"Karsittu joulumenu" - onko muilla?

  • Viestiketjun aloittaja Ap.
  • Ensimmäinen viesti
"Sari"
Minä (ylipainoisena) en halua lapsuuteni sikailusyöntijouluja vaan mieluummin niin, että pikkujouluna jotain ja jouluna sitten muuta ja toisinaan teen porkkanlaatikon ja bataattilaatikon jo marraskuussa ja sitte saa herkutella jouluisia makuja vähän kerrallaan. Jos ollaan kotona niin meillä olis varmaan siikaa, naudanpaistia, perunalaatikkoa, lanttulaatikkoa, rosollia, piimä- ja maitojuustoa, herneitä ja ehkä maksalaatikkoa (Saarioisten). Siinä mulle herkkuja tarpeeksi. Lapset syö naudanpaistia, peruna- ja maksalaatikkoa, herneitä, kananmunat rosollin päältä ja juustoja.
 
"vieras"
[QUOTE="tiu";24928685]Eikö noita jouluruokia saa itse tehdä? Meillä mies ainakin loimuttaa lohen savustettu siika tulee varmaankin appiukolta, kinkku paistetaan itse, Rosolli myös itse tehtynä. Laatikot on saarioisten äitien itse tekemiä sillä tarvitsee niin pienet määrät ja on hyväksi todettuja.

Miten tehdään itse mätiä? Nyt meni ihan ymmärryksen yli tää sinun vastaukses.[/QUOTE]

Olenko väittänyt ettei saa? Turhaan nyt loukkaannuit siitä, että minulle suppea menu olisi ankea.

Noita kalaruokia nyt vain heitin esimerkiksi ruokalajeista, joita pöydästämme mm. löytyy aina ap:n luettelemien laatikoiden ja kinkun/kalkkunan lisäksi.
 
määä
mua ärsyttänyt kun jouluna pitää ahtaa ittensä ihan täyteen ja pitää olla sitä ja tätä ja...
olen ylipainoinen, viime jouluaattoiltana lähdin ahdistuksissani jo lenkille.
niin kuka käskee syömään niin...jo viime jouluna mietin josko tekis silleen,että tekis jotain ihan muuta kun kinkkua...
vaikka täytettyjä paprikoita,tai jotain...onko sen pakko olla kinkkua,laatikoita,rosollia,kalaa,suklaata,torttuja,herkkuja,herkkuja....

ahdistaa!!!
 
Suzyanne
Meillä tulee olemaan tosi karsittu joulumenu, kun ei läheskään kaikista jouluruuista pidetä. Eikä kaikki ole niitä perinteisiä, vaan meidän suosikeitamme.

- Kalkkunarulla
- uunilohta
- graavilohta
- silakkarullia
- rosollia
- sienisalaattia
- bataattilaatikkoa
- imellettyä perunalaatikkoa
- keitettyjä herneitä

Jälkkäriksi luumikiisseliä kermavaahdon kanssa, ja/tai kahvia joulutorttujen ja -pipareiden kanssa
 
vieras*
Itse aina ihmettelen mihin laajan "menyyn" perheet saa ruoat säilöön. Meiilä on täyskorkea jää-viileäkaappi ja ihan joulun peruslaatikot ja kinkku ja mahdollinen täytekakku, maidot yms. täyttäävät sen yli täyteen.

Lisäksi meidän 3 h perhe syö useamman päivän sellaiseen pyöreisiin uunikokki vuokiin tehtyjä laatikoita.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja määä;24928768:
mua ärsyttänyt kun jouluna pitää ahtaa ittensä ihan täyteen ja pitää olla sitä ja tätä ja...
olen ylipainoinen, viime jouluaattoiltana lähdin ahdistuksissani jo lenkille.
niin kuka käskee syömään niin...jo viime jouluna mietin josko tekis silleen,että tekis jotain ihan muuta kun kinkkua...
vaikka täytettyjä paprikoita,tai jotain...onko sen pakko olla kinkkua,laatikoita,rosollia,kalaa,suklaata,torttuja,herkkuja,herkkuja....

ahdistaa!!!
Mikset tekisi kalkkunaa kinkun tilalta? Kalkkuna on paljon terveellisempi. Ja lisäksi kaloja tarjolle. Ja rosollia, salaattia, herneitä, kurpitsaa jne. kevyttä.
 
"poikia3"
Meillä puuttuu joulupöydästä moni perinteinen juttu, esim. lanttulaatikko, kun siitä ei kukaan tykkää, myöskään rosolia tai maksalaatikkoa ei pöytään kateta, eikä graaveja kaloja.

Meillä on kinkku, peruna- ja porkkanalaatikko, joululimppu, savukalaa, purkkiherneitä, smetanaa, mätiä ja sipulia, lihapullia ja nakkeja, kreikkalainen salaatti, sekä juustoja. Jokaiselle jotain mistä tykkää ja siinä se.
Jälkiruuaksi on hedelmäsalaattia. Lisäksi aina joulun aikaan tarjolla on pipareita ja joulutorttuja, pähkinöitä ja rusinoita ja tietysti suklaata.
 
