35+ Lapsettomat

Rebec Minulla tehtiin tuo toimenpide yllättävän verenvuodon takia, en edes tuolloin vielä yrittänyt tulla raskaaksi. Tilanne meillä on se, että mulla on paha endo, joka leikattiin heinäkuussa. SIinä rytäkässä poistettiin oikea munajohdin, mutta onneksi molemmat munasarjat ovat kunnossa. Syyskuussa tehtiin eka ivf ja tuoresiirto - nega ja nyt sitten pas siirto tehdään joulukuun alussa. Olisi voitu aikaisemminkin tehdä, mutta mennään marraskuun alussa etelään, enkä siellä viitsi leikkiä mömmölugejen kanssa :) Nyt sitten väliajat popsin e-pillereitä, ettei endo pääsisi kasvamaan, eli en varmasti tule raskaaksi hoitojen välillä :)
Hyvä, että saat nukutuksen! Mun mielestä me naiset saamme ihan tarpeeksi kestää näiden hoitojen takia sekä fyysisesti että henkisesti, että ne asiat jotka voidaan tehdä helposti niin miksi ei?
 
No siis NIIN samaa mieltä olen kanssasi Moto! Nyt jo vähän ärsyttää se että lääkäri, joka oli muuten miespuolinen, suoraan sanottuna valehteli kun vakuutteli minulle ettei toimenpide ole mitenkään kivulias. Selvähän se on että jos kohtuun mennään ronkkimaan niin jotain kipuja se aiheuttaa. Kumma juttu että punktiossa annetaan vaikka sun mitä myrkkyjä mutta tuohon toimenpiteeseen jossa mennään kohtuonteloon ja sähköllä poltetaan limakalvoja niin jotain kipua se aiheuttaa. No mutta onneksi sain nyt sen asian hoidettua. :) Minulla on itsellänikin endo, ja joskus tuhat vuotta sitten poistettiin vasemmasta munasarjasta tai johtimesta (en muista) iso endometriooma ja samalla siinä meni myös jompaa kumpaa noista, mutta silti edelleen ovuloin tuoltakin puolelta. Tuon jälkeen on välillä noita endometrioomia ilmestynyt mutta välillä ovat itsekseen hävineet ja tällä hetkellä pitäisi olla sen suhteen ihan hyvä tilanne. Mutta tosiaan nyt sitten tuommoinen kummallinen polyyppi ilmestynyt kohtuun, mistä lie sinne tullut, en tiedä. Mutta selittää hyvin minulle epänormaalin runsaat kuukautiset.

Minua nyt huolettaa Polkka, missäs oleilet? Samaan aikaan silloin talvella kirjoiteltiin, sinulla taisi olla hoidot silloin aika alussa. Pitkän ja rankan tien olet kyllä tässä kevään ja kesän aikana kulkenut. Varmasti on ollut raskasta. Jäit kuitenkin mieleeni semmoisena ilopillerinä, joka jaksoi toisia kannustaa. Toivottavasti voisit nyt itsekin saada täältä tukea...?

Jaahas, no nyt alkaa tv:n laaturoskaviihde, Unelmientyttönen :popcorn:
 
Voi mitä telepatiaa! Pitkän (no, mun mittakaavassa) palstatauon jälkeen päätin tulla tiiraamaan tänne tilannetta, ja eikös ihan samaan aikaan Rebec ole ilmestynyt tänne kaipailemaan! Kiva että olet siellä ja hienoa, että et ole menettänyt toivoasi. :heart:

Mun elämä täyttyy nyt uusista suunnitelmista - ilman lapsia. Hoitoihin kyllä vielä mennään, mutta koetan parhaani mukaan olla rakentamatta yhtään mitään lapsiunelman varaan. Niin hauraaksi se unelma käy vuosi vuodelta, etääntyy vaan ja lipuu kauas pois.

Elämä on siis nyt ihan mallillaan, ei valittamista. Hetkittäin jopa riemastuttaa.

