onko vähän köyhät lahjat kun tyttö saa nämä =(

  • Viestiketjun aloittaja oikeesti köyhä
  • Ensimmäinen viesti
--
Alkuperäinen kirjoittaja oikeesti köyhä;25078074:
tätäkin olen miettinyt tyttö tykkäisi kamalasti kaikesta pienestä käsikoruista,meikeistä,hajusteista,pampuloista ym
ja vaatteet tai uusi pyjama tulisi tarpeeseen mutta en usko että mulla on varaa ostaa =( toisin jotain taas pitäisi jättää pois jos näistä jonkun ostan.
Ok. No jos ei ole rahaa niin ei sitten voi mitään. Onhan tuossa ihan riittävästi ja varsinkin jos ovat vielä mitä tyttö on toivonut. Hyvää joulua. :)
 
no mun mielestä kyllä aika köyhä lahja.=( vai ootteko köyhii? mun lapset ei ainakaan tulis ilosiks jos vaan noi saisi.
Tämän takia minä nykyään inhoan joulua: pitäis olla lahjavuori jotta lapset olisi iloisia (tai onko tuo sittenkin vanhempien mielipide joka iskostetaan lapsiin? ). Joulu ei näemmä joillekuille ole kuin päivä jolloin haalitaan mahdollisimman paljon tavaraa jota ei oikeasti tarvitse. Sitten tapanina onkin jo aika heittää kinkku huitsi nevadaan ja lähteä mäkkärille ja unohtaa koko joulu. Minne katosi joulutunnelma ja -rauha? :(

Omilla lapsillani oli pari toivomusta per nuppi, ja muuta ei kuulemma tarvitse, paitsi jos sais vähän rahaa lisäksi.
 
[QUOTE="äiti";25078111]Tulee aina huono mieli kun lukee tällaisia. Kurjaa että jollakin vielä nykyään on noin köyhää.[/QUOTE]

Onhan se tosiaan kurjaa. Vaikka mä sympaisoinkin ja haluan toki auttaa, tiedostan myös sen, että osittain se on myös itsestä kiinni.

Ei misään nimessä kokonaan, eikä kaikkien kohdalla, mutta monen kohdalla kuitenkin.

Lahjoja voi ostaa ympäri vuoden ja kirppikseltäkin, jolloin sekä joululahjat + ruoat ei jää sinne joulukuulle. Mäkin ostelen etukäteen lahjoja, koska mitä jos jouluna tuleekin joku yllättävä, iso meno?! En halua, että koko joulu "kusee" siksi, että en ollut ajatellut asiaa ennen joulukuuta.

Olen elänyt aikoinaan useamman vuoden toimeentulotuella opiskelevana yh-äitinä, joten tiedän kyllä mitä on olla pienituloinen ja järkätä joulua yms. Ehkä siksi vielä tänäkin päivänä koitan vähän ennakoida, vaikkei enää ns. olisi moiseen tarvetta.

Tsemppiä ap:lle tähän jouluun. Ja kaikille muille saman asian kanssa painiville myös :)
 
"Misty"
Ja jatkan vielä, että vaikka me olemmekin verrattaen varakkaita, ei meillä törsätä lahjoihin. Se mitä lapset eniten tarvitsevat, ei ole materiaa. Aikuisina saavat sitten itse shoppailla omilla rahoillaan niin paljon kuin lystäävät - mutta toivottavasti eivät niin paljon lystää.
 
"hmmm"
Ne ketkä täällä mainostaa, että joulu on kulutusjuhlaa, jos lahjoja on paljon, niin saako teidän lapset tavaroita muuten miten pitkin vuotta?
Siis kun eihän sitä pakettien määrää voi suoraan verrata, jos toinen vaikka saa sen kaksi lahjaa jouluna, mutta vaikka joka kauppareissulla lelun. Toinen taas saa jouluna 10 pakettia, mutta ei muuten leluja.
Meillä myös annetaan kaikki sukat / hienommat sisätossut / yöpuvut myös jouluna lahjaksi. toiset taas ostaa näitäkin pitkin vuotta.
 
"äiti"
[QUOTE="hmmm";25078399]Ne ketkä täällä mainostaa, että joulu on kulutusjuhlaa, jos lahjoja on paljon, niin saako teidän lapset tavaroita muuten miten pitkin vuotta?
Siis kun eihän sitä pakettien määrää voi suoraan verrata, jos toinen vaikka saa sen kaksi lahjaa jouluna, mutta vaikka joka kauppareissulla lelun. Toinen taas saa jouluna 10 pakettia, mutta ei muuten leluja.
Meillä myös annetaan kaikki sukat / hienommat sisätossut / yöpuvut myös jouluna lahjaksi. toiset taas ostaa näitäkin pitkin vuotta.[/QUOTE]

Meillä lapsi saa pitkin vuotta tavaraa, sitten jouluna ehkä 20 pakettia. Lapsella ikää 3v.
 