"vieras"
en jaksa lukea koko ketjua, mutta ilmottaudun mukaan!

Meillä jokainen saa sanoa kaksi "must" ruokaa (no minä saan sanoa kolme) ja sitten hankitaan vain ne.

Sitten käy kuitenkin niin, että mun äiti ja anoppi ja miehen isä ja mun isovanhemmat kutsuu joulun aikana syömään. Että niitä alkaa tulla korvista!

Meillä ei ole moneen vuoteen ollut enää kinkkua eikä kalkkunaa. Ei ole ollut kenenkään toivelistalla..
 
samaa
[QUOTE="vieras";24928900]Mikset tekisi kalkkunaa kinkun tilalta? Kalkkuna on paljon terveellisempi. Ja lisäksi kaloja tarjolle. Ja rosollia, salaattia, herneitä, kurpitsaa jne. kevyttä.[/QUOTE]

no kaloja meillä on aina ollut, koska niistä tykkää myös lapset.
erilaisia sillejä, graavikalaa, siian ja kirjolohen mätiä blinien kanssa...
 
juu ei
en laita noin monenlaista. vain muutama pidetty ruokalaji, luomukinkku, perunat, jotain muuta.
en halua syödä liikaa enkä halua heittää ruokaa pois enkä pidä (eikä kukaan muukaan meillä) kuin tuoreesta ruoasta. joten pakastaa en viitsi, ei niitä pakastettuja lanttulaatikkoja kukaan mielikseen myöhemminkään syö.

ehkä sitten jos lapset kasvavat ja tuovat vaikka omat perheet joskus syömään, teen monenlaisia kun syöjiä on enemmän.
 
"Näin meillä"
Jos saan taloudellista apua esim lahjakortin jostakin taholta niin meillä on jouluruokaa,muuten on tavallista kotiruokaa ja suklaarasia.
riisipuroa keitän.
Ja ennenkuin joku irvileuka moittii niin tämä tilanne ei ole minun tekosia.
Lahjat ostin jo alesta.
 
"vieras"
[QUOTE="Näin meillä";24929806]Jos saan taloudellista apua esim lahjakortin jostakin taholta niin meillä on jouluruokaa,muuten on tavallista kotiruokaa ja suklaarasia.
riisipuroa keitän.
Ja ennenkuin joku irvileuka moittii niin tämä tilanne ei ole minun tekosia.
Lahjat ostin jo alesta.[/QUOTE]

Ei jouluruoka sen kalliimmaksi tule kuin kotruokakaan, JOS ei laita sitten sen seitsemää sorttia. Pienelläkin rahalla saa jouluruokaa pöytään.
 
"vieras"
Miksi jouluna pitäisi vetäisi täydellinen joulumenu vain tavan vuoksi, vaikkei kukaan siitä pidä? Jouluna minusta itse kukin saa syödä sitä mitä haluaa.

Meillä taas koko perhe tykkää valtavasti just niistä perinteisistä jouluruuista. Teini-ikäisten poikieni mielestä jouluruuat on tärkeämpiä kuin lahjat :D
 
Joulunaminamskis
Meillä syödään pitkän kaavan mukaan kinkut, laatikot, kalkkunaa ja lisäkkeet, mutta vasta illemmalla. Ensin meillä syödään lohet, muut kalat, sillit, äyriäiset, mädit, perunat ja saaristolaisleipää. Lämpimät ruoat syödään illalla 6 maissa ja jälkiruoat sitten myöhempään, ehkä 8 maissa. Näin on tehty aina, jos silloin kun olin ihan pieni ja tehdään edelleen 30 vuotta myöhemmin. Lapsilla on mukavaa kun ei tarvitse höyrytä ruokien kanssa. Joululounaalle (kalapöytään) käydään joulurauhan julistamisen jälkeen yhdenmaissa ja lahjat jaetaan kun alkaa hämärtää. Kaikki saavat nauttia ruoasta rauhassa.
 
"vesitippa"
[QUOTE="Piika-äiti";24928584]Meillä on monta eri ikäistä syöjää ja kokoamme joulupöydän porukan mieltymyksen mukaan. En tiedä onko se karsittu vai mikä, mutta meille sopiva.

Kinkkua ja kalkkunaa, lihapullaa ja karjalanpaistia ja perunat
vihreää salaattia, rosollia ja porkkana-mandariinisalaattia (arkista, mutta kuuluu lapsiemme mukaan jouluun)
sinappisilakkaa, savusiikaa, graavilohta ja kylmäsavulohta,
perunaloota, porkkanaloota ja pieni rove kaupun lanttulootaa.
Lisäksi puolukkahilloa, sinappeja, suppilovahverohilloa ja vastaavia.
Lisäksi on juustoja ja varmaan on olutta ja viiniäkin.

Meillä syödään tästä kolmena päivänä, jotkut ruokalajit loppuvat aikaisemmin kuin toiset.
Osa katetaan joka kerta kun joku 8 henkisestä väestä kokoontuu, osa nostetaan pöytään vain kolme kertaa.
Ja kolme teinipoikaa siis syö paljon ja koko ajan...

