Voiko voimakkaasta yskästä kärsivää lasta viedä pk:iin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mjoo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mjoo

Vieras
Eli yleiskunto muuten hyvä ja ei flunssaa eikä muita oireita. Vain tuo jumalaton yskä. Ja nuo yskät ovat nimenomaan kohtauksia, jotka saattavat kestää 5 minuutista jopa puoleen tuntiin. Eniten yskäkohtauksia esiintyy aamulla just heränneenä ja kaiken rasituksen kuten juoksun/pomppimisen/ulkoilun jälkeen. Mutta sitten toisinaan nämäkin onnistuu ilman kohtausta. Vähän vaikea tietää, mistä johtuu.

Lapsella taustana infektioastma, mutta tämä yskä on mielestäni hiukan erilaista mitä astman haukkova yskä. Tämä yskä on sellaista keuhkot pihalle -tyylistä yskää, joka voi päättyä yökkäilyyn. Ei oikeestaan ole limasta ollenkaan, vaan kuivaa.

Lapsi on ollut päiväkodista pois nyt syyslomien ja vapaiden vuoksi 1,5 -viikkoa, mutta nyt olis mun mentävä kouluun ensi viikolla, joka päivä pakollista. Veisitkö sinä näillä oireilla lapsen hoitoon vai pitäisitkö kotona?

Todellakaan ei ole asiaa päiväkotiin kun lapsi on selvästi kipeä.

No ei se kipeä ole. Yskii vain. No, onhan seki tietynlaista sairaana oloa, mutta ei nyt varsinaisesti.

Mutta tää on kinkkinen tilanne siksi, että välillä saattaa mennä päiväkin, ettei yskäkohtausta tule kuin kerran, mutta sitten toisena päivänä saattaa olla vähän väliä sitä kakomista. Ja mulla todella on sellanen tilanne, että jos en pääse kouluun, niin mun valmistuminen siirtyy ja silloin kaikki asiat kusee sen takia. Mutta.. pitää kai kuulostella huomisiltaan asti, josko tuo yskän kurimus alkaisi helpottamaan.

No jos tosiaan on noin, niin selitä tilanne päiväkodissa. Vähän eri asia kun lapsella on astma. Jos lapsi olisi rauhallisesti päiväkodissa, niin sitä ei ehkä tulisi.

Olen pph ja minulle on nyt viikon ajan joka aamu tuotu aivan hirveää yskää sairastava lapsi - voi pientä raasua, yskii,yskii,yskii ja yskii - ihan väsyy siihen. Omani jos ois, niin antaisin parantua kotona muutaman päivän. "mutta kun eihän sillä kuumetta ole tai muuta...." - sanoo vanhemmat... nii-in...

No ei se kipeä ole. Yskii vain. No, onhan seki tietynlaista sairaana oloa, mutta ei nyt varsinaisesti.

Mutta tää on kinkkinen tilanne siksi, että välillä saattaa mennä päiväkin, ettei yskäkohtausta tule kuin kerran, mutta sitten toisena päivänä saattaa olla vähän väliä sitä kakomista. Ja mulla todella on sellanen tilanne, että jos en pääse kouluun, niin mun valmistuminen siirtyy ja silloin kaikki asiat kusee sen takia. Mutta.. pitää kai kuulostella huomisiltaan asti, josko tuo yskän kurimus alkaisi helpottamaan.
Ei lapsi mitenkään hoitokunnossa ole, jos saa jopa puolen tunnin mittaisia yskänkohtauksia jotka päättyvät yökkäilyyn. Vaikkei sen kipeämpi olisikaan.

Itsekin opiskelijana ymmärrän että pitäisi päästä kouluun, mutta ei tuossa kunnossa olevaa lasta vaan voi viedä päiväkotiin. Joskus se valmistuminen vaan siirtyy, eikä se ole maailmanloppu.

Onko astmalääkitys kunnossa? Meidän entinen infektioastmaatikko, nykyinen rasitusastmaatikko yski juurikin tuolla lailla kun lääkitys ei ollut kohdillaan. Siihen auttoi päivystyskäynti ja spira.

Yskäisenä olen lapsen kyllä joutunut joskus hoitoon viemään, mutta tällöin on meillä ollut kyse taudin loppumisen jälkeisestä yskästä (kuuri jo syöty).

