[QUOTE="vieras";24919062]Miten voi olla, että tämä lihava kansa yhtäkkiä syökin valtaosin eineksiä vältellen, virallisterveellisesti, paljon kasviksia ja vähän mättöä kuten karkkia ja sipsiä? Kun siltä tämä keskustelu nyt kuulostaa. Että miksi pitäisi karpata, kun muutenkin syödään terveellisesti. Onko se tuo terveellinen lautasmalli sitten, joka ihmiset lihottaa?
Moni alkaa karpata laihtumismielessä, eli juurikin jättää makeiset, valkean viljan, einekset ja pastat pois. Jostain syystä se minusta vaan kuulostaa terveelliseltä muutokselta, mutta olen varmaan joku hihhuli sitten.
Jostain syystä myös kuvittelen ihmisen olevan normaalipainoisena ja ruokatietoisena terveempi kuin ylipainoisen, eli sen sijaan että haukkuisin karppaamisen pilaavan heidän terveytensä, kuvittelen heidän muuttavan ruokailutottumuksiaan juurikin terveempään suuntaan. Olen kai väärässä. Se karppaaminen ne kai tappaa, ei se ylipaino ja hiilarin mättäminen. Vai oliko se niin, että ei ne mitään hiilareita ja sokeria mätä, vaan syövät terveellisesti jo valmiiksi. Sattumalta vain ovat ylipainoisia?
Ei minulta kukaan kysynyt 30 kiloa lihavampana, pullaa ja pastaa ahtaessani, että eikö tuo ole kovin epätrveellistä. Nyt kun pulla on pois ja pastan tilalla kasvikset, minulle paasataan, että tuo karppaaminen on tosi vaarallista.
On se kummallista, minusta. Mutta olen kai outo hihhuli, joka on höyrähtänyt johonkin vaaralliseen ruokalahkoon.[/QUOTE]
Sinullakin näyttää olevan olemassa vain tuo oma, soma, suppea ja putkenmuotoinen pieni maailma, jossa jokainen joko karppaa tai syö päin honkia.
Kuten sanottu, silkka valkoisen hiilarin ja luonnottomasti kevyiden tuotteiden sekä lisäaineiden välttely _ei_ ole karppaamista, ei vaikka karppaajat sen kuinka haluaisivat omia. Se on fiksua syömistä kropalle järkevällä tavalla.
Se, että te keksitte sen vasta kun joku jenkkityyliin hurmoksessa siitä paasasi, ei tarkoita etteikö sitä ennenkin ollut.
Ja edelleenkin: se lihansyönnin epäekologisuus, epäeettisyys ja syöpäriski. Kummasti nimittäin tuo karppamisen yleistyminen sattui samaan aikaan lihankulutuksen kasvun kanssa, vaikka kukaanhan "ei syö sen enempää lihaa kuin ennenkään".
Jos joku täällä kysyy, mikä esimerkkipäivän ruokailussa on pielessä, ollaan ensimmäisenä huutamassa pois täysjyväruista ja herranjumala juureksia! Lisää lihaa, rasvaa, protskua! Näissä keskusteluissa taas kaikki tuntuu kummasti karppaavan vähälihaisesti, oliiviöljyn ja pähkinöiden kanssa ja kasvisten käyttökin on vain kasvanut.
Jos te söitte päin sitä itseään ennen, älkää väittäkö muidenkin tekevän niin.