Eikö Suomessa todellakaan saa sektiota ilman pelkoa/pakkoa? Saako kun HALUAA?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja doree
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
LLääketieteellisistä syistä sektio ok, mutta oikeasti me emme halua maksaa sinun sektiotasi koska sinä vain satut haluamaan sen ( etkä edes pelkää). Se maksaa 5000e / leikkaus ( jos siis sujuu hyvin! ).
Yliaikaisuuteen saa käynnistyksen (kyllä, on kokemusta yliaikaisuuden pelosta, käynnistettiin 40+2 aikaisempien yliaikaisten raskauksien vuoksi)

Sain viimeisellä aippäpolikäynnillä niin kamalan paniikki-itku-raivarin, että se lopulta myönnettiin. Synnytyspelko oli kohdallani kyllä valtava ja vannotin lääkärille, että jos en sitä saa niin mielummin kuolen omassa saunassa synnytykseeni. Liioittelun puolelle meni, mutta lupa heltisi. Painotan nyt vielä, että synnytyspelkoni tuli raskausaikana jolloin sain paniikkioireita asiaa ajatellessa.

Mulla on takana yksi alatiesynnytys, kaksi kiireellistä sektiota ja yksi suunniteltu sektio. Jos olisin itse saanut päättää niin olisin kyllä halunnut synnyttää alakautta.

Paraneminen alatiesynnytyksestä oli paljon nopeampaa ja vauvan sai rinnalle heti.

Viimeses sektios vauva vetääsi lapsivettä keuhkoihin (lääkärin mukaan sektiossa yleistä) ja oli ekan vuorokauden c-pap?-koneessa, kaikkineen viikon keskolassa. Paino laski alussa melkein puoli kiloa joka ilmeisesti johtui jotenkin tossa koneessa olosta. Keskolassa olon takia en myöskään oo oikein saanut imetystä käyntiin.

Sektiosta on pari viikkoa ja edelleen tarviin särkylääkkeitä. Haavas on reilu viiden sentin mittainen kohta jossa tuntuu kirvelevä kipu joka aina välillä yltyy tosi pahaksi, kipu säteilee tosta haavasta alkaen ylöspäin melkein napaan asti ja tähän kipuun ei särkylääkkeet auta. Jo ekan sektion jälkeen jäi tunnoton alue n. parin sentin alueelle haavan molemmin puolin. Siis sellasta pintatunnottomuutta niin että noi kivut silti tuntuu.

Niin piti vielä sanomani että ymmärrän että joku haluaa sektion jos takana on huonosti mennyt alatiesynnytys esim. pahat repeämät tai vauvaa ei oo meinattu saada pihalle tjm. Mutta en ymmärrä noita ap:n syitä...

Kyllä sen sektion saa, jos ihan oikeasti tahtoo. Itse olin jo monta vuotta ennen lapsiajatuksia sitä mieltä, että en synnytä alakautta. No, koska mulla ei ollut mitään "oikeaa" syytä, niin jouduin ravaamaan psykologeilla, mutta sanottiin myös, että eihän ketään voi pakottaa. Kun pysyin tiukasti kannassani, niin sain sektion.

Ja aivan turha lässyttää verorahojen tuhlauksesta, todella mautonta. Veikkaanpa muuten, että olen tuottanut verorahoja tähän maahan urani aikana enemmän kuin monet tämän palstan kotiäideistä;)

Tilastollisesti sektiossa on suurempi komplikaatioiden riski, mutta ne riskit koskee kylläkin ÄITIÄ. Osaat varmaan perustella, miksi sektio olisi vauvalle jotenkin vaarallinen vaihtoehto?

Hengitysvaikeudet: Keisarileikkauksella syntyneillä lapsilla esiintyy hengitysvaikeuksia sitä useammin, mitä varhaisemmin sektio tehdään. Raskausviikolla 39, jolloin suurin osa sektioista suoritetaan, riski on vielä kuusinkertainen (esiintyvyys 1,8 %).
Kuolema: Keisarileikkauksen jälkeen seuraavissa synnytyksissä perinataalikuolleisuus on kohdun repeämisriskin vuoksi jopa kahdeksankertainen verrattuna niihin synnyttäjiin, joille ei ole aiemmin tehty sektiota.

[QUOTE="Vieras";24898831]Ja kerros nyt esimerkki vauvasta joka on vahingoittunut sektiosta, sanotaanko vaikka viiden vuoden sisällä. Pitäähän niitä löytyä useampikin jos sektio kerran on niin kauha riski.[/QUOTE]

Mä voin kertoa. Kuopuksen syntyessä huonetoverina oli nainen, jolle oli tehty suunniteltu sektio. Vauvalla oli jokin hengitysongelma, joka lääkärin mukaan oli nimenomaan sektiosta johtuvaa, ja oli siksi tehohoidossa. En kysellyt sen enempää kun mitä kuulin, tai mitä huonetoveri itse kertoi.