Jos yskä on noinkin voimakasta, tutkituttaisin vielä. Vaikka sitten hoitoon veisitkin.
Meidänpojan päiväkotiin tunnutaan tuovan kyllä hyvinkin kipeitä lapsia.. sellaisessa kunnossa, että itse pitäisin todellakin kotona! Välillä se kyllä ottaa päähän, kun tietää että kohta meilläkin sitten taas sairastetaan :|

Mitä kuureja yskään saa?

Mun mielestä lapsen voi yskäisenä viedä hoitoon. Yskä voi kestää useita viikkoja eikä niin pitkää aikaa tosiaan tarvi olla hoidosta pois. Joillakin lapsilla muuten tulee herkästi oksennusrefleksi, kun yskii.

Ei lapsi mitenkään hoitokunnossa ole, jos saa jopa puolen tunnin mittaisia yskänkohtauksia jotka päättyvät yökkäilyyn. Vaikkei sen kipeämpi olisikaan.

Itsekin opiskelijana ymmärrän että pitäisi päästä kouluun, mutta ei tuossa kunnossa olevaa lasta vaan voi viedä päiväkotiin. Joskus se valmistuminen vaan siirtyy, eikä se ole maailmanloppu.

Onko astmalääkitys kunnossa? Meidän entinen infektioastmaatikko, nykyinen rasitusastmaatikko yski juurikin tuolla lailla kun lääkitys ei ollut kohdillaan. Siihen auttoi päivystyskäynti ja spira.

No sehän se onkin, kun tuota infektioastmaa ei ole koskaan mitenkään kontrolloitu. Päivystyskäynnillä todettu n. 2-vuotiaana, josta saatiin lääkkeet. Nyt lapsi on 4-vuotias, eikä ole kontrolloitu koskaan. Ajattelin tulevassa nelivuotisneuvolassa ottaa asian puheeksi lääkärin kanssa, koska pieni epäilys on, että tuo olis kääntyny rasitusastman puolelle... Ja oon antanu välillä noihin kohtauksiin ventolinea, mutta ei siitä kyllä mitään apua ole. Annostus on ollu 2 painallusta 2 kertaa.

Ja tuosta opintojen valmistumisen siirtymisestä niin mun kohdalla se olis katarstrofi, ilman sen pitempiä selittelyitä :) on vähän hankala tilanne.

Mutta tämän päiväisestä esimerkki, lapsi yski joku 15 minuuttia aamulla tosi voimakkaasti, mutta yskä rauhoittui aamupalan jälkeen. Ei ole vielä yskinyt tuon aamukohtauksen jälkeen. Vaikka tuossa isomman lapsen kanssa pelaavat pallollakin.. :/

Voi taivaan vallat.... Ala hakea hoitoa lapsesi sairaudelle. Ihmettelet, ettei astmaa olla hoidettu! Vie lapsi erikoislääkärille ja heti!
Ei olla kontrolloitu - häh, vie lapsesi lääkäriin, mitenkäs muuten sitä kontrolloitaisiin!

Astmaan liittyy mm. juuri tuo aamuyön / aamun yskä. Ventoline ei selvästikään riitä, niin kuin kirjoitat. Älä jää odottelemaan sitä seuraavaa neuvolaa, eihän se neuvolan täti ole mikään astman asiantuntija!

Mitä kuureja yskään saa?

Mun mielestä lapsen voi yskäisenä viedä hoitoon. Yskä voi kestää useita viikkoja eikä niin pitkää aikaa tosiaan tarvi olla hoidosta pois. Joillakin lapsilla muuten tulee herkästi oksennusrefleksi, kun yskii.

No eikä voi jos yskä on noin pahana. Vaan se yskä hoidetaan kuntoon. Jos oksentelee, niin silloin ei ole vielä hoidettu kuntoon. Piste.

Yskä (astma?) selvästi hankaloittaa lapsesi normaalia elämää. Ei tuo ole normaalia. Lapsesi ei kykene olemaan päivähoidossa, sehän on ihan päivänselvää!

Miksi et varaa lapsellesi lääkäriaikaa, jotta lapsesi jatkuvan yskän syy selviää.

[QUOTE="vieras";24917863]Voi taivaan vallat.... Ala hakea hoitoa lapsesi sairaudelle. Ihmettelet, ettei astmaa olla hoidettu! Vie lapsi erikoislääkärille ja heti!
Ei olla kontrolloitu - häh, vie lapsesi lääkäriin, mitenkäs muuten sitä kontrolloitaisiin!

