Mitä tehdä 15-vuotiaan tyttären kanssa joka ei suostu tulemaan kotiin?

• Viestiketjun aloittaja Kyllästynytttt
  • Ensimmäinen viesti
Marko29
[QUOTE="allukka";25073592]Mä seurustelin 15-vuotiaana 18v. pojan kanssa. Oltiin aina poikaystävän luona, hän ei juuri koskaan halunnut käydä meillä. Hän inhosi isääni koska tiesi isäni näkevän hänen lävitseen, tiesi minkälainen ällötys poika oli. Koko seurustelusuhde repi itsetuntoni ja luottamukseni muihin ihmisiin. Poika sai tehdä minulle melkeen mitä vain halusi koska osasi vetää oikeista naruista. Enkä minä silloin ymmärtänyt että se oli väärin, luulin että elin ihan normaalissa parisuhteessa. Sitten kun viimein älysin jättää sen ällötyksen niin pikkuhiljaa ymmärsin miten pielessä kaikki oli tuossa "suhteessa".

Kyllä mä jälkikäteen olen toivonut että joku olisi puuttunut asiaan. :([/QUOTE]

Ihan tua syytellä. Aika usein 18v poika ja 15v tyttö on samalla tasolla. Itte olit mukana hommassa, joten turha tossa on sitä poikaa haukkua. Pojilla on omat halut ja tietty ne ne toteuttaa jos paikka tulee. Vai mitäköhän toi "sai tehdä melkein mitä vaan"... kaipa se nyt on vaan normiseksiä, ei sen ihmeempää...

"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Mietteitä...;25072992:
Jos tilanne olisi aivan hälytystilassa teinini kanssa niin mä varmaan muuttaisin kauas toiselle paikkakunnalle. Toi vastuunotto yhteisistä asioista tulis alottaa aikasemmin. Mä luulen että moni ongelma alkaa siitä ettei lapsia enää tarvita mihinkään. Asiat hoituu ilman heitäkin. Lapset ovat nykyään lähinnä joku rakkaudenosoituskohde jotka ei mielellään saisi puuttua tai olla mukana päättämässä mistään. Istu siinä, minä rakastan ja passaan!!!

Mitä mieltä olis käydä töissä jos siellä ei tarvitsisi tehdä mitään, mielipiteitä ei kuunnella, mitään ei oppisi, muut häärää ja säätää marttyyriasenteen säestämänä. Ihmisen tarvitsee tuntea olevansa tarpeellinen, osa perhettä jota ilman perhe ei tulisi toimeen. Mitä mieltä on kuulua ryhmään joka ei häntä tarvitse/ pärjää ihan yhtä hyvin ilman häntäkin?
Näin!

Mietteitä...
Alkuperäinen kirjoittaja Mietteitä...;25072992:
Jos tilanne olisi aivan hälytystilassa teinini kanssa niin mä varmaan muuttaisin kauas toiselle paikkakunnalle. Toi vastuunotto yhteisistä asioista tulis alottaa aikasemmin. Mä luulen että moni ongelma alkaa siitä ettei lapsia enää tarvita mihinkään. Asiat hoituu ilman heitäkin. Lapset ovat nykyään lähinnä joku rakkaudenosoituskohde jotka ei mielellään saisi puuttua tai olla mukana päättämässä mistään. Istu siinä, minä rakastan ja passaan!!!

Mitä mieltä olis käydä töissä jos siellä ei tarvitsisi tehdä mitään, mielipiteitä ei kuunnella, mitään ei oppisi, muut häärää ja säätää marttyyriasenteen säestämänä. Ihmisen tarvitsee tuntea olevansa tarpeellinen, osa perhettä jota ilman perhe ei tulisi toimeen. Mitä mieltä on kuulua ryhmään joka ei häntä tarvitse/ pärjää ihan yhtä hyvin ilman häntäkin?
Oho. Tähän sellanen tarkennus että kun muuttaisin niin toki koko perheeni kanssa. Ei siis vaan minä :D

"Vieras"
Ihan tua syytellä. Aika usein 18v poika ja 15v tyttö on samalla tasolla. Itte olit mukana hommassa, joten turha tossa on sitä poikaa haukkua. Pojilla on omat halut ja tietty ne ne toteuttaa jos paikka tulee. Vai mitäköhän toi "sai tehdä melkein mitä vaan"... kaipa se nyt on vaan normiseksiä, ei sen ihmeempää...
Sä et kyllä äijä ole ihan kartalla.

