Kokemusta lemmikistä luopumisesta lapsen allergian takia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "surullinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"surullinen"

Vieras
Meillä on nyt se tilanne, että lemmikit täytyy laittaa pois. Lapsi ei niistä oirehdi, mutta allergiatestin mukaan on allerginen ja lääkäri kehoitti hävittämään eläimet. Tästä tuli meille suuri suru ja lapsi ei meinaa millään hyväksyä ajatusta. Äidin sydäntä raastaa, kun lapsi ihan tuskaisena huutaa, et äiti anna mulle jotain lääkettä, että saisin olla eläinten kanssa. Lapsi ei kestä ajatusta, ettei hän näe omaa lemmikkiään enää ikinä. Myös mulle tämä on iso juttu, koska mun kohdalla on kyse vuosia jatkuneesta harrastuksesta. Musta tuntuu, etten osaa lohduttaa lasta, enkä osaa sanoa mitään järkevää, koska itsellänikin on paha mieli asian takia. Olen yrittänyt keksiä asiasta positiivisia puolia, mutta lapsi vaan itkee. Lapsen terveys menee kaiken edelle, mutta siitä huolimatta mulla on nyt sellainen olo, että :headwall: Joo ja lapselle yritän olla näyttämättä tätä, koska ei se ainakaan asiaa helpota mitenkään.

Mä jouduin lapsen luopuun koirasta allergian takia. Oli kyllä tosi kova paikka, mutta onneksi koira meni hyvään kotiin, jossa käytiin aina välissä kylässä katsomassa koiraa. Mulla ei aluksi ollut juuri mitään oiretta koirasta, mpientä nuhaa vain. Tänä päivänä allergia on niin paha, että jos olen samassa huoneessa koiran kanssa, voi edessä olla päivystysreissu. Eli vaikka oireita ei nyt ole, ei kannata ottaa riskiä, jos allergia on todettu.

Mä kävisin kysymässä vielä toisen lääkärin mielipidettä asiaan. Meille lääkäri sanoi, että jos lapsesi on allerginen koirallenne, osta toinenkin koira.

Yleensä eläimistä luovutaan siinä kohtaa, kun oireet ovat sitä luokkaa, että luopuminen on pakollista. Siksi kummastuttaa luopumiskehoitus silloin, kun oireita ei edes ole. Tai no, käskettiin munkin erään lääkärin toimesta luopumaan koirista, kun lapsellani todettiin atooppinen iho. Toinen lääkäri oli sitä mieltä, että koirista ei todellakaan tarvitse luopua.

En luopunut ja kun lapsille tuli vähän ikää lisää, atooppisen ihon oireetkin helpottui kummasti.

[QUOTE="hei";24966628]Miksi lemmikit täytyy laittaa pois, jos ei kerran oireita tule? Perusteliko lääkäri mitenkään kantaansa?[/QUOTE]

Lapsella on infektioastma. On tähän asti oirehtinut vain flunssan yhteydessä ja silloinkin melko lievästi eli ei mitään sairaalareissuja keskellä yötä, mitä se voisi ilmeisesti pahimmillaan olla. Kun ei ole ollut flunssaa, ei ole tarvinnut avaavia lääkkeitä. Mentiin uuden lääkärin luo ja hän olikin nyt yhtäkkiä sitä mieltä, että allergiatestiin ja äkkiä kaikki eläimet pois.

Höpsis. Jos kerran oireita ei ole, niin en luopuisi lemmikeistä. Niiden avulla lapsi koko ajan siedättyy eläimiin. Eihän ruoka-aineallergioissakaan enää suositella täydellistä välttämistä, vaan että allergisoivaa ainetta nautitaan niin paljon kuin lapsi kohtuullisilla oireilla sietää (esim. pieni ihottuma tai suun kutina eivät ole syy välttää ruoka-ainetta).

Minullakin näkyi prickeissä koira- ja kissa-allergia, kananmunan valkuaisellekin olin allerginen. Minulla on ollut kissoja (joista alkuaikoina sain hieman silmien kutinaa, mutta se meni ohi kun siedätyin) ja nyt on koira. Kananmunaa olen syönyt aina ilman oireita.

