Eikö Suomessa todellakaan saa sektiota ilman pelkoa/pakkoa? Saako kun HALUAA?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja doree
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

doree

Vieras
Takana kaksi synnytystä. Ensimmäinen oli pitkä, ponnistusvaihe 2h. Toinen meni vähän helpommin, mutta sekin oli melkoista, ja molemmista synnytyksistä oli pitkään riesoja (mm. laskeuma, vaikka jumppasin ja peräpukamat vuositolkulla). Haluaisin kolmannen, mutta haluaisin suunnitellun sektion. Aiemmat raskaudet meni molemmat yliaikaiseksi ja pelkäsin kohtukuolemaa. Esikoisella olikin ollut jo jotain happivajetta (istukan virtaukset huononi rv 41+).

Eikö Suomessa saa sektiota esim. yksityisessä sairaalassa? Mulla ei ole mitään sairaalloista synnytyspelkoa, mutta en vaan haluaisi pakertaa alakautta enää muksuja. Lapsen haluaisin, mutta leikkauksella. Mitä nyt tuttavapiirissä olen sektioita niin monella nähnyt, niin onhan sen jälkihoito työläämpää, mutta useimmilla se on sujunut kuitenkin hyvin (tunnen 8 sektioitua äitiä ja kaikilla hyvät kokemukset, yhdellä haava tulehtui tosin ja se oli kipeä). Paljon mieluummin ottaisin hallitun, sovitun sektion kuin "herran haltuun", pitkän ja epävarman synnytyksen. Eli saako sektiota muuten kuin lääketieteellisestä syystä tai pelon takia?

No jos tosiaan on sitä mieltä, että ei halua synnyttää alakautta, niin sitten pelkoa teeskentelemään. Siihen ei paljoa vaadita. Sanoo vaan, että pelkää ja haluaa ehdottomasti sektion. Ja onhan sinulla selvästi pelkoa, että ei tarvitse edes kokonaan teeskennellä.

Oikeasti, kuinka "paljon" pitää pelätä, että sen puolesta saa sektion?

Sinä, joka olet saanut sektion vaatimalla, niin mitä kaikkea jouduit tekemään sen eteen? Jouduitko tapaamaan monia lääkäreitä jne?

Vaatimalla saa. Kannattaa ehken hankkiutua synntyspelkoiseksi nin saat helpoiten. Tedän yhden henkilön joka oli ekasynnyttäjä ja ilmotti tylysti ettei häntä voida pakottaa synnyttään ja ainakin taysissa sai lopulta tahtonsa läpi ja pääsi sektioon kun tarpeeksi kovaa sitä vaati.

Jos jo heti alusta "minä ite" on tärkeempi ku vauva, niin kannattaa jättää se vauva tekemättä. Mä en voi ymmärtää odottavia, jotka vaatii sektion, kun varsin hyvin tiedetään, että alateitse syntyminen on vauvalle monin verroin parempi. Eikö tällä itsekkyydellä ole mitään rajaa (en nyt puhu ap:stä.)

Muuten, jos saa sektion pelon takia, niin millä raskausviikolla ne yleensä tehdään? Minulla nimenomaan yliaikaiset raskaudet on ollut yksi ahdistuksen aihe, sillä eivät suostuneet käynnistämään heti vaikka istukan virtaukset oli heikentyneet jne... ihan viimeiseen saakka painostivat odottamaan synnytyksen luonnollista käynnistymistä, ja käynnistyi vasta rv 41+6 ja rv 42+0

Ihan hullua, että naiset haluaa sektion peräpukamien vuoksi! Ettekö te yhtään ajattele tulevaa lastanne?? Alatiesynnytys on aina paras tapa tulla maailmaan, jos kaikki kunnossa! Joka tätä ei tajua eikä synnyttää halua, niin ansaitseeko edes lasta?

Jos jo heti alusta "minä ite" on tärkeempi ku vauva, niin kannattaa jättää se vauva tekemättä. Mä en voi ymmärtää odottavia, jotka vaatii sektion, kun varsin hyvin tiedetään, että alateitse syntyminen on vauvalle monin verroin parempi. Eikö tällä itsekkyydellä ole mitään rajaa (en nyt puhu ap:stä.)

Mun mielestä kyllä synnytyksessä on paljon enemmän uhkia (sydänäänten laskut, jumiin jääminen, napanuoran kiertyminen, puhumattakaan äidin vammoista alapäässä). Tilastollisesti sektiossa on suurempi komplikaatioiden riski, mutta ne riskit koskee kylläkin ÄITIÄ. Osaat varmaan perustella, miksi sektio olisi vauvalle jotenkin vaarallinen vaihtoehto? Tutkimuksia??

