Voiko voimakkaasta yskästä kärsivää lasta viedä pk:iin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mjoo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei kukaan ole kertonut, että sitä pitäisi jotenkin kontrolloida. Ja kohtauksiin auttoi ventoline. Nyt ollut melkein vuoden ilman kohtauksia ja kerkesin jo huokaista helppotuksesta. Nyt vasta olen lukenut, että sitä pitäisi kontrolloida. Ja jos et tiennyt, niin nelivuotisneuvolassa on myös lääkärin tarkastus, joten siltä ajattelin kysellä. Tosin neuvolaan on aikaa vielä 4 viikkoa. Ja yksityiselle ei todellakaan ole varaa, vaikka ois miten lapsen terveys kyseessä.

Ja olen vähän ulalla näistä lapsen sairasteluista, sillä jos joka köhäyksen ja nenän niiskutuksen takia ei sais viedä hoitoon, ei lapseni pystyisi olla koskaan hoidossa. Eli en käytä ilmeisesti aivoja, koska paljon sairastava lapsi osaa hämärtää todellisuuden tajua siitä, että milloin on päiväkotiin kelpaava ja milloin ei.

valitettavasti ne eivät ota kantaa lapsen astmaan neuvolassa eikä neuvolalääkärikään. Meillä ei ainakaan ole ottaneet. Neuvolalääkäri oli jo nyrpeänä kun pyysin tarkistamaan korvat ( kun tulehduksia ollut )

Siksi, koska olen kuullut, että nyt on sitkeää yskää liikkeellä. Ja suurin osa lääkäreistäkin sanoo, että yskä lähtee vain yskimällä. Joten siksi.
Okei. Älä ihmeessä vie sitä keuhkojaan pihalle yskivää, jopa puoli tuntia kerrallaan yskänpuuskista kärsivää, yskän takia yökkäilevää pientä astmaattista lastasi lääkäriin. Vie hänet päiväkotiin, ja mene itse kouluun, sillä tokihan sun opinnot menee lapsen terveyden edelle.

Sori mutta AAARGH :headwall:

Missä järki?

Ei kukaan ole kertonut, että sitä pitäisi jotenkin kontrolloida. Ja kohtauksiin auttoi ventoline. Nyt ollut melkein vuoden ilman kohtauksia ja kerkesin jo huokaista helppotuksesta. Nyt vasta olen lukenut, että sitä pitäisi kontrolloida. Ja jos et tiennyt, niin nelivuotisneuvolassa on myös lääkärin tarkastus, joten siltä ajattelin kysellä. Tosin neuvolaan on aikaa vielä 4 viikkoa. Ja yksityiselle ei todellakaan ole varaa, vaikka ois miten lapsen terveys kyseessä.

Ja olen vähän ulalla näistä lapsen sairasteluista, sillä jos joka köhäyksen ja nenän niiskutuksen takia ei sais viedä hoitoon, ei lapseni pystyisi olla koskaan hoidossa. Eli en käytä ilmeisesti aivoja, koska paljon sairastava lapsi osaa hämärtää todellisuuden tajua siitä, että milloin on päiväkotiin kelpaava ja milloin ei.

En ole nelivuotias... tai sellaisen äiti, mutta olen itse astmaatikko ja tiedän täsmälleen, miltä lapsestasi tuntuu, kun tuollainen yskänkohtaus tulee.
Astma on krooninen sairaus, mutta se pidetään kurissa hoitavalla lääkityksellä. Ventoline ei ole hoitava lääke, vaan ainoastaan kohtauksia helpottava. Edelleen... älä odota neljää viikkoa, vaan vie lapsi lääkäriin heti, terveyskeskuksen kautta ja kerro siellä tästä astmaepäilystä ja vaadi asianmukaista hoitoa.

[QUOTE="vieras";24917899]Ehditkin just samaan aikaan vastaamaan.. Aika lyhyt tuo kuuri on, oliko zitromaxia?

