Mitä mä teen ihan väärin tässä laihdutuksessa? :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ---
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
koska lukemisen ymmärtämisessäni taitaa olla pahoja puutteita niin kysyisin vielä kun täällä moni on sanonut tyyliin että ei ole ihan sama miten laihduttaa, vaan pitää laihduttaa oikein. Mitä tämä _oikein_ nyt ihan sanatarkasti tarkoittaa? salaattia ja rahkaa, kanamunaa ja kanaa kö? edelleen tiedustelisin että mistä niitä kuituja sit saa?

[QUOTE="...";25079138]Syöt aivan liian vähän painoosi nähden. Paino vaikuttaa perusaineenvaihduntaan, joka sulla on varmasti yli 2000 kcal, siihen vielä nuo aktiviteetit päälle, niin lähestyy 3000 kcal sun kulutus. Mutta kun energiavaje on noin suuri, niin oot säästöliekillä.[/QUOTE]

Tällä logiikalla autiolle saarelle ilman ruokaa kuukaudeksi ilmn ruokaa jäävä ei laihdu. Anorektikot eivät laihdu. Jatkuvasta oksentelusta kärsivät eivät laihdu. Ruokahalun surun myötä kadottavat eivät laihdu.

Tämä säästöliekkijuttu on huuhaata yllä kuvatulla tavalla - toki sellainen ilmiö on olemassa ja se toimii aina kun ihminen saa vähemmän energiaa kuin kuluttaa. Käytännössä säästöliekki toimii niin, että ihmisen tiedostamatttomat liikkeet hidastuvat ja monet muut toiminnot hiukan hidastuvat.

mä en ole ammattivalittaja. jos vastaan samalla tavalla kuin hän, niin ei voi minkään. en ole mielestäni teilannut mitään muita hdotuksia kuin omat eväät ja täyskarppauksen.
harmi jos olen antanut itsestäni valittajan kuvan. tarkoitus oli etsiä apua ja tietoa ja sitä olen rutkasti saanutkin.

Neuvoin sinulle 4x päivässä syömisen ruokineen, teilasit sen väittämällä et lihoisit sillä, mikä nyt on aivan täyttä sontaa ja puppua.

kiitos näistä ja kannustuksesta myös! :)

tarkentaisin että käyn siis yleensä maanantaisin zumbassa, torstaina pumpissa ja sunnuntaisin spinningissä. sit viel viikossa ainakin kahtena päivänä salilla illalla ja lisäks aamulla jos suinkin pääsen sängystä riittävän aikaisin ylös. viime aikoina oon kyllä ollut masentunut tulosten puutteesta niin en oo kyllä aamuisin käynyt.

mitä mä oon salilla puuhannut on yleensä ollut n. 30min crosstrainer, n. 10min soutulaite ja sitte vielä puolisen tuntia noita lihaskuntotreenejä. ehkä mä teen niitä väärin tai liian kevyillä painoilla kun tuloksia ei näy. yleensä jos käyn aamulla niin oon vaan puoli tuntia ja silloin se on yleensä 15min crosstrainer + 15min juoksumatto plus yleensä vatsat.

ulkoilen toki koirien kans pari tuntia päivässä ja voi niiden kans joskus hetken juosta mut ne on jo vanhuksia niin aika haistelua se homma on. viikonloppuisin käydään paljon metsässä jossa on toki vähän vaihtelevampi maasto, kun ehditään valoisalla.

:)

Mun vinkki olisi tosiaan se, että silloin kun käyt salilla, niin keskity ihan vaan raudan vääntämiseen ja jätä nämä crosstrainerit yms. pois. Lämmitellä voi ihan siten, että tekee sen saman liikkeen ensin jollain kevyellä painolla muutaman kerran. Jos käyt koirien kanssa kävelemässä ja menet sitten heti salilla, sulla on siinä jalat jo vähän lämpimänä.