Itsellä on kaksi alatiesynnytystä, kiireelliseen sektioon päätynyt synnytys, hätäsektio ja nyt näyttää pahasti siltä, että seuraava menee suunniteltuun sektioon.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Vieras";24898842]Joo, ei ansaitse kun kuolla...

Vitsit näitä idioottivastauksia![/QUOTE]

Idioottimaista on se itsekkyys, mitä jotkut omaa kun haluaa sektioon ihan vaan oman viitseliäisyyden tai just peräpukamien takia. Ja idioottivastaus on toi sunkin, kun eihän siinä sanota mitään.

Tottakai synnytyksessä on aina riskinsä, molemmissa synnytystavoissa. Tiedän myös tapauksia, joissa alatiesynnytyksen seurauksena lapsella on vaikea kehitysvamma. Varmasti jostakin sektiosta joskus on seurannut komplikaatio. Pääsääntöisesti kuitenkin suunnitellut sektiot sujuvat ihan mallikkaasti.

Se on totta että kovin montaa raskautta sektiossa olleille ei suositella, sillä riskit kasvavat. Itse kuitenkin ajattelin hankkia korkeintaan toisen lapsen vielä, jolloin riskit eivät ole merkittävät.

Esim NKL:llä neljännes ensisynnyttäjien synnytyksistä hoidetaan lopulta sektiolla, siinä ei ole mitään erikoista tai harvinaista.

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;24904975:
Hengitysvaikeudet: Keisarileikkauksella syntyneillä lapsilla esiintyy hengitysvaikeuksia sitä useammin, mitä varhaisemmin sektio tehdään. Raskausviikolla 39, jolloin suurin osa sektioista suoritetaan, riski on vielä kuusinkertainen (esiintyvyys 1,8 %).
Kuolema: Keisarileikkauksen jälkeen seuraavissa synnytyksissä perinataalikuolleisuus on kohdun repeämisriskin vuoksi jopa kahdeksankertainen verrattuna niihin synnyttäjiin, joille ei ole aiemmin tehty sektiota.

Mä voin kertoa. Kuopuksen syntyessä huonetoverina oli nainen, jolle oli tehty suunniteltu sektio. Vauvalla oli jokin hengitysongelma, joka lääkärin mukaan oli nimenomaan sektiosta johtuvaa, ja oli siksi tehohoidossa. En kysellyt sen enempää kun mitä kuulin, tai mitä huonetoveri itse kertoi.

Itsellä on kaksi alatiesynnytystä, kiireelliseen sektioon päätynyt synnytys, hätäsektio ja nyt näyttää pahasti siltä, että seuraava menee suunniteltuun sektioon.

Hyvä kirjoitus. Lisäisin vielä, että sektiolla syntyneillä vauvoilla on myöhemmin enemmän mm. atopiataipumusta.
Lisäksi äidin riskit vaikuttavat myös vauvaan, ei ole vastasyntyneenkään etu, jos äiti joutuu sairaalaan keuhkoveritulpan tai kohtutulehduksen vuoksi - tai huonolla tuurilla kuolee esim. edellämainittuihin. Tällaisten riskien rinnalla jotkut peräpukamat on aika mitätön harmi.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;24905230:
Jännä juttu, kun oma siskoni asuu ulkomailla ja siellä yksityislääkärit eivät edes suostu alatiesynnytyksiin vaan kaikki hoidetaan sektiolla!

Tiedätkö miksi? Ne yksityislääkärit hoitavat siellä itse synnytykset, eivätkä tietysti ole aina paikalla. Keisarinleikkaus on helppo aikatauluttaa kalenteriin.

Alkuperäinen kirjoittaja Lääkäri;24905251:
Hyvä kirjoitus. Lisäisin vielä, että sektiolla syntyneillä vauvoilla on myöhemmin enemmän mm. atopiataipumusta.
Lisäksi äidin riskit vaikuttavat myös vauvaan, ei ole vastasyntyneenkään etu, jos äiti joutuu sairaalaan keuhkoveritulpan tai kohtutulehduksen vuoksi - tai huonolla tuurilla kuolee esim. edellämainittuihin. Tällaisten riskien rinnalla jotkut peräpukamat on aika mitätön harmi.