[QUOTE="hmmm";25078399]Ne ketkä täällä mainostaa, että joulu on kulutusjuhlaa, jos lahjoja on paljon, niin saako teidän lapset tavaroita muuten miten pitkin vuotta?
Siis kun eihän sitä pakettien määrää voi suoraan verrata, jos toinen vaikka saa sen kaksi lahjaa jouluna, mutta vaikka joka kauppareissulla lelun. Toinen taas saa jouluna 10 pakettia, mutta ei muuten leluja.
Meillä myös annetaan kaikki sukat / hienommat sisätossut / yöpuvut myös jouluna lahjaksi. toiset taas ostaa näitäkin pitkin vuotta.[/QUOTE]

Tuo kulutusjuhla on tosiaan vähän hassu veto. Niillä "kulutusjuhlan aikana" saamilla tavaroilla kun ainakin meillä on melko pitkä elinkaari ja ne hankittaisiin meille joka tapauksessa...joten miksi ei vaikka sitten juurikin jouluna.
 
"äiti"
Mä en ostais suklaa- tai jäätelökonetta vaikka rahaa olisikin. ne on turhia, samaan lopputulokseen pääsee ilman koneitakin. Lahjat kuulostaa mukavilta ja siinä on yksi harras toivekin mukana. Viettäkää onnellinen joulu yhdessä ja nauttikaa pienistä paketeista, joulun mauista, joulumusiikista, kynttilöistä ja ulkoilusta. Niin mekin tehdään.:)
 
"plop"
Musta toi kuulosti tosi hyvältä listalta :D Varsinkin jos on jo pidempään toivonut Reinoja :)
Itse olen kasvanut vähävaraisessa perheessa. Ja kyllä tiesin perheeni rahatilanteen, ei siltä voinut välttyä huomaamasta lapsikaan... Äitini pyrki aina ostamaan meille monta lahjaa, mutta kun rahaa oli vähän se tarkoitti paljon pientä krääsää. Itse olisin ollut ikionnellinen yhdestäkin lahjasta, jos se olisi ollut toiveeni mukainen. Edelleenkin minua kaivelee, etten saanut erästä tiettyä paitaa lahjaksi, vaan epämääräisen kasan muovikoruja, suklaata...
 
gfg
Mulla on kolme lasta ja heillä tulee olemaan suurin piirtein sama määrä lahjoja, hintaluokkakin per lapsi on sama kuin sinulla ap. En mä silti osaa pitää lahjoja köyhinä ja olen ihan varma, ettei lapsenikaan. Kuusen hommaan kuten joka vuosi, pienen kinkun jne. Meille tulee ihan kiva joulu.
 
[QUOTE="hmmm";25078399]Ne ketkä täällä mainostaa, että joulu on kulutusjuhlaa, jos lahjoja on paljon, niin saako teidän lapset tavaroita muuten miten pitkin vuotta?
Siis kun eihän sitä pakettien määrää voi suoraan verrata, jos toinen vaikka saa sen kaksi lahjaa jouluna, mutta vaikka joka kauppareissulla lelun. Toinen taas saa jouluna 10 pakettia, mutta ei muuten leluja.
Meillä myös annetaan kaikki sukat / hienommat sisätossut / yöpuvut myös jouluna lahjaksi. toiset taas ostaa näitäkin pitkin vuotta.[/QUOTE]

Kalsareita, sukkia tms ostetaan tarpeen mukaan, ja tällaisia ei löydy joululahjoista. Muutakin ostetaan pitkin vuotta kun tarve ilmenee, esim jos kännykkä hajoaa niin se ostetaan nyt eikä odoteta jouluun. Joululahjat ovat aina tarkoin harkittuja, tarpeellisia mutta ei liian arkisia. 11- ja 14-vuotiailla on jo selkeät toiveet ja niiden mukaan on helppo käydä ostoksilla.
 
ei kannata surra
Teidän tyttö varmasti arvostaa että sä olet hankkinut hälle monta kivaa juttua mutta eniten hän varmasti arvostaa teidän yhteistä aikaa...Joulu on rauhottumisen ja yhdessäolon aikaa. Mä en ole hankkinut kuin 2 lahjaa kummalleekkin pojalleni..
 
Me ei olla köyhiä, mutta en silti aio ostaa tytölleni kuin pari lahjaa (brion mikkijunarata sekä pari kirjaa). Saa muutaman lahjan isovanhemmilta, kummeilta, ym. lisäksi. Musta on aika surullista, että lapset totutetaan siihen, että tulee hullut määrät lahjoja eikä kaikkia lahjoja sit osata arvostaa, kun niitä on tullut tajunnanylittävä määrä.

