"Karsittu joulumenu" - onko muilla?

  • Viestiketjun aloittaja Ap.
  • Ensimmäinen viesti
Ap.
Nyt kun lueskelee noita jouluruokaketjuja, kun porukka innostuu miettimään mitä kaikkea mahdollista sinne pöytään voisi laittaa, niin tuleekin mieleen että onko muita joilla pöydässä ei oikeasti ole kuin ne "tarvittavat"? meillä tiensä pöytään löytävät kinkku, peruna-, porkkana-, lanttu- ja maksalaatikko (Saarioisten tuunatut), kylmäsavulohi, perunat ja lihapullat. Rosollia vielä mietin, se kun usein on jääny syömättä... Noi on oikeestaan ainoat mitkä koetaan kuuluvan jouluun ja ainoat mistä tykätää. Mieheltä jos kysyttäisiin, niin sen mielestä kinkku riittäisi :D

Yleensä sitte lisäks napostellaan suklaata ja ehkä punaviinin kanssa keksejä ja juustoja.

Onko muita joilla on noin "ankea" joulu? :D
 
  • Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
"vieras"
Meillä tuosta jää pois rosolli ja maksalaatikko, tilalla rosolli, vihreä salaatti, erilaisia kypsennettyjä kasviksia ja anoppi tuo jotain pikkelsiä, sinappia, lasimestarin silliä =)
 
"tiu"
Meillä kanssa tosin vielä ankeampi kuin ei oo perunaa eikä lihapullia =) Mutta en viitsi ees laittaa muuta kun noista riittä pitkäksi aikaa ja kukaan ei söisi kumminkaan =)
 
"vieras"
Täytyy myöntää, että olisi mulle henkilökohtaisesti todella ankeaa, jos joulupöydässä olisi vain nuo. Meille jouluruokailu on pitkän kaavan illallinen, ja silloin maistellaan kaikkea kivaa itse tehtyä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24928501]Meillä tuosta jää pois rosolli ja maksalaatikko, tilalla rosolli, vihreä salaatti, erilaisia kypsennettyjä kasviksia ja anoppi tuo jotain pikkelsiä, sinappia, lasimestarin silliä =)[/QUOTE]

Ei kun siis peruna ja maksalaatikko... tuli kai niin mieli jo rosollia että kirjoitin mitä ajattelin :D Ei meillä kyllä usein ole lihapulliakaan ollut.
 
  • Tykkää
Reactions: Kurmeli
No jaa, sillä tavalla karsittu et pöydässä vain niitä (joulu)ruokia joista tykätään. Ei vedetä päivää läpi jauhelihakastike+perunat-menulla, vaan ihan niitä perinteisiä toiveiden mukaan. Esim graavikalat ja siika ei uppoa, niin niitä ei ole, vain savulohi ja silliä. Sama mädin kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: Kurmeli
"näin meillä"
meillä on joulupöydässä ollut lapsesta saakka: keitetyt herneet, porkkana,imelletty perunaloova,maksaloova,lanttuloova,rosolli + kermavaahto joka on värjätty punajuuren mehulla, kinkku, keitetyt perunat vaalea kastike joka on valmistettu kinkun paistorasvasta ja suurustettu jauhoilla jne, kuivattuja luumuja, jouluomenoita,mandariinejä,glögiä manteleiden ja rusinoiden kera,piparia,joulutorttuja,maitoa ja jouluolutta muutama kappale. (ne juodaan yleensäs joulusaunassa ei kuitenkaan humaltumiseen tarkoitettu aikuisille 1 olut per nenä) suklaata, pähkinöitä ja limpparia. (piparkakku talo jonka saa tuhota suuhunsa joulu aattona)
+ lasimestarin silliä jota ei syö meidän kotiperheessä muutkuin äitini ja nuorin sisareni :D

vietämme ensimmäisen joulun omassa kodissamme oman perheemme kesken.eli siis mies,minä ja 3 vuotias poikamme.

Suunnitteilla on hieman pienempi menu: Kinkku,keitetyt perunat,porkkana,lanttu ja maksalaatikko.Keitetyt herneet, rosolli ja silli.
Toki tortut ja piparit + piparkakkutaloa unohtamatta.

Illalla napostella suklaata ja glögiä.
 
Ap.
Pistää kyllä mietityttään että miksi juuri jouluna maistellaan "kaikkea" itse tehtyä? Miksei noita kokeiluja tehdä joskus muulloin kun pöydässä ei ole noin paljon ruokaa. Mä kyllä saan mahani todella täyteen jo noista :D
 
"tiu"
[QUOTE="vieras";24928537]Täytyy myöntää, että olisi mulle henkilökohtaisesti todella ankeaa, jos joulupöydässä olisi vain nuo. Meille jouluruokailu on pitkän kaavan illallinen, ja silloin maistellaan kaikkea kivaa itse tehtyä.[/QUOTE]

No meillä sen verran pien pöytä ja ahdas keittiö ettei sielä kauaa viihdy siirrytään sitten herkuttelemaan ja viettämään aikaa olohuoneeseen. Millä saat mahdolliset lapset pysymään pöydässä tuon pitkän kaavan mukaan?
 
savulohifani
Jos tekisin menun itselleni, siinä olisi kylmäsavulohta, itse tekemääni lanttulaatikkoa ja jälkiruoaksi Geishoja rasiallinen.

Perhe haluaa mm. kinkun, muita laatikoita, salaatteja, sienisalaattia ja piparia+torttuja. Teen ne heille.
 
"Piika-äiti"
Meillä on monta eri ikäistä syöjää ja kokoamme joulupöydän porukan mieltymyksen mukaan. En tiedä onko se karsittu vai mikä, mutta meille sopiva.

