onko vähän köyhät lahjat kun tyttö saa nämä =(

  • Viestiketjun aloittaja oikeesti köyhä
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hmmm";25078587]Just tätä tarkoitan. Voi ostaa 2 lahjaa polleena kun ei opeta lasta kerskakulutukseen, ja heittää ne sitten ennen kesää roskiin. Tai voi ostaa 20 lahjaa, joilla on tosiaan pitkä elinkaari.

Ei se pakettien määrä kerro mun mielestä mistään mitää.
Tai yksi lahja arvoltaan 1000 euroa, vastaan 20 lahjaa yhteisarvoltaan 100 euroa.[/QUOTE]

Kuka sanoi että niillä 2 lahjalla on lyhyt elinkaari? 20 lahjaa yhteisarvo 100 €? Eli keskihinta per lahja 5 €, ei mahda olla pitkä elinkaari sen hintaisilla.
 
"hmmm"
Musta on aika surullista, että lapset totutetaan siihen, että tulee hullut määrät lahjoja eikä kaikkia lahjoja sit osata arvostaa, kun niitä on tullut tajunnanylittävä määrä.
Mua taas ärsyttää tällänen yleistys. Mun lapsi saa kyllä "läjäpäin" lahjoja. Mutta ihan varmasti arvostaa jokaikistä. Muistaa myös monen vuoden takaa mistä / keneltä on minkäkin jutun saanut.
Ei odota lahjoja vain itselleen, vaan saamisen myötä, on oppinut myös toisia ilahduttamaan.
Joko teoilla, tai jollain tavaralla, jota tietää toisen tarvitsevan. Esim joululahjojen toivelista sisältää toiveita myös muille ihmisille, eivätkä kaikki ole tavarakrääsää.
 
Kuka sanoi että niillä 2 lahjalla on lyhyt elinkaari? 20 lahjaa yhteisarvo 100 €? Eli keskihinta per lahja 5 €, ei mahda olla pitkä elinkaari sen hintaisilla.
Kirppikseltä saa vitosella hyvinkin kestäviä leluja joiden elinkaari kestää...yhden lapsen on jo kestänyt ja materiaalista riippuen kestää varmasti myös toisen.

Ja kyllä nuo muoilelutkin on meillä kestäneet vuoden, toisen tai kolmannenkin. Vanhimmat legotr ovat 8v vanhoja, eikä niissä juuri käytönjälkiä ole. Ja vitosella saa jo pienen legopaketin...itseasiassa kaksikin. Alesta juuri löysin.
 
Viimeksi muokattu:
"Sol"
Kivat lahjat =)
Kummityttö (12v) on kovasti toivonut limen värisiä Reinoja, jotka nyt saakin.

Olen ehkä kohtuullisesti toimeentuleva mutta en tosiaan aio ostaa isoa lahjakasaa, eihän siinä edes jaksa avata saati keskittyä kaikkeen ja ei pidä tottua siihen että kaiken saa...Jos joku lahjatoive nousee ylitse muiden niin sen koitan toteuttaa.
Itse en saanut hirveästi lahjoja mutta kivaksi perinteeksi muodostui uusi yöpaita/-puku, kirja ja suklaarasia tms. Jouluaattoiltana oli kiva pukeutua uuteen yöpukuun ja lukea kivaa kirjaa herkkujen kanssa.
Jäätelökoneita saa muuten esim. ellokselta osamaksulla, jos tämmöinen vaihtoehto on käytettävissä
 
Hmm..
Kuulostaa hyviltä lahjoilta ja minun mielestä aivan sopivalta määrältä. En osaa sanoa onko lapsesi tyytyväinen riippuu mihinkä tasoon on tottunut. Eikö joulussa kuitenkin ole tärkeintä yhdessä olo ja hyvä ruoka ;)
 
oikeesti köyhä
Alkuperäinen kirjoittaja leikkiikö;25078601:
se vielä petshopeilla?
ei siinä mitään jos leikkii, täällä vaan ne on noin 3-8v tyttöjen suosiossa.
kyllä leikkii välillä. täällä monet tytön kavereista leikkivät näillä.ja syksyllä tytön synttäreillä sai pari uutta lisää.
 
"hmmm"
Kuka sanoi että niillä 2 lahjalla on lyhyt elinkaari? 20 lahjaa yhteisarvo 100 €? Eli keskihinta per lahja 5 €, ei mahda olla pitkä elinkaari sen hintaisilla.
Sä et ymmärrä esimerkin tarkoitusta? Nimenomaan siitä, ettei vertausta kannata tehdä suoraan pakettien määrää laskemalla.
Ja kyllä kuule sukkia, pesuaineita, hiustuotteita yms saa aika paljon mahtumaan siihen 100 €.
Nyt voit sitten pilkuttaa, ettei niillä ole pitkä elinkaari. Pointti kuitenkin, että niihin lahjoihin voi sisätyä myös muutenkin ostettavaa, "tarpeellista" tavaraa. Tarpeellista lainausmerkeissä, ettet seuraavaksi pääse valittamaan, ettei pesuaineet yms ole pakollisia.
 