• Tykkää
Reactions: fortunate
Keittiönoita
En lukenut koko ketjua läpi, mutta vastaan silti. Nuoret ovat yksilöitä ja mikä tepsii yhteen ei tepsikään toiseen. Millä tavalla olet käynyt keskusteluja tästä seurustelusuhteesta? Tarkoitan lähinnä sitä, että oletteko puhuneet vaikkapa siitä, miten tosissaan nämä nuoret seurustelun suhteen ovat? Millaisia suunnitelmia tyttärelläsi on? Suosittelen keskustelemaan asioista tyttöä ja hänen näkemyksiään kuunnellen ja kunnioittaen. Määräävä keskustelutapa luultavasti saa tyttäresi vain nousemaan takajaloilleen eikä keskustelu johda mihinkään. Kun tämä keskustelu on käyty, niin sitten sulhaskandidaatti teille sunnuntaipäivälliselle. Jos poika tulee, niin voi ainakin jossain määrin päätellä, että hänellä on "kunnialliset aikeet". Pojan kanssa keskustelu ensinnäkin tytön iästä ja sen tuomista rajoitteista seurusteluun. Myöskin keskustelu pojan suunnitelmista, tytön peruskoulun jälkeisistä opinnoista jne. On nimittäin mahdollista, että poika on ihan kunnollinen ja tosissaan tyttäresi suhteen. Ei tyttäresi olisi ensimmäinen, joka on nuoruuden rakkautensa kanssa mennyt naimisiin ja perustanut perheen. Jos taas poika kieltäytyy päivällisestä, niin sitten mulla soisi hälytyskellot päässä.

Mä olen nuorten seurustelussa vanhanaikainen ja itsekin aikoinaan jouduin istumaan poikaystäväni vanhempien päivällispöytään samoin kuin poikaystäväni mun vanhempieni päivällispöytään. Olin tosin silloin 16 ja poika 18, joten oli se yksi vuosi mulla ikää lisää. Enivei tilanne oli alussa tosi kiusallinen ja kyllähän sitä tunsi olevansa aika tarkkaan arvioitavana siinä. Kuitenkin sinne päivälliselle suostui menemään, koska oli - siihen aikaan - seurustelussa tosissaan. Ja useamman vuoden me seurustelimmekin. Ja tulimme oikein hyvin toimeen molempien vanhempien kanssa.

Voi voi
Ihan hulluja nykyajan teinit. Ei mulla käynyt 15-vuotiaana mielessäkään et pitäis asuu jonkun jätkän nurkissa. Koti oli paras paikka eikä meitä olisi päästettykään mihinkään. Sulla on rajat hukassa, mamma...

Keittiönoita
Ihan hulluja nykyajan teinit. Ei mulla käynyt 15-vuotiaana mielessäkään et pitäis asuu jonkun jätkän nurkissa. Koti oli paras paikka eikä meitä olisi päästettykään mihinkään. Sulla on rajat hukassa, mamma...
Ei mullakaan, mutta ajat ovat muuttuneet. Teinit eivät ole enää yhtä riippuvaisia vanhemmistaan kuin aikaisemmin. Tämän päivän teinit tietävät, että esimerkiksi hankiutumalla raskaaksi pääsee kotoa kokonaan: yhteiskunta järjestää asunnon ja elatuksen. Sen vuoksi mun mielestä ap:n tapauksessa olisi järkevämpää saada tyttö itse haluamaan edelleen kotona asumista sen sijaan, että yrittäisi määräämällä ja pakottamalla saada tyttö pysymään kotona ja sitten tyttö mahdollisesti valitsee ratkaisun, jolla saakin asua poikaystävänsä luona. Nuoret - kun ovat korviaan myöten rakastuneita - saattavat tehdä hätäisiä päätöksiä, jotta pääsisivät eroon vanhempiensa määräysvallasta.

"vieras"
Jaa. Ystäväni muutti vanhemman poikaystävänsä kanssa yhteen 15v. ja yhdessä ovat olleet nyt 16 vuotta. En osaa ajatella automaattisesti "apua, sakkolihaa" koska nuoret kehittyvät eri tahtiin.

