Kiinnostaisi tietää, miten te, jotka ette suunnittele perheen ruokia yhtään etukäteen, oikein hoidatte ruokahuollon

Rieputarallaa

Aktiivinen jäsen
20.06.2005
48 269
-3
36
JKL
Toisessa ketjussa joku sanoi ihailevansa ihmisiä, jotka suunnittelevat perheen ruokailuja etukäteen.

Meillä on aina tehty niin, enkä osaa muunlaista tapaa oikein edes kuvitella, niin paljon se säästää rahaa ja ennen kaikkea aikaa ja hermoja. Laadin viikon ruokalistan, jonka mukaan käydään kaupassa. Toinen kauppareissu on sitten sellainen täydentävä: lähinnä maitoa, hevi-tuotteita jne.

Tietenkään meillä ei noudateta suunnitelmaa orjallisesti. Joskus käydäänkin hakemassa jotakin pikaruokaa, joskus suunnitelma vaihtuu - tehdään esimerkiksi makaronilaatikon sijaan vaikka spagetti bolognesea.

Mutta mua siis kiinnostaisi tietää, miten lapsiperheissä käytännössä toimii ja toteutetaan se, ettei yhtään suunnitella. Käyttekö päivittäin kaupassa, kenties useampaankin kertaan? Koetteko mahdollisesti jatkuvat kauppareissut hankalina? Eikö ruoanlaitto saa ilman ennakkosuunnittelua hirveät mittasuhteet, kun pitää koko ajan miettiä, mitä seuraavaksi söisi?

Niin kuin huomaatte, ilmeisen tyhmiä kysymyksiä. En vaan tajua. Kertokaa!

Meillä ei suunnitella ruokalistaa etukäteen, mutta kaupasta ostan viikon ruuat kerrallaan. Esim. ostan meille 2 pakettia jauhlelihaa, 2 pakettia broilenrin suikaleita ja kinkkusuikaleita joka ikinen viikko. Noiden lisäksi sitten hyödynnän kaupan tarjoukset ja esim. laputetut lihat. Pidän huolen myös että kotoa löytyy peruselintarvikkeet aina jauhot, perunat, riisit, makaronit, spagetit, mausteet, kananmunat, margariinit jne. En siis suunnittele, että meillä syödään vaikkapa makonilaatikkoa - vaan että syödään 2 jauheliharuokaa jne. Eikä kaikki raaka-aineet kulu välttämättä sillä yhdellä viikolla. Lihaa myös pakastetaan ja kaivetaan pakkasesta sitten tarpeen mukaan.

Käyn jotakuinkin päivittäin kaupassa.

En siitä erityisesti nauti, mutta en hankalanakaan koe. Hankalampia on ne ostosreissut, jolloin yrittää varata useamman päivän ruoat ja sitä on sitten otettava kärrykaupalla.

En koe, että ruoanlaitto saa "isot" mittasuhteet ja harvemmin miettimällä mietin että mitä seuraavaksi syödään. Jonkinlainen lista surraa ilmeisesti alitajunnassa - siinä mielessä ettei samaa ruokaa syödä kahdesti kuussa.
Kokkaan mielelläni silloin, kun aikaa on.
Ja silloin kun aikaa ei ole, syödään joko ulkona tai jotain nopeaa tai puolivalmista.

:)

Meillä ei paljoa suunnitella, isot ostokset tehdään kerran viikossa, joskus maitoa/lihaa/hedelmiä käydään täydentämässä toisella kauppareissulla.
Ostetaan perusruoka-aineita, lihaa, vihanneksia jne, ja sit teen mitä mieleen tulee niistä aineksista. Toki syödään aika perusruokia, perheessä allegioita aika paljon, joten mitään kovin ihmeellisen eksoottista ei ruokalistalla ole.
Meillä myös pakkasessa aina ruokatarpeita, joten sieltäkin löytyy aineksia tarvittaessa.
Ja syy on laiskuus, en jaksa miettiä ruokalistaa etukäteen, fiiliksen mukaan on kivempi mennä.:)

