Uskomatonta miten tota karppausta dissataan nyt ihan huolella mediassakin :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kerpele
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja minähän en ala viattomia eläimiä naamaan mättää, hyi. Sen sijaan sokerin ja vehnän olen jättänyt, ihan laihduttamisen vuoksi. Kyllähän sen terve järki sanoo, että jättimäiset määrät rasvaa ei vaan ole terveellistä.

Esim vegaanin soijansyönti on tuhoisampaa, kuin lihan syöminen.

Järjen kun pitää kaikessa, niin hyvä tulee.

Järjen mukana pitämisestä olen ihan yhtä mieltä.

Soijansyönnin suhteen voisit hieman tarkistaa "tietojasi". Sen viljely on kyllä ekologisesti arveluttavaa, mutta se johtuu puhtaasti siitä, että valtaosa soijasta viljellään tuotantoeläinten rehuksi.

Eli kyllä tämäkin kiertotie tukee vain ja ainoastaan sitä, että se sinun lihansyöntisi on se tuhoisa juttu. Vegaania ei kyllä voi tuhoisasta elämäntavasta syyttää, ei vaikka kuinka yrittäisi. Etenkin kun ovat yleensä varsin tiedostavia ja suosivat kotimaista sekä lähellä tuotettua.

(Huoh.)

Eikös kaikki 5 kk ikäiset "karppaa"? Harvempi lapsi syö tuossa iässä vielä viljatuotteita tai sokeripitoisia ruokia muutenkaan. Suuri osa menee vielä ihan äidinmaidolla :)

Jep, kyllä täysimetetty lapsi on periaatteessa karppaaja. 60 % energiasta tulee lähinnä tyydyttyneestä rasvasta äidinmaidosta (jonka rasvakoostumus on todella lähellä lehmänmaidon). Outoa että kun lapsi täyttää 1v muuttuu tyydyttynyt rasva vaaralliseksi ja pitää antaa rasvatonta lehmänmaitoa (mutta ei jos jatkaa imetystä). Tätä logiikkaa en ymmärrä.

Jep, kyllä täysimetetty lapsi on periaatteessa karppaaja. 60 % energiasta tulee lähinnä tyydyttyneestä rasvasta äidinmaidosta (jonka rasvakoostumus on todella lähellä lehmänmaidon). Outoa että kun lapsi täyttää 1v muuttuu tyydyttynyt rasva vaaralliseksi ja pitää antaa rasvatonta lehmänmaitoa (mutta ei jos jatkaa imetystä). Tätä logiikkaa en ymmärrä.

Mitä ihmeen logiikkaa? Ihminen kehittyy kasvaessaan, tarpeet muuttuu.

Auttaisko jos mietit - sanotaan nyt vaikka hevosta. Sekin syö ensin koostumukseltaan uskoakseni suht samanlaista emänmaitoa ja sitten siirtyy pikkuhiljaa heinään, kasveihin (ja rehuihin).

(Maidon tarve ylipäätään aikuisella onkin sitten ihan toinen juttu.)

Nää ns. perustelut on välillä aika uskomattomia. Ihan niin kuin ajattelu loppuisi jotenkin kesken.

[QUOTE="mä";24920510]Ja minähän en ala viattomia eläimiä naamaan mättää, hyi. Sen sijaan sokerin ja vehnän olen jättänyt, ihan laihduttamisen vuoksi. Kyllähän sen terve järki sanoo, että jättimäiset määrät rasvaa ei vaan ole terveellistä.[/QUOTE]
Kelpaako vialliset? Jättimäiset määrät rasvaa on oma kuvitelmasi.

Mitä ihmeen logiikkaa? Ihminen kehittyy kasvaessaan, tarpeet muuttuu.

Auttaisko jos mietit - sanotaan nyt vaikka hevosta. Sekin syö ensin koostumukseltaan uskoakseni suht samanlaista emänmaitoa ja sitten siirtyy pikkuhiljaa heinään, kasveihin (ja rehuihin).

(Maidon tarve ylipäätään aikuisella onkin sitten ihan toinen juttu.)

Nää ns. perustelut on välillä aika uskomattomia. Ihan niin kuin ajattelu loppuisi jotenkin kesken.

No hevoseen ei ehkä kannata verrata, eihän ne syö esim. lihaa. Ihminen taas on kaikkiruokainen.

No en todellakaan. Vaan noudatin pitkälti virallisia suosituksia ja urheilin paljon. Toki herkkuja meni jonkun verran, mutta kohtuudella (tyyliin lauantaisin pieni karkkipussi/patukka). Pulla ja viinerit eivät kuuluneet silloinkaan ruokavaliooni. Kaikki viljatuotteet söin täysjyvänä.

No oliko sulla sitten aikaisemmin jotain ongelmia noiden kolesterolien yms kanssa?

Jotenkin en vain usko, että karkki tai höttövilja sitä huonoa kolesterolia nostaa (tosin höttöviljatuotteilla saattaa olla piilorasvaa paljon). Eli väkisinkin olet tehnyt muutosta esim. rasvojen laadun kanssakin sitten tjms.

Kokoketjua lukeamatta.. Mä ihmettelen, että leipäteollisuus kärsii karppauksesta, mutta en ole kuullut, että makeis tai einesteollisuus kärsisi. Mikä tekee ruisleivästä näitä pahemman?

No oliko sulla sitten aikaisemmin jotain ongelmia noiden kolesterolien yms kanssa?

Jotenkin en vain usko, että karkki tai höttövilja sitä huonoa kolesterolia nostaa (tosin höttöviljatuotteilla saattaa olla piilorasvaa paljon). Eli väkisinkin olet tehnyt muutosta esim. rasvojen laadun kanssakin sitten tjms.

Kyllä tein ison muutoksen rasvan laadussa kun aloin karpata: kasvirasvat (becel ja rypsiöljy) vaihtui voihin ja kermaan. Satunnaisesti käytän myös oliiviöljyä ja kookosöljyä.

Mitään ongelmaa kolesterolin kanssa ei ollut (ihan pikkasen ehkä koholla) mutta pointti oli se että kolesteroliarvot PARANTUI eläinrasvakarppauksella. Paastoverensokeri oli lähellä 2-tyypin diabeteksen rajaa ja lääkäri puhui jo esidiabeteksestä... Varmaan olis nyt jo lääkitys jos en olisi vähentänyt hiilareita. (Lääkärikin ihmetteli suuresti parantuneita sokeriarvoja)

Tulee mieleen mm. sikainfluenssakeissi... Hyvä ettei meitä vedetty hirteen kun ei rokotettu lapsia sitä vastaan, kun median orjat niin sokeana seurasivat (ja taas puhun ääritapauksista, huom.) sitä kohua ja kuinka rokote oli "ihan pakko ottaa" tai muuten kuolet :)

En lähtisi vertaamaan ruokavaliota ja rokotteita. Ruokavalio kun on jokaisen henkilökohtainen eikä vaikuta muihin. Mutta rokotteita jos et ota, voi joku toinen kuolla sen takia.

[QUOTE="Jonna";24918364]Mun mielestäni on uskomatonta, että aletaan puhua siitä miten sen leivän syönti je romahtaa ja huonosti käy! Huonosti käy silloin, jos ihmiset syövät ruokaa joka ei heille sovi ja marssivat sitten lääkäriin valittamaan yhtä sun toista vaivaa. Saavat sitten kasan lääkkeitä joilla tilanteen pitäisi korjautua. Mutta kun ei korjaannu. Sit taas lääkäriin jne, kierre on valmis.
Kun HALVIN vaihtoehto olis korjata se ruokavalio sellaiseksi ettei niitä vaivoja ole.[/QUOTE]

No kun eihän sillä ruokavaliolla VOI hoitaa ihmisten vaivoja.....on käsittämätöntä miten vähän lääkärin vastaanotolla vieläkään kysellään, miten syöt!
Tai sitten on sama ohje ripuliin ja ummetukseen; syö viljaa.