Viimeksi muokattu:
ja nyt keskimmäinen lapsi on saanut allergiaoireita eli silmät kutittaa ja on punaset. Ei tulis mieleenkään laittaa kissoja pois vaikka allergia kissoista johtuisiko nimittäin oletko kuullut sellaisesta kuin siedätyshoidosta???? Eli vaikka lapsesi olisikin muiden esim. kissoille allerginen niin hän on tottunut teidän lemmikkien hilseeseen ym. joten oireita ei tule. Joten pitäkää lemmikkinne!!!!!!!!

Nykyään lieviin ruoka- allergioihinkin suositellaan itse tehtävää siedätytyshoitoa.
Minä olen saanut jo vuosia lieviä oireita vieraista eläimistä, mutta silti meillä asuu kaksi kissaa, joista oireita ei tule. Samoin tyttäreni on ollut lapsesta saakka allergikko (testeillä todettu), mutta pystyy elämään oman koiran kanssa ilman oireita, vaikka "naapurin" koira saa silmät turpoamaan ja nenän vuotamaan.

Mä en ole mikään lääkäri, mutta sanon heti, että jos mitään oireita ilman lääkitystä ei tule, en lemmikkiä lähtis hävittämään.

Lapsesi voi ihan hyvin olla siedättynyt teidän omalle lemmikille, vaikka muista saisikin oireita.

Mä kävisin kysymässä vielä toisen lääkärin mielipidettä asiaan. Meille lääkäri sanoi, että jos lapsesi on allerginen koirallenne, osta toinenkin koira.

Yleensä eläimistä luovutaan siinä kohtaa, kun oireet ovat sitä luokkaa, että luopuminen on pakollista. Siksi kummastuttaa luopumiskehoitus silloin, kun oireita ei edes ole. Tai no, käskettiin munkin erään lääkärin toimesta luopumaan koirista, kun lapsellani todettiin atooppinen iho. Toinen lääkäri oli sitä mieltä, että koirista ei todellakaan tarvitse luopua.

En luopunut ja kun lapsille tuli vähän ikää lisää, atooppisen ihon oireetkin helpottui kummasti.

Ollaan menossa vielä oman lääkärin luo, mutta tuskin se tilannetta mihinkään muuttaa. Ajattelin kuitenkin kysäistä mitä astmalääkitykselle nyt pitäisi tehdä. Ja sitäkin mietin, että miten lapsi tulee pärjäämään jatkossa. Sukulaisilla ja kavereiden luona on eläimiä. Miten onnistuu tapaamiset jatkossa? Kiellänkö lasta tapaamasta tiettyjä kavereitaan tai jätetäänkö sukulaisvierailut väliin? Ja kun ei nyt reagoi eläimiin, ei omiin eikä vieraisiin, niin miten sitten käy, kun omat eläimet lähtee ja altistus loppuu. Tuleeko sen jälkeen tosi pahat oireet kaikista vieraista eläimistä ja miten paljon tämä hankaloittaa lapsen elämää tulevaisuudessa :(

no ei eläintä tarvii laittaa pois, jos lapsi ei oirehdi. meillä on kaksi poikaa, jotka testeissä todettiin allergiseksi kissalle, mutta koska kissa ei aiheuttanut mitään oireita kissat eli samassa talossa meidän ja lasten kanssa, kunnes kuolivat. yli kymmenen vuotta kuitenki. lehmä oli toinen, jolle oirehtivat, ja testeissä näkyi myös. kun pysyivät navetasta pois, niin mitään allergia oireita ei ollut

[QUOTE="surullinen";24966711]Sukulaisilla ja kavereiden luona on eläimiä. Miten onnistuu tapaamiset jatkossa? Kiellänkö lasta tapaamasta tiettyjä kavereitaan tai jätetäänkö sukulaisvierailut väliin? Ja kun ei nyt reagoi eläimiin, ei omiin eikä vieraisiin, niin miten sitten käy, kun omat eläimet lähtee ja altistus loppuu. Tuleeko sen jälkeen tosi pahat oireet kaikista vieraista eläimistä ja miten paljon tämä hankaloittaa lapsen elämää tulevaisuudessa :([/QUOTE]

Et kiellä, ainakaan niin kauan kuin niitä oireita ei tule.