Niitä peruselintarvikkeita voi kyllä ostaa suretta kun käy kaupassa miettimässä mitä niistä sen kummemmin tekee. Meillä tomaattimurskat, kookoskermat yms. on kotona kyllä, säilyvät että niitä täydennetään sitten tarpeen mukaan. Eli voin ostaa vaikkapa nyt viikonlopuksi jauhelihaa, kalaa oli tarjouksessa, lihaa vaikkapa sisäfileen ja tietenkin maidot yms. ja sitten kun teen ruokaa, mietin että mitä mä tuosta kalasta teen: kyljyksiä, uunikalaa kerman kera, ettin jonkun reseptin, kalaseljankaa... muut löytyy kyllä kotoa. Tai jauhelihasta kastiketta, hampurilaisia, lihapullia... muut löytyy kotoa.

Mä käyn kaupassa ja ostan sitä mikä on tarjouksessa/halpaa. Sitten paan ne pvm mukaan jääkaappiin ja keksin ruoan juuri ennen laittamista. Toi on kyllä siinä mielessä rasittavaa, et jos ei jaksa keksiäkään tai keksis hyvän idean, niin sit ei kaapista välttis löydy oikeita aineita. Monta kertaa ollut tarkoituksena keksiä ruoat etukäteen, niin ois helpompi ostaa tarpeet, mutta kun ei muista ajoissa. Ja sit kun on jo kauppaan lähdössä, niin ei enää kehtaa.
Tänään kyllä menen kauppaan ja mulla on jopa kahdeksi päiväksi ruoka mietittynä eilisen ketjun ja tarjouslehden ansiosta.

Me käydään kerran, tai kaksi kertaa viikossa kaupassa. Mitään ruokalistoja en etukäteen tee, vaan ostan kaupasta lihaa, kalaa ja leipää pakkaseen, tarpeeksi tuoreita vihanneksia, juureksia ja hedelmiä. Sitten vain teen ruokaa, alusta asti kaiken itse. Paitsi pastan, mutta sitäkin ajattelin kohta kokeilla tehdä.

Jos teen uutta ruokaa, ostan myös siihen tarvikkeet valmiiksi. Ruokaa ei mene hukkaan meillä, eikä siihen mene tolkuttomasti rahaakaan.

En tarvitse siis listoja, osaan muutenkin.

Mulla on perustarvikkeet kaapissa ja niistä keksin päivän ruuan. En osaa suunnitella viikkoa etukäteen tietyistä syistä, mutta kun kaapeissa on sopiva tarpeisto ja pakastimessa lisää niin niistä aina jotain saa aikaseksi.

meillä ei suunnitella ja se on rasittavaa. siis ostetaan vaan jotain lihaa ja kanaa ja kalaa yms. ja sit ku ruoka-aika lähestyy niin pähkäillään että mitähän näistä sais väännettyä.. Tosi rasittavaa. Pitäs ruveta suunnittelemaan.. Kaupassa käydään päivittäin kun aina jotain puuttuu yms. Ihan typerää, aina tulee sitten ostettua ylimääräistäkin.. Pitääkin ruveta nyt ruokalistan suunnitteluun! KIITOS!

• Tykkää
Reactions: Rieputarallaa
Me ei ennen suunniteltu yhtään etukäteen ruokia tai ostoksia, ja se oli oikeasti aika ärsyttävää joka päivä pähkätä sitä että mitä tänään syötäisiin. Käytiin myös päivittäin kaupassa, ja rahaa paloi hurjasti.

Mä oon varmaan jo liiaksikin toitottanut että tässä kuussa mä päätin tehdä muutoksen asiaan, ja kirjotettiin miehen kanssa ruokalista kuukaudeks eteen päin. Nyt oon käynyt kaupassa pari kertaa viikossa niin että ostan ruuat neljäks päiväks kerralla. Rahaa menee huomattavasti vähemmän, toissapäivänä mulla meni kauppaan reilu 20e, ja sillä tosiaan ostin 4 päivän ruuat, kun taas ennen meni helposti se 20e/päivä kauppaan. Musta on myös kivampi ollut että voin kattoa listasta mitä me tänään syötiinkään, eikä tartte joka kerta soittaa miehelle töihin ja kysyä mitä syötäisiin. :)

• Tykkää
Reactions: Rieputarallaa
Vähän samalla tavalla mennään meidän perheessä, kun muutamassa aikaisemmassakin aloituksessa.
Pidän huolta siitä, että perusruoka-aineita (perunaa, makaroonia, riisiä, jauhoja, porkkanaa, perunaa, kananmunia jne) löytyy kaapista aina.
Sitten ruokakaupasta otan vähän fiiliksen mukaan broileria, jauhelihaa, kalaa.
Ja viikon mittaa sitten mietin mitä niistä teen.

