Päiväkodista "suututtiin", kun kukaan ei päässyt tulemaan paikalle vaikka lapsi löi päänsä ja joutui käymään terveysk.

• Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
"Vieras"
No mun mielestä ap:n ja miehensä kannattaisi unohtaa nyt omat naurettavat ulinansa (hoitaja oli epis!!1), ja keskittyä miettimään mitä tehdään tulevaisuudessa jos sattuu jotain samanlaista tai PAHEMPAA. Eli hankkia joku varahakija tai miettiä miten olisi paremmin tavoitettavissa ja vähintäänkin infota pk:hon niinä päivinä erikseen että tänään miehellä on pitkä leikkaus ja itse olen ulkomailla, joten varautukaa ettemme ole tavoitettavissa näinä aikoina.

MTA
Mä ymmärrän että puhelimeen ei aina voi vastata. Mutta sitten se asian toinen puoli. Musta olisi ihan hirveä ajatus että lapsi satuttaa päänsä ja käy todella huonosti. Lapsi joutuu sairaalaan. Eikä hänellä ole ketään tuttua ja omaa aikuista turvanaan. Tämä on se asia jota pitäisi miettiä enemmän kuin sitä "saarnaa" päiväkodista.

Mun mielestä kaikkien siis kannattaisi pohtia nämä tilanteet läpi ja miettiä mitä oikeasti "hätätilanteessa" tehdään.

[QUOTE="Pph";25064938]Oikein kiiretilanteessa lapsi ambulanssiin, muut lapset veisin lähellä asuvalle pph:lle ja menisin taksilla sairaalalle.[/QUOTE]

tietysti kiiretilanteessa ambulanssi, se varmasti pätee myös päiväkotiin. meillä ei ainakaan saa ottaa toisen pph:n lapsia vastaan MISSÄÄN TILANTEESSA. Vastuu kysymys.

Muoks, paitsi jos itsellä on ryhmässä vajausta ja tästä asiasta sovitaan oman esimiehen, varahoidon ja lasten vanhempien kanssa. Mutta itse en voi viedä noin vain lapsia toiselle pph:lle enkä myös itse saa ottaa toisen pph:n lapsia itselleni kesken päivää.

Viimeksi muokattu:
"Pph"
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25064946:
Eli pph henkilöillä on varasuunnitelmat aika tarkkaan erityistilanteiden varalle d :) b
On meillä. Varasuunnitelmat on ja käytösssä turvallisuuskansio josta löytyy yhtä sun toista tarpeellista tietoa jne. Näitä tuevallisuusasioita käydään läpi ohjaajan kanssa porukalla silloin tällöin.

[QUOTE="Pph";25064955]On meillä. Varasuunnitelmat on ja käytösssä turvallisuuskansio josta löytyy yhtä sun toista tarpeellista tietoa jne. Näitä tuevallisuusasioita käydään läpi ohjaajan kanssa porukalla silloin tällöin.[/QUOTE]

En lainkaan epäile, tiedän että teidät koulutetaan yhtä lailla.
On vain sikäli vieras hoitomuoto, kun en ole sitä koskaan käyttänyt.

"Pph"
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25064961:
En lainkaan epäile, tiedän että teidät koulutetaan yhtä lailla.
On vain sikäli vieras hoitomuoto, kun en ole sitä koskaan käyttänyt.
Aina ei toki ole ollut näin, mutta onneksi asiat kehittyy ja nykyään osataan varautua erilaisten tilanteiden varalle. :)

Mikä koulutus menee lapsen edelle? Jos ollaan enemmän huolissaan siitä että hoitaja jotakin mainitsi isälle asiasta kuin lapsesta ja siitä että hän ei voinut nyt turvautua tuossa tilanteessa vanhempiin ...ei ihan heti tulisi mieleen että lääkäri ajattelisi noin, mutta...? Se on ymmärrettävää että vanhemmatkaan ei aina voi olla samalla sekunnilla tavoitettavissa ja silti muiden on osattava toimia itsenäisesti tilanteen mukaan.
Hyvin moni. Niin se vain työelämä toimii. Ei ehkä kaikissa (duunari)ammateissa mutta...

[QUOTE="Pph";25064966]Meillä saa, kiireellisessä hätätilanteessa. On tuossakin käytettävä maalaisjärkeä.[/QUOTE]

On, mutta itse toimin esimiehen ohjeiden mukaisesti. Meillä on varahoito sitä varten. Lisäksi hätätilanteissa voi soittaa myös muiden alueiden varahoitajille.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;25064978:
Hyvin moni. Niin se vain työelämä toimii. Ei ehkä kaikissa (duunari)ammateissa mutta...
Mutta kaikissa yliopistokoulutuksissa? Olipa typerä vastaus. Tai kertoo vaan sitten siitä että duunarit sentään ajattelee lapsiaan.

"mmmm"
[QUOTE="vieras";25063181]Miksi kirurgin pitäisi muka korvaansa loksauttaa jonkun lastenhoitajan louskutuksille. Kuulostaa munattomalta touhulta.[/QUOTE]

Kaipa se kirurgillekkin on loukkaavaa, jos sätitään sillä tyylillä, et kun lapses ei kiinnosta..
Ei kaavoihin kangistuneet ihmiset voi tajuta sellasia asioita kun että aina ei voi saada kiinni. Onneksi nykyään voi jättää soittopyyntöä ;) Oma ammattini on myös sellainen, etten voi vastata jos olen toimimassa, vaikka arvostus ja palkkataso siinä on minimaalista.