Ei ole myöskään vauvan etu että odottava äiti on synnytyspelon takia stressaantunut ja kauhusta kankeana. Tiedän keuhkoveritulppatapauksen, kuolemaan johtaneen sellaisen, myös alatiesynnyttäjällä. Samoin kohtutulehduksia, jotka toki ovat parantuneet sentään. Kaikkea voi sattua.

Jotkut riskit tosiaan ovat sektiossa koholla mutta siinä huolimatta marginaalisen pieniä.

[QUOTE="vieras";24899001]Mä en saanut edes synnytyspelon perusteella, enkä senkään perusteella että raskaus meni yliajan ja käynnistyspäivän aamuna lapsi arvioitiin 4700 g painoiseksi. Ettei tosiaan sektiota noin vain saa jos haluaa, ei edes pelon perusteella. Ei ainakaan joka paikassa.[/QUOTE]

Ei voi muuta sanoa kuin että ou mai gaad kun olen lapseni helpolla maailmaan saanut! Ensimmäinen oli keskonen, joka vain luiskahti pihalle. Seuraava tuli hätäsektiolla ja sitä seuraava kiireellisellä sektiolla. Neljättä en saanut edes yrittää synnyttää kohdun repeämisen pelossa vaan se tuli ulos suunnitellulla sektiolla. Nyt olen neljän helpolla maailmaan tulleen lapsen äiti. Mitäs nyt, kun en ole kärsinyt tarpeeksi? Olen HUONO ÄITI!!! *pursk* *tyrsk* *vyää* ;)

[QUOTE="äippä 80";24905298]Ei ole myöskään vauvan etu että odottava äiti on synnytyspelon takia stressaantunut ja kauhusta kankeana. Tiedän keuhkoveritulppatapauksen, kuolemaan johtaneen sellaisen, myös alatiesynnyttäjällä. Samoin kohtutulehduksia, jotka toki ovat parantuneet sentään. Kaikkea voi sattua.

Jotkut riskit tosiaan ovat sektiossa koholla mutta siinä huolimatta marginaalisen pieniä.[/QUOTE]

No tietenkin myös alatiesynnytyksen jälkeen on keuhkoembolioita ja kohtutulehduksia, voi taivas, en tietääkseni sitä kiistänyt. Kuitenkin sektion jälkeen niitä on enemmän. Ja tottakai sektio on joskus paikallaan joko lääketieteellisistä syista tai oikean pelon vuoksi, mutta ei silloin jos pelätään peräpukamia ja muuten vaan syynä on se, että mutku mä haluun!

Alkuperäinen kirjoittaja Lääkäri;24905354:
No tietenkin myös alatiesynnytyksen jälkeen on keuhkoembolioita ja kohtutulehduksia, voi taivas, en tietääkseni sitä kiistänyt. Kuitenkin sektion jälkeen niitä on enemmän. Ja tottakai sektio on joskus paikallaan joko lääketieteellisistä syista tai oikean pelon vuoksi, mutta ei silloin jos pelätään peräpukamia ja muuten vaan syynä on se, että mutku mä haluun!

Samaa mieltä. Mielestäni on vaan turha vetää keskusteluun heti ensimmäisenä harvinaiset komplikaatiot, ei kukaan tee niin alatiesynnytyksenkään kohdalla. Pelottelu on ihan turhaa.

Kiinnostavaa omalla kohdallani oli se, että ennen sektiopäätöstä riskejä korostettiin. Kun päätös oli olemassa, yhtäkkiä toimpide onkin täysin turvallinen;) Jännä juttu.... käsittääkseni lähinnä sype-potilaita pelotellaan, muista syistä sektioon menijät eivät vastaavaa kohtaa.

Olen synnyttänyt ekan alateitse, keskimmäisen kiireisellä sektiolla ja viimeisen alateitse.

Keskimmäisen sektioon johtaneiden syiden vuoksi olisin saanut halutessani sektion kolmannessa raskaudessani, enkä sitä halunnut. Keskimmäisen synnytyksen yhteydessä oli todella isot riskit siinä, että sekä minä että vauva kuolemme. Ja noiden syiden vuoksi olisin saanut sektion heti halutessani. Mulla on siis synnytys käynnistynyt osittaisella istukan irtoamisella ja valtavalla verenvuodolla

Sektion jälkeen ei saa kantaa vauvaa painavampaa - eli minulla isojen sisarusten hoitaminen olisi vaikeutunut paljon. Lisäksi liikkuminen sektion jälkeen haavan kipujen vuoksi oli pitkään vaikeaa, en olisi missään tapauksessa voinut työntää ylämäkeen tuplarattaista kahta lasta, olisi mennyt liian riskaabeliksi haavalle.

