Uskomatonta miten tota karppausta dissataan nyt ihan huolella mediassakin :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kerpele
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24919095]Aivan turhaan siinä vääristelet ketjun viestejä. Kukaan ei ole väittänyt, että kaikki suomalaiset söisivät terveellisesti. Tässä ketjussa on vain tuotu esille, ettei se luulo, että vain karppaajat syövät puhdasta ruokaa, pidä paikkaansa. Moni kiinnittää huomiota lisäaineisiin jne. vaikka eivät todellakaan karppaa.[/QUOTE]

Mutta eihän sekään väite, että karppaajat eläis pelkällä lihalla ja rasvalla pidä paikkansa, tai että he vetäis sitten sokerin tilalla makeutusaineita. Että on niitä vääristelyjä ja harhaluuloja toisinkin päin ;)

[QUOTE="vieras";24919062]Miten voi olla, että tämä lihava kansa yhtäkkiä syökin valtaosin eineksiä vältellen, virallisterveellisesti, paljon kasviksia ja vähän mättöä kuten karkkia ja sipsiä? Kun siltä tämä keskustelu nyt kuulostaa. Että miksi pitäisi karpata, kun muutenkin syödään terveellisesti. Onko se tuo terveellinen lautasmalli sitten, joka ihmiset lihottaa?

Moni alkaa karpata laihtumismielessä, eli juurikin jättää makeiset, valkean viljan, einekset ja pastat pois. Jostain syystä se minusta vaan kuulostaa terveelliseltä muutokselta, mutta olen varmaan joku hihhuli sitten.

Jostain syystä myös kuvittelen ihmisen olevan normaalipainoisena ja ruokatietoisena terveempi kuin ylipainoisen, eli sen sijaan että haukkuisin karppaamisen pilaavan heidän terveytensä, kuvittelen heidän muuttavan ruokailutottumuksiaan juurikin terveempään suuntaan. Olen kai väärässä. Se karppaaminen ne kai tappaa, ei se ylipaino ja hiilarin mättäminen. Vai oliko se niin, että ei ne mitään hiilareita ja sokeria mätä, vaan syövät terveellisesti jo valmiiksi. Sattumalta vain ovat ylipainoisia?

Ei minulta kukaan kysynyt 30 kiloa lihavampana, pullaa ja pastaa ahtaessani, että eikö tuo ole kovin epätrveellistä. Nyt kun pulla on pois ja pastan tilalla kasvikset, minulle paasataan, että tuo karppaaminen on tosi vaarallista.

On se kummallista, minusta. Mutta olen kai outo hihhuli, joka on höyrähtänyt johonkin vaaralliseen ruokalahkoon.[/QUOTE]

Sinullakin näyttää olevan olemassa vain tuo oma, soma, suppea ja putkenmuotoinen pieni maailma, jossa jokainen joko karppaa tai syö päin honkia.

Kuten sanottu, silkka valkoisen hiilarin ja luonnottomasti kevyiden tuotteiden sekä lisäaineiden välttely _ei_ ole karppaamista, ei vaikka karppaajat sen kuinka haluaisivat omia. Se on fiksua syömistä kropalle järkevällä tavalla.

Se, että te keksitte sen vasta kun joku jenkkityyliin hurmoksessa siitä paasasi, ei tarkoita etteikö sitä ennenkin ollut.

Ja edelleenkin: se lihansyönnin epäekologisuus, epäeettisyys ja syöpäriski. Kummasti nimittäin tuo karppamisen yleistyminen sattui samaan aikaan lihankulutuksen kasvun kanssa, vaikka kukaanhan "ei syö sen enempää lihaa kuin ennenkään".

Jos joku täällä kysyy, mikä esimerkkipäivän ruokailussa on pielessä, ollaan ensimmäisenä huutamassa pois täysjyväruista ja herranjumala juureksia! Lisää lihaa, rasvaa, protskua! Näissä keskusteluissa taas kaikki tuntuu kummasti karppaavan vähälihaisesti, oliiviöljyn ja pähkinöiden kanssa ja kasvisten käyttökin on vain kasvanut.