Musta sun lahjat kuulostaa oikein hyviltä ja jos tyttösi on toivonut vaaleanpunaisia reinoja, niin ilahtuu varmasti. :) Mäkin ehkä sujauttaisin, jos mahdollista, pienen rahan lompakkoon, niin voi sit itse käydä jotakin vielä hankkimassa tai säästää johonkin isompaan hankintaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Extra Virgin
:-)
[QUOTE="plop";25078471]Musta toi kuulosti tosi hyvältä listalta :D Varsinkin jos on jo pidempään toivonut Reinoja :)
Itse olen kasvanut vähävaraisessa perheessa. Ja kyllä tiesin perheeni rahatilanteen, ei siltä voinut välttyä huomaamasta lapsikaan... Äitini pyrki aina ostamaan meille monta lahjaa, mutta kun rahaa oli vähän se tarkoitti paljon pientä krääsää. Itse olisin ollut ikionnellinen yhdestäkin lahjasta, jos se olisi ollut toiveeni mukainen. Edelleenkin minua kaivelee, etten saanut erästä tiettyä paitaa lahjaksi, vaan epämääräisen kasan muovikoruja, suklaata...[/QUOTE]

Omassa lapsuudenperheessä oli myös vuodesta toiseen rahat tiukilla ja toi ap:n lista on runsaampi kuin omassa lapsuudessa. Toisaalta mulla on sama kokemus, että just sitä ainoaa asiaa, jota toivoin monta vuotta, en koskaan saanut, vaikka sitten jotain muita yksittäisiä tavaroita tulikin useampia. Se harmitti silloin tosi paljon.

Ja olihan se joulun jälkeen ikävää koulussa, kun kaikki listasivat ja vertailivat saamiaan lahjoja. Kivaa se ei ollut, mutta kaikki ei ole kivaa, eikä siitä jäänyt erityisiä traumoja. Niitä kivoja kokemuksia tuli sitten muualla ja muissa tilanteissa. Jouluna sitä saattoi myös olla pettynyt lahjojen vähyyteen tai siihen, ettei saanut sitä mitä toivoi, mutta kun vanhemmat jaksoivat olla ymmärtäväisiä ja hyväksyivät myös sen pienen pettymyksen, niin tilanne ei ollut ollenkaan niin paha. Helpotti myös, jos vanhemmat viestittivät, että ovat yrittäneet parhaansa eivätkä tahallaan ole jättäneet vähille lahjoille.

Hyvää joulumieltä sulle ja tytöllesi, ja sinnikkyyttä jos tyttö harmittelee vähyyttä tai jonkin puuttumista. Tyttö saa kuitenkin monta lahjaa ja pitkään toivotunkin jutun, eli lahjojahan on ihan hyvin! Pettyä voivat myös lahjavuoriin hukutetut lapset ja se menee kyllä ohi, eikä siitä tarvitse tuntea itseään epäonnistuneeksi. Kyllä se ilokin sieltä sitten taas tulee. Niin omaasi kuin tytönkin joulun tunnelmaa helpottaa, jos käännät :(-naaman toisin päin ja uskot itseesi ja antamiisi lahjoihin! Uskon että teille molemmille tulee hyvä joulu!
 
"hmmm"
Tuo kulutusjuhla on tosiaan vähän hassu veto. Niillä "kulutusjuhlan aikana" saamilla tavaroilla kun ainakin meillä on melko pitkä elinkaari ja ne hankittaisiin meille joka tapauksessa...joten miksi ei vaikka sitten juurikin jouluna.
Just tätä tarkoitan. Voi ostaa 2 lahjaa polleena kun ei opeta lasta kerskakulutukseen, ja heittää ne sitten ennen kesää roskiin. Tai voi ostaa 20 lahjaa, joilla on tosiaan pitkä elinkaari.

Ei se pakettien määrä kerro mun mielestä mistään mitää.
Tai yksi lahja arvoltaan 1000 euroa, vastaan 20 lahjaa yhteisarvoltaan 100 euroa.
 
:(
Sä sentäs yrität ja se on paljon, mun laspuudessa ei paljon lahjoja tullut koska isä ryyppäsi nekin rahat millä ois voinut lahjoja ostaa eli lapset ei saanut mitään muuta kuin pahan mielen ja koulussa häpeän tunteen. Sä sentäs haluat antaa lapsellesi joulun lahjoineneen ole vaan reippaasti ylpeä itsestäsi <3 varmasti tytärkin arvostaa sua.
 

Yhteistyössä