Sektio on iso leikkaus, siinä mennään monen kerroksen läpi kohtuun, kätilö kuvasi umpparileikkauksen olevan pienempi operaatio kuin sektio. Eli todellakaan se ei ole riskitön.

[QUOTE="minä";24899275]Sektion saa kun sen vaatii. Diagnoosiksi laitetaan sitten se sype, eli synnytyspelko. Tosin itsellä pitää kyllä pää oll erittäin kylmänä, että saa tahtonsa läpi... Itse makasin sairaalasängyssä, kun kaksi lääkäriä ja kaksi hoitajaa yrittivät varmaan tunnin painostaa minua alatiesynnytykseen. Eli kun kestää painostuksen, tahallisen viivyttelyn, kalsean kohtelun, jne., niin sektion saa kun sitä vaatii. Niin asiakaslähtökohtasta terveydenhuolto tämänpäivän Suomessa on...[/QUOTE]

Synnytyksessä äiti ei ole se ainoa asiakas, myös syntyvä vauva on sairaalan "asiakas". Siksi ainoastaan äidin etua ei voida ajatella vaikka kuinka haluaisit "hyvää asiakaspalvelua".

[QUOTE="äippä 80";24905386]Samaa mieltä. Mielestäni on vaan turha vetää keskusteluun heti ensimmäisenä harvinaiset komplikaatiot, ei kukaan tee niin alatiesynnytyksenkään kohdalla. Pelottelu on ihan turhaa.

Kiinnostavaa omalla kohdallani oli se, että ennen sektiopäätöstä riskejä korostettiin. Kun päätös oli olemassa, yhtäkkiä toimpide onkin täysin turvallinen;) Jännä juttu.... käsittääkseni lähinnä sype-potilaita pelotellaan, muista syistä sektioon menijät eivät vastaavaa kohtaa.[/QUOTE]

Etkö oikein ymmärrä lukemaasi? Kyse ei ollut mistään pelottelusta. Kyse oli lapseen kohdistuvista sektion haitoista, joista mainitsin, että äidin komplikaatio ja sen aiheuttama mahd sairaalahoito ei ole lapsen etu. Ja kun laskee kaikki komplikaatiot, siis muutkin kuin mainitsemani, niin ei ne sektioiden kohdalla niin harvinaisia ole. Ja tiedoksesi: mikään toimenpide ei ole täysin turvallinen.
Edelleenkin: mielestäni (ja yleisesti muidenkin lääkäreiden mielestä) joskus sektio on perusteltu ja silloin se tulee tehdä, mutta jos perusteluna on jotkut peräpukamat, niin vähän ollaan heppoisella pohjalla.

Kiitos kysymästä, ymmärrän lukemaani varsin hyvin. Ja olen täysin tietoinen siitä että synnytys ei koskaan ole täysin turvallinen. Samoin olen tietoinen siitä että mikään leikkaus ei ole koskaan täysin turvallinen. Olen ammatiltani tutkija ja osaan lukea tilastoja. Siksi riskien ylikorostaminen tuntuu mielestäni tarpeettomalta. Riskit ovat olemassa mutta ne ovat pieniä. Jos oikeasti olet lääkäri niin itsekin tiedät tämän.

[QUOTE="äippä 80";24906302]Kiitos kysymästä, ymmärrän lukemaani varsin hyvin. Ja olen täysin tietoinen siitä että synnytys ei koskaan ole täysin turvallinen. Samoin olen tietoinen siitä että mikään leikkaus ei ole koskaan täysin turvallinen. Olen ammatiltani tutkija ja osaan lukea tilastoja. Siksi riskien ylikorostaminen tuntuu mielestäni tarpeettomalta. Riskit ovat olemassa mutta ne ovat pieniä. Jos oikeasti olet lääkäri niin itsekin tiedät tämän.[/QUOTE]
Minä otin nuo hengitysvaikeudet ja kuolleisuuden esille, koska ap esitti ettei sektiossa olisi lapseen kohdistuvia riskejä. No, niitä on eikä ne ole välttämättä edes harvinaisia.
Olen myös sitä mieltä, että kova pelko on hyvä syy sektioon mutta tässä tapauksessa ei nyt siitä ollut kyse.

Äidin riskit:

Kuoleman vaara.
Kuoleman riski on tuoreen, yli kaksi miljoonaa synnytystä käsittäneen brittiaineiston mukaan noin kolminkertainen ennalta suunnitellussa ja lähes yhdeksänkertainen päivystyskeisarileikkauksessa alatiesynnytykseen verrattuna (Hall ja Bewley 1999). Suomessa äitikuolleisuus on 6/100 000 eli 1/17 000 synnytystä ja yleisimmät kuolinsyyt hallitsematon verenvuoto ja tromboemboliset komplikaatiot (Erkkola 1997).