Keijupölly
Joulu on paljon muutakin, kuin lahjoja. Mukava tunnelma ja kiva tekeminen ja yhteinen joulunvietto jättää hyvän mielen. Paremman, kuin iso kasa lahjoja ja koko joulu yksin vanhempien tapellessa.
 
oikeesti köyhä
ja kiitokset ihan kaikille zemppaajille. teiän juttuja lueskellessa tullut jo parempi mieli että ehkä tästä joulusta selvitään.
tosiaan kun meillä ei aina ole ollut näin viime jouluna taisi saada n. 15 lahjaa jonka takia nyt mua pelottaa miten suhtautuu kun on huomattavasti vähemmän lahjaja.
ja se kaverien suhtautuminen kn yks tytön kaveri on jo nyt leuhkinut että tietää että saa lahjaksi oman minijääkaapin. että kiusataanko tyttöö sitten sen takia.

spr:stä joku kysy ja tiedän että sieltä saan jossakin välissä 70e jouluruokaan. eli ainakin saamme syödä masumme täyteen.
 
"hmmm"
Kirppikseltä saa vitosella hyvinkin kestäviä leluja joiden elinkaari kestää...yhden lapsen on jo kestänyt ja materiaalista riippuen kestää varmasti myös toisen.

Ja kyllä nuo muoilelutkin on meillä kestäneet vuoden, toisen tai kolmannenkin. Vanhimmat legotr ovat 8v vanhoja, eikä niissä juuri käytönjälkiä ole. Ja vitosella saa jo pienen legopaketin...itseasiassa kaksikin. Alesta juuri löysin.
Juurikin näin :)
 
oikeesti köyhä
Alkuperäinen kirjoittaja Keijupölly;25078701:
Muuten kiva, mutta ilahtuuko se oikeasti käsikorun palasesta?
tyttö sai viime vuonna kummitädiltään lahjaksi nominationin (millai tuo kirjotetaan) kummi oli siihen jo 2 palasta ostanut. ja tyttö on kysellyt koska saisi lisää palasia siihen eli luulen että kuitenkin tykkää. kävin urkkimassa jo hintoja ja halvimmat ovat 18e toisin tuolla hinnalla kyllä saisi vaikka jo rihkama kaulakorunkin. pitää nyt kuitenkin miettiä
(ja tässä on aikaa miettiä koska pääsen kaikki lahjat ostamaan vasta 23.12 jos enään tuolloin on kaupassakaan enään mitään.
 
"Rouva"
Alkuperäinen kirjoittaja oikeesti köyhä;25077983:
tuo oli muuten ihana ehditus että rahapussiin rahaa.sen taidan tosiaan tehdä

Kyllähän mä vaikka ostasin 20 lahjaa mutta kun ei ole rahaa.
toiseksi tyttö ei oo ikinä tykännyt leikkiä barbeilla,brazeilla ym nukilla leikki vauvana muta sekin jäi.

little pets shopeilla nyt välillä leikkii,ja pehmo möllyköistä tykkää mutta en haluaisi niitäkään ostaa kun niitä on niin paljon.
tyttö toivois itse yli kaiken joko jäätelö tai suklaakonetta mutta mulla ei taida olla sitä varaa ostaa.
Varmasti lapsesikin ymmärtää perheen taloudellisen tilanteen päälle ja osaa arvostaa joka ikistä pakettia, jonka saa! =)

Osta Reinojen tilalta se jäätelö/suklaakone, jos kerran sellaista toivoo, hintaero ei ole kovin suuri. (Oma kokemukseni on tosin noista vekottimista, että eivät oikein toimi käytännössä... jäävät kaappiin pölyttyyn).

Mitä tulee noihin eräisiin kommentteihin... Mua hävettäis, jos mun lapsi ei olis tyytyväinen mihin tahansa lahjaan, minkä hän saa. Että kyllä on näillä mammoilla peiliin katsomisen paikka; miten te oikein olette lapsenne kasvattaneet?

Meilläkin lapset saa 3-5 pakettia, tosin yksi niistä on joku arvokkaampi n. 100 euron lahja, mutta ei meillä koskaan ole tuijotettu lahjojen määrään, vaan laatuun.
 
"hmmm"
Minusta noi on tosi hyviä lahjoja ja riittävästi! Ja mitä turhaan vaihtamaan reinoja, jos on sellasia pitkään toivonut! Pitempi ilo noostä on kuin jätskikoneesta ja halvemmalla pääset, kun ostatte joskus herkuttelupäivinä jäätelöä.
 
Keijupölly
Alkuperäinen kirjoittaja oikeesti köyhä;25078750:
tyttö sai viime vuonna kummitädiltään lahjaksi nominationin (millai tuo kirjotetaan) kummi oli siihen jo 2 palasta ostanut. ja tyttö on kysellyt koska saisi lisää palasia siihen eli luulen että kuitenkin tykkää. kävin urkkimassa jo hintoja ja halvimmat ovat 18e toisin tuolla hinnalla kyllä saisi vaikka jo rihkama kaulakorunkin. pitää nyt kuitenkin miettiä
(ja tässä on aikaa miettiä koska pääsen kaikki lahjat ostamaan vasta 23.12 jos enään tuolloin on kaupassakaan enään mitään.
Aijaa, no sittenhän se on oikein hyvä lahja. :) En tajunnut ensin.
 
sivustasta
[QUOTE="hmmm";25078399]Ne ketkä täällä mainostaa, että joulu on kulutusjuhlaa, jos lahjoja on paljon, niin saako teidän lapset tavaroita muuten miten pitkin vuotta?
Siis kun eihän sitä pakettien määrää voi suoraan verrata, jos toinen vaikka saa sen kaksi lahjaa jouluna, mutta vaikka joka kauppareissulla lelun. Toinen taas saa jouluna 10 pakettia, mutta ei muuten leluja.
Meillä myös annetaan kaikki sukat / hienommat sisätossut / yöpuvut myös jouluna lahjaksi. toiset taas ostaa näitäkin pitkin vuotta.[/QUOTE]

Minusta tuntuu, että ne lapset jotka saavat pitkin vuotta leluja ja lahjoja ovat niitä kaikkein ahneimpia myös jouluna...

Ainakin omassa tuttavapiirissä on näin.

Ja parasta on se, että jo ihan pienetkin lapset osaavat perheessä vahtia, ettei vaan toinen saa enempää lahjoja kuin toinen. Lukumäärä oltava sama ja pakettien koko myös.
Viimevuonna kävi tuttavaperheessä niin, että vielä juuri ennen joulua oli lähdettävä ostamaan yhdelle lapselle isokokoinen paketti. Hänelle ostetut lahjat olivat arvoltaan paljon suurempia kuin pienempien sisarusten, mutta johtuen pienempien sisarusten pakettien koosta piti vanhimmallekin käydä vielä ostamassa muutaman kympin täysin turha peli, jota joulun jälkeen ei ole sitten kukaan pelannut... ettei vaan tule paha mieli.

Nämä lapset ainakin saavat vähänväliä lahjoja... ja joulu on pelkästään lahjoista kiinni...
 
Keijupölly
Mulla on yhdestä joulusta vähän kummallinen muisto. Mulle oli kauhean tärkeää, että saan monta pakettia ja kävin salaa laskemassa niitä sitten kaapista, mihin ne oli piilotettu. Me oltiin silloin muutettu ja tiesin, ettei ole hirveästi rahaa. Mulle oli sanottu, etten saa kovin paljoa lahjoja.
Sitten jouluaattona kun piti avata lahjat, niitä olikin kymmeniä ja osa niistä oli sellaisia, että käsitin, että isä oli yrittänyt saada tehtyä mahdollisimman monta pakettia ja ostanut heräteostoksena kaikkea tarpeetonta, vaan, että mulla olis monta pakettia. Mä rupesin itkemään kun mulla tuli niin huono olo siitä, miten mä olin ajatellut ja mulla oli niin syyllinen olo koko lahjoista. Vanhemmat varmaan ajatteli silloinkin, että itkin, kun en saanut tarpeeksi.
Se taisi olla viiminen joulu, kun kävin ravistelemassa lahjoja kaapissa ja laskemassa niitä.
 
"vieras"
Mun mielestä tosi kivat lahjat :) Jos haluaisit antaa useamman paketin, käy katsomassa, löytyisikö kirpparilta jotain. Täällä päin näkyy usein myös niitä little pet shop mitä lie-juttuja usein kirppareilla :) Itse olen ostanut 11-vuotiaalle pikkusiskolle paljon uudenveroisia hevos- ja "salapoliisi"kirjoja 0,3-1e/kpl, ja on ollut mieluisia lahojoja. Viime jouluna annoin ison pinon noita edullisia kirjoja ja oli tosi mielissään, kaupasta olisin saanut uutena samalla hinnalla juuri ja juuri yhden kirjan tai jonkun muun tavaran.
 
ex-köyhä
Sanoit että tyttö tykkäis jostain pampuloista ja meikeistä tms, jotkut pampulat ja hiusjutut (meikkejä en ostas noin nuorelle) ei maksa kuin pari euroa, mutta on tytöistä kiva juttu. Etkö voi säästää muutamaa ylimäärästä euroa jouluun mennessä, että jotain pientä kivaa voisit tuohon lisätä? Eihän niiden juttujen tarvii olla kalliita, askartelee vaikka vanhoista kankaista "meikkipussin" ja laittaa sinne muutaman euron pompuloita, pinnejä ja vaikka huulirasvan, taatusti mieleinen eikä maksa paljoa. Kirpparelta kirjoja tai joku koru tms jos nyt haluaa lisää jotain.
Se rahanpuute ei ihan oikeasti aina ole este jollekin kivalle, hyvin pienelläkin saa kivoja juttuja. Viitseliäisyys ja kekseliäisyys kunniaan!
Ja vielä, ei ne lajhat joulua tee, mutta kyllä se on vaan niin että niitä on kiva saada - ja antaa. Itse sain ihan kivasti lahjoja lapsena, ei kalliita, mutta kivoja. Nykyään en tarvitse mitään, mutta rakastan antaa lahjoja paljon kaikille. :)
 

Yhteistyössä