Että tapani-iltana väsään varmaan jo tähteistä pitsaa...[/QUOTE]


SUPPILOVAHVEROHILLO???Mitä se on ja minkä kanssa sitä syödään?Kuulostaa hirmu mielenkiintoselta ja mulla on pakkasessa vaikka kuinka paljon suppiksia :)
 
Nyt kun lueskelee noita jouluruokaketjuja, kun porukka innostuu miettimään mitä kaikkea mahdollista sinne pöytään voisi laittaa, niin tuleekin mieleen että onko muita joilla pöydässä ei oikeasti ole kuin ne "tarvittavat"? meillä tiensä pöytään löytävät kinkku, peruna-, porkkana-, lanttu- ja maksalaatikko (Saarioisten tuunatut), kylmäsavulohi, perunat ja lihapullat. Rosollia vielä mietin, se kun usein on jääny syömättä... Noi on oikeestaan ainoat mitkä koetaan kuuluvan jouluun ja ainoat mistä tykätää. Mieheltä jos kysyttäisiin, niin sen mielestä kinkku riittäisi :D

Yleensä sitte lisäks napostellaan suklaata ja ehkä punaviinin kanssa keksejä ja juustoja.

Onko muita joilla on noin "ankea" joulu? :D
sama menu meilläkin. Tänä vuonna satsataan enemmän kaloihin ( niistä kun lapset tykkää eniten )
 
broisku
Meillä kinkku, keitettyjä perunoita, laatikot, vihersalaatti, rosolli, maksapasteija, graavilohi sekä aito ruisleipä voilla.

Jälkkärin virkaa toimittavat jouluomenat, mandariinit sekä erilaiset konvehdit.

Nyt kun katson tuota listaa, eipä siinä kamalasti ole. Mutta aattona tuntuu, että pöytä kirjaimellisesti notkuu!
 
"Piika-äiti"
4-5 dl pakastettuja suppiksia tai 2 l tuoreita (mitat pikottuna)
[1-2 sipulia pilkottuna]

liemi:
2 dl vettä (minä olen laittanut vähän vähemmän vettä silloin kun sienet ovat olleet hyvin "vesipitoisia")
1,5 dl balsamiviinietikkaa
1 laakerinlehti
5 neilikkaa
5 maustepippuria
vajaa tl suolaa
1,5 dl hillosokeria

Vesi, etikka ja mausteet kattilaan, kiehauta ja laita sienet [ja haluttaessa sipulit] mukaan kiehumaan n. 20min. Lisää hillosokeri, keitä 10 min. ja purkita.

Tästä satsista tulee hilloa 0,5-0,8 litraa.
Jos haluaa kiinteämpää tavaraa, hillosokeria voi laittaa vähän enemmän.

Ohje on kirjasta "Parhaat ruokasienet ja maukkaimmat sieniherkut"

Tätä voi syödä monen ruokalajin kanssa. Tämä piristää karjalanpaistia ja liharuokia, tätä voi lisätä jauhelihakastikkeeseen, soijarouhekastikkeeseen, tarjota perunapohjaisten kiusausten kanssa ja paistettujen munien kanssa tämä sopii myös. Monenlaisille keitoille tämä myös antaa syvyyttä ja makua.

Ja tämä on aika hieno joululahjaidea.
 
"mina"
Ans kattoo mitä viitsin tehdä. Aikaisempina vuosina olen tehnyt sen seitsemää sorttia itse tehdyistä konvehdeistä lähtien. Viime vuonna laitoin pöydän koreaksi viimeisen päälle vaikeasta synnytyksestä ja raskausmyrkytyksestä juuri toipuvana vauvaa kantaen. Mies auttoi jonkin verran, mutta anoppi ja miehen veli vaan istuivat sohvalla vaikka yritettiin apuakin pyytää - ehtiikö joku kuorimaan punajuuret. Tänä vuonna ajoissa jo kerrottiin, että olemme vietämme perhejoulun, mutta menemme käymään anopin luona jouluvisiitillä jo hyvissä ajoin (välimatkaa 400 km). No nuo toopet silti änkeävät itsensä tänne. Ajattelin sitten vaan paistaa kinkun ja jonkun laatikon, muut jouluruoat saavat tuoda mukanaan. Ottaa vieläkin päähän, kun en edes kiitosta ruoista saanut, sen sijaan ihmeteltiin valikoiman laajuutta. Kuitenkin miltei kaikki sapuskat söivät.

Sorry, meni vähän off-topic, mutta sainpa purettua traumoja. Kiitos siitä. :)
 
nooooooooooo
meillä kai sitten ankea joulu myös, koska aika pitkälle samat kuin ap:lla mutta lisäksi tortut ja piparit. Turha tehdä hirveitä määriä, kun ne päätyy sitten roskiin. Ois ankeaa olla ähkyssä vielä uutena vuotenakin.
 

Yhteistyössä