Astmaan liittyy mm. juuri tuo aamuyön / aamun yskä. Ventoline ei selvästikään riitä, niin kuin kirjoitat. Älä jää odottelemaan sitä seuraavaa neuvolaa, eihän se neuvolan täti ole mikään astman asiantuntija![/QUOTE]
Olen samoilla linjoilla. Lääkäriin - vaikka ihan tk:hon ja sieltä lähete erikoislääkärille - ja aika nopsaan. Tai suoraan yksityiselle lääkärille.

Sitä Ventolineakin saa muuten antaa aika paljon enemmän kuin 2 x 2 suihkausta. Ja meille neuvottiin, että jos yskänpuuska ei meinaa mennä ohi parissa minuutissa, niin päivystykseen vaan hakemaan Ventolinea maskin kautta, jotta kohtaus menisi ohi.

Ihan itse pitää tosiaan ottaa lääkäriin yhteyttä, ei meillä ainakaan mitenkään muuten olla pojan astmaa ja lääkitystä kontrolloitu.

Mitä kuureja yskään saa?

jos yskä on tuollainen kuin ap kuvaili niin se voi olla esim. Mykoplasma ja siihen saa 3 päivän antibioottikuurin ja koko perhe hoidetaan.

[QUOTE="vieras";24917863]Voi taivaan vallat.... Ala hakea hoitoa lapsesi sairaudelle. Ihmettelet, ettei astmaa olla hoidettu! Vie lapsi erikoislääkärille ja heti!

Astmaan liittyy mm. juuri tuo aamuyön / aamun yskä. Ventoline ei selvästikään riitä, niin kuin kirjoitat. Älä jää odottelemaan sitä seuraavaa neuvolaa, eihän se neuvolan täti ole mikään astman asiantuntija![/QUOTE]

Ei kukaan ole kertonut, että sitä pitäisi jotenkin kontrolloida. Ja kohtauksiin auttoi ventoline. Nyt ollut melkein vuoden ilman kohtauksia ja kerkesin jo huokaista helppotuksesta. Nyt vasta olen lukenut, että sitä pitäisi kontrolloida. Ja jos et tiennyt, niin nelivuotisneuvolassa on myös lääkärin tarkastus, joten siltä ajattelin kysellä. Tosin neuvolaan on aikaa vielä 4 viikkoa. Ja yksityiselle ei todellakaan ole varaa, vaikka ois miten lapsen terveys kyseessä.

Ja olen vähän ulalla näistä lapsen sairasteluista, sillä jos joka köhäyksen ja nenän niiskutuksen takia ei sais viedä hoitoon, ei lapseni pystyisi olla koskaan hoidossa. Eli en käytä ilmeisesti aivoja, koska paljon sairastava lapsi osaa hämärtää todellisuuden tajua siitä, että milloin on päiväkotiin kelpaava ja milloin ei.

jos yskä on tuollainen kuin ap kuvaili niin se voi olla esim. Mykoplasma ja siihen saa 3 päivän antibioottikuurin ja koko perhe hoidetaan.

Ehditkin just samaan aikaan vastaamaan.. Aika lyhyt tuo kuuri on, oliko zitromaxia?

Tuntuu että mykoplasmaakin hoidetaan todella erilaisin tavoin. Toiset saa pitkiä kuureja ja vain oireilevat hoidetaan ja toiset saa 3 päivän kuurin ja koko perhe hoidetaan.

Kaikilta ei edes tutkita, että onko oikeasti kyseessä mykoplsma, annetaan vaan kuuri varuiksi.

Ihmeellistä.

[QUOTE="täti";24917876]Yskä (astma?) selvästi hankaloittaa lapsesi normaalia elämää. Ei tuo ole normaalia. Lapsesi ei kykene olemaan päivähoidossa, sehän on ihan päivänselvää!

Miksi et varaa lapsellesi lääkäriaikaa, jotta lapsesi jatkuvan yskän syy selviää.[/QUOTE]

Siksi, koska olen kuullut, että nyt on sitkeää yskää liikkeellä. Ja suurin osa lääkäreistäkin sanoo, että yskä lähtee vain yskimällä. Joten siksi.

Yhteistyössä