Lapsen komentaminen, mitä saa tehdä ja mitä ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoh :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sepähän se on hyvä ohjenuora että kasvattaa ja ohjaa lasta. Menee mukaan ja siinä opettaa lasta. Omakin esimerkki on lapselle vahva. Se vaatii vaivaa ja hermoja opettaa lapsi ja kestää se pikkulapsiajan ohjaustarve. Ei tollanen taapero oo tahallaan ilkeä ja vaadi mitään luunappeja.Se vaatii aikuisen ohjaamaan miten tulee käyttäytyä.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Kiellän ja selitän MIKSI ei tehdä. Vien pois ja annan muuta tekemistä. Tätä toistetaan miljoona kertaa ja vähitellen menee jakeluun. En käytä ruumiillista kuritusta vaikka tuo haastava onkin. Alle 2v on pieni ja vaatii hermoja+pinnaa vanhemmilta.Se ei tehoa että hokee vaan ei ei ei, tai karjuu kitapurje lepattaen.

Mitäs jos se kitapurje kuitenkin jossain tuhannen kerran kieltämisen kohdalla alkaa kuitenkin lepattaa, niin lähdettäis itse sit jäähylle, ja jatkettais sit hetken päästä uusin voimin kieltämistä

Alkuperäinen kirjoittaja kielletty:
Mitä olen nyt itse huomannut 1v8kk pojan äitinä: vaikka lapsi sen hetken uskoisikin, niin todennäköisesti repii ja viskoo vielä moooooonta kertaa, huolimatta siitä, miten napakasti komennat. Tuonikäisen kanssa on täysin turhaa "haastaa riitaa", koska taapero todennäköisesti voittaa silti.

Eli kannattaa pitää kiellot minimissä ja sallia kaikki mahdollinen toiminta, joka ei satuta ketään tai sotke/tuhoa mitään. Silloin jaksaa "taistella" niistä tärkeistä asioista.

lyhyesti sanottuna, valitkaa taistelunne ja voittakaa se, ihan joka asiasta ei todellakaan kannata alkaa vääntämään vaan silloin, kun alkaa niin on todellakin vietävä se loppuun.

Sepähän se on hyvä ohjenuora että kasvattaa ja ohjaa lasta. Menee mukaan ja siinä opettaa lasta. Omakin esimerkki on lapselle vahva. Se vaatii vaivaa ja hermoja opettaa lapsi ja kestää se pikkulapsiajan ohjaustarve. Ei tollanen taapero oo tahallaan ilkeä ja vaadi mitään luunappeja.Se vaatii aikuisen ohjaamaan miten tulee käyttäytyä.

Tästä tuli mieleen. Meidän pikku taapero alkoi jossakin vaiheessa läpsiä meitä naama hymyssä ja me toruttiin. Kunnes eräänä päivänä tajusin, että lapsi tahtoi leikkiä hippaa ja "löi" samalla tavalla kuin aikuinen, mutta jätti sanomatta "hippa" kun ei osannut... Kyllä harmitti!

Alkuperäinen kirjoittaja pia:
Kamala kun tuli paha mieli tolaisen pienen puolesta =(

Niinpä. Mietin vain miten jollain voi olla edes mielessä ja sydämessä antaa 1v 4kk ikäiselle luunapin. Siis pienelle joka tutkii ympärillä olevaa elämää eikä vielä tiedä mikä on oikein ja mikä väärin. Ei väkivallalla lapsia oikein kasvateta.

Alkuperäinen kirjoittaja suski:

Tästä tuli mieleen. Meidän pikku taapero alkoi jossakin vaiheessa läpsiä meitä naama hymyssä ja me toruttiin. Kunnes eräänä päivänä tajusin, että lapsi tahtoi leikkiä hippaa ja "löi" samalla tavalla kuin aikuinen, mutta jätti sanomatta "hippa" kun ei osannut... Kyllä harmitti!

tavallaan aika ihana esimerkki miten lasta voi tulkita väärin ja noinkin viattomasta toiminnasta oli loppujen lopuksi kyse... ja kyllä aikuisten toiminnasta nuo lapset mallinsa hyvin pitkälti oppii...

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Kiellän ja selitän MIKSI ei tehdä. Vien pois ja annan muuta tekemistä. Tätä toistetaan miljoona kertaa ja vähitellen menee jakeluun. En käytä ruumiillista kuritusta vaikka tuo haastava onkin. Alle 2v on pieni ja vaatii hermoja+pinnaa vanhemmilta.Se ei tehoa että hokee vaan ei ei ei, tai karjuu kitapurje lepattaen.

Mitäs jos se kitapurje kuitenkin jossain tuhannen kerran kieltämisen kohdalla alkaa kuitenkin lepattaa, niin lähdettäis itse sit jäähylle, ja jatkettais sit hetken päästä uusin voimin kieltämistä

Joo, äiteekin voi käydä jäähyllä. Vois sanoa että suuntaan ja toiseen menee paremmin perille asiat kun itsekin osaa tarvittaessa ottaa aikalisän.
Useinmiten noille taaperoiden tempuille on jokin syy. Väsy, tarvii purkaa energiaa, ei oo tekemistä tai haluaa huomiota. Koettaa mitä tapahtuu kun repäsee verhon alas...
Meillä on makuuhuoneen verhoa revitty montakertaa, nykyään harvemmin enää kun tarpeeksi on toistettu ja haettu pois sieltä.

No ei luunappia ainakaan. Herää kysymys että miten ton ikänen voi "repiä verhoja" ja "heittää tavaraa ruokapöydältä"? Teillä ei varmaan ole vanhempia lapsia? Tällöinhän taapero ottaisi automaattisesti mallia vanhemmista mukuloista - ei nekään revi verhoja alas. Mutta syöttehän kaikki yhdessä ja taapero näkee ruokapöytä mallin? Siis sen miten muutkin käyttäytyy ruokapöydässä. Ja sitten jos ei käyttäydy niin heti pois pöydästä ja muut pöydässä syöjät jatkavat ja pitävät hauskaa jotta taapero tajuaa että on pois jostakin kivasta jutusta. Ja kaikkein tärkein - muista kehua taaperoa ylikorostetusti jokaisesta hienosta käytöksestä mitä hän tekee ;)

Mitä olen nyt itse huomannut 1v8kk pojan äitinä: vaikka lapsi sen hetken uskoisikin, niin todennäköisesti repii ja viskoo vielä moooooonta kertaa, huolimatta siitä, miten napakasti komennat. Tuonikäisen kanssa on täysin turhaa "haastaa riitaa", koska taapero todennäköisesti voittaa silti.

Eli kannattaa pitää kiellot minimissä ja sallia kaikki mahdollinen toiminta, joka ei satuta ketään tai sotke/tuhoa mitään. Silloin jaksaa "taistella" niistä tärkeistä asioista.

Totta tämäkin. Sopiva reviiri toimia ja ne tärkeät poissa mitä ei saa rikkoa tai minne ei kiivetä.

Totta tämäkin. Sopiva reviiri toimia ja ne tärkeät poissa mitä ei saa rikkoa tai minne ei kiivetä.

Ainoa hankaluus on siinä, että aina ei tajua tiukentaa sääntöjä tarpeeksi kun ei olla kotona. Tai en nyt sanoisi hankaluus vaan haaste vanhemmille.

Alkuperäinen kirjoittaja huoh :(:
Eli miten lasta saa komentaa? Saako käyttää luunappia vai pelkällä puhumalla ääntä korottamatta?
Meillä poika 1v ja 4kk, ja en tiedä miten kieltää. Pahamieli tulee jos antaa luunapin tai korottaa ääntä, mutta mitä pitäisi tehdä kun lapsi esim. repii verhot alas ja vaikka kieltää niin ei usko vaan repii toisen verhon? Entä kun joka päivä heittää ruuat ja maidot pitkin lattioita?

Ottaa vaan pois tilanteesta ja kieltää. Kyllä ne siitä oppii ku kasvavat. 3v ei enää heittele ruokaa ympäriinsä, saati revi verhoja. Toivottavasti.

Saa kieltää, mutta ei fyysisellä kurittamisella. Mieti oikeasti itse, haluisitko itse sen luunapin otsaan, jos jotain meni väärin. Vaikka puuro paloi pohjaan! Mieti siis!