Tuntuu että mykoplasmaakin hoidetaan todella erilaisin tavoin. Toiset saa pitkiä kuureja ja vain oireilevat hoidetaan ja toiset saa 3 päivän kuurin ja koko perhe hoidetaan.

Kaikilta ei edes tutkita, että onko oikeasti kyseessä mykoplsma, annetaan vaan kuuri varuiksi.

Ihmeellistä.[/QUOTE]

tämä ihan totta! Meillä pojalla se löytyi vähän vahingossa kun oli sairaalassa astmatutkimuksissa. Juurikin tuollaista pitkittynyttä yskää oli kuin ap:n lapsella. Veljeni tytöltä verikokeet otettiin yksityiseltä kun selvyyttä jatkuvaan kuukausia kestävään yskään ei löytynyt. 3 päivän antibioottikuuri ja yskä parantui.

Okei. Älä ihmeessä vie sitä keuhkojaan pihalle yskivää, jopa puoli tuntia kerrallaan yskänpuuskista kärsivää, yskän takia yökkäilevää pientä astmaattista lastasi lääkäriin. Vie hänet päiväkotiin, ja mene itse kouluun, sillä tokihan sun opinnot menee lapsen terveyden edelle.

Sori mutta AAARGH :headwall:

Missä järki?

Okei teen näin, kiitos! :)

Ja järki on lähtenyt joskus kauan sitten jo.

Ja sen verran olen infektioastmalastani hoitanut ja hypännyt päivystyksissä sen takia, että tiedän kyllä milloin on mentävä ja milloin voi vielä odottaa. Ja voimakas infektioaika kyllä hiukan hämärtää sitä, että milloin on kyseessä infektion aiheuttamaa oiretta ja milloin astmaattista. Kuten sanoin, tuo yskä ei ole saman kuuloista kuin ennen infektioastmakohtauksissa, joten siksi olen ajattellut että on ehkä vain tavallista infektion aiheuttamaa yskää. Mutta pitää soitella maanantaina terveyskeskukseen, jos yskä vielä jatkuu voimakkaana. Jos sinne sattuu pääsemään läpi.

Okei teen näin, kiitos! :)

Ja järki on lähtenyt joskus kauan sitten jo.

Ja sen verran olen infektioastmalastani hoitanut ja hypännyt päivystyksissä sen takia, että tiedän kyllä milloin on mentävä ja milloin voi vielä odottaa. Ja voimakas infektioaika kyllä hiukan hämärtää sitä, että milloin on kyseessä infektion aiheuttamaa oiretta ja milloin astmaattista. Kuten sanoin, tuo yskä ei ole saman kuuloista kuin ennen infektioastmakohtauksissa, joten siksi olen ajattellut että on ehkä vain tavallista infektion aiheuttamaa yskää. Mutta pitää soitella maanantaina terveyskeskukseen, jos yskä vielä jatkuu voimakkaana. Jos sinne sattuu pääsemään läpi.

erikoislääkäri osaa nuo asiat parhaiten. Meillä pojan astmaa hoidettu keuhkolääkärillä, koska jokaiselta lääkäriltä tuli hiukan erilaisia ohjeita. Erikoislääkäriltä tuli heti selvät ja selkeät neuvot, lääkkeet, lähetteet ja päästiin sairaalaan tutkimuksiin. nyt kaikki ok.

[QUOTE="vieras";24917934]En ole nelivuotias... tai sellaisen äiti, mutta olen itse astmaatikko ja tiedän täsmälleen, miltä lapsestasi tuntuu, kun tuollainen yskänkohtaus tulee.
[/QUOTE]

Niin ja sitten lapsen pitäisi kestää rankan hoitopäivän rasitukset. Ulkoilu, jumpat, keskittymiset ja muut. Ja muiden lasten pitäisi kestää kun yksi oksentelee röhittyään ensin puoli tuntia.

Päiväkoti ei ole mikään lepokoti.

Yhteistyössä