Mulla ei oikein toimi se, että miettisin, että maanantaina syödään makaronilaatikkoa, tiistaina lohikiusausta, keskiviikkona kanakeittoa jne, sillä kun tiistai saapuu, niin minun ei välttämättä teekään mieli kiusausta vaan mielummin lohikeittoa.

[QUOTE="kolmen äiti";24959273]Vähän samalla tavalla mennään meidän perheessä, kun muutamassa aikaisemmassakin aloituksessa.
Pidän huolta siitä, että perusruoka-aineita (perunaa, makaroonia, riisiä, jauhoja, porkkanaa, perunaa, kananmunia jne) löytyy kaapista aina.
Sitten ruokakaupasta otan vähän fiiliksen mukaan broileria, jauhelihaa, kalaa.
Ja viikon mittaa sitten mietin mitä niistä teen.

Mulla ei oikein toimi se, että miettisin, että maanantaina syödään makaronilaatikkoa, tiistaina lohikiusausta, keskiviikkona kanakeittoa jne, sillä kun tiistai saapuu, niin minun ei välttämättä teekään mieli kiusausta vaan mielummin lohikeittoa.[/QUOTE]

Juuri näin, fiiliksen mukaan. Jos tekee mieli pizzaaa, tehdään pizzaa sinä päivänä eikä vasta viikon päästä :D

Jonkinlainen suunnitelma on varmasti olemassa mielessä. Kaupasta käydään kerran-pari viikossa, kaapista, kellarista ja pakastimesta löytyy perusraaka-aineita. Tänään tehdään ruokaa esim. kasviksista, huomenna naudan paistista (kun muistan ottaa sen pakkasesta) jne. Joskus sanon miehelle että jääkaapista sen tai sen pitäisi laittaa tänään, laitatko sinä ruuan tänään vai minä tms.
Aina välillä mietin ruokalistan laatimista, mutta tähän asti se on jäänyt toteuttamatta.

En yleensä sunnittele eikä se tuota mitään ongelmaa, kaapissa on aina ns. perustarpeet joista sitten loihdin jotain, mitä millonkin.. :) Eli ei siellä kaupassa tartte sen useemmin käydä kun muutenkaan, ostaa vaan vähän kaikkea.. :p

Minä taas koen hankalaksi sen, että suunnittelisin etukäteen meidän syömiset. Käyn isossa kaupassa noin kerran viikossa ja sinne sitten menee kauppareissusta riippuen 100-150 euroa (sis. vaipat, wc-paperit jne). Joskus enemmänkin, joskus vähemmänkin. Meillä 2 aikuista, 2-3 lasta ja 2 koiraa.

Hamstraan isosta kaupasta kaikkea mahdollista. Erilaisia kermoja, laputettuja lihoja (pakkaseen), kalaa, säilykkeitä, mausteita, tomaattimurskaa, hedelmiä, vihanneksia, rahkaa, kermaviiliä, tortillalättyjä, pakasteita siis kaikkea mahdollista. Siten meillä on erittäin laaja valikoima lähes kaikkea, joten voimme tehdä sitä ruokaa, mitä haluamme. Helppoa, eikö?

Mä en juuri suunnittele.

Mä latton mitä kaapista puuttuu ja sen mukaan sitten käyn ostoksilla. Lisäksi ostan aina lihaa ja kanaa, jos sitä on punaisella lapulla. Ja yleensä on. Tälläkin hetkellä meillä on pakastimessa 10-15 rasiaa erilaisia lihoja, joista saa monenmoista safkaa.

