Mikä ruokaöljy olisi nyt se terveellisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Minä";24971530]Niin ja vaikka ei olisi gmo:ta, niin silti helppoa ja halpaa tuottaa Suomessa. Money talks..[/QUOTE]

Mä siitä helppoudestakaan niin tiedä, mutta halpaa se ainakaan ei ole!

[QUOTE="minä";24971182]Ravintoterapeutti nimenomaan suositteli rypsiöljyä, koska se on kotimaista ja sisältää enemmän hyviä rasvahappoja kuin auringonkukkaöljy. Oliiviöljy on terveellistä vain kylmissä ruuissa, kuumennettaessa sen rasvat helposti hapettuvat epäterveelliseen muotoon.[/QUOTE]

En kyllä ymmärrä tuota "koska se on kotimaista" sinisilmäisyyttä. Onko se rypsiöljy nyt sitten väkisinkin parasta koska se on kotimaista?

Voita ja neitsytkookosöljyä meillä. Välillä oliiviöljyäkin. Kalaöljyä lusikalla pullosta koko perheelle myös.

Margariinit, rypsiöljyt ja kaikenmaailman kasvirasvasekoitteet jää takuulla kaupan hyllylle.

Viimeksi muokattu:
Voita ja neitsytkookosöljyä meillä. Välillä oliiviöljyäkin. Kalaöljyä lusikalla pullosta koko perheelle myös.

Margariinit, rypsiöljyt ja kaikenmaailman kasvirasvasekoitteet jää takuulla kaupan hyllylle.

Noita itsekin suosin. :)
Mutta mikä halvoista ruokaöljyistä olisi vähiten haitallista?

Löysin juuri dokkarin tai luennon mikä voisi avata monen täällä kirjoittaneen silmät joidenkin öljyjen, mm. oliiviöljyn suhteen...

https://youtu.be/w2qCCTyTyPA

No mikä öljy diabeetikolle jolla korkea kolestroli?

Onko rypsiöljy se paras tässäkin tapauksessa? Hyviä rasvoja pitäisi saada, mutta kun ei pähkinät tms maistu ja kalaakaan ei kovin usein syödä.

[QUOTE="vieras";24971447]Neitsytoliiviöljyä ei kuulu käyttää paistamiseen. Ja Välimeren ruokavaliossa on miljoona tekijää, jotka tekevät siitä terveellisen. Ei voi sanoa, että syynä olisi oliiviöljy.[/QUOTE]

veikkaanpa että välimerellä paistinpannulle lorahtaa juurikin oliiviöljyä.

Tää on vain mun mielipiteeni, mutta kun noi suositukset muuttuvat aina noin kymmenen vuoden välein niin on fiksua syödä niitä hyväksi mainostettuja öljyjä monipuolisesti. Sit ei oo syönyt juuri sitä myöhemmin myrkyksi todettavaa paljoa.

Mä lorauttelen ruokiin rypsi- ja oliiviöljyä, tonnikalan seassa on auringonkukkaversiota, avokadosta saan avokadoöljyä, kiinalaisiin sapuskoihin joskus seesamiöljyä ja kalasta saa kalaöljyä. Nnniii juu, ja sit vielä tyrniöljy mitä otan joskus aamuisin teelusikallisen.

Mikä ruokaöljy olisi nyt se terveellisin?
Ei pysy kärryillä. Mikä ruokaöljy oli nyt suositeltu? Oliiviöljy vai rypsiöljy? vai oliko se joku muu?
Kylmäpuristettu neitsytoliiviöljy on ainakin terveellistä, koska sen runsas käyttö sisältyy perinteiseen Välimeren ruokavalioon, joka on todettu hyvin terveelliseksi. Ja toisin kuin väitetään, sitä voi käyttää myös paistamiseen.

Suomalaisilla väärä uskomus oliiviöljystä – Sillä on iso ero kumman valitset
Oliiviöljy sopii öljymestarin mukaan myös paistamiseen.

• Tykkää
Reactions: -roosaruusa-

Yhteistyössä