Raikkaita ja reippaita syyspäiviä kaikille testituloksiin katsomatta! Eiköhän tässä vielä törmäillä. ;)

Polkka
 
Ihana kuulla sinusta Polkka! Ja ihana kuulla ajatuksiasi siitä, että elämä on ihan mallillaan, tällaisenaan. :)

Minä tosiaan silloin viime talvella päätin heittää hanskat tiskiin hoitojen suhteen, liian rankalta tuntui touhu silloin, aivan kuin koko elämä olisi heittänyt häränpyllyä hoitojen alkamisen jälkeen. Aivan kuin kadotin otteeni kaikkeen muuhun, kun elämä alkoi pyöriä vain piikkien ja omaan napaan tuijottamisen ympärillä. Meillä on todella pitkä lapsettomuustausta, ja jo vuosia sitten tehdyt 6 IUI:ta kaikkine yrityksineen vei minut aivan pohjalle, sitten vierähti monta vuotta ettemme todellakaan yrittäneet yhtään mitään ja koin että handlasin lapsettomuuden kanssa aivan hyvin, elämä oli ihan mallillaan, kuten sanoit. Mutta sitten neljäkymppiä kun tuli hyvin lähelle, päätimme taas yrittää. Ja en tiedä oliko päätös ollenkaan hyvä, niin surkeaksi kaikki taas muuttui viime talvena. Ja tein sen päätöksen, että hoidot oli meidän kohdalta ohitse. Mutta, kummallinen se on tämä ihmismieli, kesän jälkeen päätimme että josko vielä kerran. Ilman mitään odotuksia, ilman mitään paineita, annamme lääketieteelle mahdollisuuden. Mutta yhden ainoaa vitamiinipilleriä en aio syödä, en aio miettiä mitä syön, mitä juon enkä yhtään mitään muutakaan. Elän vain tätä elämääni ja katsotaan miten käy. Se voi olla helpommin sanottu kuin tehty, selvää on että hormonit tulee taas vaikuttamaan mielialaan ja kaikkeen. Viimetalven hoidoissa minä reagoin jostain syystä vähän turhankin voimakkaasti lääkkeisiin, siksi ehkä oli niin rankkaa.

Mutta summasummarum, ehkä sitä tähän ikään mennessä ja niin monien yritysvuosien jälkeen ei yksinkertaisesti enää halua antaa tämän asian, niin tärkeä kuin se on joskus ollutkin, määrätä koko elämää. Oman lapsen saaminen on ollut minulle koko elinikäinen haave, ja joskus on tuntunut etten olisi mitään ilman lasta, eikä avioliittomme voisi ikinä olla sillä tavalla täydellinen kuin olisin toivonut, ilman lasta. Mutta nyt tiedän että se ei ole niin. Olen oppinut näkemään että elämässä on niin paljon muutakin mistä voi saada tyydyksen ja elämäntarkoituksen tunteen. Ja kahden ihmisen avioliitto voi olla TÄYDELLINEN ilman lastakin.

Silti, ihan tämän romaanini :D loppuun haluan todeta, että toivosta en luovu, niin kauan kuin henki pihisee ja jotain toimintaa tuolla kohdussa on, niin kauan on toivoa.

Lähetän sinulle Polkka aurinkoisia ajatuksia, niinkuin kaikille muillekin täällä!
 
Eilen aamulla bongasin digitestillä ovisplussan ja silloin oli siis kp14.
Soittelin Väestöliittoon perjantaina, että mille päivälle sattuu siirto, jos plussaan oviksen viikonloppuna.
Nyt ku ovis sattu lauantaille, niin PAS on ilmeisesti tiistaina. :)
 
Tervehdys teille taas!

Tulin taas välillä kurkkimaan teidän kuulumisianne, ja täällähän on plussiakin tullut. Hienoa! Onnittelut siis plussanneille, ainakin Armi ja Jenksula :flower: (olikohan muitakin)

Onnittelut myös Frangipanille Sisusta :flower:

talvikauris kiitos. Ihan uskomattomalta tuntuu, että teidän lapsukainen on jo 1,5 vuotias! Näin ajatellen aika on mennyt tosi nopeesti. Tuntuu kun just olis oltu hoitoon menossa molemmat.

Sharlin vakoilin tuolta toisesta ketjusta, että teillä on nyt hoito ihan käsillä. Kovasti pitelen peukkuja että tää olis nyt se kerta, joka tuo sen kaivatun plussan.

Tsemppiä ja jaksuja tietysti teille ihan jokaiselle vaiheisiinne. Toivottavasti niitä plussia ropisee lisää.

Iines 34+6

ps. Tipautin tosta nikin perästä ne numerot pois, kuten huomaatte.
 