Me syödään ihan perushuttua, eli ei me tarvita mitään ihmeellisyyksiä siihen safkaan. Kun kotona on lihaa, pastaa, kanaa, riisiä, perunaa, koskenlaskijan sulatejuustoa, kermaa, greme freshia, paprikaa, porkkanaa, jauhoja, ketsuppia, mausteita, leipää, leivälle, maitoa, hedelmiä ja vihanneksia, niin siitä saa tehtyä jo useampaa eri ruokalajia ilman, että pitää mennä kauppaan tekemään ns. täydennyksiaä :)

Meillä käydään melkein joka päivä kaupassa, ei voi tietää monta päivää etukäteen mitä tekee mieli :D
Hätätilanteessa ja laiskuuden iskiessä pizza-auto kurvaa pihaan (ja se tuo monesti muutakin kuin pizzaa, esim. eilen aivan ihanaa broilersalaattia)

• Tykkää
Reactions: chef
Ihan helppoa on olla suunnittelematta :D käydään yleensä kerran viikossa isommassa kaupassa (tai mies usein käy) ja se sitten ostaa erilaisia lihoja, kaloja ja kanoja jotka säilötään pakkaseen ja teen ihan fiiliksen tai jonkun mielihalujen mukaan ruuat. Ollaan molemmat kaupassa töissä, joten kovin helppo on työpäivän jälkeen hakea esim. tarjoustuotteet hyllyistä ja lähtä kassan kautta kotiin :) Aina löytyy tuoreita ja/tai pakastettuja vihanneksia, riisiä, makaronia ja perunaa (kellarissa) sekä salaattitarpeita ja kermaa, joten helppo on tehä mitä haluaa. Joskus suunnittelen esim. tänään mitä huomenna teen ja ostan siihen sitten tarpeet.

Olen joskus kokeillu tuota suunnittelua, mut sit ei tehnykää mieli jotain ja aloin unohtaa listan katsomisen ;)

Meillä ei käydä joka päivä kaupassa.
Ensinnäkään ei jaksa ja toisekseen se on kallista(aina kuitenkin tulisi ostettua jotain turhaa mielihalun vallassa :D ).
Käymme kaupassa kerran vkossa ja olemme etukäteen tehneet viikon menun jonka perusteella ostamme raaka-aineet ruokiin ym tarvittavat.
Otamme sitten pakastimesta sulamaan päivän ruoka ainekset.
Toki jos tarvitsee täydentää esim.maitoa niin sitä käydään hakemassa.

Mä tykkäisin kovasti tehdä just niin, että olisi se viikon -tai vaikka puolen viikon- lista jonkinlaisena mielessä ja ostais suunnilleen kaiken kerralla. Mutta ei, tuottaa jotenkin kauheita ongelmia miettiä etukäteen että mitä ruokaa tekis. Että miten voin tänään tietää, mitä haluataan syödä ylihuomenna, huomisesta puhumattakaan..
Yleensä sitten illalla selailen kirjoja, kysyn mieheltä ja lapselta mielipidettä ja käydään tytön kanssa aamupäivällä kaupassa samalla kun leikkikentällä. Toiseen kertaan sitten tarvittaessa iltapäivällä. Rahaa ja aikaa siihen menee, mutta en mä sitä muuten hankalaksi koe.
Toki meilläkin on aina kaapissa perusaineet ja jos ei jaksakaan lähteä kauppaan niin ruokaa saadaan silti. Mutta mielelläni silti kävisin tosiaan kerran viikkoon kaupassa, vaikka ihan yksin. Jos kokeilis ensi viikolla. :)

En tee mitään viikon lista etukäteen. Ostan kaupasta peruselintarvikkeita kuten maustamatonta lihaa, kanaa, jauhelihaa. Yleensä ne ostokset on suunnilleen samat pienin muutoksin. Meillä on hyvin mausteita ja kasviksia aina kotona, joten ruoan suunnittelu myöhemin ei tuota ongelmaa.

Joskus saatan sitten erikseen hakea töistä lähtiessä jonkun erikoistuotteen jos sellaista tarvitsen.

Yhteistyössä