Onko ylioppilasjuhlissa pakko olla ruokatarjoilu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Ne juhlat missä mä olen ollut niin niissä on aina ollut sekä ruoka- että kahvitarjoilu. Omissakin juhlissa oli karjalanpaistia ja perunaa ruokana.

Oman lapsen juhlat ei ole vielä ensi keväänä, mutta mietin jo valmiiksi näitä juttuja. On kuitenkin paljon työläämpää tehdä sekä ruoka- että kahvitarjoilu kuin pelkkä kahvitarjoilu. Toki se on juhlavampaa kun on molemmat tarjoilut. Se vain tietää sitä, että mä en voisi olla loppuun asti koulun juhlassa kun pitäisi keittää perunat yms. Itse siis pitäisi kaikki tehdä eikä olisi mitään pitopalvelua. Tai vaikea löytää ketään joka voisi olla kotona hoitamassa ruoat tarjoilukuntoon.

Vai onko se vain tällä seudulla tapana pitää ruokajuhlat? Vai riittääkö kahvipöytä jossa sekä makeaa että suolaista tarjottavaa?

Ne juhlat missä mä olen ollut niin niissä on aina ollut sekä ruoka- että kahvitarjoilu. Omissakin juhlissa oli karjalanpaistia ja perunaa ruokana.

Oman lapsen juhlat ei ole vielä ensi keväänä, mutta mietin jo valmiiksi näitä juttuja. On kuitenkin paljon työläämpää tehdä sekä ruoka- että kahvitarjoilu kuin pelkkä kahvitarjoilu. Toki se on juhlavampaa kun on molemmat tarjoilut. Se vain tietää sitä, että mä en voisi olla loppuun asti koulun juhlassa kun pitäisi keittää perunat yms. Itse siis pitäisi kaikki tehdä eikä olisi mitään pitopalvelua. Tai vaikea löytää ketään joka voisi olla kotona hoitamassa ruoat tarjoilukuntoon.

Vai onko se vain tällä seudulla tapana pitää ruokajuhlat? Vai riittääkö kahvipöytä jossa sekä makeaa että suolaista tarjottavaa?
Riippuu vieraiden etäisyydestä.

Mä oon ollu lakkiaisissa jossa on vain kahvit, ja pippaloita ennen on pitkämatkalaisille tarjottu ruoka.

Jos kutsutut tulevat 1-1,5 tunnin ajomatkan päästä, ei tartte kuin kahvit.

Toinen vaihtoehto on tehdä jotain ruokaisia salaatteja, patonkeja, pesto-mozzarella-palleroita makeiden tarjottavien ja kahvitarjoilun kylkeen.

Itse tekisin niin, että varaisin kaikille ja semmosille 100 km päästä tuleville niin paljon suolaista leivonnaista makeiden kylkeen, ettei nälkä takuulla tulisi. Ja jos joku tulis oikein kaukaa niin ruoka sille, sitä ennen.

Meillä on ollut vain pikkusuolaista, kuten voileipäkakkua, pasteijoita, karjalanpiirakoita.

Perunat voi kiehauttaa ennen koululle lähtöä, sammuttaa levyn ja jättää hautumaan. Karjalanpaisti kannattaa hauduttaa etukäteen valmiiksi ja kun pääsee koululta kotiin niin kiehauttaa kattilassa. Salaatit, kalat, yms jääkaappiin valmiiksi.

Lämpimästi suosittelen pyytämään jonkun apuun kahvinkeittoon ja tarjollelaittoon.

• Tykkää
Reactions: Echo

On täysin ok tarjota kakkukahvit!

Meillä oli voileipäkakkujen (liha-, kala- ja kasvisversiot), täytekakkujen ja pikkuleipien lisäksi tarjolla salaattipöytä. Siinä oli kinkkua, itsetehtyjä pikkulihapullia, lohta, keitettyjä kananmunia, oliiveja, salaattia, tomaatteja, kurkkua, paprikaa, erilaisia yrttejä, patonkia, salaattikastikkeita jne. Kaikki eri kulhoissa, joten jokainen sai koota oman salaattinsa. Runsas salaattipöytä oli suosittu, joten olin tosi tyytyväinen kun ei tullut pilkottua aineksia turhaan (kova homma pilkkoa kaikki, mutta salaattipöytä oli yo:n oma toive).

Nykyään syödään mielummin suolaista, joten ehkä siksi sekä salaattipöytä että voileipäkakut olivat tosi suosittuja. Meillä oli vielä kaksi eri kattausta eli olimme jakaneet vieraita eri kellonaikaan, etteivät kaikki olisi kerralla paikalla hirveässä ryysiksessä.

Jos vieraat tulevat kaukaa, niin silloin on tapana tarota ruokaa. Meidän viikonlopun lakkiaisjuhlat peruttiin. Tarkoitus oli tarjota suolaisia piirakoita, voileipäkakkua, "suolapaloja" ja makeita leivonnaisia.

Perinteisissä juhlissa porukkaa tulee ja menee non-stop meiningillä. Osa piipahtaa pikaisesti ja jotkut (ne kaukaa tulevat) istuvat kauemmin.

saattaa latistaa juhlatunnelmaa jos kauempaa tulleiden vieraiden pitää köydä kesken juhlien aapeeceella skruudaamassa

Muutama vuosi takaperin kun kiersimme samana päivänä useammat yo-juhlat niin oli ihanaa kun yhdessä paikassa oli salaattipöytä + vichyä. Oli raikas poikkeus kun muiden juhlissa oli vain kakkua ja kahvia (oli toki tuolla salaattipöytä-paikassakin kakkua ja kahvia, mutta tuo salaatti jäi mieleen kun oli niin raikasta). Oli vielä tosi kuuma päivä.

Yhteistyössä