Välittömät leikkaukseen liittyvät riskit. Ongelmattoman raskauden päättyessä spontaaniin alatiesynnytykseen verensiirtoa tarvitaan vain 0,4–0,6 %:ssa. Keisarileikkauksen jälkeen verensiirron tarvitsee noin 6 % potilaista (Ekeroma ym. 1997). Merkittävän (yli 1 500 ml tai vähintään neljä punasoluyksikköä vaativan tai hemoglobiinipitoisuutta yli 40 g/l pienentävän) verenhukan riski on kolminkertainen alateitse synnyttäneisiin verrattuna (Waterstone ym. 2001).

Synnytyksiä hoidettaessa joudutaan joskus tilanteeseen, jossa verenvuotoa ei saada tyrehdytettyä muuten kuin poistamalla kohtu. Riski on kuusinkertainen, jos synnytys on tapahtunut keisarileikkauksella (Rageth ym. 1999). HYKS:n naistenklinikassa 80 % synnytyksen yhteydessä tehdyistä kohdunpoistoista on liittynyt keisarileikkaukseen (A. Ropponen, henkilökohtainen tiedonanto).

Kuten kaikissa gynekologisissa leikkauksissa myös keisarileikkauksessa on virtsarakon ja virtsanjohdinten vaurioitumisen vaara. Yhteensä kirurgisia komplikaatioita ilmaantuu noin 2 %:ssa keisarileikkauksista (Goer 2001). Rakkovaurioita esiintyy alle 0,3 %:ssa ja virtsanjohdinvaurioita alle promillessa, mutta kuitenkin yli kymmenkertaisesti alatiesynnytykseen verrattuna (Rajasekar ja Hall 1997, Jackson ja Paterson-Brown 2001).

Toipumiseen liittyvät komplikaatiot. Toipuminen suuresta vatsan alueen leikkauksesta on työlästä ilman komplikaatioitakin. Kipu ja vaikeudet suoriutua tavallisista päivän askareista ja vauvan hoidosta jatkuvat usein kaksi kuukautta keisarileikkauksen jälkeen (Goer 2001).

Tavallisin synnytyksestä toipumista hidastava tulehdus on virtsatietulehdus, jolle altistaa virtsateiden katetrointi. Kaikilla keisarileikkauksella synnyttäneillä on kestokatetri, ja virtsatietulehdus ilmaantuu heistä lähes 10 %:lle, jos antibioottiprofylaksiaa ei ole käytetty. Antibioottiprofylaksia vähentää tulehdusten määrää yli puolella (Smaill ja Hofmeyr 2000). Kohtutulehdus on alatiesynnytyksen jälkeen harvinainen (0,2 %) (Chaim ym. 2000); keisarileikkauksen jälkeen se on 15 kertaa yleisempi antibioottiprofylaksiasta huolimatta (2,6 %). Keisarileikkaushaava tulehtuu 4–7 %:lla (Chaim ym. 2000). Ilman antibioottiprofylaksiaa haava- ja kohtutulehdus komplisoivat jopa joka neljättä keisarileikkausta (Smaill ja Hofmeyr 2000).

Kuten kaikessa vatsaelinkirurgiassa myös keisarileikkauksen jälkeen on mahdollista, että suolisto lamaantuu (postoperatiivinen ileus) (Jackson ja Paterson-Brown 2001). Tilanne laukeaa usein konservatiivisella hoidolla mutta pitkittää sairaalassaoloaikaa.

Kaikista synnyttäjistä noin 1 % joutuu kotiutumisen jälkeen sairaalaan uudelleen kahden kuukauden kuluessa, keisarileikkauksella synnyttäneet 2 kertaa useammin (Lydon-Rochelle ym. 2000). Leikatuilla äideillä tavallisimmat uudelleen sairaalaan joutumisen syyt ovat kohtu- ja haavatulehdukset sekä tromboemboliset komplikaatiot.

Lapsivuodeajan komplikaatiot. Raskaus lisää laskimotukoksen riskin kuusinkertaiseksi, ja keuhkoveritulppa on yleisimpiä kuolemaan johtavia komplikaatiota raskauden ja lapsivuoteuden aikana (Jackson ja Paterson-Brown 2001). Keisarileikkaus on sekä laskimotukoksen että keuhkoveritulpan selkeä itsenäinen riskitekijä. Riski kuolla keuhkoveritulppaan keisarileikkauksen jälkeen on 26-kertainen alatiesynnytykseen verrattuna (Greer 1997). Suomessa ei käytetä rutiinimaista tromboosiprofylaksiaa keisarileikkauksen yhteydessä (J. Uotila, U. Ekblad, S. Heinonen, T. Raudaskoski, henkilökohtaiset tiedonannot).