[QUOTE="surullinen";24966711]Ollaan menossa vielä oman lääkärin luo, mutta tuskin se tilannetta mihinkään muuttaa. Ajattelin kuitenkin kysäistä mitä astmalääkitykselle nyt pitäisi tehdä. Ja sitäkin mietin, että miten lapsi tulee pärjäämään jatkossa. Sukulaisilla ja kavereiden luona on eläimiä. Miten onnistuu tapaamiset jatkossa? Kiellänkö lasta tapaamasta tiettyjä kavereitaan tai jätetäänkö sukulaisvierailut väliin? Ja kun ei nyt reagoi eläimiin, ei omiin eikä vieraisiin, niin miten sitten käy, kun omat eläimet lähtee ja altistus loppuu. Tuleeko sen jälkeen tosi pahat oireet kaikista vieraista eläimistä ja miten paljon tämä hankaloittaa lapsen elämää tulevaisuudessa :([/QUOTE]

Eli oikeastaan asia on niin, että sinä haluat luopua teidän lemmikeistä ja perustelet sitä lapselle terveyssyillä?

ja nyt keskimmäinen lapsi on saanut allergiaoireita eli silmät kutittaa ja on punaset. Ei tulis mieleenkään laittaa kissoja pois vaikka allergia kissoista johtuisiko nimittäin oletko kuullut sellaisesta kuin siedätyshoidosta???? !!

Niin ikävä asia kuin se onkin, niin kaikki ei siedäty välttämättä koskaan.

Jos kotona on "aina" ollut lemmikki ja siitä ei ole saanut oireita, vaikka onkin allerginen, sen lemmikin voi yleensä pitää. Jos taas on toisinpäin, niin silloin olisi syytä lemmikistä luopua, niin kuin sinun tapauksessasi on.

Minunkin vanhimmalla pojallani oli lapsena atopiaa, lisäksi kokeissa paljastui vahva alttius astman puhkeamiseen.
Meillä oli koira jo ennen lapsen syntymää, ja koiria oli koko lapsuusiän kaksi.
Nyt hän on asunut omillaan jo muutamia vuosia, oma koira hänellä on ollut neljä vuotta.
Eikä missään vaiheessa mitään ongelmia ole ollut. Vai tuleeko mahdollisesti ne ongelmat sitten, kun niitä elukoita ei ykskaks olisikaan... Jotenkin uskon siihen paremmin.

Viimeksi muokattu:
Minulle sanoi lastenlääkäri jo 10 vuotta sitten että jos koira ja kissa eivät aiheuta pojalle oireita niin niistä ei saa luopua!!
Ja pojalla oli tosi paha infektioastma, spira käytössä. koira numero 2 menossa ,pojalla ikää 12v ja astmasta on muisto vain =D
Toki kaikki ei mene kaikilla samlla lailla mutta ei tuosta syystä kyllä tarvitse lemmikeistä luopua.

Mulle pentuna sanottiin noin tk lekurissa että heti kissa pois vaikkei kissalle ees näyttäny.
Käytiin yksityisellä jossa oli alansa parhaimpia allergia lekureita ni sano et eikä mitään että sitten vasta JOS tulee oireita kissasta niin pois

Selvästi on nyt niin, että ap on päättänyt luopua elukoistaan ja lapsen astma ja allergia on vain hyvä syy tehdä niin. Vaikka oireita ei ole, eikä ole mitään järkeä eläimistä luopua, niin silti niin tehdään, vaikka tiedossa on, että se altistumisen loppuminen nimenomaan tulee jatkossa aiheuttamaan entistä pahemman allergian ja myös niitä oireita. Lisäksi astma pakkaa olemaan semmoinen, joka kasvuikäisellä voi hyvinkin kadota ja usein katoaakin kasvun myötä.

Joten ihan turha tässä mitään keskustella, eläimet on päätetty hävittää, mutta älä viitsi lapsen terveyttä käyttää tekosyynä. Toivottavasti et sentään piikille vie...