Kiihkokarppaus kumpuaa helposti omien vaivojen selättämisestä itse asioita selvittäen ja kun siihen onkin ratkaisu maltillinen karppaus, niin kyllähän sitä mielellään hehkuttaa ;-)
Tosin olen itse niin kyllästynyt vänkääjiin työpaikalla tai kyläpaikoissa, joten olen hiljaa vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;24921130:
Kelpaako vialliset? Jättimäiset määrät rasvaa on oma kuvitelmasi.

Mitähän ontologista vikaa niissä eläimissä sun mielestä on, että ne ansaitsee sellaiset olot kuin vaikkapa tehotuotanto edellyttää ja aiheuttaa?

Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;24922697:
Sellaista, että ne maistuvat hyvälle

Luulen, että joidenkin mielestä sinäkin maistuisit :D.

Johdan tästä seuraavan päätelmän: Tööt kiinni, kytkyyn, vuosien seisottamista ilman asennon vaihtamisen mahdollisuutta lajille epäätypillisissä oloissa, ei ulkoilua, säännöllinen lisäännyttäminen ja välitön poikasesta erottaminen. Lopuksi pitkä ja kivulias kuljetus, kuula kalloon ja riiputuksen kautta ruokapöytään.

Tietenkin kaikki teollisuudenalat tukevat omiaan. Lihateollisuus lihansyöntiä, maitoteollisuus maidon kulutusta jne. Täysin puolueettomia tutkimuksia ei tehdä, koska yksikään kuluttaja ei halua maksaa moisesta.

Luulen, että joidenkin mielestä sinäkin maistuisit :D.

Johdan tästä seuraavan päätelmän: Tööt kiinni, kytkyyn, vuosien seisottamista ilman asennon vaihtamisen mahdollisuutta lajille epäätypillisissä oloissa, ei ulkoilua, säännöllinen lisäännyttäminen ja välitön poikasesta erottaminen. Lopuksi pitkä ja kivulias kuljetus, kuula kalloon ja riiputuksen kautta ruokapöytään.
Mun kasvissyöjätyttärelleni tuo on ainoa, mitä se söis. Siis ihmisliha tuolla tavalla tuotettuna.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24922730:
Tietenkin kaikki teollisuudenalat tukevat omiaan. Lihateollisuus lihansyöntiä, maitoteollisuus maidon kulutusta jne. Täysin puolueettomia tutkimuksia ei tehdä, koska yksikään kuluttaja ei halua maksaa moisesta.

Suomessa se vain ei ole teollisuus, joka niitä tutkimuksia _tekee_, yleensä ei edes rahoita. Tutkimukset on ihan omien yksiköidensä hallinnoimia juttuja, joiden rahoitus- ja järjestelypolut ovat yleensä aika hyvin jäljitettävissä ja avointa informaatiota.

(Esim. tuon proffan kohdalla kyse oli tosiaan lähinnä tutkimukseen lahjoitetuista tuotteista, ei siis rahallisesta tukemisesta, mikä saattaisi joissain tilanteissa varmasti vaikuttaakin tuloksiin, joissain maissa käytännössä johtaisi siihen poikkeuksetta.)

Vääristelty tutkimus on korruption ilmenemismuoto, ja se on kyllä Suomessa pirun harvinaista.

Naiivi tai sinisilmäinen ei pidä olla, mutta ei kyllä millekaan salaliittoteoriankaan poluille pidä lähteä. Puolueettomia tutkimuksia kyllä tehdään, varmasti (ja mekin niistä epäilemättä osamme veroina maksamme), mutta niitä ei useinkaan esitellä kovin puolueettomasti. Tai sitten nostetaan esille ne, jotka omaa agendaa tukevat.

Tää on se ongelma.

Ja karppaamisesta nyt vaan on muutenkin suht' vähän tutkittua, asenteetonta tietoa olemassa. Siis mitään esim. akatemiarahoitteista ja käytännössä riippumatonta.

Yhteistyössä