Jos te söitte päin sitä itseään ennen, älkää väittäkö muidenkin tekevän niin.

Ja edelleenkin: se lihansyönnin epäekologisuus, epäeettisyys ja syöpäriski. Kummasti nimittäin tuo karppamisen yleistyminen sattui samaan aikaan lihankulutuksen kasvun kanssa, vaikka kukaanhan "ei syö sen enempää lihaa kuin ennenkään".

Jos joku täällä kysyy, mikä esimerkkipäivän ruokailussa on pielessä, ollaan ensimmäisenä huutamassa pois täysjyväruista ja herranjumala juureksia! Lisää lihaa, rasvaa, protskua! Näissä keskusteluissa taas kaikki tuntuu kummasti karppaavan vähälihaisesti, oliiviöljyn ja pähkinöiden kanssa ja kasvisten käyttökin on vain kasvanut.

Tuosta lihansyönnin riskeistä en ole kuullut kenenkään muun aiemmin huolehtivan (varsinkaan omassa ruokapöydässään) kuin niiden nyt, niiden jotka ampuvat karppausta alas :D

Ja oikeasti, eikö suomalaiset ole yksi maailman lihavimmista kansoista? Mistä se sitten johtuu, jos ei ruokavaliosta?

[QUOTE="vieras";24919173]

Ja oikeasti, eikö suomalaiset ole yksi maailman lihavimmista kansoista? Mistä se sitten johtuu, jos ei ruokavaliosta?[/QUOTE]

Siitäkin, mutta ennekaikkea siitä, että kohtuus on vieras käsite. Heti kaikki mulle nyt- asenne, mä tahdon, mä haluan, on niin hyvää, vähän vielä lisää.....
Ahdetaan enemmän mitä napa vaatii ja tottahan se napa vaatii, kun koko ajan venytetään. JA venyy se maha sillä pepsimaksillakin, vaikka kaloreita on nolla....

Syö niin paljon kuin jaksat, syö koko rahalla- tyyliset mainoslauseet, helvetilliset annoskoot, tuputus päiväkodeissa (ellei lapsi syö 'normaaliksi' katsottua määrää)....

Kulutus ja tarjonta eivät kohtaa.

Jos jollakin se syömisen kohtuullistaminen onnistuu vasta jättämällä peruna, pasta, leipä, sokerit pois, niin miksi siitä tehdään niin kauhean paha ja huono asia?

Aika moni kuitenkin tekee niin. Mitä olen esimerkiksi katsonut meillä töissä, niin lähes jokainen syö sämpylää ruuan kanssa. Ruisleipää on ehkä joka kymmenennellä. Sokeriset jälkiruuat ja pullat kelpaavat lähes kaikille päivittäin. Meillä oli pari syömisestään tarkkaa (ei-karppaajia) , jotka varmasti söivät terveellisesti, mutta he lähtivät muualle. Tällä hetkellä kaikki näyttäisivät olevan "perussyöjiä". Minä piilokarppaan enkä varmasti yritä käännyttää töissä ketään.

[QUOTE="vieras";24919173]Tuosta lihansyönnin riskeistä en ole kuullut kenenkään muun aiemmin huolehtivan (varsinkaan omassa ruokapöydässään) kuin niiden nyt, niiden jotka ampuvat karppausta alas :D[/QUOTE]

Niin, minähän en voi puhua muusta kuin omasta ja lähipiirini puolesta, mutta itselleni se on kyllä aina ollut hyvin merkittävä tekijä. Ihan käytännön, ei pelkän puheen, tasollakin. Syön lihaa hyvin vähän, käytännössä pelkkää riistaa, kymmeneen vuoteen en lihaa syönyt.

Kaltaisistani ihmisistä karppaamishehkutus varmasti tuntuu osittain juuri siksi niin "pahalta", että lihan kulutus ja eläinten olot on aina ollu tärkeitä juttuja. Mikä tahansa juttu, mikä kasvattaa lihan kulutusta ja vaatii tehostamaan jo äärimmilleen tehostettua lihataloutta, on huono.