Raskaus altistaa muillekin verisuonitukoksille, myös aivoverenkierron tukoksille (valtimotukoksesta johtuva aivoinfarkti tai laskimotromboosi), vaikka ne ovatkin harvinaisia. Lanskan ja Kryscion (2000) yli miljoona synnytystä sisältäneessä aineistossa aivoinfarktin esiintyvyys oli 13,1/100 000 synnytystä ja aivolaskimotukoksen esiintyvyys 11,6/100 000 synnytystä. Riskiä lisäsivät taustalla oleva hypertensio (sekä essentiaalinen että raskauden provosoima) ja synnytystapa: keisarileikkauksella synnyttäneillä oli 2,4-kertainen aivoinfarktiriski ja nelinkertainen aivolaskimotromboosin vaara.

Seuraaviin raskauksiin liittyvät riskit. Tärkein keisarileikkauksen jälkeisessä raskaudessa huomioitava asia on istukan kiinnittyminen. Eteisistukan todennäköisyys kasvaa sitä suuremmaksi, mitä enemmän keisarileikkauksia on tehty Matalalle tai tiukasti kohdunseinämään kiinnittynyt (placenta accreta) istukka altistaa verenvuodolle raskauden aikana ja synnytyksen yhteydessä, ennenaikaiselle synnytykselle, pitkälle sairaalassaoloajalle ennen ja jälkeen synnytyksen ja keisarileikkaukselle. Poikkeavaan paikkaan kiinnittynyt istukka on myös todennäköisemmin kasvanut kiinni kohtulihakseen, ja 89 %:ssa tapauksista, joissa istukka on kiinnittynyt keisarileikkausarpeen, joudutaan kohdunpoistoon synnytyksen yhteydessä (Jackson ja Paterson-Brown 2001).

Uusintaleikkauksiin liittyvät vaarat. Merkittävän verenhukan ja tulehdusten riski lisääntyy uusintakeisarileikkauksissa arpikudoksen aiheuttamien ongelmien ja siten pidemmän leikkausajan vuoksi (Kirkinen 1987, Chaim ym. 2000). Kirkisen aineistossa kohtuarven fenestraatiota (oireetonta repeämistä) esiintyi neljänneksellä niistä, joille oli aiemmin tehty enemmän kuin kolme keisarileikkausta. Samassa aineistossa 13 %:lle jouduttiin tekemään kohdunpoisto seuraavan keisarileikkauksen yhteydessä. Niillä uudelleensynnyttäjillä, joille ei ole tehty keisarileikkausta, synnytykseen liittyvän hysterektomian riski on 0,5 promillea (Rageth ym. 1999). Myös kirurgisia komplikaatioita (varsinkin virtsarakkovaurioita) esiintyy sitä enemmän, mitä useampia keisarileikkauksia potilaalle on tehty (Jackson ja Paterson-Brown 2001).

Alatiesynnytys aiemman keisarileikkauksen jälkeen. Keisarileikkauksella synnyttäneille naisille tehdään usein seuraavan raskauden viimeisen kuukauden aikana ns. synnytystapa-arvio. Jos syy leikkaukseen on liittynyt nimenomaan aiempaan raskauteen, ei estettä alatiesynnytykselle yleensä todeta. Alatiesynnytys onnistuu noin kolmessa neljäsosassa tapauksista, joissa edellinen synnytys on hoidettu keisarileikkauksella (Weinstein ym. 1996, Rageth ym. 1999). Jopa kaksi kolmasosaa niistä, joiden edellisessä synnytyksessä on päädytty keisarileikkaukseen synnytyksen pysähtymisen tai lantion ja sikiön koon arvioidun epäsuhdan vuoksi, synnyttää normaalisti seuraavalla kerralla (Weinstein ym. 1996), vaikka keisarileikkaus olisi edellisellä kerralla tehty vasta ponnistusvaiheessa tarjoutuvan osan laskeutumattomuuden vuoksi (Jongen ym. 1998). Vertailun vuoksi mainittakoon, että alateitse synnyttämään lähtevistä ensisynnyttäjistä 10 % päätyy keisarileikkaukseen (Seyb ym. 1999).

