"Kadonnut" testamentti, miten toimia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neuvoja?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Neuvoja?

Vieras
Isoäitini siirtyi autuaammille maille, ja perunkirjoituksetkin oli ja meni.
Olen nähnyt hänen tekemän testamentin, jonka mukaan minulle kuului osuus omaisuudesta.
Äitini ja isäni kävi läpi hänen paperinsa ja muun omaisuuden, mutta eivät ole huomioineet testamenttia. Eivät siis tiedä että olen nähnyt tämän testamentin.
Tiedän ettei isoäiti ole sitä mihinkään hävittänyt.
Miten toimisin tämän asian kanssa, annanko vain olla, koska en koe että olen oikeutettu toisen omaisuuteen. Enkä tiedä kuinka merkittävä jaettava omaisuus edes olisi. Silti, ottaa päähän että meidät ohitetaan tuosta noin vain.

Testamenttia ei tarvitse vahvistaa. Kahden sukuun kuulumattoman allekirjoitukset riittää. Voihan olla että isoäitisi on esim. Tullut katumaan päälle ja repinyt sen. Eli tälläisissä tilanteissa kun testamenttia ei löydy, niin oletetaan aina että asianomainen on itse halunnut sen mitätöidä...

• Tykkää
Reactions: rops
Ihan varmasti ovat löytäneet. Hänellä oli asiapaperit kaikki yhdessä paikassa, jonka ovat siis läpikäyneet.
En tiennyt tuota että testamentti pitäisi vahvistuttaa, luulin että suunnilleen lautasliinallekin kirjoitettu viimeinen tahto on voimassa mikäli on todistettavissa oikeaksi (isoäidin testamentin todistajat nyt kuolleita, mutt on siis kuitenkin todistajien allekirjoittama)
Jokatapauksessa, pitäisi ainakin moraalisesti ottaa tämä huomioon, vaikka ei olisikaan käräjäoikeuden vahvistama.

Vaikuttaa vähän siltä että mun muistikuva testamentin kiikuttamisesta vahvistettavaksi oli virheellinen.

Jos pesän luottohenkilö tarkoituksella hävittää testamentin niin ei kai silloin ole mitään tehtävissä.

eikös tuo testamenttijuttu ole muutenkin vähän sellanen hölmö juttu suomessa..kun kuitenkin rintaperillistään ei voi ohittaa, vaan heille kuuluu se lakiosa.. mun pappani on harmitellut tätä, kun lapsensa (myös minun vanhempani) ovat kaikki kovin alkoholisoituneita, että ei tahtoisi jättää juomarahaa lapsilleen.. hänellä siis iso maatila, jossa tahtoo viettää elämänsä loppuun asti.. olisi siis mielellään jakamassa maisuutensa lapsenlapsilleen.

Jos kerran olet sen nähnyt, niin muistatko ketkä oli todistajia?
Tai jos muistat kuka sen laati, esim pankin lakimies niin silloin silloin sieltä pankin lakimiehen hallusta löytyy hyvin todennäköisesti kopio testamentista. Totuus tulee vielä julki, trust me :) sen verran monta kertaa olen nähnyt, että joku ilmaantuu olemassa olevasta testamentista kertomaan kun tieto kuolemasta leviää!

Ei tarvitse missään vahvistuttaa.

Itse olen sitä mieltä, että otat asian esille vanhempiesi kanssa. Varmasti myöhemmin saattaa tulehduttaa välejä, jos joutuu miettimään onko sinulta "pimitetty" osuus perinnöstä, joka sinulle mahdollisesti kuuluisi. Nostat vain kissan pöydälle, sanot nähneesi testamentin ja tiedustelet voisiko paperit käydä vielä kertaalleen läpi :) Toki jos tuntuu tökeröltä niin kyselet vaikkapa vain yleisesti oliko isoäiti tehnyt testamentin ja siitä jatkat keskustelua.

eikös tuo testamenttijuttu ole muutenkin vähän sellanen hölmö juttu suomessa..kun kuitenkin rintaperillistään ei voi ohittaa, vaan heille kuuluu se lakiosa.. mun pappani on harmitellut tätä, kun lapsensa (myös minun vanhempani) ovat kaikki kovin alkoholisoituneita, että ei tahtoisi jättää juomarahaa lapsilleen.. hänellä siis iso maatila, jossa tahtoo viettää elämänsä loppuun asti.. olisi siis mielellään jakamassa maisuutensa lapsenlapsilleen.

Perinnöttömäksi voi jättää erittäin painavin perustein kyllä. Se pitää sitten erikseen testamentissa ilmoittaa.

Suosittelen lämpimästi, että pappasi menisi mahdollisimman pian perhe- ja perintölakiin perhetyneen lakimiehen juttusille. On monia keinoja estää/pienentää lakiosia.

Me tehtiin viikko sitten testamentti asianajajan luona. Ei sitä tarvitse vahvistaa, 2 todistajan allekirjoitukset riittää. Rintaperillisiä ei voi sivuuttaa. Meitä suositeltiin viemään testamentti pankin tallelokeroon säilöön. Ollaan myös sukulaisille puhuttu että sellainen löytyy jos jotain sattuu.

Juu, ei tarvitse vahvistaa. Riittää kun se on muodollisesti oikein, eli todistajat mm. todistaa ettei testamenttia ole tehty pakon edessä ja että tekijä on täysissä sielun ja ruumiin voimissaan sen tehdessään.

Ja tosiaan, pankkiholvissa monet sitä säilyttelee, vanhemmat ihmiset varsinkin.

Sama täällä pari vuotta sitten; serkkuni oli nähnyt tädin tekemän testamentin ja hups! sitä ei sitten enää ollut olemassa perunkirjoituksessa. Minä en ollut edunsaaja vaan lapseni.

[QUOTE="vieras";26472013]Sama täällä pari vuotta sitten; serkkuni oli nähnyt tädin tekemän testamentin ja hups! sitä ei sitten enää ollut olemassa perunkirjoituksessa. Minä en ollut edunsaaja vaan lapseni.[/QUOTE]
Lisään tähän, että pankin tallelokeroakaan ei ollut, vaikka olen itse käynyt siellä monta kertaa tädin kanssa (siis odottelin kun täti kävi).
Tuo serkkuni oli monta vuotta ennen tätini kuolemaa hänen asioidensa hoitaja.

Yhteistyössä