Ja jos työssäkäyvän vanhemman on oltava kokoajan tavoitettavissa ja valmis lähtemään jokaisen asian tähden päiväkotiin, eikö olisi järkevämpi taata kotihoitoon sellainen raha, jolla normaali ihminen voi elää, ilman olettamusta, että kyllä se puoliso elättää tai mummu hoitaa, et vanhemmat voi olla töissä? Joskus vaan on tilanne, ettei lähimaillakaan ole ketään joka voisi lasta hoitaa tai ne jotka voisi ovat täysin työelämässä.

Täytyy päiväkodissa/ perhepäivähoitajalla olla valmius olla niin kauan sairaankin lapsen kanssa, kunnes se päästään hakemaan. Ei työjuttujakaan kaikki voi päättää vain sammuttamalla tietokoneen -meilä voi kestää tunteja ennen kuin joku saadaan paikkaamaan pois lähtevän työntekijän aukko.

[QUOTE="vieras";25064986]Mutta kaikissa yliopistokoulutuksissa? Olipa typerä vastaus. Tai kertoo vaan sitten siitä että duunarit sentään ajattelee lapsiaan.[/QUOTE]
Mitä typerää tuossa nyt oli? Työelämän realiteetteja ajattelin.

On, mutta itse toimin esimiehen ohjeiden mukaisesti. Meillä on varahoito sitä varten. Lisäksi hätätilanteissa voi soittaa myös muiden alueiden varahoitajille.[/QUOT

Eiköhän meistä jokainen toimi esimiehen ohjeiden mukaan. Mutta oikeastaan tämä ketju sai aikaan sen, että pitää jutella näistä aiheista työkavereiden kanssa, aihe on aina tärkeä.
Kyllä, todellakin itsekin ajattelin kysellä, miten muut toimisivat vastaavissa tilanteissa ja voisihan tämän ottaa taas esille esimiehenkin kanssa. Onneksi itselle ei ole vastaavia tilanteita (vielä) sattunut, mutta asia on tärkeä, kaikkien kannalta! On hyvä olla selkeät ohjeet kuinka toimia, kun jos oikeasti tulee hätätilanne, ei tarvitse pähkäillä, että mitäs nyt, vaan voi vain toimia :)

"huoh"
Mä ymmärrän että puhelimeen ei aina voi vastata. Mutta sitten se asian toinen puoli. Musta olisi ihan hirveä ajatus että lapsi satuttaa päänsä ja käy todella huonosti. Lapsi joutuu sairaalaan. Eikä hänellä ole ketään tuttua ja omaa aikuista turvanaan. Tämä on se asia jota pitäisi miettiä enemmän kuin sitä "saarnaa" päiväkodista.
En ole koskaan ymmärtänyt tätä ajatusta, että se pk:n hoitaja on vain joku lapselle vieras ja outo aikuinen... Tottakai hätätilanteessa pyritään itse pääsemään paikalle, mutta siis... ihan yhtä hyvin se lapsi varmasti pärjää sen pk:n hoitajankin (tai isovanhempiensa, tätiensä, setiensä ja muiten tuttujen) kanssa. Yleensähän näissä päiväkodissa tapahtuvissa haavereissa kuitenkin on kyse juuri tuollaisista pikkutapaturmista, jotka vaan tarvitsevat vähän liimaa/tikkiä päälle ja lapsi on taas kunnossa...

Khimaira
Oliko ap antanut päiväkotiin varahakijan numeroa?
Mun lapsen päiväkodissa pitää olla varahakijan yhteystiedot kaiken varalta jos mistään numerosta ( vanhempien henk. koht. numerot + työnumerot ) ei saada vanhempia kiinni.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;25064978:
Työelämä toimii? Meillä on molemmilla DI:n koulutus ja kyllä lapsi voidaan hakea kesken hoitopäivän kotiin.

"niin"
[QUOTE="vieras";25064821]En lukenut koko ketjua, mutta itselläkin on niin tavallinen ammatti kuin opettaja ja tuntien aikana puhelin on tietenkin äänettömällä (enkä todellakaan kurki sitä 10 min välein), Tunnit kestää 1,5 h kerrallaan enkä ehdi aina välitunneillakaan kurkata sitä että olisi hyvin mahdollista etten olisi tavoitettavissa useaan tuntiin. Mies tekee reissutyötä ja saattaisi olla satojen kilometrien päässä. Että ei tartte olla edes kirurgi et tollanen tilanne voisi ihan hyvin tapahtua.[/QUOTE]

Jep. Mutta tässä aloituksessa pöyristyttää ap:n asenne. aivan kuin olisi hienoa että ei ole tavoitettavissa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25065402]Ette sitten järjestä niin, että ette ole yhtäaikaa satojen kilometrien päässä? Ja lapsen hoitopäivä on 8 h?[/QUOTE]

Haluaisin kyllä olla näkemässä, kun toinen vanhemmista sanoo esimiehelleen "En voi silloin lähteä työmatkalle, miehellä on jo sovittu työmatka. Siksi, jos lapseni satuttaa itsensä päiväkodissa ja minun pitää viedä lapsi terveyskeskukseen."

herraisä!
miten joku voi viedä lapsensa päiväkotiin ja häipyä itse kaikkien yhteydenpitovälineiden tavoittamattomiin? mitäs jos se ap:n lapsi olis joutunut onnettomuuteen ja kuollut? eikö silloinkaan saa häiritä vanhempien työmatkoja tai soittaa sinne kansliaan että saataisiin edes se isä kiinni? miten te ajaudutte tuollaisiin tilanteisiin? kai teillä nyt jumankauta on joku tukiverkko olemassa, joka on hälytysvalmiudessa tuollaisissa tilanteissa?? ihminen joka tekee työtä, jonka aikana häntä ei tavoita puhelimitse huolehtii siitä että AINA on tavoitettavissa ihminen huolehtimaan hänen lapsestaan jos joku todellinen hätä tulee.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä