juhlat tulossa ja vieraissa keliakiaa sairastavia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mamma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mamma"

Vieras
ensinnäkin en ole mikään keittiöhengetär. onko ihan törkeää, jos keliaakikoille ei ole yhtä montaa lajia tarjolla kuin kaikkiruokaisille? on kuitenkin sekä suolaista ja makeaa gluteenitonta tarjottavaa, mutta vaan yhtä lajia kumpaakin, sekä gluteenittomia kaupan keksejä.

Minusta keliakia on sen verran hankalampi järjestettävä, että pitäisi vieraan ymmärtää ettei kaikkea voi tehdä heidän mukaan. Mielestäni tuo on jo hyvin hoidettu :)

Eijöhän nuo ole tottuneet et on eri tarjottavat. Riippuu ehkä vähän juhlista ja et onko useampi syöjä. Pääasia et olet ne mahdollisuuksien mukaan ottanu huomioon.

Riippuu tietysti kovasti juhlista ja tarjoiluista, mutta itse olen ainakin pitänyt ihan riittävänä, että on saan salaatin lisäksi vain gluteenitonta patonkia, vaikka muille olisi patongin lisäksi suolaista piirastakin tms
Mutta riippuu siis kovasti siitä, onko pöydässä kuitenkin jotakin mitä keliaatikkokin voi syödä.
Tai että on se yksi makea, mutta sen lisäksi on tuoretta ananasta, viinirypäleitä tms
Eli jos muille on sen seitsemän sortin tarjoilut ja minulle tasan se yksi suolainen ja yksi makea, niin vähän kurjalta tuntuu, mutta jos pöydässä on kuitenkin jotakin mitä saan ottaa, niin hyvä... Siihen on keliakian kanssa eläessä ollut pakko tottua

Ja minulla on yleensä jopa itsellä mukana pieni nyssykkä, jossa on jotakin suuhun pantavaa, siltä varalta, että emännältä on erikoisruokavaliot unohtunut

Voi olla, ettei herkät keliaakikot edes uskalla syödä sinun tekeleitäsi, kun heillä on niin ehdottoman tarkkaa, ettei mitään kontaminaatioita ole. Jos vaikka olet samalla lusikalla ensin ottanut tavallisia jauhoja ja sitten sen jälkeen perunajauhoja, niin niitä perunajauhoja ei voi enää käyttää heidän ruokiensa tekoon. Heitä varten pitäisi olla mm. täysin uusi voi/margariinipaketti, ettei siihen ole joutunut leivän murustakaan.

Pahimmillaan leivotaan kyllä kakku gluteiinittomista jauhoista (osalle muuten kelpaa vain luontaisesti gluteiinittomat), mutta jauhotetaan kakkuvuoka sitten tavallisilla korppujauhoilla jne.

Jos leipoo itse, niin voi hyvin leipoa kaiken gluteenittomista jauhoista, mantelijauhosta, perunajauhosta... Piirakoissa ja täytekakuissa ainakaan ei huomaa mitään makueroa.

[QUOTE="vieras";25005938]Voi olla, ettei herkät keliaakikot edes uskalla syödä sinun tekeleitäsi, kun heillä on niin ehdottoman tarkkaa, ettei mitään kontaminaatioita ole. Jos vaikka olet samalla lusikalla ensin ottanut tavallisia jauhoja ja sitten sen jälkeen perunajauhoja, niin niitä perunajauhoja ei voi enää käyttää heidän ruokiensa tekoon. Heitä varten pitäisi olla mm. täysin uusi voi/margariinipaketti, ettei siihen ole joutunut leivän murustakaan.

Pahimmillaan leivotaan kyllä kakku gluteiinittomista jauhoista (osalle muuten kelpaa vain luontaisesti gluteiinittomat), mutta jauhotetaan kakkuvuoka sitten tavallisilla korppujauhoilla jne.[/QUOTE]

Juu, tästä syystä usein kerron hätäilevälle emännälle, että minulle voi vallan mainiosti ostaa riisipiirakoita ja korvapuusteja/muffinsseja sieltä lähikaupan pakastehyllystä. Niitä saa nykyään ihan joka kaupasta ja ne kelpaavat oikein hyvin ja olen iloinen kun saan jotain syötävää.

[QUOTE="qwer";25005955]Jos leipoo itse, niin voi hyvin leipoa kaiken gluteenittomista jauhoista, mantelijauhosta, perunajauhosta... Piirakoissa ja täytekakuissa ainakaan ei huomaa mitään makueroa.[/QUOTE]

Huomaa taatusti. Joten en suosittele. Ja rakenne ei ole monestikkaan sama kuin vehnäjauhoilla. Gluteenittomatkin on ihan syötäviä mutta vehnäjauhoilla saa paremman.
Mulla on kavereissa useampi gluteeniton ja muutama noista sellasia jotka väittää kans et ihan samanmakuista kun normaali leivonnaiset. Ei vaan ole.

Ap riippuu kyllä niistä juhlista kuten jo sanottu ja sekin et onko niitä gluteenittoman syöjiä 1 vai 5.

Haluatko kertoa, mitä suunnittelemaan glut. lajit ovat? Ja mitä muille on tarjolla? Esim. Suolainen piirakka on helppo tehdä gluteenittomista jauhoista tai leipäjuusto käy (saa myös laktoosittomana).

Perunajauhoista saa esim. kääretorttupohjan ja niistä pohjista voi tehdä myös kakun.

Salaatit ja vaikka risotto käy keliaakikolle. Leipäjuusto ja hillo (tarkasta tuoteseloste) on hyvä idea myös.

[QUOTE="Sanna";25007040]Minä en ainakaan hankkisi mitään gluteenittomia jauhoja yhden vieraan takia.[/QUOTE]

Jos haluaa tehdä kaikille samaa, niin sitten jauhoja tulisi käytettyä vähän enemmän paketista. Ja paketin voi varmaan antaa keliaakikolle mukaan, jos ei halua kaappiin jättää.

Millaiset juhlat? Onko ruokatarjoilu vai kahvipöytätarjoilu?
Ruokahan on loppujen lopuksi tosi helppo suunnitella gluteenittomaksi.
Leivonnaiset hankalampia, vaikka esim kääretorttu pelkällä perunajauholla leivottuna on paitsi hyvää niin äärimmäisen helppoa. Muistathan vaan, että kaikki käyttämäsi mitta-astiat ym on puhtaita.

Minä en joskus tajua ihmisiä. Melkein vihaisena pohditaan, mitä voi tarjoilla erikoisruokavaliopotilaille. Sitten kun jotain ehdotetaan, puhistaan, että minä en ainakaan jaksa nähdä vaivaa yhden vieraan takia tai muuta vastaavaa.

Älkää hemmetti kutsuko niitä mielestänne liian vaikeita syöjiä jos se on noin hankalaa. Ei kukaan odota kutsujen emännän pomppivan jokaisen erikoisruokavalion mukaan, mutta itse olisin mieluummin kotona syömässä kunnon ruokaa kuin katselisin sivusta muiden syömistä ja nakertaisin itse kaupan kuivaa pakastekyrsää.

Ja kyllä, gluteenittomista aineksista saa ihan yhtä hyvää ja jopa parempaa ruokaa, jopa leivonnaisia, kuin tavallisistakin. Se vaatii toki hieman mielikuvitusta ja taitoa.

(Huom: tämä vuodatus ei koske juuri ap:ta! Ärsyttää aihe muuten vaan tällä hetkellä.)

[QUOTE="vieras";25005996]Huomaa taatusti. Joten en suosittele. Ja rakenne ei ole monestikkaan sama kuin vehnäjauhoilla. Gluteenittomatkin on ihan syötäviä mutta vehnäjauhoilla saa paremman.
Mulla on kavereissa useampi gluteeniton ja muutama noista sellasia jotka väittää kans et ihan samanmakuista kun normaali leivonnaiset. Ei vaan ole. [/QUOTE]

No ei tietenkään ole samanmakuista, mutta esim. täytekakuista makuero ei pistä makuhermoon. Olen usein leiponut vieraille, joiden joukossa keliaakikkoja, ja kaikille samaa. Esim manteli- ja perunajauhoista leivotaan paljon muutenkin kuin ainoastaan keliaakikkoja varten. Ja kuten joku tuossa kirjoitti, usein tulee parempaakin kuin tavallisista jauhoista.

Tämä on tietysti makuasia ja mielipidekysymys, mutta mulla on vain hyviä kokemuksia. Jotkut keksit ja pullat on eri asia, kun niissä on vaan se taikina eikä mitään täytettä.

Yhteistyössä