Kohta varmaan läimäset turpaas lastas. :(

Meillä tosi kovapäinen tyttö 1,5v ja monta kuukautta olin aivan helisemässä kun yritin vaan topakasti kieltää ja valitettavasti liiiian usein huusinkin pienelle josta tuli vaan järjettömän paha mieli :(

Sitten tajusin että asia menee paljon paremmin kun ohjaa oikeeseen toimintaan/muuhun hommaan. Tää toimii lähes poikkeuksetta! Esim kun meinasi tulla syöttämään vastasyntynyttä pikkusiskoa kauhalla (tyhjällä) niin ensin kielsin ja siitähän tuli järjetön huuto mutta sitten kun sanoin että tule pyyhkimän siskon suuta harsolla niin unohti tyhmyydet ja iloisena siirtyi muihin hommiin.

Välillä on tietysti tilanteita että on kiellettävä ja jopa huudettava kovaakin mutta yrittää säästää ne kiellot niihin tilanteisiin kun niitä oikeasti tarvitaan niin toimii paljon paremmin.

mies edelleen lankeaa jatkuvaan kieltämiseen ja kyllähän sen sitten huomaa huudon/kiukuttelun määrästä...

Kärjistettynä jotain tällaista. Tämä nyt oli vain poiminta minun tekstistäni, kirjoitin myös että ohjaa pois kielletystä toiminnasta, selitä, ja anna muuta, sallittua puuhaa. Lähinnä yritin tuossa sanoa että turhaan huutaa ja lyö taaperoa, se tuskin hyödyttää sitäkään vähää. Kunnioitus siinä vaan menee.

Ei on kuitenkin hyvä sana oppia, mutta sen jatkuva viljeleminen vaan turhauttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja huoh :(:
Eli miten lasta saa komentaa? Saako käyttää luunappia vai pelkällä puhumalla ääntä korottamatta?
Meillä poika 1v ja 4kk, ja en tiedä miten kieltää. Pahamieli tulee jos antaa luunapin tai korottaa ääntä, mutta mitä pitäisi tehdä kun lapsi esim. repii verhot alas ja vaikka kieltää niin ei usko vaan repii toisen verhon? Entä kun joka päivä heittää ruuat ja maidot pitkin lattioita?

Lainsäädäntö Suomessa lähtee siitä, että lapsilla on samat oikeudet tulla suojelluksi väkivallalta kuin aikuisilla. Lapsiin kohdistuva väkivalta, myös ruumiillinen kuritus, ovat rikoslain mukaan pahoinpitelyä, tai törkeää pahoinpitelyä, mikäli siitä seuraa lapsen vammautuminen. Alle 15-vuotiaaseen lapseen kohdistunut lieväkin pahoinpitely on julkisen syytteen alainen rikos. Tämä merkitsee sitä, että virallinen syyttäjä voi vaatia tekijän tuomitsemista rangaistukseen, vaikkei pahoinpitelyn uhri sitä vaatisikaan. Lastensuojelulain mukaan jokaisella valtion, kunnan ja seurakunnan työntekijällä on velvollisuus ilmoittaa ilmeisessä lastensuojelun tarpeessa olevasta lapsesta kunnan lastensuojeluun.

Kamalaa lukea, että joku käyttää fyysistä väkivaltaa mm.luunappi tai läpsäys..ei tulis kyllä mieleenkään moinen. Pienestä pitäen opetetaan väkivaltaa HUI

Sanoisinpa sen kummemmin väkivaltaa puolustelematta, että onpa meistäkin kovin väkivaltaisia tullut muutaman luunapin tai pienen tukistamisen takia... Enpä ole väkivaltainen, traumainen tms.
Luunappikin kun sattuu niin hurjasti... Puuttuttaisiin oikeisiin perheväkivaltatapauksiin eikä rinnastettaisi muutamaa pientä luunappia oikeisiin pahoinpitelyihin, jotka varmaan hukkuu kasaan kun kaikenmaailman, hetken mielijohteen pienistä luunapeista nostetaan jumalaton haloo... Herranjestas...

Olen vaan miettinyt sitä, että jos lapsen aina ohjaa tekemään jotain muuta(kieltämisen sijaan), niin eikö lapsi opi silläkin just käyttäytymään väärin, eli saamaan huomion tekemällä jotain väärin? Jos lapsi vaikka repii niitä verhoja, ja sit se viedään tekemään palapeliä tai piirtämään, niin eikös siinä ole juuri saavutettu se äidin huomio vääränlaisella toiminnalla eli tekemällä jotain kiellettyä? Toimin itsekin usein näin, mutta olen vaan miettinyt että onko se sen enempää oikein kun lapselle huutaminen...

meillä ei ole luunappi toiminut kuin ihan pienenä sen jälkeen remmi on toiminut

Yhteistyössä