[QUOTE="una";25073826]en jaksanut lukea muiden postauksia mut mä hakisin niskaperseotteella se LAPSENi kotiin ja piste. ja istukoot sitten vaikka arestissa niin kauan et homma toimii. ja joo: hakisin vaikka joka päivä. 15 v on lapsi ja lasten paikka öisin on KOTONA.[/QUOTE]
Ja sun lapsesi ilmoittaa sinusta poliisille, kun niskaperseotteella häntä raahaat. Ja karkaa arestista aina kun sun silmä välttää, hakeutuen paikkaan mistä et häntä löydä. Jos et käy töissä ja vahdit häntä aina paitsi kun hän on koulussa, niin hän karkaa kesken koulupäivän.

Se, mikä toimii viisivuotiaan karkailijan kanssa, ei toimi viisitoistavuotiaan karkailijan kanssa.

Keittiönoita
Ja sun lapsesi ilmoittaa sinusta poliisille, kun niskaperseotteella häntä raahaat. Ja karkaa arestista aina kun sun silmä välttää, hakeutuen paikkaan mistä et häntä löydä. Jos et käy töissä ja vahdit häntä aina paitsi kun hän on koulussa, niin hän karkaa kesken koulupäivän.

Se, mikä toimii viisivuotiaan karkailijan kanssa, ei toimi viisitoistavuotiaan karkailijan kanssa.
Näinpä. Tänä päivänä nuorilla on huomattavasti enemmän tietoa kuin heidän vanhemmillaan saman ikäisenä. Ja jos tietoa ei juuri sillä hetkellä olekaan, niin sitä löytää hetkessä. Nuorilla on myös erinomaiset mahdollisuudet saada vertaistukea toisiltaan. Enää ei tarvitse omassa kaveripiirissa olla karkulaisia, koska karkulaisia tavoittaa netin kautta hetkessä ympäri maan. Kokemuksia ja vinkkejä jaetaan muillekin. Kerrotaan, mihin voi mennä, jos ei kotiin halua mennä. Maailma on muuttunut.

jozo
Pateettinen vitun paskakasa se jätkä. Ei jumalauta se porukka on ihan omassa sarjassa joka noita alaikäisiä metsästää. Ja mä en nyt puhu siitä, että voiko se 15v olla kypsä vai ei. Voi olla kypsempikin kuin se 18v, mutta silti se kertoo tyypistä paljon että ylipäätään mettästää sakkolihaa.

Ihan niinkuin ei tässä maailmassa riittäis 16v ja vanhempia tyttöjä... Huh huh, niin tyypillistä. Hyvät jätkät jättää alaikäset rauhaan, mutta sitten paskaporukka jolla ei oo tsäänssiä edes niihin 16v on apajilla.

Iljettävää.
Äläs nyt viitsi hei :D

Mä olin kokonaista 15v, 2kk ja viikon ikäinen, kun löysin itselleni kolme vuotta vanhemman, eli 18 täyttäneen seurustelukumppanin. Juttuun ei liittynyt mitään iljettävää, yksissä kuljetaan vielä 14 vuotta myöhemmin, kahden pienen lapsen isänä ja äitinä.

Tässä tapauksessa poikaystävän ikä ei ole relevantti asia, ongelmanahan on kyvyttömyys saada kontaktia tyttäreen. Mä haalisin tytön kotiin tavalla tai toisella, ottaisin jonkun ulkopuolisen tahon mukaan keskusteluun ja asiasta puhuttaisiin, kunnes syntyisi jonkinnäköinen kaikille käypäinen tulos.

"allukka"
No mä en edes aio kertoa tässä, että mitä se oli. Sä et tiedä mitä kaikkea mä jouduin kokemaan sen paskan takia, joten olepa hiljaa. Vai tunnistitko itsesi tekstistä? Se älähtää, kehen kalikka kalahtaa...

"vieras"
Haette tytön kotiin ja teette sen siksi, että välitätte hänestä ja rakastatte häntä. PISTE.
Kerrotte tämän tietysti myös tytölle. 15-vuotias on lapsi. Vastuuntuntoiset ja fiksut 15-vuotiaat JA varsinkin 18-vuotiaat ymmärtävät tämän.

Keittiönoita
[QUOTE="vieras";25074890]Haette tytön kotiin ja teette sen siksi, että välitätte hänestä ja rakastatte häntä. PISTE.
Kerrotte tämän tietysti myös tytölle. 15-vuotias on lapsi. Vastuuntuntoiset ja fiksut 15-vuotiaat JA varsinkin 18-vuotiaat ymmärtävät tämän.[/QUOTE]
Periaatteessa noin, mutta vastuuntuntoiset ja fiksut nuoret olisivat kyllä ymmärtäneet siitäkin, että poliisi kävi hakemassa tytön kotiin. Ap:n tyttö ei ymmärtänyt vaan karkailee poikaystävänsä luokse edelleen.

Vanhempana on tietysti lapsestaan huolissaan, voi olla raivoissaankin tämän käytöksestä. Jos kotiin hakeminen - edes poliisin avustuksella - ei ole tähän asti auttanut, mun mielestä ap:n kannattaisi ottaa jokin toinen lähestymistapa ongelmaan. Sellainen, jonka myötä löytyy sekä vanhempia että tyttöä tyydyttävä ratkaisu.

"vieras"
Ja psk:t, ei ajat oo muuttuneet! Tätä oli ainakin jo 80-luvulla minun nuoruudessani. Eräs luokkakaveri alkoi 12-vuotiaana seurustella 18-vuotiaan kanssa ja hän sai seiskaluokan syksyllä 13-v. päivänsä tienoilla e-pillerit ja ylpeänä kertoi tästä... Moni seurustelevista tytöistä muutti yläasteen aikana poikakaverille (tai vietti ainakin viikonloput poikakaverin kanssa jossain mökillä tms.) ja ainakin meidän kylällä suosiossa olivat pojat, joilla oli jo ajokortti. Tämmöstä oli 80-luvulla Pohjois-Karjalassa pienellä paikkakunnalla. En usko, että meno on niistä ajoista muuttunut.

Yksi entinen teini
Itse muutin poikaystäväni luokse 15-vuotiaana peruskoulun jälkeen. Suhteemme oli alkanut ysiluokalla. Kotona oloni eivät olleet parhaimmat, olin karannut sieltä joskus jo aiemmin. Niinpä myöhemmin karkasin poikaystäväni luokse ja lopulta asumaan - ihan luvan kanssa, koska vanhempani tajusivat että eivät "voi" minulle mitään. Tai olisivat voineet soittaa sossuun, ehkä minut olisi sijoitettu mutta elämäni olisi varmasti mennyt huonommin sen ratkaisun myötä. Sossujen kanssa perheeni oli kyllä ollutkin jo tekemisissä minun osaltani (itse hain apua) ja minulle oli palavereissa ajateltukin jotain tuettua asumista, kun sanoivat että olen sen oloinen että voisin pärjätäkin.

Olin kiltti tyttö ja poikaystäväni oli kiltti poika. Vanhempani kyllä maalailivat kauhukuvia siitä, miten elämäni oli kuulemma pelkkää seksin harrastamista ja kaupungilla luuhailua. No joo; kyllähän minä seksiä harrastin, pillerit söin tunnollisesti mutta poikaystävän kanssa valtaosa olemisesta oli sitä tavallista seurustelevien arkea, eikä hän edes juopotellut eli kotona me illat vietettiin telkkarin ääressä. Eli siihen nähden, että käytökseni oli joittenkin mielestä järkyttävää koska 15veenä seurustelin 17vee pojan kanssa ja asuimme yhdessä, taisin olla käytännössä kuitenkin aika tylsä tekemisteni osalta. Seurusteluhalu oli ja halu olla toisen seurassa, seksi oli sivuseikka myös pojalle. Olin hänelle ensimmäinen tyttö ja minunkin mielestä 15-vuotiaalle seurustelu kiltin pojan kanssa on parempi, kuin se että ns. hakisi kokemuksia ympäriinsä.

En ollut väleissä vanhempiini tuon jälkeen muuta kuin pakollisten verran, koska tiesin että he voisivat halutessaan määrätä asumisestani koska olen alaikäinen.

Kuulostaa hirveältä, miten tyrannimainen asenne täällä monella on, sillä 15-vuotias on pian 16-vuotias ja siitä on enää pari vuotta täysi-ikään. Jos teilaa toisen tuossa iässä täysin, näen sen jo toisen alistamisena, ettei edes suostu keskustelemaan asioista teinin kanssa. Ei teini automaattisesti tyhmä ole, vaikka aikuista vielä tarvitseekin, tarvitsee vanhempiaan vielä täysi-ikäisenä!

Omien lasteni kohdallakin olen ajatellut ihan tapauskohtaisesti katsoa, miten asiat etenevät kun tulevat tuohon ikään. Omalla kohdallani oli kurjaa, että minulla ei ollut ketään aikuista tukena esim. taloudellisten asioitten hoidossa tai niitten opettelussa. Siinä asiassa aion olla tukena lapselleni, vaikka hän haluaisikin muuttaa pois kotoa 15-16 vuotiaana. Jos hän olisi käytökseltään kunnollinen, hoitaisi koulunsa niin antaisin hänen mennä ja lähteä itsenäistä elämää tuossa iässä opettelemaan, järjestäisin vaikka asunnonkin, mutta muistuttaisin säännöllisesti että jos se alkaakin tuntua rankalta, kotiin voi aina tulla takaisin ja apua pyytää ihan missä tilanteessa tahansa.

Terveisin nykyään kolmekymppinen

Keittiönoita
Yksi entinen teini: Mä pidän myös ihan hyvänä asiana sitä, jos teini seurustelee vakituisesti. Myös mun poikaystäväni oli aikoinaan nk kiltti poika ja varmasti monilta sekoiluilta vältyin juuri hänen ansiostaan. En asunut hänen kanssaan enkä saanut jäädä edes yöksi, mutta vanhempani tiesivät missä olin ja kenen kanssa. Se loi vanhemmillenikin turvallisuutta kun en heilunut tyttöporukassa jossain kaupungilla. Yöksi kotiintuloon liittyvän ongelman vanhempani ratkaisivat antamalla bensarahaa, joten poikaystäväni toi mut iltaisin autolla kotiin ja yleensä joi meillä vielä iltateen ennenkuin lähti ajamaan takaisin.

Garmiva_Totuus
Niin tää oli itteasiassa yleisempää 80-luvulla kuin nyt. Silloin yläasteella oli melkein joka luokalla tyttöjä jotka hommailivat autojannujen kanssa yhtä sun toista. Ja kyllä siellä pillurallissa mukana oli tosi nuoriakin jo tohon aikaan.

Nyt on sitten uutena ilmiönä tullut mukaan se, että jotkut nuoret tytöt myy itteään. Tai on sitä ennenkin ollut, mut nyt se on yleisempää. Aika moni tosin tekee ekat kaupat niin, että antaa sormettaa tai hieroa, mutta äkkiä siinä panokset nousee. Jos sormetuksesta saa satasen kassin, niin sitten kun suostuu kaikkeen, niin saa jo taloudellisen riippumattomuuden.

Marko29
[QUOTE="allukka";25074887]No mä en edes aio kertoa tässä, että mitä se oli. Sä et tiedä mitä kaikkea mä jouduin kokemaan sen paskan takia, joten olepa hiljaa. Vai tunnistitko itsesi tekstistä? Se älähtää, kehen kalikka kalahtaa...[/QUOTE]

No se ny on ihan makuasia, että onko esim. anaaliseksi epänormaalia ja näin. Ja mun mielestä se, että tekeekö sitä 15v tai 16v niin ei oo kauheen iso asia. Paitti että laki on eri. Kyl mä ainaski harrastin yhen 16v tytön kans anaalia ja se oli ihan sen ehdotus.

Ja sitä mä en tiiä mitä sä oot tehny, mut tärkeetä on että sä oot sen tehny. Ei se oo suuri ero että onko se mies 18v tai 16v. Jokku haluu vähän eri juttui ja mitäs siinä jos muija suostuu. Kyllä moni mies on valmis koittaa aika montaaki juttua jos muija suostuu... yleensä ei vaan suostu ihan kaikkeen kivaan... esim. filmaukseen, anaaliin, ryhmäseksiin tai sitten tämmösiin sadamasojuttuihi... ei niist tartte tykätä, mut sitten on semmonen sana ku EI.

Sit jos pakottaa ni sit on eri.

hyi saasta
No se ny on ihan makuasia, että onko esim. anaaliseksi epänormaalia ja näin. Ja mun mielestä se, että tekeekö sitä 15v tai 16v niin ei oo kauheen iso asia. Paitti että laki on eri. Kyl mä ainaski harrastin yhen 16v tytön kans anaalia ja se oli ihan sen ehdotus.

Ja sitä mä en tiiä mitä sä oot tehny, mut tärkeetä on että sä oot sen tehny. Ei se oo suuri ero että onko se mies 18v tai 16v. Jokku haluu vähän eri juttui ja mitäs siinä jos muija suostuu. Kyllä moni mies on valmis koittaa aika montaaki juttua jos muija suostuu... yleensä ei vaan suostu ihan kaikkeen kivaan... esim. filmaukseen, anaaliin, ryhmäseksiin tai sitten tämmösiin sadamasojuttuihi... ei niist tartte tykätä, mut sitten on semmonen sana ku EI.

Sä olet todella vastenmielinen. Ties kuinka monen pienen tytön sä olet teoillasi ja sanoillasi vammauttanut pysyvästi. Moraalia sulla ei näytä olevan, joten ihan kiva että kuitenkin noudatat lakia. Jotenkin silti uskon, että sä saat joskus vielä ansiosi mukaan. Silloin kun niin käy, mä toivon että sä ajattelet mitä olet elämäsi aikana tehnyt lähimmäisillesi, ja tiedät että kukaan ei sun puolestasi itke. Sitä odotellessa...

"vieras"
Kuka haluaa seurustella 15 v. tasolla olevan täysi-ikäisen kanssa?

Jarkko29
Sä olet todella vastenmielinen. Ties kuinka monen pienen tytön sä olet teoillasi ja sanoillasi vammauttanut pysyvästi. Moraalia sulla ei näytä olevan, joten ihan kiva että kuitenkin noudatat lakia. Jotenkin silti uskon, että sä saat joskus vielä ansiosi mukaan. Silloin kun niin käy, mä toivon että sä ajattelet mitä olet elämäsi aikana tehnyt lähimmäisillesi, ja tiedät että kukaan ei sun puolestasi itke. Sitä odotellessa...
No hoh hoh, ois pitäny arvata. Kuule ku ei ne 16v tytöt oo aina niin kauheen viattomia. Osa suorastaan tyrkyttää ittee ja kyllä se on menoa jos on normaali viriili mies. Ja tosiaan lakia oon noudattanu toisin ku moni muu. Mul ei oo mitään hävettävää. Ai että pieniä tyttöjä on vammautettu. Heh, päivän naurut tästä viestistä. Tietäsitpä vaan...

Kyllä noi 16v tytöt on ne jotka niitä naruja vetelee. Ja tietää ihan tasan tarkaan nää hommat.

"vieras"
No hoh hoh, ois pitäny arvata. Kuule ku ei ne 16v tytöt oo aina niin kauheen viattomia. Osa suorastaan tyrkyttää ittee ja kyllä se on menoa jos on normaali viriili mies. Ja tosiaan lakia oon noudattanu toisin ku moni muu. Mul ei oo mitään hävettävää. Ai että pieniä tyttöjä on vammautettu. Heh, päivän naurut tästä viestistä. Tietäsitpä vaan...

Kyllä noi 16v tytöt on ne jotka niitä naruja vetelee. Ja tietää ihan tasan tarkaan nää hommat.
Sinulla on ongelma, et näemmä käsitä ihmisen psykologiasta yhtään mitään.
Normaali mies ei alaikäisiä katsele.

"allukka"

Hohhoijaa. Sun henkinen ikäsi (vai liekö lähempänä totuutta) paistaa niin läpi noista sun kommenteista että en viitsi edes alkaa jankuttamaan tästä kanssasi.

hyi saasta

En epäile etteikö jotkut tekisi niin, mutta on vaikea uskoa että kukaan tyrkyttäisi itseään _sinulle_. Kenties olet näitä tyyppejä, jotka maksaa teineille seksistä? Ostaa vaatteita, meikkejä, puhelimia, alkoholia, tms. Sekin on sitten laitonta.

29-vuotias, kirjoituksista päätellen lievästi kehitysvammainen mies ei takuulla ole kuuminta hottia minkään ikäisten naisten mittareissa.

Yhteistyössä