Synnytystapa-arvio tehdään pitäen mielessä kohdun seinämään keisarileikkauksesta jääneen arven repeämisen (kohturuptuuran) riski seuraavassa synnytyksessä. Arpikudoksen heikkouden vuoksi alatiesynnytystä ei yleensä suositella kahden keisarileikkauksen jälkeen. Tuoreen tutkimuksen mukaan aiemman keisarileikkauksen jälkeen omin supistuksin käynnistyneessä synnytyksessä kohturuptuuran riski on kolminkertainen mutta käynnistetyssä synnytyksessä jopa 15-kertainen (Lydon-Rochelle ym. 2001b). Kyseisessä aineistossa repeämän esiintyvyys oli prostaglandiinein käynnistetyssä synnytyksessä 2,5 % ja kokonaisesiintyvyys oli noin 0,2–0,5 %. Ragethin ym. (1999) aineistossa kaikki muut äidin komplikaatiot olivat kuitenkin harvinaisempia alatiesynnytyksessä keisarileikkauksen jälkeen kuin uusintaleikkauksessa.

Vauvan riskit

Välittömät leikkaukseen liittyvät vaarat. Suomessa suurin osa keisarileikkauksista tehdään spinaali- tai epiduraalipuudutuksessa, joihin joskus liittyvä äidin verenpaineen lasku heikentää istukan verenvirtausta nopeasti ja paljon. Vaikka lapsi syntyy vain muutamia minuutteja äidin verenpaineen laskun jälkeen, hän voi olla kärsinyt lyhytaikaisesta hapenpuutteesta (Rout ja Rocke 1994). Yleisanestesiassa nukutusaineet menevät istukan läpi ja lamaavat lapsen hengitystä ja ärtyvyyttä.

Elektiiviseen keisarileikkaukseen liittyy suurentunut vastasyntyneen hengitysvaikeuksien riski. Se on sitä suurempi, mitä aikaisemmin ennen laskettua aikaa lapsi syntyy. Raskausviikolla 37 vaara on seitsenkertainen (esiintyvyys 7,4 %), ja vielä 39. raskausviikolla, jolloin suurin osa elektiivisistä keisarileikkauksista tehdään, riski on kuusinkertainen (esiintyvyys 1,8 %) (Jackson ja Paterson-Brown 2001). Keisarileikkauksella syntyneillä lapsilla on suurempi vaara joutua hoitoon vastasyntyneiden valvonta- ja teho-osastolle myös veren pienen glukoosipitoisuuden ja matalan ruumiinlämmön vuoksi (Wagner 1994). Synnytyksen aiheuttama katekoliamiinien erityksen käynnistyminen valmistaa lasta syntymänjälkeistä sopeutumista (adaptaatiota) varten. Elektiivinen keisarileikkaus ei käynnistä eritystä, ja koko adaptaatioprosessin täytyy tapahtua syntymän jälkeen (Agata ym. 1995).

Kirurgiset komplikaatiot vaanivat myös lasta; riski saada ihon laseraatio veitsestä kohtua avattaessa on 1,3–1,9 %, perätilassa olevalla sikiöllä vielä suurempi (Goer 2001).

Keisarileikkauksen jälkeiseen synnytykseen liittyy lisääntyneitä vaaroja myös lapsen kannalta. Perinataalikuolleisuus on suurentuneen kohturuptuurariskin vuoksi kahdeksan kertaa suurempi verrattuna ensisynnyttäjien tai niiden uudelleensynnyttäjien lapsiin, joille ei ole aikaisemmin tehty keisarileikkausta (Smith ym. 2002).

Myöhempään terveyteen liittyvät riskit. Synnytystapa saattaa vaikuttaa vastasyntyneen immunologiaan. Alateitse syntyneiden lasten veressä on enemmän liuskatumaisia valkosoluja, monosyyttejä ja luonnollisia tappajasoluja kuin keisarileikkauksella syntyneillä. Lisäksi fagosyyttien toimintakyky on alateitse syntyneillä lapsilla parempi jopa vielä kuusi kuukautta syntymän jälkeen (Grönlund ym. 1999). Näillä tekijöillä saattaa olla merkitystä myöhemmän atopian, astman tai infektiokierteen syntymisen kannalta (Xu ym. 2001).