[QUOTE="hei";24966756]Eli oikeastaan asia on niin, että sinä haluat luopua teidän lemmikeistä ja perustelet sitä lapselle terveyssyillä?[/QUOTE]

En todellakaan haluaisi luopua niistä. Koirat on olleet mun harrastus 20 vuotta, rotukissat vähän vähemmän aikaa. Nykyinen koira on vanha ja sairastelee, joten meillä oli jo uusi pentu varattuna. Sen piti tulla joulukuun alussa. Eli todellakaan asia ei ole niin, että haluaisin päästä elukoista eroon ja käyttäisin tekosyynä lasta. Nyt vaan on tilanne se, että pelkään riskeeraavani lapsen terveyden. Asian todennut lääkäri totesi, että hän suosittelee luopumaan eläimistä, mutta jokainen tekee tietysti omat ratkaisunsa. Ja tämä viimeksi sanottu tuli sellaisella syyttävällä äänensävyllä, että lauseen olisi voinut suomentaa olet täysin kelvoton äiti, jos edes harkitset muuta.

Lapsen terveys on kaikkein tärkein asia. Minä toki teen sen päätöksen viime kädessä. Mutta koska en ole lääkäri, enkä kykene arvioimaan tilannetta terveyden kannalta, en tiedä haluanko ottaa vastuulleni sitä, että lapsi ehkä sairastuu pahemmin sen takia, etten halua luopua harrastuksestani.

[QUOTE="surullinen";24966916]En todellakaan haluaisi luopua niistä. Koirat on olleet mun harrastus 20 vuotta, rotukissat vähän vähemmän aikaa. Nykyinen koira on vanha ja sairastelee, joten meillä oli jo uusi pentu varattuna. Sen piti tulla joulukuun alussa. Eli todellakaan asia ei ole niin, että haluaisin päästä elukoista eroon ja käyttäisin tekosyynä lasta. Nyt vaan on tilanne se, että pelkään riskeeraavani lapsen terveyden. Asian todennut lääkäri totesi, että hän suosittelee luopumaan eläimistä, mutta jokainen tekee tietysti omat ratkaisunsa. Ja tämä viimeksi sanottu tuli sellaisella syyttävällä äänensävyllä, että lauseen olisi voinut suomentaa olet täysin kelvoton äiti, jos edes harkitset muuta.

Lapsen terveys on kaikkein tärkein asia. Minä toki teen sen päätöksen viime kädessä. Mutta koska en ole lääkäri, enkä kykene arvioimaan tilannetta terveyden kannalta, en tiedä haluanko ottaa vastuulleni sitä, että lapsi ehkä sairastuu pahemmin sen takia, etten halua luopua harrastuksestani.[/QUOTE]

Eli vaikka oireita ei ole, niin sinun on luonnollisesti pakko totella juuri tätä lääkäriä, koska hän on Jumala maan päällä. Niinkö?
Suurin osa lääkäreistä nykyään sanoisi, että saat ehdottomasti pitää eläimet, jos ei kerran oireita niistä tule, mutta nyt näyttää pahasti siltä, että sinua ei kiinnosta heidän mielipiteensä, koska sinä olet jo päättänyt luopua eläimistä. Eihän siinä tosiaan mitään, luovu pois, se on jokaisen oma asia. Mutta älä tule tänne hakemaan siunausta ja syöttämään ihmisille paskaa. Jos oikeasti haluaisit eläimet pitää hakisit toisen mielipiteen.
Tämä on ihan pakosti provo, ei kukaan voi olla näin tyhmä...

Testien mukaan lapsi on allerginen kissalle. Lääkäri sanoi että kissa voi olla meillä ja pitää seurata miten lapsi oirehtii. Lapsen pitäisi myös mielellään syödä allergialääkettä ympäri vuoden, ettei tule astmaa.
Olen ajatellut vielä joskus kysästä toisen lääkärin mielipidettä asiaan, koska mielestäni oireet ei tule kissasta..