Tuloksia saa kyllä parhaiten sillä, että ottaa kunnolla painoja. Moni ei usko aluksi, mutta lyhyt sarja kunnon painolla vastaa paremmin kuin pitkä sarja.

Syö hyvä ruoka pari tuntia ennen salille menoa, niin saat tehot irti paremmin. Salin jälkeen joku palauttava välipala, esim. banaani ja sitten ku nälkä tuntuu syöt taas.

Useimmat kokeneet salilla kävijät neuvoo kyllä mielellään jos kehtaat kysyä (ja jotkut neuvoo vaikket kysy ;) ), mutta näistä neuvoista kannattaa ottaa oppia! Tekemällä liikkeet oikein saat paremmin tehoa, etkä loukkaa. Jokainen on joskus ollut aloittelija, enkä määkään tään neljän aktiivisen sali vuoden jälkeen mestariksi itseäni tunne. Mutta kilot on lähteneet! :)

[QUOTE="Kuukkeli";25079609]Tällä logiikalla autiolle saarelle ilman ruokaa kuukaudeksi ilmn ruokaa jäävä ei laihdu. Anorektikot eivät laihdu. Jatkuvasta oksentelusta kärsivät eivät laihdu. Ruokahalun surun myötä kadottavat eivät laihdu.

Tämä säästöliekkijuttu on huuhaata yllä kuvatulla tavalla - toki sellainen ilmiö on olemassa ja se toimii aina kun ihminen saa vähemmän energiaa kuin kuluttaa. Käytännössä säästöliekki toimii niin, että ihmisen tiedostamatttomat liikkeet hidastuvat ja monet muut toiminnot hiukan hidastuvat.[/QUOTE]

http://keho.net/artikkelit/nayta artikkeli/Mika-ihmeen-saastoliekki-441

jep, jep... juurikin liikaa niitä kaloreita.

Tuntuu että aapeekin vain nyt haluaa että hälle sanotaan että sussa vaan on joku läski-geeni ja et voi ite mitään kiloillesi.

pyydän anteeksi jos olen tuonut itseni julki tuolla tavoin. minä kuitenkin kovasti haluan laihtua mutta tapa jolla sen olen tehnyt ei ole tuottanut mitään tuloksia ja siksi tulin kysymään täältä. ja olenkin saanut vinkkejä.

koska lukemisen ymmärtämisessäni taitaa olla pahoja puutteita niin kysyisin vielä kun täällä moni on sanonut tyyliin että ei ole ihan sama miten laihduttaa, vaan pitää laihduttaa oikein. Mitä tämä _oikein_ nyt ihan sanatarkasti tarkoittaa? salaattia ja rahkaa, kanamunaa ja kanaa kö? edelleen tiedustelisin että mistä niitä kuituja sit saa?

Oikein laihduttaminen tarkoittaa sitä, että pidetään kohtuullinen vaje. -500kcal /vrk esim.
Muistetaan syödä, ei kituuttaa. 500g kasviksia päivässä, terveellistä ruokaa, hedelmää silloin tällöin, tarpeeksi proteiinia. Kuituja saa leivästä, kasviksista, leseistä, marjoista esimerkiksi, kukkakaali muistaakseni on erittäin hyvä kasviksista.

Kuituja saat täysjyväviljatuotteista ja kasviksista, hedelmistäkin (esim. päärynä on hyvä). Oikein syöminen tarkoittaa sitä, että syöt riittävän usein ja sopivan kokoisia annoksia. Tarpeeksi proteiinia (laihduttajalle noin 1g/paino-kg), tyydyttymättömia rasvoja riittävästi.

rasvatonta maitoa käytän kahvissa. ei kai se nyt lihota? mun suvussa on vielä paljon osteoporoosia.

ruisleipää syön. nälän määrästä riippuen 1-4 palaa. yleensä käytä päällä vaan margariinia.

rasvaton jugurtti on aivan kamalaa, maustamatonta voisin kyllä ajatella.

Hyvä, että käytät maitotuotteita juurikin tuon kalkin saannin takia.

Kokeile ensin maustamatonta vaikka marjojen/hedelmien kanssa ja sitten kun pääset makuun kiinni, niin kokeile maustamatonta JA rasvatonta.

Lisää kasviksien määrää ruokavaliossa ja tosiaan kuten on jo sanotukin, niin syö usein ja juo paljon vettä.

Lisäksi kilpirauhaskokeet ja perusverikokeet ois varmaan ihan paikallaan, ettei oo mitään pahempaa vialla. Ravintoterapeutti vois ehkä auttaa?

Tsemppiä!

[QUOTE="Anne";25079614]Neuvoin sinulle 4x päivässä syömisen ruokineen, teilasit sen väittämällä et lihoisit sillä, mikä nyt on aivan täyttä sontaa ja puppua.[/QUOTE]

en tarkoittanut teilata, mutta tarkoitin että siinä on mulle liikaa ruokaa. en silti väitä ettei se olisi kokeilun arvoinen asia.

[QUOTE="Kuukkeli";25079609]Tällä logiikalla autiolle saarelle ilman ruokaa kuukaudeksi ilmn ruokaa jäävä ei laihdu. Anorektikot eivät laihdu. Jatkuvasta oksentelusta kärsivät eivät laihdu. Ruokahalun surun myötä kadottavat eivät laihdu.

Tämä säästöliekkijuttu on huuhaata yllä kuvatulla tavalla - toki sellainen ilmiö on olemassa ja se toimii aina kun ihminen saa vähemmän energiaa kuin kuluttaa. Käytännössä säästöliekki toimii niin, että ihmisen tiedostamatttomat liikkeet hidastuvat ja monet muut toiminnot hiukan hidastuvat.[/QUOTE]

Ja vielä: kolme kertaa olen aikuisiällä joutunut laihdutuspuuhiin ja olen onnistuneesti pudottanut isoja kilomääriä. (Harmillisesti vain en ole uutta painoa pystynyt - mm. lasten syntymien myötä - pitämään paria vuotta pidempään...) Aina kun olen vain syönyt ns. terveellisesti ilman kunnon kalorien laskentaa ja kunnolllista kalorivajetta, en ole juuri laihtunut. Mutta heti kun olen pudottanut esim. 1200 kaloriin, niin johan on paino pudonnut viikosta toiseen kilon per viikko.

Siis perustana on se, että kulutat enemmän mitä syöt. Joten satavarmaan lasket kalorit ihan väärin. Mä painoin laihdutuksen alussa 110kg ja 30kg laihdutin aluksi ilman liikuntaa. 2kiloo viikossa lähti ja kalorit oli 1100-1300/pvä. Nälkä ei tullut missään vaiheessa, kun piti huolen siitä, että söin 5 kertaa päivässä ja mieluummin sen kotiruuan ku hampuraisen joka ei pidä nälkää.

Hyvä, että käytät maitotuotteita juurikin tuon kalkin saannin takia.

Kokeile ensin maustamatonta vaikka marjojen/hedelmien kanssa ja sitten kun pääset makuun kiinni, niin kokeile maustamatonta JA rasvatonta.

Lisää kasviksien määrää ruokavaliossa ja tosiaan kuten on jo sanotukin, niin syö usein ja juo paljon vettä.

Lisäksi kilpirauhaskokeet ja perusverikokeet ois varmaan ihan paikallaan, ettei oo mitään pahempaa vialla. Ravintoterapeutti vois ehkä auttaa?

Tsemppiä!

no tuota kilpirauhaskoetta voisin yrittää lääkäriltä saada. perusverikokeet olivat tosiaan alle vuosi sitten kuin oppikirjasta lukuunottamatta punasolujen hieman liian pientä kokoa.