Sitten kun siitä vielä tulee tällainen massan sokeuttava ilmiö, huoh.

[QUOTE="vieras";24918925]Luuletko, että sitä lisäaineetonta ruokaa ostavat vain karppaajat?[/QUOTE]

En luule. Lisäaineitten välttäjiä on muissaki, tottakai. Ja myös jotku karppaajat käyttää lisäaineruokia, vaikka mun käsittääkseni karppaukseen vähän niinkun kuuluu se ajatus, että pyritään syömään mahdollisimman puhdasta ja luonnollista ruokaa.

Se ajatus sopii kyllä virallisterveelliseenki (paitsi rasvoihin liittyen). Valitettavasti suuri(n?) osa kansasta ei syö vt:sti eikä karpaten. Ja SE näkyy sielä kaupassa.

Niin, minähän en voi puhua muusta kuin omasta ja lähipiirini puolesta, mutta itselleni se on kyllä aina ollut hyvin merkittävä tekijä.

Mikä tahansa juttu, mikä kasvattaa lihan kulutusta ja vaatii tehostamaan jo äärimmilleen tehostettua lihataloutta, on huono.

Minäkään en voi puhua kuin omasta puolestani, mutta meillä se lihankulutus on karpatessakin ollut suht samaa kuin ennen karppausta. Ja sitä riistaa, hyvin pitkälti. Nytkin pakastimessa on naapurin ampumaa hirveä.

Ja edelleenkin: se lihansyönnin epäekologisuus, epäeettisyys ja syöpäriski.

Koskeeko tuo mielestäsi tehokasvatettua lihaa, vai myös luomulihaa ja riistaa?

Mitä mieltä olet tehoviljelystä ja siitä, että se köyhdyttää maaperää?
Entä mitä mieltä siitä, että karppaajalle useimmiten kelpaa myös ne "huonommat" lihat, kun monelle muulle pitää olla mahdollisimman vähärasvaista ja siistiä ruhon osaa.

Viimeksi muokattu:
Tappaahan se todella pidemmällä aikavälillä. Sepelvaltimotaudit ja monet muut lisääntyvät. Juuri saatu kansa parempaan kuntoon Puskan ohjeilla ja nyt aletaan sitten urakalla karppaamaan, syömään epäterveellisesti.

[QUOTE="huolissaan";24919322]Tappaahan se todella pidemmällä aikavälillä. Sepelvaltimotaudit ja monet muut lisääntyvät. Juuri saatu kansa parempaan kuntoon Puskan ohjeilla ja nyt aletaan sitten urakalla karppaamaan, syömään epäterveellisesti.[/QUOTE]

Miten kolesteroliarvojen paraneminen aiheuttaa lisääntyvää sepelvaltimotautiriskiä? Järjestään karppaajat kertovat noiden arvojen parantuneen karppiruokavalion myötä.

Luomulihan ja riistan lisäämä syöpäriski lienee suurinpiirtein samaa tasoa kuin lihan ylipäätäänkin, mutta muuten, ekologisesti ja ettisesti, toki molemmat vaihtoehdot ovat rutkasti tehokasvatettua parempia.

Valitettavasti valtaosalle lihansyöjistä ei vain ole juuri väliä muulla kuin ehkä kotimaisuudella, osalle toki on ja hyvä niin. Kulutuspiikki vain näkyy ymmärtääkseni lähinnä ihan tavan tehotuotetun lihan kohdalla. (Riistaa ei tietenkään riitä, tai se ei ole mahdollista kaikille, minkä kyllä tiedostan. Kuitenkin, jos lihan syönti olisi maltillisempaa, voisi tehotuotantoakin tuoda edes himpun luomumpaan suuntaan, tai jos luomun kysyntä lisääntyisi, myös sen määrä nousisi ja hinta laskisi jne.)

