, että sinne ei amme kunnolla mahdu, makuuhuone sellainen, että kun siellä on kaikille sänky, niin kahden kaapin ovia ei saa auki, pyykit pitää kuivattaa olohuoneessa ja lapsilla ei ole kunnolla tilaa leikkiä... ei joo, menen mieluummin töihin, että voidaan asua kolmiossa.

Yhteistyössä