g: Osallistuivatko vanhempanne koulunkäyntiinne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uupunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uupunut äiti

Vieras
Niin, osallistuivatko he vai teitkö kaiken itse?

Tämä gallup on siksi, että olen tyrmistynyt: meidän vanhempien pitää jatkuvasti kyylätä koulun tiedotuksia netin kautta ja osallistua opetukseen! Itse kävimme koulut aikanaan ilman mitään vanhempien osallistumista ja minusta olisi ollut todella suuri loukkaus, jos vanhempani olisivat pitäneet minua niin tyhmänä, etten pysty koulua käymään.

Enää en jaksa. En vaan jaksa.

Tarkistivat läksyt ja autttoivat jos oli ongelmia. Kävivät vanhempainilloissa. Muistuttivat esim. liikuntavaatteista ym muista jutuista ainakin aluksi. Mitä siellä sitten nykyisin vanhempien täytyy tehdä? Omani on vasta 3 v, niin en tiedä.

Ei mun vanhemmat olisi osanneet edes auttaa. Minä aina ajattelen, että mun lapseni käy koulua, minä en. Olen tästä opettajankin kanssa keskustellut. Koulu vastaa opetussuunnitelman mukaisen oppiaineksen läpikäymisestä. Kotona koulunkäyntiä toki tuetaan, mutta en kyllä ala pakertaa mitään ymppätiedon projektitehtävää. Lapsille pitää antaa ikätasoisensa mukaisia tehtäviä, ei sellaisia että tehtävien onnistuminen edellyttää aikuisen apua.

Eivät osallistuneet, vaikkakin jälkeenpäin ajatellen olisin pitänyt siitä jos olisivat edes vähän olleet kiinnostuneita pärjäämisestäni.

Esikoisen kanssa seuraan viikkotiedotteet, muistutan kokeista, luen kokeet aina huolella, kannustan hyvistä numeroista rahapalkkiolla ja autan jos on tarvetta. Niin ja varmistan usein että läksyt on tehty. En kuitenkaan tarkasta läksyjä, enkä muutenkaan tuputa apuani ellei sitä pyydetä.

Opettaja kehui kun kuuli käytäntömme. Hän totesi ettei poika opi, jos ei tee itse virheitään. Opettaja kehottaa välillä viikkotiedotteessa opettelemaan esim. kertotauluja lasten kanssa (meillä ei ole ollut tuohon tarvetta), mutta muuten ei kyllä vaadita vanhempia osallistumaan opetukseen.