Mukailtu artikkelista Keisarileikkauksen riskit
Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim
2003;119(7):593-598
Terhi Saisto ja Erja Halmesmäki
Katsaukset

[QUOTE="äippä 80";24906302]Kiitos kysymästä, ymmärrän lukemaani varsin hyvin. Ja olen täysin tietoinen siitä että synnytys ei koskaan ole täysin turvallinen. Samoin olen tietoinen siitä että mikään leikkaus ei ole koskaan täysin turvallinen. Olen ammatiltani tutkija ja osaan lukea tilastoja. Siksi riskien ylikorostaminen tuntuu mielestäni tarpeettomalta. Riskit ovat olemassa mutta ne ovat pieniä. Jos oikeasti olet lääkäri niin itsekin tiedät tämän.[/QUOTE]

Missä niitä on ylikorostettu? Tietääkseni en ole ylikorostanut, maininnut vain, että riskejä on. Ja niin paljon olen sektion jälkeisiä ongelmia nähnyt, että voin jo pelkän oman kokemuksen perusteella kirjatiedon lisäksi niistä puhua.
Jos sinulle on kerrottu riskit ennen sektiota, niin se johtuu siitä, että niin nyt vain kuuluu tehdä ennen jokaista leikkausta. Ei voida mennä väittämään, että leikkaus on vaaraton, koska vaaratonta leikkausta ei ole, sellaisen väittäminen olisi myös epäeettistä.
Sanon kolmannen kerran: on tilanteita, joissa sektio on perusteltu, mutta liian kevyin indikaatioin siihen ei tule ryhtyä. Jos tämä on sinusta pelottelua ja ongelmien ylikorostamista, niin ikävää.

ei sektio ole mikään tarveharkintainen, sen saa kyllä JOS HALUAA. lääkärit ja hoitajat voi VALEHDELLA mitä vain, kuinka paljon vain, mutta fakta on, että suomessa et voi ketään pakottaa synnyttämään alakautta. sektion siis voi vaatia. toki lääkärit valehtelee että sitä ei saa vaatimalla mutta se on vale ja lainvastainen sellainen.

helpommalla tosin pääsen jos esität pelkääväsi. jos meinaavat kieltäytyä niin sanot että se on sinun oikeutesi, etkä lähde pois ennen kuin aika on paperissa. tehdään yleensä 39+0, 39+1.. siinä main.

Alkuperäinen kirjoittaja helppo elämä?;24905337:
Ei voi muuta sanoa kuin että ou mai gaad kun olen lapseni helpolla maailmaan saanut! Ensimmäinen oli keskonen, joka vain luiskahti pihalle. Seuraava tuli hätäsektiolla ja sitä seuraava kiireellisellä sektiolla. Neljättä en saanut edes yrittää synnyttää kohdun repeämisen pelossa vaan se tuli ulos suunnitellulla sektiolla. Nyt olen neljän helpolla maailmaan tulleen lapsen äiti. Mitäs nyt, kun en ole kärsinyt tarpeeksi? Olen HUONO ÄITI!!! *pursk* *tyrsk* *vyää* ;)

Mä en nyt oikein ymmärtänyt sun kirjoitusta. Ihan kuin olisin valitellut, kuinka paljon jouduin kärsimään? Mä vaan kerroin, etten itse saanut sektiota pelon perusteella enkä edes vauvan ison koon, joka myös pelotti. En väittänyt, että pitäisi kärsiä mahdollisimman paljon ollakseen hyvä äiti. Mikä ihme sun pointtisi oli?

ei sektio ole mikään tarveharkintainen, sen saa kyllä JOS HALUAA. lääkärit ja hoitajat voi VALEHDELLA mitä vain, kuinka paljon vain, mutta fakta on, että suomessa et voi ketään pakottaa synnyttämään alakautta. sektion siis voi vaatia. toki lääkärit valehtelee että sitä ei saa vaatimalla mutta se on vale ja lainvastainen sellainen.

helpommalla tosin pääsen jos esität pelkääväsi. jos meinaavat kieltäytyä niin sanot että se on sinun oikeutesi, etkä lähde pois ennen kuin aika on paperissa. tehdään yleensä 39+0, 39+1.. siinä main.

Ei pidä paikkaansa. Lain mukaan potilaalla on oikeus kieltäytä hoidosta, mutta mitään tiettyä hoitoa, tässä tapauksessa sektiota, ei ole oikeus automaattisesti saada. Eivät lääkärit ilkeyttään alatiesynnytystä ensisijaisesti suosittele, jos ei ole erityistä syytä sektioon.Jos sektion ihan oikeasti pelon perusteella haluaa, se kannattaa rehellisesti kertoa, mutta tuollaiset lain mukaan minulla on oikeus -jutut on ihan puppua. Ihmettelen muutenkin tuollaista hyökkäävää asennetta, sillä ei saavuta mitään. Sektio on iso leikkaus, siihen ei tule kevyin indikaatioin ryhtyä, ks vaikkapa joku_raja -kirjoittajan viesti.Toki se on joskus perusteltu ja mm. pelko on minusta ihan hyvä peruste.

Yhteistyössä