Taitaa Jenksulan plussa olla menneen talven lumia. Ainakin niiiin siltä tuntuu. Vuotanu oon tässä piakkoin kai viikon. Tosin mihinkään ei koske ja vuotokin on loppupeleissä aika vähästä mutta ei ihan ilman pikkarinsuojaa pärjää. Ans kattoo mitä torstaina ultra kertoo. Mitään hyviä uutisia en kyllä sieltä odottele. Eipähän sit ainakaan toivottavasti tipahda kovin korkeelta.
 
Kyllä on kova kato käynyt viikonlopun aikana soluille: perjantaina saatiin 7 munasolua, joista 6 oli kypsiä. ICSIn jälkeen oli tänään tasan 1 siirrettävänä. No, sitä tässä jännätään seuraavat 2 viikkoa, miten tälle 10-soluiselle käy... Mutta jotenkin kurjaa, kun kummassakaan hoidossa ei ole ollut mitään pakastettavaa, vaan kaikki on sen yhden kortin (tuoresiirron) varassa. Eli piinailu alkakoon! Onko muita piinailijoita nyt?
 
Taitaa Jenksulan plussa olla menneen talven lumia. Ainakin niiiin siltä tuntuu. Vuotanu oon tässä piakkoin kai viikon. Tosin mihinkään ei koske ja vuotokin on loppupeleissä aika vähästä mutta ei ihan ilman pikkarinsuojaa pärjää. Ans kattoo mitä torstaina ultra kertoo. Mitään hyviä uutisia en kyllä sieltä odottele. Eipähän sit ainakaan toivottavasti tipahda kovin korkeelta.
Toivottavasti kaikki ois "masukilla" edelleenki hyvin. Joskushan vuotoa voi olla, vaikka oliski raskaana. Jos sieltä ois "masukki" nyt tullu pois, niin arvelempa että se jonkinasteista kipuilua olisi vatsassa aiheuttanut...
Tulehan heti sitten kertomaan torstain kuulumiset. Tsemppiä! :)
 
Kyllä on kova kato käynyt viikonlopun aikana soluille: perjantaina saatiin 7 munasolua, joista 6 oli kypsiä. ICSIn jälkeen oli tänään tasan 1 siirrettävänä. No, sitä tässä jännätään seuraavat 2 viikkoa, miten tälle 10-soluiselle käy... Mutta jotenkin kurjaa, kun kummassakaan hoidossa ei ole ollut mitään pakastettavaa, vaan kaikki on sen yhden kortin (tuoresiirron) varassa. Eli piinailu alkakoon! Onko muita piinailijoita nyt?
Onnea piinailuun! Toivottavasti tämä 1 "kortti" nyt toisi sinulle haluamasi onnen. :)

Mie seuraan sinua vuorokauden perässä, ku mulla huomenna PAS. =)
 
Jenksula, ymmärrän hyvin, että ahistaa tollanen, mutta mitä noita juttuja on lueskellu, niin eikös se oo tosi yleistä, että on jotain pientä vuotoa alkuraskaudessa? Joka paikassa tuntuu lukevan, että jos ei oo kipuja ja/tai hyytymiä, ei tod.näk. oo mitään haittaa? Sulla on varmaan luget edelleen, kun oot Taysissa hoidossa? Onneks sulla on pian se ultra, niin saa selvyyden! Mulla ultra viikon päästä.
 
Armi, eilen kyllä tuli pari pientä hyytymää. Tosin oon itsekin lueskellu noita juttuja ja joillakin on hyytymiäkin tullu ja silti kaikki hyvin. Ite oon vaan niin kasvanu siihen ettei nykyään paljon uskalla toiveita nostatella ettei sit tuu se kaikista suurin pettymys. Mutta onneks on se ultra jo ylihuomenna ja pääsee tästä epätietoisuudesta oli uutiset sit millasia tahansa :)
 
Eilinen PAS takana... alkioiden sulatus ei menny ihan nappiin.
Maanantaina sulatetut 2 alkiota eivät kelvanneet siirtoon. Pakastettaessa olivat 4-soluisia, mutta sulatettuina vain 2-soluisia, eivätkä sitten enää alkaneet jakaantumaankaan...
Tiistaina aamuyöllä sulatetut toiset 2 alkiota: toinen 3-soluinen lk 3 ja toinen 2-soluinen lk 4(NT). Tuo 3-soluinen ehti siirtoon mennessä muuttua 4-soluiseksi ja TOP:iksi, mutta tuo toinen pysyi muuttumattomana. Molemmat kuitenkin siirrettiin.
Nyt siis toivotaan että ainakin tuo TOP kiinnittyisi. :)