Kinkkua ja kalkkunaa, lihapullaa ja karjalanpaistia ja perunat
vihreää salaattia, rosollia ja porkkana-mandariinisalaattia (arkista, mutta kuuluu lapsiemme mukaan jouluun)
sinappisilakkaa, savusiikaa, graavilohta ja kylmäsavulohta,
perunaloota, porkkanaloota ja pieni rove kaupun lanttulootaa.
Lisäksi puolukkahilloa, sinappeja, suppilovahverohilloa ja vastaavia.
Lisäksi on juustoja ja varmaan on olutta ja viiniäkin.

Meillä syödään tästä kolmena päivänä, jotkut ruokalajit loppuvat aikaisemmin kuin toiset.
Osa katetaan joka kerta kun joku 8 henkisestä väestä kokoontuu, osa nostetaan pöytään vain kolme kertaa.
Ja kolme teinipoikaa siis syö paljon ja koko ajan...

Että tapani-iltana väsään varmaan jo tähteistä pitsaa...
 
"vieras"
Pistää kyllä mietityttään että miksi juuri jouluna maistellaan "kaikkea" itse tehtyä? Miksei noita kokeiluja tehdä joskus muulloin kun pöydässä ei ole noin paljon ruokaa. Mä kyllä saan mahani todella täyteen jo noista :D
Ei se "maistellaan kaikkea itsetehtyä" tarkoita mitään sattumanvaraisia ruokia, vaan jouluun liittyviä ruokia. Esim. graavilohi, savusiika, itse tehty smetana- ja sinappisilli sekä mäti + smetana ovat ehdottomia.
 
Ei tuo ole ankeaa :) Me ajateltiin tänä jouluna vähän supistaa pöydän antimia, kun ei niitä kaikkia jaksa kuitenkaan edes maistaa jos on liikaa! Syödään sitten herkkuruokia monta päivää putkeen ja joka kerta eriä :)
 
Meillä tuskin tulee olemaan edes noita ruokia. Tulee olemaan tosi köyhä joulu siis.. Todennäköisesti laitetaan pääruoaksi naudansisäpaistia punaviinikastikkeella ja sitten lisukkeeksi vaikka uunissa paahdettuja punajuuria vuohenjuuston kera ja joku peruna, alku- ja jälkiruokaa ei ole mietitty vielä. Kukin tekee mitä itse kokee hyväksi.
 
"vieras"
Meillä on noistakin karsittu aika moni, sen lisäksi kyllä on monta muuta juttua pöydässä. Meidän pöytä koostuu sellaisesta, että kaikille löytyy omaa jouluista herkkua ja mistä kukaan ei tykkää, niin sitä ei myöskään laiteta.

Joka vuosi pakolliset jutut on karjalanpiirakat ja -paisti, tuota viimeistä on minun pakko saada, sitä ilman ei ole joulua. Samaten haluan porkkana-, peruna- ja lanttulaatikon, kun minun ei tule syötyä niitä ennen joulua, mies taas valittaa, että niitä saa työjuttujen kautta ihan liian kanssa ennen joulua. Pienet rasiat riittää viisihenkiselle perheelle hyvin jouluksi.
 
"vieras"
Meillä on varmaan tosi ankeaa kun kaikki nuo perinteiset joulupöydän jutut puuttuu. Syödään kuitenkin hyvin ja silleen hienommin mitä normaalipyhänä sen sijaan, että vedetään mikrossa lämmitettyä lanttulaatikkoa ja kinkun rääppeitä päivätolkulla.
 
Meillä mennään ihan 5w lapsen ehdoilla kun kaksistaan olla. Jouluna pöydässä on kinkkua, lihapullia, perunoita, salaattia ja jotain kalaa.
Lisäksi mua varten kalkkunaa ja porkkanalaatikkoa.

Aamupalana tietysti riisipuuro ja päivän aikana tarjolla torttuja ja pipareita.

Monen mielestä ehkä köyhää, mutta nuo riittävät meille oikein hyvin.
 
"tiu"
[QUOTE="vieras";24928602]Ei se "maistellaan kaikkea itsetehtyä" tarkoita mitään sattumanvaraisia ruokia, vaan jouluun liittyviä ruokia. Esim. graavilohi, savusiika, itse tehty smetana- ja sinappisilli sekä mäti + smetana ovat ehdottomia.[/QUOTE]

Eikö noita jouluruokia saa itse tehdä? Meillä mies ainakin loimuttaa lohen savustettu siika tulee varmaankin appiukolta, kinkku paistetaan itse, Rosolli myös itse tehtynä. Laatikot on saarioisten äitien itse tekemiä sillä tarvitsee niin pienet määrät ja on hyväksi todettuja.

Miten tehdään itse mätiä? Nyt meni ihan ymmärryksen yli tää sinun vastaukses.
 
"vieras"
meillä on ihan epäperinteinen joulupöytä =) kinkku, punakaalisalaatti, perunasalaatti, bataattilohkot, savukalaa, marinoitua valkosipulia, hyvää leipää, juustoja paljon erilaisia.... eli paljon erilaista mut ei oikein muuta perinteistä ku kinkku :D
 
"kahden äiti"
Meilläkin varmaan linja on lanttulaatikko, porkkanalaatikko, kaupan maksalaatikko, kinkku, tuoresalaatti, sinappisilli, kananmunat, rosolli + kastike, mätiä + smetanaa +sipulia, lapsille lihapullia. Lämminsavulohta voisi harkita, mutta meillä ei oikein noi joulukalat ole tehneet kauppaansa.

Aikuisia 4 ja lapsia kaksi alle neljävuotiasta. Kamalan paljoa eri sortteja ei viitti laittaa, kun sitä samaa ruokaa saisi sitten syödä päivätolkulla.
 

Yhteistyössä