Tehoviljely on toki oma ongelmansa, mutta nähdäkseni on kiistatta osoitettu, että paljon vähemmällä pärjättäisiin, mikäli tarvitsisi viljellä vain ihmisen ravinnoksi suoraan, ei siis välillisesti eläinten rehuksi. Tehoviljely itsessäänkin - ja etenkin tuo maaperän köyhtyminen - lienee usein rehuviljelyn aikaansaamaa. Myös laiduntaminen (siellä missä se vielä eläimelle suodaan) on ekologisesti varsin ongelmallista.

Entä mitä mieltä siitä, että karppaajalle useimmiten kelpaa myös ne "huonommat" lihat, kun monelle muulle pitää olla mahdollisimman vähärasvaista ja siistiä ruhon osaa.

Jatkan vielä tuon lisäyksesi osalta: se, että eläin käytetään hyväksi mahdollisimman täydellisesti on toki aina hyvä. Valitettavasti en vain itse usko, että tuollaista yhtäläisyyttä voi mitenkään suoraan vetää karppaamisen ja kaikkiruokaisen lihansyönnin välille. Osa karppaajista varmasti syö mukisematta lihan kuin lihan kuten osa dieetittömistä sekasyöjistäkin, ja sama toisin päin.

[QUOTE="vieras";24919342]Miten kolesteroliarvojen paraneminen aiheuttaa lisääntyvää sepelvaltimotautiriskiä? Järjestään karppaajat kertovat noiden arvojen parantuneen karppiruokavalion myötä.[/QUOTE]

Tätä olen myös itse ihmetellyt. Mulla hyvä kolesteroli nousi ja huono laski. Myös verenpaine on ihantellinen ja Becelin sydäntautiriskilaskimen mukaan sydämeni ikä on 5 vuotta nuorempi kuin itse olen...

Olen valmis vähentämään eläinrasvan käyttöä JOS nuo arvot jotenkin mystisesti huononee. Mutta vuosien runsaan eläinrasvan käytön jälkeen ovat kolesteroliarvot paremmat kuin ennen karppausta jolloin söin pitkälti virallisten suositusten mukaan.

Ilomielin osallistuisin tutkimukseen jossa selvitetään tukkiutuvatko suonet vai ei.

Voisitko sinä vuorostasi kertoa siitä lihankulutuksen kasvusta ja sen ekologis-eettis-terveellisestä "ongelmattomuudesta"?

Kun tuntuu siltä ettei siitä tarvitse (etenkään) karpatessa välittää. Kunhan vain "tää ruokavalio tuntuu _musta_ hyvältä", sama se miten luonnon käy tai eläimet voi.

Anteeksi muuten lievä hyökkäävyys, olen vain huomannut, että monesti innokkaimmat karppipuolustajat häviää maan nielemänä kun heille esittää perusteltuja, ehkä vastakkaisia väitteitä. (Ja sinä et siis sellaiselta vaikuta, osoitan tämän nyt sinulle ihan vain vastakysymyksenä.) :)

Tuohon lihan syöpää aiheuttavaan vaikutukseen: niissä tutkimuksissa niputetaan liha ja LIHAVALMISTEET yhteen. Näin mm. nitriittiä ja natriumglutamaattia sisältävät makkarat ovat myös lihaa. Syöpäriski saattaa selittyä myös tällä.

Puhtainta olisi tietenkin riista ja luomuliha.

[QUOTE="Jonna";24918364]Mun mielestäni on uskomatonta, että aletaan puhua siitä miten sen leivän syönti je romahtaa ja huonosti käy! Huonosti käy silloin, jos ihmiset syövät ruokaa joka ei heille sovi ja marssivat sitten lääkäriin valittamaan yhtä sun toista vaivaa. Saavat sitten kasan lääkkeitä joilla tilanteen pitäisi korjautua. Mutta kun ei korjaannu. Sit taas lääkäriin jne, kierre on valmis.
Kun HALVIN vaihtoehto olis korjata se ruokavalio sellaiseksi ettei niitä vaivoja ole.[/QUOTE]

No oletkos saanut itsesi laihtumaan karpatessasi?

