Yhteishuoltajuus ja muutto toiselle paikkakunnalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *AP*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Äiti kyllästyi asumaan pk-seudulla ja on nyt päättänyt muuttaa 600 kilometrin päähän omien vanhempiensa luokse. Syynä kuulema se, että ystäväverkko puuttuu häneltä eikä hänellä ole elämää täällä. Eli eron syy ei ole se, että vaimoni kanssa ei tultaisi toimeen. Hän on vain kyllästyny pk-seutuun. Itse jäisin tänne pk-seudulle asumaan, koska täällä on vakityö. Ja sinne minne hän muuttaa, siellä ei olisi minulle mitään töitä. Miten helvetissä näkisin 5-vuotiasta tytärtäni? Sen verran pitkä välimatka, et hyvä jos näkee kahdesti vuodessa:( Tämän tytär sanoi äidille:" ei me voida muuttaa, koska en mä isii voi jättää yksin." Helvetti, et on riipaisevaa ajatellakkin olevansa erossa tyttärestä.

Jos on yhteishuoltajuus, niin lapsen lähivanhempi (sun tapauksessa äiti) ei voi muuttaa LAPSEN KANSSA ilman isän (etävanhempi) suostumusta. Tämä on ihan kirjoitettu lakiinkin. Googleta: laki lapsen huollosta. Siellä sanotaan varsin sujuvalla Suomen kielellä, että lapsen huoltajat (eli etä ja lähi yhdessä, kun on yhteishuolto) päättävät YHDESSÄ mm. lapsen asuinpaikasta. Tähän lakiin nojaten lähivanhempi ei saa muuttaa lapsi mukanaan muualle saamatta siihen ensin kirjallista lupaa etältä (käytännössä allekirjoitus maistraatin muuttoilmoitukseen). HUOM. YKSIN LÄHIVANHEMPI SAA TOKI MUUTTAA JA SIIHEN EI TARVITSE ETÄVANHEMMAN SUOSTUMUSTA, MUTTA LASTA JA LAPSEN KIRJOJA EI LAIN MUKAAN SAA MUUTTAA ILMAN ETÄN LUPAA. Kuitenkin, liian moni maistraatti katsoo tätä lakipykälää läpi sormien, eikä pyydä etältä allekirjoitusta muuttoilmoitukseen. Samoin moni sossu ei ole ajan tasalla heidän tärkeimmästä laista, eli ko. laista ja yrittävät syöttää pajunköyttä etälle siten, että etällä ei olisi mitään sanottavaa muuttoon. MUISTAKAA ETÄVANHEMMAT, SOSSU ON LIIAN USEIN LÄHIVANHEMMAN PUOLELLA JA SIKSI KANNATTAA AINA OTTAA LAKIMIES HOITAMAAN NÄITÄ ASIOITA.

Summana: taistelkaa isät, taistelkaa. Taistelkaa siitä oikeudesta, että saatte olla lapsillenne maailman parhaita isiä. Lapsen äiti voi muuttaa, mutta vastustatte muuttoa, taistelkaa siitä vaikka oikeudessa. Mikäli pystytte näyttämään, että lapsella on nykyisellä asuinpaikkakunnalla parempi turvaverkosto ja paremmat oltavat ja muutto muualle heikentäisi näitä, niin olette vahvoilla saada lähihuoltajuus.

lastenvalvoja sanoi, että tuo on legendaa. Eli etävanhempi ei voi esim. estää muuttamasta toiselle paikkakunnalle. Toki tapaamisten tulee sujua edelleen.

Lastenvalvojasi ei näköjään ole lukenut lakia:
"3 §
Lapsen huoltajat
Lapsen huoltajia ovat hänen vanhempansa tai henkilöt joille lapsen huolto on uskottu.

4 §
Huoltajan tehtävät
Lapsen huoltajan on turvattava lapsen kehitys ja hyvinvointi siten kuin 1 §:ssä säädetään. Tässä tarkoituksessa huoltajalla on oikeus päättää lapsen hoidosta, kasvatuksesta, asuinpaikasta sekä muista henkilökohtaisista asioista."

Mikä tässä on epäselvää?

Jeesus että ämmät häpeilemättä voivat rikkoa lastensa elämän ihan tuosta noin vaan. Palstalla jatkuvasti ämmät valittavat kuinka ex-miehet eivät pidä yhteyttä lapsiinsa ja sitten ne jotka pitävät joutuvat kokemaan tällaista. Te jotka viette lapsenne kauas omasta isästään, haistakaa vittu.

Eihän ap:n tapauksessa isää edes pahemmin lapsi kiinnosta, niin mitä helkatin väliä sillä loppujen lopuksi on. Meillä kävi niin, että isä itse muutti melkein 500km päähän lapsistaan, sanoi vielä ennen muuttoa, että miksi ei muuttaisi, eihän hänellä ole täällä paikkakunnalla mitään. Tapaamiset ovat satunnaisia ja nuorempaa isä ei tapaa juuri laisinkaan, ovat aivan vieraita toisilleen.