JOs lapsella ei ole oireita, en missään nimessä luopuisi eläimistä. Koska silloin lapsi vasta herkistyykin (nyt saa siedätystä) ja ei voi ehkä tulevaisuudessa mennä minnekään missä koiria. Mulle itselleni kävi juuri noin. Sitäpaitsi ihotestit eivät ole luotettavia, toivottavasti on sitten katsottu verestäkin. Kaverini haaveili eläinlääkärin ammatista, mutta ihotestien näyttäessä koira- ja kissa-allergiaa, luopui haaveistaan. No, kappas kun myöhemmin meni veritestiin, ei ollut mitään viitteitä allergioista ja tänä päivänä hänellä on kaksi koiraa!

[QUOTE="surullinen";24966670]Lapsella on infektioastma. On tähän asti oirehtinut vain flunssan yhteydessä ja silloinkin melko lievästi eli ei mitään sairaalareissuja keskellä yötä, mitä se voisi ilmeisesti pahimmillaan olla. Kun ei ole ollut flunssaa, ei ole tarvinnut avaavia lääkkeitä. Mentiin uuden lääkärin luo ja hän olikin nyt yhtäkkiä sitä mieltä, että allergiatestiin ja äkkiä kaikki eläimet pois.[/QUOTE]

Eräällä tuttuni lapsella on astma ja heillä on myös kissa. He ovat rajoittaneet kissan kulkemista talossa ja tämä on toiminut heidän taloudessa hyvin.
Heillä oli myös kesällä kaneja ja vasikka eikä näiden kanssa ollut mitään ongelmaa.

Mulle pentuna sanottiin noin tk lekurissa että heti kissa pois vaikkei kissalle ees näyttäny.
Käytiin yksityisellä jossa oli alansa parhaimpia allergia lekureita ni sano et eikä mitään että sitten vasta JOS tulee oireita kissasta niin pois

No, me käydään vain yksityisellä, ei arvauskeskuksessa ja tämän diagnoosin tehnyt lääkäri on lastenlääkäri, joka on erikoistunut allergoihin ja astmaan. Että silleen. Oliskin ollut joku tk:n opiskeleva yleislääkäri, niin olisin voinut ajatella, ettei se mitään tiennyt.

Tämä on mielenkiintoinen palsta. Kun tulee kysymään jotain, saa pelkkää pjaskaa ja syyllistämistä niskaansa. Tämä tilanne on mulle tosi paha ilman että vielä saan syyllistäviä kommenttejakin asiasta. Toivoin, että joku vastaavassa tilanteessa ollut olisi kertonut miten hänen lapsensa sopeutui ja miten asiaa käsiteltiin lapsen kanssa. Mutta ei, täällä vaan yleensä haukutaan aloittajaa tuntematta sen enempää tosiasioita.

[QUOTE="sirkku";24966958]JOs lapsella ei ole oireita, en missään nimessä luopuisi eläimistä. Koska silloin lapsi vasta herkistyykin (nyt saa siedätystä) ja ei voi ehkä tulevaisuudessa mennä minnekään missä koiria. Mulle itselleni kävi juuri noin. Sitäpaitsi ihotestit eivät ole luotettavia, toivottavasti on sitten katsottu verestäkin. Kaverini haaveili eläinlääkärin ammatista, mutta ihotestien näyttäessä koira- ja kissa-allergiaa, luopui haaveistaan. No, kappas kun myöhemmin meni veritestiin, ei ollut mitään viitteitä allergioista ja tänä päivänä hänellä on kaksi koiraa![/QUOTE]

Nimenomaan veritesti tehtiin ja kissasta tullut arvo oli 36, kun normaalin raja on 0,35. Ilmeisesti se on niin korkea, ettei pelkkä omista eläimistä tuleva siedättyminen auta. Ja minun mielestäni lapsen oireet ei liity eläimiin, koska hän on välillä täysin oireeton ja tämän sanoinkin lääkärille, joka oli kuitenkin sitä mieltä, että infektioastma ei ole mennyt iän myötä ohi juuri sen takia, että on näitä eläimiä. Lapsi on jo eskari-ikäinen eli ilmeisesti oireiden olisi pitänyt jo loppua.

Yhteistyössä