[QUOTE="niinpäniin";24898519]Ihan hullua, että naiset haluaa sektion peräpukamien vuoksi! Ettekö te yhtään ajattele tulevaa lastanne?? Alatiesynnytys on aina paras tapa tulla maailmaan, jos kaikki kunnossa! Joka tätä ei tajua eikä synnyttää halua, niin ansaitseeko edes lasta?[/QUOTE]

Edelleen - vauvan kannalta sektio on oikeastaan turvallisempi vaihtoehto. Ainoastaan alapään bakteerikanta jää saamatta. Äitiä ne uhat koskee.

Ei se sektio ole "muka" vaarallisempi kuin alatiesynnytys, vaan ihan oikeasti. Tilastollisesti äitiä ja lapsia kuolee enemmän sektioissa kuin alatiesynnytyksissä, vaikka hätäsektiot jätettäisiin pois laskuista. Ja palautuminen on tosiaan hitaampaa, ja voi olla hankala isompien lapsien kanssa olla nostelukiellossa pitkään.

Laskeumaan vaikuttaa myös kudostyyppi ja raskaushormonien aiheuttama löystyminen, eli sektionkin jälkeen voi laskeuman saada. Samoin jälkivuoto on ihan vastaavaa kuin alatiesynnytyksessä. Lisäksi laskeumankorjausleikkaus on paljon pienempi ja turvallisempi toimenpide kuin sektio, ja vauva tosiaan alateitse tullessaan sopeutuu paremmin tähän kohdunulkoiseen elämään (vähemmän hengitysongelmia heti synnyttyä, imetys käynnistyy paremmin ym.)

Juu, minulla on erittäin selvä mielipide muuten vaan tehtävistä sektioista. Puhu ihmeessä ajatuksistasi sairaalassa, ja vaikka siitä käynnistämisestä, jos meinaa mennä reilusti yli lasketun ajan!

Voin sanoa molemmat kokeneena,että kyllä se alateitsesynnyttäminen on ns. helpompi juttu. Ensimmäinen lapseni syntyi kiireellisenä sektiona. Menetin paljon verta ja sain sitä lisää. Olin ensimmäisen vuorokauden ihan sekaisin enkä pystynyt vauvasta nauttimaan. Toipuminen oli hidasta ja kiinnikkeet jäi riesaks. Myös tunto vatsaa palasi vasta vuoden päästä niin että pystyin käyttämään normaaleja housuja. Siitä tuli myös pukamat. Toinen synnytys eteni yhtä huonosti kuin ensimmäinenkin. Lääkäri uhkas sektiolla mut sanoin että haluaisin alateitse. 20min oli aikaa saada vauva ulos ja repeämät siitä tuli yms. muut ongelmat mutta voin sanoa että kyllä oli helpompi homma kuin sektio! Sikstoiseks se sektio sattuu paljon enemmän! Suosittelen viel miettimään.

[QUOTE="veera";24898740]Voin sanoa molemmat kokeneena,että kyllä se alateitsesynnyttäminen on ns. helpompi juttu. [/QUOTE]
No hyvä, että sinulta kuulee totuuden :D.

Mulla oli suunniteltu sektio sovittuna (edellinen päätyi hätäsektioon), synnytys alkoikin spontaanisti ja sairaalaan päästyäni kätilö käännytti mut kokeilemaan alatiesynnytystä. En jaksanut vaatia luvattua sektiota, etenkin kun kätilö vakuutti, et mun kivut on pian poissa ja lapsi maailmassa. No ei mennyt ihan niin, 12h vesien menosta kiireinen sektio koska vauva ei mahtunut etenemään.

Muuten, jos saa sektion pelon takia, niin millä raskausviikolla ne yleensä tehdään? Minulla nimenomaan yliaikaiset raskaudet on ollut yksi ahdistuksen aihe, sillä eivät suostuneet käynnistämään heti vaikka istukan virtaukset oli heikentyneet jne... ihan viimeiseen saakka painostivat odottamaan synnytyksen luonnollista käynnistymistä, ja käynnistyi vasta rv 41+6 ja rv 42+0

Mulla tais olla sovittuna johkin viikolle 39 suunniteltu...

Ensinnäkin sektio ei ole mikään "pieni operaatio" niinku jotkut tuntuu kuvittelevan. Se on iso leikkaus johon Suomessakin on kuoltu, ja toisekseen se on myös kallis. Vaatii paljon enemmän henkilökuntaa, lääkkeet, salit, sairaala-aika pitempi. Komplikaatiot on yleisempiä. Tätähän ei tietysti kukaan halua kuulla, mutta se on tosiasia. Joten ihan oikein että sektio on tarveharkintainen eikä mikään sellainen että kaikille vaan joka sellaista keksii pyytää.

No puhuthan ap:stä. Ja kerros nyt esimerkki vauvasta joka on vahingoittunut sektiosta, sanotaanko vaikka viiden vuoden sisällä. Pitäähän niitä löytyä useampikin jos sektio kerran on niin kauha riski.

Yhteistyössä