Tätä olen myös itse ihmetellyt. Mulla hyvä kolesteroli nousi ja huono laski. Myös verenpaine on ihantellinen ja Becelin sydäntautiriskilaskimen mukaan sydämeni ikä on 5 vuotta nuorempi kuin itse olen...

Olen valmis vähentämään eläinrasvan käyttöä JOS nuo arvot jotenkin mystisesti huononee. Mutta vuosien runsaan eläinrasvan käytön jälkeen ovat kolesteroliarvot paremmat kuin ennen karppausta jolloin söin pitkälti virallisten suositusten mukaan.

Ilomielin osallistuisin tutkimukseen jossa selvitetään tukkiutuvatko suonet vai ei.

Etkös sinä ollut yksi vieraista, joka söi juuri ennen karppausta tosi epäterveellisesti pullaa yms mässäämällä?

Viinereissä yms on tosi paljon ei-hyvää rasvaa ja sitä piilorasvaa, ettei sitä edes tajua paljon sitä rasvaa ennen olikaan vetänyt.

Etkös sinä ollut yksi vieraista, joka söi juuri ennen karppausta tosi epäterveellisesti pullaa yms mässäämällä?

Viinereissä yms on tosi paljon ei-hyvää rasvaa ja sitä piilorasvaa, ettei sitä edes tajua paljon sitä rasvaa ennen olikaan vetänyt.

Varmasti tosi moni on ennen karppausta syönyt hirveän huonosti, ja silloin en kyllä ymmärrä, mitä pahaa on, jos vaihtaa karppaukseen.

[QUOTE="vieras";24914375]Mä tiedän kaks tapausta, joissa karppauksen seurauksena o noussut kolesterolit pilviin. Ihan hyvä siis että puhutaan näistä "uskonnon" muista puolista.[/QUOTE]

tämä karppaus ei sovi kaikille, uskon että omalla kohdallani se olisi oikea vaihtoehto, järjen kanssa käytettynä (ekli ei mihinkään äärettömyyksiin vietynä), äidilleni ei ollut. kolersterolit katossa ja infarktin takia sairaalassa... ja edelleen jaksaa paasata hiilihydraattien pois jättämisestä -.-

Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;24920128:
Mitä on valkoinen hiilari?

Eittämättä huono, suorastaan täysin olemassaolematon termi, jonka merkityksen kuitenkin luulisin olevan kontekstissaan ymmärrettävä. :) Eikö?

No, tarkoitin lähinnä "valkoisista" (prosessoiduista) jauhoista ja sokerista peräisin olevia nopeita hiilihydraatteja.

Tuo termi oli kyllä tosiaan hieman hassu, vaan varsin turhaahan täällä on minkään oikeiden argumenttienkaan kanssa, harkitusti koettaa keskustella. Vastakysymykset jäävät vastausta vaille.

No en todellakaan. Vaan noudatin pitkälti virallisia suosituksia ja urheilin paljon. Toki herkkuja meni jonkun verran, mutta kohtuudella (tyyliin lauantaisin pieni karkkipussi/patukka). Pulla ja viinerit eivät kuuluneet silloinkaan ruokavaliooni. Kaikki viljatuotteet söin täysjyvänä.

Eittämättä huono, suorastaan täysin olemassaolematon termi, jonka merkityksen kuitenkin luulisin olevan kontekstissaan ymmärrettävä. :) Eikö?

No, tarkoitin lähinnä "valkoisista" (prosessoiduista) jauhoista ja sokerista peräisin olevia nopeita hiilihydraatteja.

Tuo termi oli kyllä tosiaan hieman hassu, vaan varsin turhaahan täällä on minkään oikeiden argumenttienkaan kanssa, harkitusti koettaa keskustella. Vastakysymykset jäävät vastausta vaille.

Ai niin, sehän mun piti sanoa, että välttelen tarkoituksella sanomasta esim. höttö tai pullamössö, koska kyseessä on kuitenkin ihmiselle käypä ravinto, jo itsessään arvokas siis.

Yhteistyössä