[QUOTE="Kuukkeli";25079657]Ja vielä: kolme kertaa olen aikuisiällä joutunut laihdutuspuuhiin ja olen onnistuneesti pudottanut isoja kilomääriä. (Harmillisesti vain en ole uutta painoa pystynyt - mm. lasten syntymien myötä - pitämään paria vuotta pidempään...) Aina kun olen vain syönyt ns. terveellisesti ilman kunnon kalorien laskentaa ja kunnolllista kalorivajetta, en ole juuri laihtunut. Mutta heti kun olen pudottanut esim. 1200 kaloriin, niin johan on paino pudonnut viikosta toiseen kilon per viikko.[/QUOTE]

miksiköhän tää ei toimi mulla...? paitsi tietty jos vastaus onkin tuo aivan päin mäkiä ruokien laittaminen laskuriin.

miksiköhän tää ei toimi mulla...? paitsi tietty jos vastaus onkin tuo aivan päin mäkiä ruokien laittaminen laskuriin.

Mä en kyllä usko, että sä laittaisit niin väärin syömäsi ruoat sinne Kiloklubiin (sitäkö käytit), että et laihtuisi yhtään.

Mä olen kans merkkaillut syömisiäni sinne, ja pääosin ilman vaakaa. Paino tippui viidessä kuukaudessa yli 17kg, ja mulla oli ylipainoa "vain" noin 13kg.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";25079662]Siis perustana on se, että kulutat enemmän mitä syöt. Joten satavarmaan lasket kalorit ihan väärin. Mä painoin laihdutuksen alussa 110kg ja 30kg laihdutin aluksi ilman liikuntaa. 2kiloo viikossa lähti ja kalorit oli 1100-1300/pvä. Nälkä ei tullut missään vaiheessa, kun piti huolen siitä, että söin 5 kertaa päivässä ja mieluummin sen kotiruuan ku hampuraisen joka ei pidä nälkää.[/QUOTE]

niin se varmaan on. oon varmaan laittanu kalorilaskuriin väärin tuhatkaupalla noita kaloreita. kaikessa sitä ihminen epäonnistuukin...

Anorektikot ja autiolle saarelle joutuneet eivät pidä mättöpäiviä, toisin kuin aapee. Ehkä se yksikin mättöpäivä on sulle aapee liikaa, jos silloin ahmit herkkuja aamusta iltaan. Koko viikon liian vähin kalorein ja sen päälle hiilarihumala -ei toimi.

Laita esimerkki päivän ruuista tarkalleen ja kalorit siihen perään.

Esim. Aamupala: Sitä sun tätä dl/g/kpl lisukkeineen, xxxx kcal (käyttämääsi laskuria käyttäen)

Mä en kyllä usko, että sä laittaisit niin väärin syömäsi ruoat sinne Kiloklubiin (sitäkö käytit), että et laihtuisi yhtään.

Mä olen kans merkkaillut syömisiäni sinne, ja pääosin ilman vaakaa. Paino tippui viidessä kuukaudessa yli 17kg, ja mulla oli ylipainoa "vain" noin 13kg.

mä oon viel kattonu et mahd. monena päivänä pallot olis vihreitä kaikki. mä en ymmärrä kans.

niin se varmaan on. oon varmaan laittanu kalorilaskuriin väärin tuhatkaupalla noita kaloreita. kaikessa sitä ihminen epäonnistuukin...

Periaatteessa jos teet ruokaa ja otat siitä tasan 1/4 ja merkkaat pakkauksista 1/4 myös. Esim 100g jauhlihaa, 0,5dl ruokakermaa jne, niin ei voi kauhean väärin mennä. Mutta jos heität arvalla vähän sinne päin niin hyvinkin voi mennä pieleen ja paljon. Esim pähkinä, pari hassua nökärettä, onkin jo 10g.
Kauhallinen ruokaa voi olla vaikka 30g tai jopa 100g riippuen ruuasta. siksi sitä vaaka suosittelen.
Vaakaa, 500g kasviksia päivässä, kohtuullinen vaje 500-1000kcal/vrk, ei voi mennä pieleen.

Yhteistyössä