"Karsittu joulumenu" - onko muilla?

  • Viestiketjun aloittaja Ap.
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Meillä syödään pitkän kaavan mukaan kinkut, laatikot, kalkkunaa ja lisäkkeet, mutta vasta illemmalla. Ensin meillä syödään lohet, muut kalat, sillit, äyriäiset, mädit, perunat ja saaristolaisleipää. Lämpimät ruoat syödään illalla 6 maissa ja jälkiruoat sitten myöhempään, ehkä 8 maissa. Näin on tehty aina, jos silloin kun olin ihan pieni ja tehdään edelleen 30 vuotta myöhemmin. Lapsilla on mukavaa kun ei tarvitse höyrytä ruokien kanssa. Joululounaalle (kalapöytään) käydään joulurauhan julistamisen jälkeen yhdenmaissa ja lahjat jaetaan kun alkaa hämärtää. Kaikki saavat nauttia ruoasta rauhassa.
Tuo kuulostaa ihan kivalta ratkaisulta. Meillä on perinteinen aamiainen/lounas eli riisipuuro + soppa, ja sitten noin klo 17-19 joulupäivällinen.
 
"vieras"
[QUOTE="mina";24935286]Ans kattoo mitä viitsin tehdä. Aikaisempina vuosina olen tehnyt sen seitsemää sorttia itse tehdyistä konvehdeistä lähtien. Viime vuonna laitoin pöydän koreaksi viimeisen päälle vaikeasta synnytyksestä ja raskausmyrkytyksestä juuri toipuvana vauvaa kantaen. Mies auttoi jonkin verran, mutta anoppi ja miehen veli vaan istuivat sohvalla vaikka yritettiin apuakin pyytää - ehtiikö joku kuorimaan punajuuret. Tänä vuonna ajoissa jo kerrottiin, että olemme vietämme perhejoulun, mutta menemme käymään anopin luona jouluvisiitillä jo hyvissä ajoin (välimatkaa 400 km). No nuo toopet silti änkeävät itsensä tänne. Ajattelin sitten vaan paistaa kinkun ja jonkun laatikon, muut jouluruoat saavat tuoda mukanaan. Ottaa vieläkin päähän, kun en edes kiitosta ruoista saanut, sen sijaan ihmeteltiin valikoiman laajuutta. Kuitenkin miltei kaikki sapuskat söivät.

Sorry, meni vähän off-topic, mutta sainpa purettua traumoja. Kiitos siitä. :)[/QUOTE]

Höh, ikävää tuollainen.
 
Meillä ehkä kinkkua, jos löytää n 2 kg painoisen, karjalanpaistia, laatikoita, höyrytettyjä perunoita,
salaattia, rosolli ja kastike, ehkä miulle jotain kalaa, maksa tai lihapatee, juustoja ja
hedelmiä, suklaata, piparkakkuja ja joulutorttuja, ehkä jauhelihapasteijoita.
 

Yhteistyössä