Harmittaa vain, että pakkaseen ei nyt sitten jäänyt mitään...
Lääkäri kyllä sanoi että elää tässä hetkessä ja odottaa tämän hoidon tuloksia, eikä murehtia tulevaa jos ei onnistukkaan... paremmin sanottu ku tehty...
Mulla kyllä väkisinki mietityttää, ku tiedän että seuraavaa hoitoa ei ehkä pystytä toteuttamaan pahan endoni vuoksi...
Mutta kuten sanottu, pitää yrittää elää tässä hetkessä :)
 
Mulla tuli tänään kuluneeksi 4pv siirrosta ja alavatsassa on tuntunut omituisia vihlaisuja aamusta saakka. Oiskohan nämä nyt niitä ns. kiinnittymiskipuja? :)
Monenko päivän päästä alkio yleensä kiinnittyy PAS:n jälkeen?
 
Sintu, mulla oli juuri neljäntenä päivänä muutamia tosi voimakkaita vihlaisuja, ja niin mäkin ne sitten (jälkikäteen) tulkitsin. :) Tsemppiä piinailuun!

Pahoinvoinnista huolimatta mulle on iskenyt ahdistus, kun Jenksulakin sai huonoja uutisia varhaisultrassa. :'( Mulla ultra tiistaina, sinne asti pitäis täyspäisenä jaksaa.
 
niinhän niitä huonoja uutisia tuli :( vaikka olo onkin surullinen niin osasin tätä odottaa. Minussa kun on muutenkin jotain 'noita-akan' vikaa... Olin sillon plussan jälkeen soittamassa neuvolaan aikaa, sormi oli jo painamassa vihreetä luuria kun tuli ihmeellinen olo... Miksi soitan kun en tee tällä ajalla mitään? En siis soittanu. Ja tässä ollaan, en aikaa tarvinnu.
Oon kuitenkin onnellinen siitä, että sain elämäni ekan plussan ja nyt tiedän ainakin sen että voin raskautua. Vaikka en luomusti mutta kuitenkin :) siispä toivon että tyhjennys menee hyvin ja ilman mitään pitkityksiä jotta päästäis uuteen siirtoon ja saatais ehkä hyviä joulu uutisia :)
Armi74, toivotaan että sinun kyytiläinen on eloisampi kaveri :)
 
Hei kaikki ihanaiset tämän ketjun sissit!

Olen ollut poissa palstalta, välillä käynyt tokikin lukemassa kuulumisianne, olen yrittänyt vähän ulkoistaa tätä lapsettomuusmörköä elämästä ja ajatella muuta..

Armille ISOT onnittelut plussasta!
Polkka ja Rebec, voimia teille ja elämä tosiaan on mukavaa muutenkin. Hyvälle kuulostaa teidän päätökset. Kuitenkin toivon kovasti niitä plussia teillekin!
Jenksulalle voimahalit! Plussa antaa kuitenkin uskoa, että vielä se onnistuu..!
Sintulle tsemppiä piinailuun. :)

Ja sit sitä omaa napaa vähän enemmänkin.... En ole uskaltanut vielä kirjoittaa, kun tuntuu että uskaltaako sitä ääneen sanoakkaan edes kuiskaten, ettei mitään vaan tapahdu.... Mutta pakko se on vaan luottaa että kaikki menee hyvin. Mut voi siirtää sieltä hoitoja odottavista plussanneisiin! Meille tehtiin 3. icsin 1. (ja ainoa) pas 7.10. Saatiin 3 icsi hoidoissa ensimmäinen pakkaseen koskaan saatu alkio, joka olikin niin sitkeä sissi, että selvisi sulatuksesta ja ehti jakautua hyväksi monisoluiseksi alkioksi (4 päiväinen siirrettäessä) ja siirrettiin siis 7.10. Olin ihan varma että ei päästä siirtoon ollenkaan, kun ajattelin että ei yksi raapälealkio voi mitenkään selvitä sulatuksesta.. Limakalvokin kasvoi niin huonosti että söin isot määrät zumenonia ja siirto oli vasta kp 26, mutta pitkä zumekuuri oli tehonnut ja siirrossa limakalvokin oli hyvä. Aikaisemmissa siirroissa olen tiennyt jo viikkoa ennen testausta että ei todellakaan ole onnistunut, tissit on olleet ihan kärpäslätkät eikä mitään tuntemuksia ole ollut.. nyt oli erilaiset fiilikset ja jännityksellä tein testin heti kun palasin lomalta 19-20.11 välisenä yönä. Annoin testitikun miehelle ja sanoin että kertoo tuloksen.. "Ei tämän vahvempia kahta viivaa voisi näkyä" totesi mies. Aivan uskomaton tunne..! 2½ vuoden takkuamisen jälkeen, kun koskaan ei ole saatu edes haamuja, olen yhtäkkiä RAS-KAA-NA. I love it! Tietty heti torstaina silmät auettua kiirehdin veritestiin ja sain tuloksen samana päivänä 20.10 (pp 13) ja ilo oli ylimmillään kun tulos oli 599. Eli pakko se on nyt uskoa että meillä on ihan aikuisten oikeasti vihdoin onnistuneet nämä hoidot, tai siis ollaan saatu ainakin raskaus alkamaan, mikä on mulle jo saavutusten saavutus! Tosin miljoona asiaa voi vielä tapahtua ennen kuin ollaan ensi kesässä, mutta nyt, kaikista peloista ja ahdistuksista huolimatta olen onnellinen että ollaan saatu plussa ja hcg arvot osoittavat sen että raskaana ollaan, kunnes toisin todistetaan. Zumet ja Luget jatkuu viikolle 11, se on vähän tylsää, että vuotohan ei edes nyt tulisi kun on nuo lääkkeet jos jotain tapahtuisi (mitä EI tapahdu, koska ei vaan voi tapahtua)..Kauhulla ja jännityksellä odotellaan ekaa ultraa viikolle 45.. pitkä odotus vielä edessä mutta pakko pysyä positiivisena ja uskoa että kuulemme pikkuisemme sydänmensykkeen marraskuun alkupuolella. :heart:

Uskoa teille kaikille, jossain vaiheessa suurimman osan odotus palkitaan!! Palaan sitten kertomaan (toivottavasti iloiset) ultrakuulumiset. Mut voi siis siirtää plussanneisiin ja päätän pysyä siellä. Usko voi siirtää vuoria, niin miksei sitten se saisi alkiota kasvamaan terveeksi, maailman ihanimmaksi vauveliksi, joka syntyy meidän perheeseen kesä-heinäkuun vaihteessa. :D

Aurinkoista syksyä ja voimia ja iloa kaikille teille kivisemmän tien kulkijoille toivottaa myy75, rv 5+1 (jos osaan nämä viikot laskea oikein)
 
Heippa taustalta :wave:

Mahtavaa Iines, taidat olla näihin aikoihin jo lähellä tositoimia! Tsemppiä ja voimia loppuraskauteen, nauti tästä ajasta ja hemmottele täysillä itseäsi. Me jos kukaan ollaan se ansaittu! Ja tulethan heti kertomaan uutiset!?!

Lämpimiä tsempityksiä myöskin Sharlinille, isot peukut pystyssä täällä!
Samoin Sintu, taidat olla lähellä testipäivää jo?

Onnittelut myy ja Armi, siitä se jännittävä matka alkaa. Rohkeasti päivä kerrallaan unelmaan uskoen. Muistakaa, että huolimatta jokaisen raskausvaiheen epävarmuudesta ja uhkatekijöistä, hedelmöityshoidoista syntyy myös ihan täydellisiä ihmisentaimia. Luottakaa siihen, ja nauttikaa joka hetkestä. :heart:

Soulmamasta :popcorn: väliin kaipailen uutisia, miten arki pojan kanssa sujuu. Laita vaikka yksäriä tjt.

F ja Sisu 4vkoa
 
Sintu, taidat olla lähellä testipäivää jo?
Kyllä minä ajattelin ottaa varaslähtöä ja tikuttaa ensimmäisen testin jo perjantaina, tuolloin on menossa pp10. Ei tässä millään malta odottaa sunnuntaihin asti, jolloin oletettu täti pitäisi tulla vierailulle. :)

Nyt on ilmennyt uusi oire tuon vatsan juilimisen lisäksi.
Minulla on tänä iltana ollu vilunväreitä ja ku mittasin lämmön niin oli tasan 37, normaalisti 36,8.
Muutenki on sellanen väsyny olo ja tunne niinku ois tulossa kipeeksi.
Eikös samanlaisia oireita ole ollu joillaki muillaki ennen plussausta?

Sintu74 ja pp8
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä