Eikö Suomessa todellakaan saa sektiota ilman pelkoa/pakkoa? Saako kun HALUAA?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja doree
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="niinpäniin";24898519]Ihan hullua, että naiset haluaa sektion peräpukamien vuoksi! Ettekö te yhtään ajattele tulevaa lastanne?? Alatiesynnytys on aina paras tapa tulla maailmaan, jos kaikki kunnossa! Joka tätä ei tajua eikä synnyttää halua, niin ansaitseeko edes lasta?[/QUOTE]

Joo, ei ansaitse kun kuolla...

Vitsit näitä idioottivastauksia!

[QUOTE="Vieras";24898416]Ei, koska lääkärit kokevat missiokseen käännyttää sektiota haluavat alatiesynnytyksen kannalle.[/QUOTE]

Paremminkin kätilöt. Lääkärit on olleet mun kohdal ainakin erittäin myötämielisiä.

pitäneepä oikaista yhden kirjoittajan kommenttia jonka mukaan riittää kun sanoo että pelottaa. Näin ei todellisuudessa ole. Meidän sairaalasa odottaja tulee lähetteellä neuvolasta (jossa mahd.synnytyspelko havaittu) äitiyspolille. Polilla odottaja käy lääkärin arviossa ja tämän jälkeen nimetyn kätilö kanssa keskustelussa. Keskustelukertojen määrään vaikuttaa moni seikka. Toiset käyvät kerran ja toiset 5-6 kertaa odotusaikana. Lääkäri on se joka loppupeleissä tekee sektiopäätöksen mutta meillä on ollut tapana, että pelkotapauksissa päätös annetaan rv 36 jos odottajan mieli ei ole muuttunut. Ja nämä sektion myöntämiset riippuvat kovasti lääkäristä.
Sektio on yhteiskunnalle kallis synnytystapa.
Nykypäivänä sektiot ovat varsin turvallisia mutta itselläni huono kokemus sektiosta. Puudute ei toiminut ja minut nukutettiin kesken leikkauksen. Isä joutui salista ulos. Leikkauksen jälkeen jouduimme olemaan osastolla yht 10vrk kun leikkaushaava tulehtui. Ja itselläni sektioon syynä 2 aikaisempaa leikkausta (1 perätila ja 1 hätäsektio).
Kolme leikkausta kokeneena ja itse leikkaus äitejä hoitaneena voin kertoa, että useimmissa tapauksissa alatiesynnytys on moninverroin miellyttävämpi kokemus sekä äidille että lapselle. Joten harkitse vielä. Jos raskausaika tuo mukanaan todellisia pelkoja niin niistä pääset keskustelemaan ammattilaisten kanssa. Mukavuudenhalu ei kuitenkaan suomessa ole syy sektioon.

Mä olen saanut lapseni Helsingissä NKL:llä suunnitellulla sektiolla kaksi vuotta sitten. Sektio tehtiin rv 39+6. Sype-diagnoosi kyllä vaadittiin sektion saamiseksi (ja mä siis pelkäsin todella pahasti) mutta sinänsä sektioon suostuttiin melko helposti. Yksi keskustelu sype-kätilön kanssa ja sitten kuukautta ennen laskettua aikaa synnytystapa-arvioon, jossa sektio myönnetään.

Nyt en kannattaisi palstamammojen viljellä näkemyksiään asioista, joista ei ole tietoa eikä kokemusta. NKL:n lääkärit sanoivat, että molemmat synnytystavat ovat lapselle turvallisia, siitä ei tarvitse kantaa huolta. Riskit (maltilliset) koskevat äitiä. Ja että heillä ei ole käytännössä koskaan mennyt terveen synnnyttäjän suunniteltu sektio pieleen.

Virkeä lapsi syntyi muutama minuutti "toimenpiteen" aloittamisesta ja itse toivuin pikavauhtia. Mun kokemuksen mukaan suotta pelotellaan "suurella leikkauksella". Ei kai mitään suuri leikkaus olisi alusta loppuun 30 minuutissa ohi.

On virheellinen kuvitelma, että sektio olisi ilman muuta helppo ja turvallinen. Sitä se ei todellakaan ole.

Haavan tulehtuminen yms. on pieni riski. Tuolla jo mainitut hormonitoiminnan hankaluudet ovat tosiasia, ja vielä suurempi riski on sektiossa käytettävien lääkeaineiden joutuminen myös vauvan verenkiertoon, ja niiden aiheuttamat reaktiot vauvassa. Myös äidin ja lapsen kudokset joutuvat keskenään verikontaktiin, mikä voi aiheuttaa sellaisia vasta-ainereaktioita kummassakin, joita normaalissa synnytyksessä ei tapahdu.

Vuorovaikutuksella on merkitystä lapsen kaikenlaiseen kehitykseen. Jos vuorovaikutus on jo ennen hedelmöitystä tuota laatua, voitaneen seuraava lapsi unohtaa. Hanki vaikka nukke.

Mä en saanut edes synnytyspelon perusteella, enkä senkään perusteella että raskaus meni yliajan ja käynnistyspäivän aamuna lapsi arvioitiin 4700 g painoiseksi. Ettei tosiaan sektiota noin vain saa jos haluaa, ei edes pelon perusteella. Ei ainakaan joka paikassa.

[QUOTE="kätilö";24898983]
Vuorovaikutuksella on merkitystä lapsen kaikenlaiseen kehitykseen. Jos vuorovaikutus on jo ennen hedelmöitystä tuota laatua, voitaneen seuraava lapsi unohtaa. Hanki vaikka nukke.[/QUOTE]

Mieti vähän mitä puhut!! Tai vaihda alaa!

[QUOTE="Vieras";24899011]Mieti vähän mitä puhut!! Tai vaihda alaa![/QUOTE]

No en ymmärrä miksi mun pitäisi vaihtaa alaa. Tosiasiat ei muutu mun alanvaihdosta miksikään; sektio on aina isompi riski lapselle kuin alatiesynnytys - eikä vain vähän isompi vaan paljon isompi. Kuvittelisin että sen nyt ymmärtää kuka vain äidiksi haluava, mutta eipä tunnu ymmärtävän. Tästä syystä ajattelen, että näiden äidiksi haluavien on ehkä syytä vaihtaa halujaan, kun jo tuossa vaiheessa oma etu menee niin kirkkaasti lapsen edun edelle.

[QUOTE="kätilö";24899046]No en ymmärrä miksi mun pitäisi vaihtaa alaa. Tosiasiat ei muutu mun alanvaihdosta miksikään; sektio on aina isompi riski lapselle kuin alatiesynnytys - eikä vain vähän isompi vaan paljon isompi. Kuvittelisin että sen nyt ymmärtää kuka vain äidiksi haluava, mutta eipä tunnu ymmärtävän. Tästä syystä ajattelen, että näiden äidiksi haluavien on ehkä syytä vaihtaa halujaan, kun jo tuossa vaiheessa oma etu menee niin kirkkaasti lapsen edun edelle.[/QUOTE]

Niin just, ja alatiesynnytyksessä ei ole riskejä ollenkaan, eikä yliaikaisissa raskauksissa?

[QUOTE="kätilö";24899046]No en ymmärrä miksi mun pitäisi vaihtaa alaa. Tosiasiat ei muutu mun alanvaihdosta miksikään; sektio on aina isompi riski lapselle kuin alatiesynnytys - eikä vain vähän isompi vaan paljon isompi. Kuvittelisin että sen nyt ymmärtää kuka vain äidiksi haluava, mutta eipä tunnu ymmärtävän. Tästä syystä ajattelen, että näiden äidiksi haluavien on ehkä syytä vaihtaa halujaan, kun jo tuossa vaiheessa oma etu menee niin kirkkaasti lapsen edun edelle.[/QUOTE]

Olet todella tyhmän mustavalkoinen kun neuvot jollekin vauvaa haluavalle hankkimaan nuken vauvan tilalle koska haluaa sektion alatie synnytyksen sijaan.

Ja vaikka sektio onkin isompi risi, niin ilman sektiota olisi moni äiti ja vauva kuollut. Joten ei se nyt mene niin yksi yhteen.

Yritä opetella ottamaan huomioon että ihmiset on erilaisia, ja kunnioittamaan sitä. Sinun ammatissa jos jossain on tuo taito todella tarpeen. Jos et siihen kykene, niin olet väärällä alalla.

yksi alatie ja kaksi sektiota omasta halusta takana. Helposti sain sektiot,johtuuko siitä kun yksi alatie takana. jos haluaa isomman perheen kannattaa sektiota miettiä, itelle sanottiin että yhden raskauden justiinsa voi kohtu vielä kestää..

Sektion saa kun sen vaatii. Diagnoosiksi laitetaan sitten se sype, eli synnytyspelko. Tosin itsellä pitää kyllä pää oll erittäin kylmänä, että saa tahtonsa läpi... Itse makasin sairaalasängyssä, kun kaksi lääkäriä ja kaksi hoitajaa yrittivät varmaan tunnin painostaa minua alatiesynnytykseen. Eli kun kestää painostuksen, tahallisen viivyttelyn, kalsean kohtelun, jne., niin sektion saa kun sitä vaatii. Niin asiakaslähtökohtasta terveydenhuolto tämänpäivän Suomessa on...

Tiedättekö oikeasti mitä kaikkea ihmiset HALUAA? Ja sitten natistaan kun verot nousee ja rahat loppuu. Mutta kaikki "kiva" pitää saada vaikka sille ei olisi lääketieteellisesti mitään perustetta. Eipä käy tosiaan lääkäreitä ja kätilöitä kateeksi.

Mikä jottei että perustettaisiin yksityissairaala jossa saisi sektion vain jos sattuu huvottamaan, kunhan sitten todelliset kustannukset tulisi myös maksettavaksi. JA myös mahdolliset komplikaatioiden aiheuttamat kustannukset. Siihen ei ihan muutama tuhatlappunen riitäkään. Mutta kaipa sen jokainen olisi valmis maksamaan, kun MÄ HALUUUUUUUUN. Eikös sitä aina voi mennä vaikka ulkomaille ja synnyttää siellä jos niin sektion perään on.

Mä tunnen kolme kätilöä, joista kaksi on HALUNNUT sektion ja vain yksi alatiesynnytyksen. Nämä kaksi sanoivat, että kun on nähnyt alatiesynnytyksen riskit VAUVALLE, niin he valitsivat sektion. Eipä ollut lääkärillä paljon nokan koputtamista kummankaan tapauksessa, koska tietävät kyllä itsekin, että mitkä ovat OIKEAT riskit.

Sektio on leikkaus, ja siinä on leikkausriskit, mutta ne koskevat äitiä, eivät lasta. Tuossa ylempänä "kätilö" puhui sopaskaan jostain lääkeaineiden ja veren sekoittumisesti sektion yhteydessä. Missä olet kätilönä? Eläinklinikalla vai? Lääkeaine on suunnittelussa sektiossa sama kuin normaalisynnytyksessä, jossa käytetään epiduraali- tai spinaalipuudutusta. Mitään muita lääkeaineita ei käytetä. Eikä vauva joudu äidin veren kanssa sen kummemmin kosketuksiin kuin alatiesynnytyksessäkään: sitä paitsi tämä vasta-aineriski koskee KAIKKIA synnyttäviä naisia, jotka ovat reesusnegatiivisia, mutta synnyttävät reesuspositiivisen lapsen. Ja riski on vasta seuraavassa raskaudessa, jos lapsi on jälleen reesuspositiivinen.

Ja todellakaan ei ole suunnitellussa sektiossa parin viimeisen vuosikymmenen aikana yksikään lapsi kuollut Suomessa.

Älkää ottako näitä palstakätilöitä ihan tosissaan, täällä kirjoitettaan kaikenlasta lööperiä

Juu, ei kannata kuunnella palstahöpinöitä. Kannattaa kuunnella niitä synnytyssairaalan kätiöitä ja lääkäreitä. Eivät he turhaan suosittele alatiesynnytystä ensisijaiseksi vaihtoehdoksi, jos raskaus on sujunut ilman suurempia komplikaatioita.

Varmaan moni ihan mielellään hoitaisi sektiosynnytyksensä yksityisklinikalla, mikäli tämä olisi mahdollista. Suomessa vaan ei taida olla ainuttakaan yksityistä tahoa, joka hoitaisi synnytyksiä. Itse olisin kyllä mielelläni osallistunut kulujen hoitamiseen. Toisaalta osallistun kyllä verojen muodossa, perheemme maksaa niitä paljon ja en neuvolaa ja synnytystä lukuunottamatta ole vuosiin käyttänyt julkisia terveyspalveluja.

[QUOTE="peräpukama";24898433]täällä yksi sektioäiti kenelle tuli kaikesta huolimatta peräpukamat :D[/QUOTE]

Joo siis ne pukamat todellakin voi monella tulla jo ennen synnytystä. Mulle tehtiin kans sektio 37+5 ja pukamat ilmestyi jo joskus rv 30 kieppeillä. Kaksosraskaus.

Kätilö? Sinä et ole kätilö, et varmasti.

Yhteistyössä