Alkuperäinen kirjoittaja roosanäiti;24156592:
niin mä yrittäisin nähdä tilanteen lapsen silmin: miten lapsi kokee erossa olon vanhemmasta joka jää niin kauaksi, jatkuvan pitkän matkan reissaamisen kahden kodin välillä on rankkaa lapselle, tuo on jo pitkä välimatka kulkea jatkuvasti yms. yms.
mulla yhdet tutut sopivat erotessaan, että asuvat samassa kaupunginosassa kunnes lapset ovat peruskoulun käyneet, sitten molemmat voivat muuttaa minne lystäävät, iso päätös, mutta lapsen edunmukainen...

kannattaa YRITTÄÄ nähdä asiat lapsen silmin, vaikka se olisikin välillä tosi hankalaa... ja eksä olisi hankala ja ja... mutta siltikin...:(

Samaa mieltä...On ikävä huomata, että vanhemmat eivät ymmärrä tätä asiaa lapsen näkökulmasta, enemmän huolestuttaa esim. uusi parisuhde ja sen toimivuus.

Tämä on niin kolmeen leiriin menevä aihe, että ihan hirvittää odotella vastauksia. Olen itse lähivanhempi ja kasvattanut tarhaikäisen lapsen yksin. Kouluun meno alkaa jo häämöttää ja olen suunnitellut muuttoa 300km päähän nykyisestä kunnasta. Minulla on yhteishuoltajuus lapsen isän kanssa joka asuu tunnin ajomatkan päässä. Isä on vasta kuluneen vuoden ajan säännöllisesti lasta tavannut ja aikoo tehdä kaikkensa estääkseen muuton. Toisella paikkakunnalla on minun sukuni ja paremmat mahdollisuudet työllistyä. Olen aina hoitanut matkakustannukset etävanhemman kanssa puoliksi tai kokonaan itse jos hänellä ei ole ollut varaa kuskata viikonlopuksi kahdesti kuussa ja olen edelleen valmis auttamaan tapaamisten järjestämisessä. Mutta nyt etäisä ei ole tyytyväinen eikä aio tulla asiassa vastaan. Mikä neuvoksi? Mitä laki asiassa sanoo. Lastenvalvojat ja sossu ovat usein hyvin puolueellisia ja minä haluan olla reilu kaikkia kohtaan.
Kiitos tulevista vastauksista.

Asiasta en tiedä, mutta tuli vaan menneet vuodet mieleen....

Esikoisen isä muutti Turusta ensin Vantaalle, sitten Lappeenrantaan, niin, isäthän toki saa muuttaa mihin asti vaan! ;) Noh, lähti opiskelemaan, tapaamiset hoituivat kyllä, säännöllisen epäsäännöllisesti!

[QUOTE="vieras";24157053]4 vuotiian meinaat laittaa itsekseen junassa kulkemaan 300 km matkan?[/QUOTE]

Huoh.... Niinhän se ap kirjoitti??? Vai kirjoittiko????

Ite matkustelin junalla Turusta Helsinkiin ja takaisin jonkin kerran, poikaa isänsä luo viemään, isä palautti samalla metodilla kotiin! Kun tuli ikää tarpeeksi, vein lentokoneeseen, isä sitten toisessa päässä hali. Mä ainakin hyödynsin nuo junamatkat opiskeluun ja yleensäkin lukemiseen! ;)

Jeesus että ämmät häpeilemättä voivat rikkoa lastensa elämän ihan tuosta noin vaan. Palstalla jatkuvasti ämmät valittavat kuinka ex-miehet eivät pidä yhteyttä lapsiinsa ja sitten ne jotka pitävät joutuvat kokemaan tällaista. Te jotka viette lapsenne kauas omasta isästään, haistakaa vittu.

Onhan taas asiallista tekstiä :headwall:

On aivan aikuisista kiinni, miten saavat tapaamiset järjestettyä. Oletetaan, että sinulla olisi elämässäsi uusi emäntä, joka ei haluakaan sinun tapaavan lastasi säännöllisesti. Entäpäs sitten? Näitäkin tapauksia on tullut vastaan.

AP, voit muuttaa Suomen rajojen sisäpuolella vaikka kauimmaiseen kaupunkiin mitä Suomesta löytyy. Lähihuoltajana voit päättää lapsen asumisesta. Tapaamiset kannattaa isän kanssa sopia ja joustaa niissä tarvittaessa.

[QUOTE="jep jep";24156165]Maistraatista lähetetään vanhemmalle A tieto jos toinen vanhempi, B, muuttaa lasten osoitetta. Lasten kotipaikkakuntaa ei vaihdeta reksteriin ennen kuin vanhempi A on allekirjoittanut osoitteenmuutoslapun.[/QUOTE]

Höpöhöpö. Jos vanhemmat ovat jo erossa ja lapsi asuu toisen vanhemman kanssa eli lähivanhemman luona, etävanhempi ei saa edes maistraatista tietoa eikä tarvitse allekirjoittaa mitään lupia.

Kyllä meidän tapauksessa maistraatti lähetti etävanhemmalle tiedon minun ja lasten muutosta toiselle paikkakunnalle. Ja tämä tapahtui viime elokuussa. Ja kyllä hänen täytyi allekirjoittaa tiedoksisaantilappu. Samoin nykyiselle miehelleni tuli lappu maistraatista että hänen tyttärensä osoite oli muuttunut kun he erosivat ex- puolison kanssa. Ja muutti kuitenkin saman kunnan sisällä. Eli aina lähtee ilmoitus etävanhemmalle lapsen osoitteen muutoksesta.

[QUOTE="piika12";25427190]Kyllä meidän tapauksessa maistraatti lähetti etävanhemmalle tiedon minun ja lasten muutosta toiselle paikkakunnalle. Ja tämä tapahtui viime elokuussa. Ja kyllä hänen täytyi allekirjoittaa tiedoksisaantilappu. Samoin nykyiselle miehelleni tuli lappu maistraatista että hänen tyttärensä osoite oli muuttunut kun he erosivat ex- puolison kanssa. Ja muutti kuitenkin saman kunnan sisällä. Eli aina lähtee ilmoitus etävanhemmalle lapsen osoitteen muutoksesta.[/QUOTE]

Ilmeisesti käytäntö vaihtelee eri maistraateissa. Pääkaupunkiseudulla eivät lähettele.

Sen tiedän, että jos vanhemmat asuvat saman katon alla, silloin toisella vanhemmalla on oikeus estää lapsen muuton siitä asunnosta, jossa asuvat. Ja silloin myös ilmoitus maistraatista.

Minulla on tyttö 8v. jota olen tavannut viikottain ja hän on ollut luonani pitkiäkin jaksoja. Vaikka välimatka on 60 km suuntaansa olen kuljettanut häntä harrastuksiin kahdesti viikossa ja joka vuosi olemme tehneet 2-4 lomamatkaa yli 5 vuoden ajan ja olen kustantanut kaikki kulut. Elatusmaksu on 310€ /kk ja sen lisäksi olen vaatettanut tytön useasti, kun hänen äitinsä ei ole ostanut vaatteita. Ja mainittakoon, että tyttäreni on pärjännyt mm. koirakilpailuissa ja on muutoinkin osoittanut kiinnostusta ja pitkäjanteisyyttä asioihin, joita olemme yhdessä tehneet, toisin, kuin äitinsä kanssa. Hänen äitinsä on seurustellut koko ajan saman miehen kanssa, joka juo runsaasti ja on väkivaltainen. Mm. poliisit ovat tehneet kotikäynnin ja heidät on kutsuttu perhetyöntekijän kuultavaksi. Siitä on nyt muutaman vuotta aikaa. Nyt hän ilmoitti, että muuttaa tytön kanssa yli 320 km päähän miesystävän kotiseudulle, keskelle korpea, jossa lähimpään kauppaan on 9 km matkaa ja lähimmät naapurit ovat miesystävän sukulaisia. Tytöllä ei ole ystäviä ja näin suoralta kädeltä se on ihanteellinen paikka (sairalloisen)mustasukkaiselle ja väkivaltaiselle miehelle valvoa, ettei toinen "käy vieraissa".
Teen itse epäsäännöllistä 3-vuorotyötä ja opiskelen työn ohessa ja peruskoulun toiselle menevä tyttäreni on minulle tärkeä. Mutta näistä etäisyyksistä tulee todellinen este. Minulla on korkeintaan joka kolmas vkl vapaa ja jos anon niitä vapaiksi menetän palkaa ja toisaalta matkakulut tulevat olemaan suuret. Mikä neuvoksi? Asiaa mutkistaa vielä se, että minulla on poika 4v. joka on kovin kiintynyt siskoonsa ja esim. muutto perässä ei ole mahdollinen. Ilmeisesti ei ole muuta mahdollisuutta kuin pitää mahdollisimman paljon yhteyttä puhelimitse ja tavata lomilla, mutta oma jo muutoinkin vähäinen vapaa-aika tulee vähenemään entisestään, kun saan tunti tolkulla istua autonratissa.
Itselläni on visio, että joko tämä mies hakkaa tytön äidin sen verran perusteellisesti, että pystyn puuttumaan asiaan viranomaisteitse tai tytölle tulee niin pahoja käytöshäiriöitä, että hänet otetaan huostaan tai.. en edes halua ajatella kaikkia vaihtoehtoja. Ja turha yrittää selitellä mistään ruusuisista tulevaisuuden visioista, tytön äiti lähtee sinne jo nyt sillä asenteella, että tulee aikanaan eroamaan, mutta pelkää miesystäväänsä niin paljon, että lähtee kun käsketään. Eikä siinä kaikki. Tytön äiti on lopettanut työt ja lähtee sinne korpeen työttömänä ja kesämökille, paikkaan, jossa ei ole mukavuuksia, kun tämä miesystävä on luvannut rakentaa uuden talon. ... aikanaan.

Tässä taas viedään miestä, kuin pässiä narussa. Ja ei ainakaan lisää kunnioitusta tytön äitiä kohtaan.